Jeg gik i gang med at lede på nettet efter DIY wavebox. Af interessante sider fandt jeg bl.a. Christians, Aleksandr Pyndyk og Arofanatics Fish Talk Forums.
Jeg besluttede mig til at lave waveboxen som i sidstnævnte link dog med lidt andre mål.
Jeg havde en stump klar 3mm akryl plade jeg kunne bruge til formålet.
Alle målene er indvendige mål, hvis nogen skulle ligge inde med andre pladetykkelser.
Bredde x Dybde x Højde = 115 x 130 x 300 [mm].
Jeg brugte en overfræser til at skære stykkerne ud med.

En rundsav med en fintandet klinge er måske bedre, men det gik nu ganske godt på denne måde.

Hullet i fronten skal være ø50 og det skal være ret præcist. Underkanten af hullet er afsat 22mm fra bunden dvs. fra bund til midt hul er der 47mm.

Her testes om hullet passer.
Som lim brugte jeg Acrifix 192.

Meget inspireret af melevsreef.com bruger jeg 2 stk. vinkler sat fast med dobbelt klæbende tape for at lime siderne vinkelret på hinanden.

Her er ”kassen” færdig limet, nu skal den bare tørre natten over inden jeg fræser kanterne rene.

Her er kassen færdig med fræset kanter, ganske som det er vist på melevsreef.com.

Pumpen prøves ….

og det gik jo ganske godt.

Som ophæng havde jeg i første omgang tænkt mig bare at montere en magnet indvendig i kassen og en udvendig på akvariet, her skal man lige være opmærksom på at glastykkelsen som i mit tilfælde ”vokser” med 3mm, så Tunzes kraftige magnet er måske påkrævet. Hvis ovenstående ophæng viser sig at støje/brumme må jeg udtænke en anden slags ophæng.
Som controller har jeg tænkt mig at skele til Aleksandrs løsning, men det må vente til efter påsken, før kan jeg ikke få fat i stumperne.
Jeg vender selvfølgelig tilbage når waveboxen med controller er klar til test.
Morten