Døende Hammerkoral - Kan jeg redde den?
- Tobias
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Vejgaard
Døende Hammerkoral - Kan jeg redde den?
Hej Allesammen.
For 2-3 uger siden købte jeg en flot hammerkoral. Jeg fandt først ud at at roden på den var halvt død da jeg havde købt den (rodens nederst halvdel var hvid) Det hvide har de seneste uger vokset opad og nå nu op til fangarmene i kanten. Desuden kom jeg til at vælte den for et par dage siden så den fik en "rift" i kanten, som også vokser sig større.
Nogle af årsagerne (tror jeg) kunne være at jeg havde et RIGTIG højt nitrat indhold i vandet for et par dage siden (70-100 mg/L) men jeg har dog fået den ned til 25mg/L på 2 dage. Der har ikke været noget magnesium i vandet (500 mg/L) men nok calcium. Derfor købte jeg noget "Magnesium Bio-Power" og prøvede at hæve min magnesium, men det eneste der skete var at min calcium blev for høj (550 mg/L)
Nogen der har nogle idéer til hvordan jeg kan redde min fantastiske hammerkoral, og få mine værdier på plads?
Det skal lige siges at det er 54L og har kørt siden 2 uger før sommerferien. Hvis der ønskes et billede at hammerkoral så kan jeg tage et når jeg har fået fri fra skole.
Jeg håber i kan hjælpe.
Mvh.
Tobias Aakjær
For 2-3 uger siden købte jeg en flot hammerkoral. Jeg fandt først ud at at roden på den var halvt død da jeg havde købt den (rodens nederst halvdel var hvid) Det hvide har de seneste uger vokset opad og nå nu op til fangarmene i kanten. Desuden kom jeg til at vælte den for et par dage siden så den fik en "rift" i kanten, som også vokser sig større.
Nogle af årsagerne (tror jeg) kunne være at jeg havde et RIGTIG højt nitrat indhold i vandet for et par dage siden (70-100 mg/L) men jeg har dog fået den ned til 25mg/L på 2 dage. Der har ikke været noget magnesium i vandet (500 mg/L) men nok calcium. Derfor købte jeg noget "Magnesium Bio-Power" og prøvede at hæve min magnesium, men det eneste der skete var at min calcium blev for høj (550 mg/L)
Nogen der har nogle idéer til hvordan jeg kan redde min fantastiske hammerkoral, og få mine værdier på plads?
Det skal lige siges at det er 54L og har kørt siden 2 uger før sommerferien. Hvis der ønskes et billede at hammerkoral så kan jeg tage et når jeg har fået fri fra skole.
Jeg håber i kan hjælpe.
Mvh.
Tobias Aakjær
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
Re: Døende Hammerkoral - Kan jeg redde den?
Er lige på vej ud af døren, så ikke et langt svar.
Du får svært ved at redde din koral vil jeg tro. Tag kontakt til en med gode værdier og få den i pleje indtil du selv har fået styr på dine værdier (hvis du kan finde en som vil have en så "syg" koral).
En retningslinje til at holde koraller er, at du ikke må have målbart nitrat, fosfat eller nitrit i vandet.
Få dine ca og mg værdier på plads ved hjælp af div. produkter som skal tilsættes vandet, og kom så først noget i når de har været stabile i mindst en måned.
Du får svært ved at redde din koral vil jeg tro. Tag kontakt til en med gode værdier og få den i pleje indtil du selv har fået styr på dine værdier (hvis du kan finde en som vil have en så "syg" koral).
En retningslinje til at holde koraller er, at du ikke må have målbart nitrat, fosfat eller nitrit i vandet.
Få dine ca og mg værdier på plads ved hjælp af div. produkter som skal tilsættes vandet, og kom så først noget i når de har været stabile i mindst en måned.
- Tobias
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 16
Jeg har lige skrevet til en fra forummet som bor i nærheden.. Hvis den ikke kan reddes, skal de så bare tages op og smides i skraldespanden? :/ 

- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Yup, ud med den inden den forpester resten af baljen..
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
- Tobias
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 16
Kan man ikke gøre noget så man kan beholde skelettet? Smide den ud i kompostbunken så den kan forrådne?
Det er dog ærgeligt når den er så flot.
Det er dog ærgeligt når den er så flot.
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Jeg er lidt usikker på, hvad du mener med hhv. "roden" og "fangarmene i kanten" ?
Det ér en Euphyllia sp. vi taler om, ikke ? Hvilken art er det ?
Kunne du ikke smide et billede herind? Det gør det noget lettere at bedømme problemets omfang.
/Kim
Det ér en Euphyllia sp. vi taler om, ikke ? Hvilken art er det ?
Kunne du ikke smide et billede herind? Det gør det noget lettere at bedømme problemets omfang.
/Kim
- Tobias
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 16
Jeg mener den hedder Ancora eller sådan noget. Du kan se akvariet i mit link
Mangler lige en tysk time og en engelsk time så har jeg fri og så går jeg hjem og tager et billede (:
Mangler lige en tysk time og en engelsk time så har jeg fri og så går jeg hjem og tager et billede (: