Ide til nyt setup

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Re: Ide til nyt setup

Indlæg af Peters1 »

Puha jeg er da vist ikke vand til at skulle bruge hovedet på dette tidspunkt af dagen :dizzy:

Som jeg har lavet det nu har jeg blot en enkelt tankgennemføring i endeglasset. Mener i at jeg skal lave det, som det er gjort i hoved tanken? Altså med et alm. overløbt med 2 huller i bunden? For det var da bestemt også en mulighed og måske nemmere at gøre lydløst.
Er det rigtig forstået? :pray:
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af stefan_sørensen »

ja præcis.. så det bare bliver en mindere udgave af display akvariet.. tror ogsåd det kommer til at fungere bedre..
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Peters1 »

stefan_sørensen skrev:ja præcis.. så det bare bliver en mindere udgave af display akvariet.. tror ogsåd det kommer til at fungere bedre..
Har nu overvejet denne mulighed lidt og besluttet at det bliver sådan det skal laves :K Tror bestemt det bliver det nemmeste at styre både vandmængde og støj.
Tak for indsparket :y :GO
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004

Indlæg af Anders månsson »

Det bliver rigtig spændende at følge dit projekt Peter!
Specielt om dit refugieum med algescrubber kan gøre det ud for en skummer!
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Peters1 »

Ja den kommer ikke til helt at erstatte skummeren, da jeg påregner at tilslutte sådan en også, men min forventning er helt klart at få super vandkvalitet :sneaky2: Hvis altså det kommer til at fungere :hehe: :Peace:
Er også meget spændt på at sætte det op og glæder mig meget til at få mig et ordenligt refugium med dsb og algae scrubber :y
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

bliver lige nød til at spørg en gang, men hvad er algae scrubber??
SÆLGES:
kan ses her:
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Peters1 »

Det er en belyst plade hvor vandet løber ned over. På pladen kommer der til at vokse alger, som du så kan fjerne manuelt og derved fjerne næring ud af systemet... Ikke den bedste forklaring, men vil tro hvis du bruger sidens søge funktion, så vil der dukke nogle eksempler op :Peace:
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

hvordan skrider det frem?

Jeg tænkte om du ikke kunne få plads til sump og algae scrubber ovenover akvariet, så ville du spare lidt i retur pumpen. Jeg ved dog ikke om sådan en pumpe kan monteres over vandspejlet og suge vandet op til algae scrubber og sumpen. der skal nok også monteres en tilbage løbsventil... eller placere udløbsrørene højt i algae scrubberen.

jeg ville bore to huller til udløb i algae scrubberen. Det ene placeret over det andet, som sikkerheds rør ved tilstopning af det nederste.
Vandet vil returnere til hoved akvariet og blive cirkuleret derfra tilbage igen.
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

jeg glemte at foreslå plastik baljer som algae scrubber beholder og evt. også sump, man kunne evt sætte to baljer oveni hinanden...
Baljerne kan man købe i alle mål i byggemarkeder og jysk...
Man ser dem jo ikke
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Peters1 »

Ja det går ikke så hurtigt med dette projekt, men det gør skam heller ikke noget.

Jeg har fået købt lidt pumper til cirkulation, men mangler stadigvæk lyset, skummer, returpumpe osv. osv. :GO

Jeg tænker lidt lige nu at jeg vil lave den scrubber, som et lukket system i sumpen i stedet for med sin egen pumpe, da jeg tror det bliver nemmere at styre og der vil den heller ikke komme til at skærme noget lys fra refugiet. Må lige prøve at lave en ny tegning lidt senere, da jeg også har regner med at lave lidt andet rørføring, så jeg helt kan lukke af til refugiet hvis dette skulle være nødvendigt.

Jeg har også haft snakket med en kammerat, som er smed om at lave et stel, som så beklædes med træ.
Desuden skal jeg en tur i krybekælderen og understøtte gulvet lidt ekstra, da det ikke er for stabilt i forvejen og det er sku ikke den fedeste opgave.... :G

Men alt i alt, så skrider planlægningen fint fremad og indkøb bliver gjort stille og roligt, som tingene kommer til salg brugt :y
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

det lyder da godt med den kammerart!

Ved du om løfte pumper kan suge vand, hvis den nu skulle placeres over vandspejlet. Ellers kunne man placere den inde i akvariet bag en sten eller noget...

Spændende projekt, hold os endeligt underrettet undervejs...
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Peters1 »

Det kommer vist an på hvilken pumpe du køber, men det kan lade sig gøre.

Jeg skal nok sørge for at skrive i denne tråd når der sker noget nyt :y og smider lige en tegning op når jeg har fået lavet rettelserne :GO
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Peters1 »

Så blev der lige tegnet lidt i paint ;-) Der er tegnet overløb i refugiet med 2 huller. Scrubberen er flyttet til sumpen i underskabet og der er lavet et ekstra udløb fra returpumpen, så jeg kan lukke refugiet af.
Vedhæftede filer
Ide revurderet.jpg
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

er det ikke dumt at sætte scrubberen før skummeren?
SÆLGES:
kan ses her:
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Peters1 skrev:Så blev der lige tegnet lidt i paint ;-) Der er tegnet overløb i refugiet med 2 huller. Scrubberen er flyttet til sumpen i underskabet og der er lavet et ekstra udløb fra returpumpen, så jeg kan lukke refugiet af.
Hej Peter,

Undskyld det kan godt være, at jeg spørg dumt, eller jeg har misforstået noget :rolleyes: Men var det ikke meningen, at du netop satte refugiumet op på loftet, så I slap for larmen, eller er det noget, som jeg har misforstået? :rolleyes:
Hvis dette er meningen, skal den så ikke stå i skummerrum i refugiet?

Sorry hvis jeg har misforstået det :hehe:

Følger spændt din tråd :)
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Marco R skrev:
Peters1 skrev:Så blev der lige tegnet lidt i paint ;-) Der er tegnet overløb i refugiet med 2 huller. Scrubberen er flyttet til sumpen i underskabet og der er lavet et ekstra udløb fra returpumpen, så jeg kan lukke refugiet af.
Hej Peter,

Undskyld det kan godt være, at jeg spørg dumt, eller jeg har misforstået noget :rolleyes: Men var det ikke meningen, at du netop satte refugiumet op på loftet, så I slap for larmen, eller er det noget, som jeg har misforstået? :rolleyes:

et refurgium larmer ikke. det er jo bare alger, sten og sand.
SÆLGES:
kan ses her:
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

stefan_sørensen skrev:
Marco R skrev:
Hej Peter,

et refurgium larmer ikke. det er jo bare alger, sten og sand.
Nej det ved jeg godt. Det skummeren som jeg også henholdte mig til, da den står lige under akvariet.
Marco R[/center]
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

jov, men skummeren skal ikke stå i samme kammer som refurigumet. hvis man vil have gavn af de gode ting som et refurigum og en algea scrubber så skal de placeres efter skummeren, så ikke at skummeren tager alt det som er til korallerne.
men hvad præcist det er de to ting producere som er gavnligt, det kan jeg ikke svare på :wink:
SÆLGES:
kan ses her:
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

stefan_sørensen skrev:jov, men skummeren skal ikke stå i samme kammer som refurigumet. hvis man vil have gavn af de gode ting som et refurigum og en algea scrubber så skal de placeres efter skummeren, så ikke at skummeren tager alt det som er til korallerne.
men hvad præcist det er de to ting producere som er gavnligt, det kan jeg ikke svare på :wink:
Ja okay men skrev nu, også at det skulle stå i et skummerrum for sig selv :wink:
Det eneste var bare, at jeg troede, at Peter vil undgå larmen fra skummeren til siden, at han vil Refugiet. Det er nok bare mig :hehe:
Marco R[/center]
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 4000 Roskilde

Indlæg af Sylvest »

Marco R skrev:
stefan_sørensen skrev:jov, men skummeren skal ikke stå i samme kammer som refurigumet. hvis man vil have gavn af de gode ting som et refurigum og en algea scrubber så skal de placeres efter skummeren, så ikke at skummeren tager alt det som er til korallerne.
Ja okay men skrev nu, også at det skulle stå i et skummerrum for sig selv :wink:
Det eneste var bare, at jeg troede, at Peter vil undgå larmen fra skummeren til siden, at han vil Refugiet. Det er nok bare mig :hehe:
Jeg forstod godt hvad du mente Marco :wink:
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Peters1 »

hehe ja jeg forstår dig skam også godt.

Planen med det hele var at have en normal sump under akvariet til teknik(skummer osv.) og nu også scrubber. Det er muligt at jeg flytter den op i refugiet igen, men jeg ved det skisme ikke helt.. Tror evt. bare jeg lige skyller den af over refugiet ved rensning hvis den skulle være fyldt med liv.. og hvis den kommer i sumpen, så skal den efter skummeren.

Refugiet bliver placeret lige ovenover akvariet, men ikke helt op på loftet, da jeg gerne vil lave det synligt, så jeg kan følge med i macrolivet deri :y

Håber det gav lidt opklaring :GO
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

Peters1 skrev:hehe ja jeg forstår dig skam også godt.

Planen med det hele var at have en normal sump under akvariet til teknik(skummer osv.) og nu også scrubber. Det er muligt at jeg flytter den op i refugiet igen, men jeg ved det skisme ikke helt.. Tror evt. bare jeg lige skyller den af over refugiet ved rensning hvis den skulle være fyldt med liv.. og hvis den kommer i sumpen, så skal den efter skummeren.

Refugiet bliver placeret lige ovenover akvariet, men ikke helt op på loftet, da jeg gerne vil lave det synligt, så jeg kan følge med i macrolivet deri :y

Håber det gav lidt opklaring :GO
Jeps det bliver rigtig godt :GO
Marco R[/center]
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Peters1 »

Tager lige min gamle tråd lidt op igen.. Er blevet lidt i tvivl om hvilken returpumpe og hvor kraftig den bør være...
Den skal vel alt i alt løfte et par meter ca. Udmundingen kommer i mit refugium, som skrevet tidligere står oven over baljen..

Men som jeg har forstået det, så skal flowet igennem refugiet ikke være alt for hurtigt eller tager jeg fejl?

Har overvejet at lave returrøret med udløb både i selve baljen og i refugiet for på den måde at kunne styre flowet igennem refugiet..
Men kan denne løsning overhovedet lade sig gøre og igen hvilken pumpe ville i foreslå :GO

På forhånd tak :beer:
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

din returpumpe bør jo som et minimum kunne levere den mængde vand som din skummer køre igennem.
og du kan godt lave en udgrenning på retur røret med kuglehaner så du kan styre flowet i refugiumet.

Mvh
SÆLGES:
kan ses her:
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

En 5x - 10x gennem refugiet vil vaere mere end fint.
God traad, rart at se en der er villig til at bygge et balanceret akvarie fra staren af.

Men jeg vil da raade dig til at proeve at koere uden skummer. Kun slaa den til i tilfaelde af ulykke.

Hvis du laver skrubberen stor nok saa er der chance for at dit refugie ikke vil gro alger da skrubberen udkonkurerer algerne i refugiet. men hvis dette er tilfaeldet saa er der ikke andet at stille op end at smile :) og saa kan du jo fint haelde nogle levende sten i refugiet som ogsaa vil hjaelpe paa at booste det naturlige liv i systemet.

Foelger spaendt med!
Billede
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

stefan_sørensen skrev:din returpumpe bør jo som et minimum kunne levere den mængde vand som din skummer køre igennem.
Hvis skummeren cirkulerer det samme vand to gange foer det ryger igennem refugiet betyder det intet, hvis man er skummer fan saa enda tvaertimod.
Billede
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Peters1 »

Tak for dit meget brugbare svar :y

Havde haft det lidt i tankerne at prøve uden skummeren, men det er jo en usikker(uprøvet for mig) vej at tage, men det kan skisme være at jeg alligevel skal prøve :GO

Jeg har snart haft tid til at tænke denne plan godt og vel igennem, men der dukker ind imellem nye spørgsmål op alligevel. Ville meget gerne kunne have både alger, dsb og levende sten i mit kommende refugie og scrubberen kommer så i sumpen under akvariet på sit eget system.

Og jeg skal sørge for at holde jer opdateret mht. processen..

UrbanSage skrev:En 5x - 10x gennem refugiet vil vaere mere end fint.
God traad, rart at se en der er villig til at bygge et balanceret akvarie fra staren af.

Men jeg vil da raade dig til at proeve at koere uden skummer. Kun slaa den til i tilfaelde af ulykke.

Hvis du laver skrubberen stor nok saa er der chance for at dit refugie ikke vil gro alger da skrubberen udkonkurerer algerne i refugiet. men hvis dette er tilfaeldet saa er der ikke andet at stille op end at smile :) og saa kan du jo fint haelde nogle levende sten i refugiet som ogsaa vil hjaelpe paa at booste det naturlige liv i systemet.

Foelger spaendt med!
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

lavede denne lille snyde tabel da en anden spurgte om hvor meget flow der skal over en skrubber.
cm/inch maalet er hvor bred skrubberen er (haaber det giver mening).
Billede
Billede
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Peters1 »

Mange tak for den. Den giver god mening :y så jeg gemte den lige på min pc, så jeg har den når jeg skal til at bygge lidt :smart:
Lohse
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 6000 Kolding

Indlæg af Lohse »

Det er sjovt det her, hvorfor har jeg overset denne tråd :( Dit kommende setup ligner ret meget det jeg lige har fået sat op derhjemme. Dog går vandet fra mit refugia ikke uden om sumpen, men vandet bliver ført direkte til returpumpen uden om skummer og filtre. Om returen og rørføringen så smadre for megen af livet fra refugiaet skal jeg ikke kunne sige.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"