DIY wavebox

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
mantaray
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Malmö

DIY wavebox

Indlæg af mantaray »

Jeg har længe savnet en form for bølgebevægelse i akvariet, men jeg synes ikke lige jeg ville ofre ca. 3.000,- kr. på en Wavebox for at få bølgerne. Jeg havde i forvejen 3 stk. Tunze 6100 i karret så jeg kunne sagtens ”ofre” én af dem.

Billede

Jeg gik i gang med at lede på nettet efter DIY wavebox. Af interessante sider fandt jeg bl.a. Christians, Aleksandr Pyndyk og Arofanatics Fish Talk Forums.
Jeg besluttede mig til at lave waveboxen som i sidstnævnte link dog med lidt andre mål.

Jeg havde en stump klar 3mm akryl plade jeg kunne bruge til formålet.
Alle målene er indvendige mål, hvis nogen skulle ligge inde med andre pladetykkelser.
Bredde x Dybde x Højde = 115 x 130 x 300 [mm].

Jeg brugte en overfræser til at skære stykkerne ud med.

Billede

En rundsav med en fintandet klinge er måske bedre, men det gik nu ganske godt på denne måde.

Billede

Hullet i fronten skal være ø50 og det skal være ret præcist. Underkanten af hullet er afsat 22mm fra bunden dvs. fra bund til midt hul er der 47mm.

Billede

Her testes om hullet passer.

Som lim brugte jeg Acrifix 192.

Billede

Meget inspireret af melevsreef.com bruger jeg 2 stk. vinkler sat fast med dobbelt klæbende tape for at lime siderne vinkelret på hinanden.

Billede

Her er ”kassen” færdig limet, nu skal den bare tørre natten over inden jeg fræser kanterne rene.

Billede

Her er kassen færdig med fræset kanter, ganske som det er vist på melevsreef.com.

Billede

Pumpen prøves ….

Billede

og det gik jo ganske godt.

Billede

Som ophæng havde jeg i første omgang tænkt mig bare at montere en magnet indvendig i kassen og en udvendig på akvariet, her skal man lige være opmærksom på at glastykkelsen som i mit tilfælde ”vokser” med 3mm, så Tunzes kraftige magnet er måske påkrævet. Hvis ovenstående ophæng viser sig at støje/brumme må jeg udtænke en anden slags ophæng.

Som controller har jeg tænkt mig at skele til Aleksandrs løsning, men det må vente til efter påsken, før kan jeg ikke få fat i stumperne.

Jeg vender selvfølgelig tilbage når waveboxen med controller er klar til test.

Morten
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Randers

Re: DIY wavebox

Indlæg af snogen »

det ser da veldigt fint ud
og gode billeder
det er altså kun cobraer der vilde med blok fløjter....
Brugeravatar
da_nizzel
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: 8000 Århus C
Geografisk sted: Århus

Indlæg af da_nizzel »

den ser kanon flot ud :) prøv at sætte noget stof eller en klud imellem glaset og waveboxen. Så skulle den ikke overføre så meget støj til glaset
Brugeravatar
TorbenC
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af TorbenC »

Hvad gør waveboksen som pumpen ikke havde kunne gøre uden ?
Hvis man satte pumpen til at køre med 1s interval, ville den vel også lave bølger?
mantaray
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18

Indlæg af mantaray »

Boris skrev:Hvad gør waveboksen som pumpen ikke havde kunne gøre uden ?
Hvis man satte pumpen til at køre med 1s interval, ville den vel også lave bølger?
Du vil ikke kunne lave samme bølgebevægelse med pumper alene, se bare denne film på YouTube eller denne.

Årsagen er at du kunstigt forøger vandmængden i akvariet når pumpen er i drift. Waveboxen optager samme volumen uanset om den er fuld eller tom for vand, når pumpen starter tømmer du en del af waveboxens indhold ned i den anden ende af akvariet. Når pumpen stopper løber vandet tilbage igen og så fremdeles.
Kunsten er at finde den rigtige frekvens så kan der laves stor bølgegang, temmelig stor endda.

Morten
Brugeravatar
mipe
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af mipe »

Det bliver man s.. da helt søsyg af at kigge på :wc:
Jeg har bare hele tiden fået at vide at man ikke kan bruge alm. pumper til det, da de brænder af, når man tænder og slukker for dem hele tiden?
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
mantaray
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18

Indlæg af mantaray »

mipe skrev:Det bliver man s.. da helt søsyg af at kigge på :wc:
Jeg har bare hele tiden fået at vide at man ikke kan bruge alm. pumper til det, da de brænder af, når man tænder og slukker for dem hele tiden?
Når bølgegangen først er justeret ind, skal lyskassen gerne dække, så man ikke ser selve vandoverfladen. Det flotte består i at se anemoner og blødkoraller stå og svaje frem og tilbage.

Jeg har læst om nogen der har kørt med 2 stk. 6100 som wave-pumper i hhv. 4 og 5 år uden problemer.
Jeg har også hørt rygter om at de almindelige regulerbare pumper kunne brænde af med den driftsform, jeg har dog aldrig hørt eller set nogen stå med en afbrændt Tunze der har været brugt til det formål.

Morten
Brugeravatar
da_nizzel
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: 8000 Århus C
Geografisk sted: Århus

Indlæg af da_nizzel »

det der brænder pumperne af, er fordi det er hårdt for pumpen at tænde, fordi det giver et stort ryk i den. Derfor er det meget bedre at have en styring, der bare sætter farten ned, uden at slukke helt.
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

et spændende projekt
men hvad gør man for at undgå den ensformige bølgeform, som jeg finder alt for kunstig at se på, der mangler noget uregelmæssighed i bølgerne
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
andersla
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
18
Postnummer: 6580 Vamdrup
Geografisk sted: vamdrup
Kontakt:

Indlæg af andersla »

hej

hvor meget tror du der er at spare hvis man skal ud at købe pumpen frem for at købe en færdig wavebox
mantaray
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18

Indlæg af mantaray »

andersla skrev:hej

hvor meget tror du der er at spare hvis man skal ud at købe pumpen frem for at købe en færdig wavebox
En wavebox koster ca. 3.000,- inkl. controller.
Skovlhjulet eller propellen inkl. aksel til pumpen i waveboxen er den samme som til en 6200 (6201) pumpe, så mon ikke det er en pumpe af samme størrelse. En 6200 pumpe koster ca. 3.100,- uden controller.

Så nej, det kan ikke betale sig. Køb en brugt 6100 eller lignende så begynder det at ligne noget.

Morten
soeren_damgaard
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
21
Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
Geografisk sted: Stoholm

Indlæg af soeren_damgaard »

Hvad med en detaljeret gennemgang af det der 555-kredsløb, så os almindelige mennesker kan lave sådan en :)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af stefan_sørensen »

hvordan går det med din wavebox? jeg har selv tænkt mig at lave en med en tunze 6100 som din. er der noget du ville lave om hvis du skulle lave en igen? hvordan er den med støjen, tænker på den måde du har sat kassen fast til akvarie glasset.

Mvh
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
mantaray
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18

Indlæg af mantaray »

Hej Stefan

Den spinder bare derud af. Hvis jeg skulle lave en ny, ville jeg lave den efter samme mål.
Som det fremgår af billedet står pumpen på bunden af kassen.

Billede

Det eneste du ikke kan se af billedet, er at jeg har monteret et Tunze ”beskyttelsesnet”.

Billede

Dette sikre, at pumpen ikke bliver skubbet bagud i waveboxen.
Waveboxen er monteret i akvariet med en magnet fra Tunze og den sidder ca. midt i boxen

Jeg har aldrig haft problemer med resonans eller anden støj fra waveboxen.

Morten
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"