er denne kirug svær, Acanthurus achilles
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2630 Taastrup
- Saltvand siden?: 2009
er denne kirug svær, Acanthurus achilles
på reeflex står der at den er svær at holde liv i. er der nogen som har erfaringer med den.
Mvh
Mvh
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2791 Dragør
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Dragør, Amager
Re: er denne kirug svær, Acanthurus achilles
den er absolut svær at holde liv i
... intet vand i stuen for tiden ...
- røntved
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9320 Hjallerup
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: Klokkerholm-Hjallerup
- Kontakt:
Det er en 3-dages fisk. Det er den tid den er om at dø. Den kan godt holdes, men det kræver at den er i super stand når du får den, og at du har optimale forhold til den.
http://www.mittlapp.dk
Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2630 Taastrup
- Saltvand siden?: 2009
tænkte jeg nok, har heller ikke set billeder af nogen som har den, og det var så nok svaret på hvorfor.
men tak for svarene
men tak for svarene

-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Roskilde
Klovnfisken fik nogle hjem for 2-4 måneder siden - Er der virkelig ikke liv i nogle af dem længere ?
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:
Jeg kan kun være enig med røntved. 
- Dertil vil jeg supplere med at sige at så længe man vedholder at norm opfattelsen af tilstrækkeligt, er lig optimalt. Lige så længe bliver denne fisk ved med at være vanskelig at holde... Kun rigeligt er lig optimalt!
Vel er den vanskelig... Men den bliver ikke nemmere uden villighed til at ville yde en særlig indsats!
- Denne indsats involverer et "studie" af fiskens levested, og en vilje til at tilnærmelsesvis at eftergøre dette i akvariet!
En af betragtningerne er at det er en fisk fra "Surf Zonen"... Og lige så længe at vi efterlever norm opfattelsen af tilstrækkeligt flow, tjae!!
Så der kræves maks. ilt holdigt vand.
Dette opnås med kraftig skummer, dertil et kraftigt flow...
- Jeg holder denne fisk med flow på ca. akvariets volume 92 gange pr. time. Retur er ikke medregnet...

- Jeg tilstår gerne at der er stunder hvor jeg folder mine hænder:

Men den lever endnu, og jeg har solgt den igen... (!)
- Jeg siger ikke med dette at jeg har fundet den endegyldige sandhed, kun tror jeg at min post rummer nogle nøgleord som er værd at have med i betragtning! Og jeg holder det for at være sandt* for Kirurger generelt...
*Om ikke andet, så gældende for mit akvarie!
Et andet aspekt er at udover at zonen man træffer disse er meget høj koncentration af ilt... De svømmer også meget hurtigt!
Vi kan inddele i to former for vejrtrækning i fisk: Aktiv og Passiv... Vel, de er begge aktive. Men det tæller for illustrationens skyld
Den aktive er den hvor de er nødt til at bevæge gæller for at transportere ilt henover membranerne for optagelse...
- Den passive er den hvor de alene ved at svømme optager den nødvendige ilt, dette uden gælle bevægelse!
Vel, min tese er at den hastighed kan de ikke opnå i vores akvarier. Og herfor min holdning til flow... Jeg har dog ikke tænkt tanken til ende, men jeg tror at det er på rette vej!
*

- Dertil vil jeg supplere med at sige at så længe man vedholder at norm opfattelsen af tilstrækkeligt, er lig optimalt. Lige så længe bliver denne fisk ved med at være vanskelig at holde... Kun rigeligt er lig optimalt!
Vel er den vanskelig... Men den bliver ikke nemmere uden villighed til at ville yde en særlig indsats!
- Denne indsats involverer et "studie" af fiskens levested, og en vilje til at tilnærmelsesvis at eftergøre dette i akvariet!
En af betragtningerne er at det er en fisk fra "Surf Zonen"... Og lige så længe at vi efterlever norm opfattelsen af tilstrækkeligt flow, tjae!!
Så der kræves maks. ilt holdigt vand.
Dette opnås med kraftig skummer, dertil et kraftigt flow...
- Jeg holder denne fisk med flow på ca. akvariets volume 92 gange pr. time. Retur er ikke medregnet...

- Jeg tilstår gerne at der er stunder hvor jeg folder mine hænder:
Men den lever endnu, og jeg har solgt den igen... (!)
- Jeg siger ikke med dette at jeg har fundet den endegyldige sandhed, kun tror jeg at min post rummer nogle nøgleord som er værd at have med i betragtning! Og jeg holder det for at være sandt* for Kirurger generelt...

*Om ikke andet, så gældende for mit akvarie!

Et andet aspekt er at udover at zonen man træffer disse er meget høj koncentration af ilt... De svømmer også meget hurtigt!
Vi kan inddele i to former for vejrtrækning i fisk: Aktiv og Passiv... Vel, de er begge aktive. Men det tæller for illustrationens skyld
Den aktive er den hvor de er nødt til at bevæge gæller for at transportere ilt henover membranerne for optagelse...
- Den passive er den hvor de alene ved at svømme optager den nødvendige ilt, dette uden gælle bevægelse!
Vel, min tese er at den hastighed kan de ikke opnå i vores akvarier. Og herfor min holdning til flow... Jeg har dog ikke tænkt tanken til ende, men jeg tror at det er på rette vej!
*

/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)

- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Fisken er vel også eksotisk og attraktiv - lige netop på samme faktum, nemlig at ingen andre har den så at sige.
Med henblik på at der skal importeres xxx til landet, for hver enkelt som klare det, vil jeg mene at den kan blive og revet mens vi nyder nogle af de andre utroligt flotte og spændende kirurg arter som vi faktisk kan holde.
Flemming - Flot indlæg og meget interessant tanke.....
Med henblik på at der skal importeres xxx til landet, for hver enkelt som klare det, vil jeg mene at den kan blive og revet mens vi nyder nogle af de andre utroligt flotte og spændende kirurg arter som vi faktisk kan holde.
Flemming - Flot indlæg og meget interessant tanke.....
Mvh
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen
[/center]
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen

-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Jeg tror den gode Flemming overser en væsenlig faktor
- og det er plads!! Fx er nigricans kirurgen også utroligt svær at holde i live i vores baljer. Men hvis man tager til akvariet i Gøteborg ( som passes af marinebiologer og stud. ) Vælter det rundt med store flotte nigricans i deres haj tank. En tank med tårnhøj nitrat og generelt dårligere vandkvalitet end på revet. MEN der er masser plads og kirurgerne ridser ikke deres skrøbelige hud/slimlag ved konstant at støde ind i ting ( koraller/sten)
Acanthturus arter har generelt svagere hud og tyndere slimlag end andre kirurger og dermed er de også mere udsatte for både manuelt og kemisk stress. Det er videnskabeligt bevist. Jeg tror ikke de bryder sig ikke om en balje spækket med spise og ætsende acropora grene.
Så Plads, masser af strøm og god vandkvalitet i nævnte rækkefølge er MIT personlige bud på hvordan man holder disse svære kirurger.

Acanthturus arter har generelt svagere hud og tyndere slimlag end andre kirurger og dermed er de også mere udsatte for både manuelt og kemisk stress. Det er videnskabeligt bevist. Jeg tror ikke de bryder sig ikke om en balje spækket med spise og ætsende acropora grene.
Så Plads, masser af strøm og god vandkvalitet i nævnte rækkefølge er MIT personlige bud på hvordan man holder disse svære kirurger.
SPS : Stability provides succes
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:
Som den gode Niels kender mig... Så har jeg vist ikke overset noget når det handler om Kirurger!! 
- Min byggetråd lader ingen tvivl om dette...(!)?
- Jeg glemte kun at omtale pladsen... (!)
En film som støtter det du skriver ang. koraller:
- Men tak alligevel... Plads skal der selvfølgelig til!!

- Min byggetråd lader ingen tvivl om dette...(!)?
- Jeg glemte kun at omtale pladsen... (!)
En film som støtter det du skriver ang. koraller:
- Men tak alligevel... Plads skal der selvfølgelig til!!

/Flemming,

- T.B.P.
- Dværg kejser
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Saltvand siden?: 1983
Da et rev jo er et teml'i mangfoldigt miljø, så må man ikke glemme, at der vist er meget vi ikke har i vores akvarier og deriblandt nogle ting som bla. denne fisk foretrækker som føde. Jeg tror at der er meget vi ikke ved.....endnu. 

Tony Petersen.
- bio
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7323 Give
- Geografisk sted: Givskud
- Kontakt:
Jeg er enig i mange ting her, jeg tror det vigtigste for sunde kirurger er plads og korrekt foder. Jeg tror langt de fleste kirurger der dør i akvarierne rundt omkring dør af sult, eller deraf opståede komplikationer.
Det er en spændene teori du har Flemming, jeg tror aldrig den er blevet undersøgt, ikke så vidt jeg kan se i hvert fald. Jeg tror dog ikke du har helt ret, men det er meget svært at sige noget om uden forudgående studier. De fisk man normalt anser for passivt åndene er mange hajer og tunfisk, altså typisk fisk som lever i de åbne vandmasser, som kan holde en konstant "hvile hastighed". Men igen, jeg kan ikke finde nogle undersøgelser af det, så det er svært at sige, det er i hvert fald i spændene tanke
Det er en spændene teori du har Flemming, jeg tror aldrig den er blevet undersøgt, ikke så vidt jeg kan se i hvert fald. Jeg tror dog ikke du har helt ret, men det er meget svært at sige noget om uden forudgående studier. De fisk man normalt anser for passivt åndene er mange hajer og tunfisk, altså typisk fisk som lever i de åbne vandmasser, som kan holde en konstant "hvile hastighed". Men igen, jeg kan ikke finde nogle undersøgelser af det, så det er svært at sige, det er i hvert fald i spændene tanke

Mvh Lasse
Biolog, Nordic Reef
Biolog, Nordic Reef