døde sten
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2630 Taastrup
- Saltvand siden?: 2009
Re: døde sten
de skal podes med levende sten, ellers vil der tage en uendelighed hvis det nogensinde bliver godt. men før døde sten bliver på lige fod med levende sten så går der i hvert fald et halvt år.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
jo flere du poder med, jo hurtigere går det. kan være jeg husker forkert, men mener jeg har læst at man som tommelfingerregl skal have halv halv. men hvor jeg har det fra aner jeg ikke, så måske nogle andre kan komme med budfrankboel skrev:jeg har 70 kg døde sten hvor mange levende skal jeg pode med
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fredericia
dokumentation tak!stefan_sørensen skrev:de skal podes med levende sten, ellers vil der tage en uendelighed hvis det nogensinde bliver godt. men før døde sten bliver på lige fod med levende sten så går der i hvert fald et halvt år.
stenene bliver biologisk aktive en hel del hurtigere, end et halvt år, men jeg vil godt give dig ret i at podning med levende sten speeder processen op.
jeg har en hel del sten i akvariet som tidligere var "døde levende sten", af en god porøs kvalitet, og de var oppe at køre i løbet af kort tid
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
jeg har ikke noget dokumentation, men det burde være til at finde her på forummet, for det er her jeg stort set læser alt. læste det i forbindelse med en som ville starte et akvarie op på halv døde og halv levende og der blev der skrevet at indkørselen kunne tage op til et halvt år før at de døde sten havde nok bakterielkutur til at omsætte næring på lige fod med levende sten.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2610 Rødovre
når man er ved at lave dem til levende,skal man på noget tidspunkt skifte vand
430l +160l sump
-
- Foxface
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 4000 Roskilde
Det ville jeg ikke gøre, da det jo netop er næringsstofferne i vandet som giver grobund for en større bakteriekultur.
Umiddelbart vil jeg også mene at jo mere næring der er i vandet, jo hurtigere vil det gå.
Så den gamle idé med at smide en død reje i vandet, vil jeg mene speeder processen op.
Umiddelbart vil jeg også mene at jo mere næring der er i vandet, jo hurtigere vil det gå.
Så den gamle idé med at smide en død reje i vandet, vil jeg mene speeder processen op.