Fjerne NH3 uden at fjerne svævealger på ca 20 µm?
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 16
- Postnummer: Ikke angivet
Fjerne NH3 uden at fjerne svævealger på ca 20 µm?
Hej Alle
Nu er i nok vant til spørgsmål om hvordan man fjerner alger fra et akvarium, men jeg har et system hvor jeg gerne vil have algerne til at blive i akvariet. Jeg er dog ikke helt sikker på hvilket slags filter jeg kan bruge.
Det er meningen jeg skal have alger og fisk gående sammen i saltvand over en kortere periode (maks. 2 uger). Derfor skal jeg have fjernet den ammoniak fra vandet som bliver udskilt over fiskenes gæller. Men det skal være et filter system som IKKE fjerner de svævealger på ca 20 µm i diameter, jeg tilsætter til vandet.
En skummer vil helt sikkert fjerne algerne, og det vil filtre med svampe, filt og lign. også. En "high speed" pumpe vil sansynligvis også kunne ødelægge algerne når de ryger igennem impelleren. Derfor er jeg lidt på bar bund og det er slet ikke sikkert der findes et system jeg kan bruge. Måske et system med store biobolde og en pumpe som ikke "smadre" alt hvad der ryger igennem den?
Er der nogen herinde med et forslag?
På forhånd tak
Nikolaj
Nu er i nok vant til spørgsmål om hvordan man fjerner alger fra et akvarium, men jeg har et system hvor jeg gerne vil have algerne til at blive i akvariet. Jeg er dog ikke helt sikker på hvilket slags filter jeg kan bruge.
Det er meningen jeg skal have alger og fisk gående sammen i saltvand over en kortere periode (maks. 2 uger). Derfor skal jeg have fjernet den ammoniak fra vandet som bliver udskilt over fiskenes gæller. Men det skal være et filter system som IKKE fjerner de svævealger på ca 20 µm i diameter, jeg tilsætter til vandet.
En skummer vil helt sikkert fjerne algerne, og det vil filtre med svampe, filt og lign. også. En "high speed" pumpe vil sansynligvis også kunne ødelægge algerne når de ryger igennem impelleren. Derfor er jeg lidt på bar bund og det er slet ikke sikkert der findes et system jeg kan bruge. Måske et system med store biobolde og en pumpe som ikke "smadre" alt hvad der ryger igennem den?
Er der nogen herinde med et forslag?
På forhånd tak
Nikolaj
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Re: Fjerne NH3 uden at fjerne svævealger på ca 20 µm?
Ja en eller anden form for aerob biologisk filtrering over biobolde eller lignende vil nok være det bedste valg, så vil der ihvertfald være masser af nitrat til algerne.
Men må man spørge hvorfor du vil have algerne?
Men må man spørge hvorfor du vil have algerne?
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 16
Jeg tænkte selv på at lave en boks på bagvæggen som var fyldt med biobolde. Hvis jeg så gennemluftede den boks (med luft forneden). Så vil jeg kunne lave en vandstrømning op gennem bioboldene uden pumpe. Vand ind forneden og ud foroven.
Senest rettet af Nikolaj fre 28. aug 2009 09:32, rettet i alt 1 gang.
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 16
- det kræver bare jeg har en luftsten eller lign som er lige så lang som akvariet er bredt.
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 16
Hvis jeg vælger ovenstående løsning, er der så noget filtermateriale som er bedre end Kaldness K1?
Andre forslag er stadig meget velkomne.
Andre forslag er stadig meget velkomne.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvem har fortalt dig at skummeren fjerne alger??
For hvis det var tilfældet, ville det være dejligt let at få fjernet algerne fra akvariet.
Et powerhead med en svamp på, vil da heller ikke ødelægge nogen alger, men den skal nok renses ret ofte.
Hvad er det for en slags akvarie du har lavet?? Hvilke fisk er der i?? Og hvor stort er det?
Der bliver da ikke udskilt ammoniak gennem fiskenes gæller. Ammoniak er et nedbrydnings produkt. Og den eneste måde der kan komme ammoniak i vandet på er ved fodring.
For hvis det var tilfældet, ville det være dejligt let at få fjernet algerne fra akvariet.
Et powerhead med en svamp på, vil da heller ikke ødelægge nogen alger, men den skal nok renses ret ofte.
Hvad er det for en slags akvarie du har lavet?? Hvilke fisk er der i?? Og hvor stort er det?
Der bliver da ikke udskilt ammoniak gennem fiskenes gæller. Ammoniak er et nedbrydnings produkt. Og den eneste måde der kan komme ammoniak i vandet på er ved fodring.
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:
- Lad os skille det ad og inddele i Nh3 og Nh4, Ammoniak/ Ammonium...
Den som udskilles via fiskenes gæller er ikke dit største problem. Det er derimod den som dannes efter urin og ekskrementer!
Gennemluftning i den boks som du er inde på er en god ide´... Men jeg ville lede vandet ind foroven. Herved får du opstigende luft, i nedafgående vandsøjle. Dette forlænger luftens kontakttid, og giver bedre ilt optagelse til vandet.
- Så jeg ville gennemføre det med vandbevægelse og ilt optag... For den del som smadre algerne, hvilket jeg mener må være minimalt. Da må du bare give noget mere!

Den som udskilles via fiskenes gæller er ikke dit største problem. Det er derimod den som dannes efter urin og ekskrementer!
Gennemluftning i den boks som du er inde på er en god ide´... Men jeg ville lede vandet ind foroven. Herved får du opstigende luft, i nedafgående vandsøjle. Dette forlænger luftens kontakttid, og giver bedre ilt optagelse til vandet.
- Så jeg ville gennemføre det med vandbevægelse og ilt optag... For den del som smadre algerne, hvilket jeg mener må være minimalt. Da må du bare give noget mere!

/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)

-
- Rev hummer
- Reactions:
- 16
Det er ikke sikkert at en skummer fjerner alle algerne. Men den spændingsforskel der opstår på de små bobler vil fjerne nogen alger.
Alger kan ikke tåle at komme i kraftigt turbulent vand, det vil ødelægge deres flageller og dermed også deres exponentielle vækst, som jeg er afhængig af.
Akvariet er til regnbueørreder og skal være ca. 100 l.
Du kan læse her ang. din sidste kommentar
http://www.danskakvakultur.dk/files/MMS ... jp.doc.pdf
Alger kan ikke tåle at komme i kraftigt turbulent vand, det vil ødelægge deres flageller og dermed også deres exponentielle vækst, som jeg er afhængig af.
Akvariet er til regnbueørreder og skal være ca. 100 l.
Du kan læse her ang. din sidste kommentar

http://www.danskakvakultur.dk/files/MMS ... jp.doc.pdf
Senest rettet af Nikolaj fre 28. aug 2009 10:48, rettet i alt 1 gang.
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 16
Det lyder fornuftigt med at lede vandet den modsatte vej, men er som sagt bange for almindelige pumper ødelægger algerne. Hvis jeg valgte en løsning med at tilsætte flere alger, kunne jeg bare udskifte vandet og var derved ikke afhængig af filtrering.
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 16
Tror i det ville virke med et/to luftgardiner i stedet for en luftsten? Luftgardinet ville jo kunne ligger hele vejen langs bagvæggen.
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
Jeg mener at du overser detaljer i det store billede... Og jeg ser skade på algerne som dit sekundære problem!
- Dit vigtigste hensyn som jeg ser det er vandbevægelse/ ilt optag, dette især vigtigt fordi at dit valg er faldet på ørreder.
Jeg ville vælge nogle Tunze Stream for flow, disse ville gøre minimum skade på algerne. Dels ved deres måde at sende vandet videre på, desuden vil en del af algerne sendes videre uden at entre pumpekammeret; kun ved at blive fanget i vandsøjlen.
- Jeg gætter på at dette er et kortsigtet projekt, og din bedste løsning på et filtrerings problem ville nok være vandskifte.
Jeg ønsker dig det bedste held og lykke!
- Dit vigtigste hensyn som jeg ser det er vandbevægelse/ ilt optag, dette især vigtigt fordi at dit valg er faldet på ørreder.
Jeg ville vælge nogle Tunze Stream for flow, disse ville gøre minimum skade på algerne. Dels ved deres måde at sende vandet videre på, desuden vil en del af algerne sendes videre uden at entre pumpekammeret; kun ved at blive fanget i vandsøjlen.
- Jeg gætter på at dette er et kortsigtet projekt, og din bedste løsning på et filtrerings problem ville nok være vandskifte.
Jeg ønsker dig det bedste held og lykke!

/Flemming,

-
- Rev hummer
- Reactions:
- 16
Perioden som fiskene skal gå i akvariet skulle meget gerne være under 2 uger. Men systemet skulle meget gerne bruges i mange år 
Jeg kan se Tunze Stream bruger en propel i stedet for impeller og det lyder måske ikke så tosset. Men der er jo ikke andet at gøre end at prøve uden først. Og hvis filteret ikke kan klare opgaven kun vha luft, må jeg jo installere noget flow
De alger jeg bruger er desværre ikke dem man normalt har problemer med. De her er meget svære at kultivere og der skal ikke meget til før de "crasher". Jeg er som sagt meget afhængig af algernes vækstfase og kan derfor ikke udskifte noget vand.
Ja det lyder lidt besværligt, men jeg er glad for jeres input og i må meget gerne komme med flere

Jeg kan se Tunze Stream bruger en propel i stedet for impeller og det lyder måske ikke så tosset. Men der er jo ikke andet at gøre end at prøve uden først. Og hvis filteret ikke kan klare opgaven kun vha luft, må jeg jo installere noget flow

De alger jeg bruger er desværre ikke dem man normalt har problemer med. De her er meget svære at kultivere og der skal ikke meget til før de "crasher". Jeg er som sagt meget afhængig af algernes vækstfase og kan derfor ikke udskifte noget vand.
Ja det lyder lidt besværligt, men jeg er glad for jeres input og i må meget gerne komme med flere

-
- Rev hummer
- Reactions:
- 16
Jeg kan se at den mindste Tunze Stream man kan få er 2500 l/t. Jeg vil meget gerne ned på omkring 300 l/t. Ved du om der findes en pumpe med propel der giver så lidt?
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
Hmm... Tvivler!Nikolaj skrev:Jeg kan se at den mindste Tunze Stream man kan få er 2500 l/t. Jeg vil meget gerne ned på omkring 300 l/t. Ved du om der findes en pumpe med propel der giver så lidt?
- En anden mulighed var at anvende luft i stigrør, scenariet kunne se sådan ud:
Skillerum for enden af akvariet, med mulighed for at vandet kan passere under. I dette kammer monteres rør med luftsten, som vha. luftsøjle løfter vandet over kanten= Blid vandsøjle med god iltning!
Så får dette være mit bedste bud på en opstilling!

- Vil du ikke beskrive projektet lidt mere indgående?

/Flemming,

-
- Rev hummer
- Reactions:
- 16
Det lyder som en løsning. Så hvis jeg installere et rør med en luftsten vil jeg kunne løfte vand (fra akvariet) ind i den boks, med kaldness K1, jeg bygger indvendigt på bagvæggen og får derved vand ovenfra og luft nedefra. Så skal der bare være forbindelse mellem boksen og akvariet forneden og ikke foroven. Er det rigtigt forstået?
Jeg er ved at lave et projekt om hvordan alger påvirker regnbueørreder. Man mener at alger kan gøre regnbueørrederne syge når de bliver lukket ud i havbrugene.
Jeg er ved at lave et projekt om hvordan alger påvirker regnbueørreder. Man mener at alger kan gøre regnbueørrederne syge når de bliver lukket ud i havbrugene.
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
- Omvendt...Nikolaj skrev:Det lyder som en løsning. Så hvis jeg installere et rør med en luftsten vil jeg kunne løfte vand (fra akvariet) ind i den boks, med kaldness K1, jeg bygger indvendigt på bagvæggen og får derved vand ovenfra og luft nedefra. Så skal der bare være forbindelse mellem boksen og akvariet forneden og ikke foroven. Er det rigtigt forstået?
Fra boksen, til akvariet.
- Jeg lavede et par skitser på begge beskrevne forslag:
Luft som beskrevet i nedaf gående vandsøjle: (Powerhead nødvendigt for retur.)
Vha. Stigrør: (Stigrør ikke tegnet på.)

/Flemming,

-
- Rev hummer
- Reactions:
- 16
Nu har jeg lidt mere tid og tror jeg har fundet en løsning. Jeg skal prøve at smide nogle billeder op senere.
> Wlliam Jr < Jeg har lige et spørgsmål til det du skriver tidligere. Hvad mener du med at vi skal skille ammoniak og ammonium ad? Der bliver vel kun udskilt ammoniak fra fisken og det indstiller sig så i en ligevægt med ammonium (som er ugiftigt) afhængig af pH. Derfor skal vi jo netop betragte det som en samlet mængde. Hvis man sænker den ene følger den anden med.
Og hvorfor bliver den kvælstof der bliver udskilt over gællerne ikke mit problem. 60 % af alt kvælstofsudskillelse fra en fisk sker over gællerne.
Mvh.
Nikolaj
> Wlliam Jr < Jeg har lige et spørgsmål til det du skriver tidligere. Hvad mener du med at vi skal skille ammoniak og ammonium ad? Der bliver vel kun udskilt ammoniak fra fisken og det indstiller sig så i en ligevægt med ammonium (som er ugiftigt) afhængig af pH. Derfor skal vi jo netop betragte det som en samlet mængde. Hvis man sænker den ene følger den anden med.
Og hvorfor bliver den kvælstof der bliver udskilt over gællerne ikke mit problem. 60 % af alt kvælstofsudskillelse fra en fisk sker over gællerne.
Mvh.
Nikolaj
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
- Sandt.
Men jeg mente at den som opstod som følge af urin og feces var største hensyn... Og herfor ordvalget "adskille", for forskellen på Ammoniak/ Ammonium som Nh3/ Nh4.
Ikke adskille som to puljer i vandmassen, klart

Men jeg mente at den som opstod som følge af urin og feces var største hensyn... Og herfor ordvalget "adskille", for forskellen på Ammoniak/ Ammonium som Nh3/ Nh4.
Ikke adskille som to puljer i vandmassen, klart

/Flemming,

-
- Rev hummer
- Reactions:
- 16
Ok - næsten klart
Hvorfor skulle det kvælstof som opstår fra nyrer og tarm være største hensyn, når nu det meste kommer fra gællerne?

- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
Godt så.
- Jamen, det har du jo helt styr på...
- Jamen, det har du jo helt styr på...

/Flemming,

-
- Rev hummer
- Reactions:
- 16
Okay - bare vi er enige 
Og tak for hjælpen, glæder mig til at bygge

Og tak for hjælpen, glæder mig til at bygge