54 liters og lys
- zeugma
- Sommerfugl fisk
- Reactions: 0
- 16
- Postnummer: 8000 Århus C
- Saltvand siden?: 2008
54 liters og lys
Hej
jeg går af flere grunde og overvejer om jeg skal gå fra mit 128 liters ned til et 54 liters
men jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg lige klare den med lyset over det ?
Min første tanke var at indbygge 4 x 24w t5 i det amartur der følger med sådan et "begynder sæt" men kan det overhovedet være der og kan det være rigtig man skal slippe 1500 kroner for 4 x t5 gør det selv indbygnings sæt ?? findes der ikke en billigere måde at gøre det på ?
Eller er der andre muligheder for lys hvis jeg gerne vil beholde det originale amartur ??
jeg går af flere grunde og overvejer om jeg skal gå fra mit 128 liters ned til et 54 liters
men jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg lige klare den med lyset over det ?
Min første tanke var at indbygge 4 x 24w t5 i det amartur der følger med sådan et "begynder sæt" men kan det overhovedet være der og kan det være rigtig man skal slippe 1500 kroner for 4 x t5 gør det selv indbygnings sæt ?? findes der ikke en billigere måde at gøre det på ?
Eller er der andre muligheder for lys hvis jeg gerne vil beholde det originale amartur ??
54 Liter
viewtopic.php?f=91&t=30811
-
- Foxface
- 16
- Postnummer: 2650 Hvidovre
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hillerød
Re: 54 liters og lys
jeg tror at du får temperatur problemer hvis du sætter 100w under et lukket armatur så varmen ikke kan komme væk.... vandtemperaturen vil stige voldsomt om dagen og dle drastisk om natten specielt på så lille et akvarie... jeg ville helt klart droppe det armatur der følger med og måske selv lave en kasse hvor rørene ikke er helt så tæt på vandet og så indstallere et par blæsere som køling... har desværre ikke helt styr på hvor billigt man kan finde disse indbygningssæt.... hvis du gerne vil beholde det originale armatur kunne man eventuelt overveje nogle led skinner eller andet småt men tænk på varme udviklingen, det bliver nok svært at få samme lysmængde som 4 x 24w t5
-
- Foxface
- 16
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Saltvand siden?: 2009
Jeg ved ikke om du har set hvordan lyskassen til et startersæt er ud. Hvis du taler om det fra Vitakraft, så er det lavet af 1,5mm plastic og er altså ikke det bedste at prøve at DIY på.
Jeg har selv købt en brugt HQI til mit 54l, netop fordi jeg ikke ville spendere en formue på et nyt armatur.
Du kunne jo prøve at lave en tråd under 'Køb', det er ikke usansynligt at der er nogen der har noget liggende
/Sylvest
Jeg har selv købt en brugt HQI til mit 54l, netop fordi jeg ikke ville spendere en formue på et nyt armatur.
Du kunne jo prøve at lave en tråd under 'Køb', det er ikke usansynligt at der er nogen der har noget liggende

/Sylvest
- zeugma
- Sommerfugl fisk
- 16
Ja varmen selvfølgelig hvordan kunne jeg glemme den 
kan man evt kun sætte 2 x 24 i , jeg på tænker ikke at skulle ha nogen sps i akvariet men jeg har nogle lps, Caulastrea, Euphyllia osv eller ville det være for lidt lys til disse koraller ?
ellers skulle noget selvbyg ikke være noget problem eller et indskud for at hæve amarturet
kunne også prøve noget brugt men jeg tror nu jeg vil holde mig til t5 i denne omgang og så lade hqien ligge

kan man evt kun sætte 2 x 24 i , jeg på tænker ikke at skulle ha nogen sps i akvariet men jeg har nogle lps, Caulastrea, Euphyllia osv eller ville det være for lidt lys til disse koraller ?
ellers skulle noget selvbyg ikke være noget problem eller et indskud for at hæve amarturet
kunne også prøve noget brugt men jeg tror nu jeg vil holde mig til t5 i denne omgang og så lade hqien ligge
Senest rettet af zeugma lør 29. aug 2009 08:56, rettet i alt 1 gang.
54 Liter
- mipe
- Rev haj
- 17
- Postnummer: 7400 Herning
- Geografisk sted: Midtjylland
- Kontakt:
Jeg går lidt i samme tanker og det billigste udbygningssæt jeg har kunne finde, er det her: http://www.akvarieforretningen.dk/produ ... oduct=4131
til 397,00kr x 2 og så kommer rør oveni.
til 397,00kr x 2 og så kommer rør oveni.
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
- zeugma
- Sommerfugl fisk
- 16
okay jamen så er vi jo nærmest 2 om det.
hvad har du gjort dig af tanker med amartur ? bygger du selv eller hvordan ? der skal vel også et par reflektorer oven i det sæt der ?
jeg har fundet en anden tråd i teknik forumet hvor der bliver snakket om dele til selv byg fra Seastars.dk
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=7&t=27246
Reflektorer fra Seastars (arcadia) - 75 kr
Ballaster fra Seastars kunne ikke finde nogen på deres side, andre der kan det ?
Vandtætte fatninger fra Seastars 49 kr
Rør fra eks. Seastars ca. 150 kr
+ lidt ledning
er sådan et sæt lige til at samle med en skruetrækker eller er der noget der skal loddes sammen og andet ?
hvad har du gjort dig af tanker med amartur ? bygger du selv eller hvordan ? der skal vel også et par reflektorer oven i det sæt der ?
jeg har fundet en anden tråd i teknik forumet hvor der bliver snakket om dele til selv byg fra Seastars.dk
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=7&t=27246
Reflektorer fra Seastars (arcadia) - 75 kr
Ballaster fra Seastars kunne ikke finde nogen på deres side, andre der kan det ?
Vandtætte fatninger fra Seastars 49 kr
Rør fra eks. Seastars ca. 150 kr
+ lidt ledning
er sådan et sæt lige til at samle med en skruetrækker eller er der noget der skal loddes sammen og andet ?
54 Liter
- mipe
- Rev haj
- 17
- Postnummer: 7400 Herning
- Geografisk sted: Midtjylland
- Kontakt:
Det ser ikke ud til at Seastar har nogle forkoblinger hjemme, men det kan være at Rose kan skaffe nogle?
Amatur regner jeg med at lave selv og istedet for reflektorer, så maler jeg den indvendige side hvid.
Og så med et par blæser monteret også.
Amatur regner jeg med at lave selv og istedet for reflektorer, så maler jeg den indvendige side hvid.
Og så med et par blæser monteret også.
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)