Hjælp til alge scrubber

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Hjælp til alge scrubber

Indlæg af Kasper j. »

Jeg har tænkt på at lave en alge scrupper lige som dem inde på http://www.algaescrubber.net/forums/vie ... p=386#p386 Er der nogen herinde der har noget erfaring med at bygge den selv eller kan man købe en færdig lavet ?

MVH
Kasper
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Re: Hjælp til alge scrubber

Indlæg af herzberg »

Du kan ikke købe nogen færdiglavet. Jeg har lavet min selv udfra et af de setups på algaescrubber forum'et. Det er nok den nemmeste måde at gøre det på.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
ulrichfc
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
15
Postnummer: 3000 Helsingør

Indlæg af ulrichfc »

Jeg har lige bygget min sump om, med indbygget alge scrubber. det er 35 x 30 cm acryl plade plade med en masse kraftige ridser i. på billedet kan du se hvordan vandet strømmer ned over pladen. lyset ovenpå er fjernet for at tage billedet. lyset i siden er til mine alger i kammeret under algescrubbern som har gennemstrømning via huller. hvor effektiv denne er skal jeg ikke kunne give noget svar på da den kun har kørt i 3 dage og dannet et let brundlig film på overfladen. den vil jo nok kun være effektiv på den ene side da der kun er placeret et lys direkte over den.
Pladen sidder løs så den er lige til at tage ud og rense.
der er også installeret skummer (tunze DOC 9210)i det første kammer efter billedet er taget.
grundet til ombygningen var at der er ikke særlig højt i skabet om min gamle skummer hang på siden af akvariet. Jeg var træt af larmen og udseende og ville gerne have en alge scrubber. Da der ikke var plads til at hænge ned valgte jeg at gøre det på denne måde..
hilsen
Christian
Vedhæftede filer
nysump.jpg
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af demian »

Hej jeg er mest tilhænger af denne metode hvor en plade med filter ligger på skrå i en balje så passer den også under main tank,, http://netclub.athiel.com/Ianrefug.htm
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Kasper j. »

Er der noget bestemt materiale I vil anbefale til den plade som algerne skal gro på? Har set at nogle bruger et plastik skærebræt med ridset i lidt lige som det ulrichfc bruger.

MVH
Kasper
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af demian »

Hej jeg tror ikke der er noget specielt bare en plade med vandrette ridser og huller. så vandet får modstand. jeg havde tænkt mig en filter pose som jeg river til et stort stykke den koster 13 kr som ligger på en plade for nemmere rengøring. http://koiimport.dk/group.asp?group=741
men tror alt plastik filter gitter af en art kan bruges. så det bare at slippe fantasien løs :wink:
men lyset og vandgennemstrømning er også vigtigt. læste også et sted man er nød til at have et Carbon Filter på for alge filter kan gøre vandet gult men et kan jo også laves simpelt med er plast flaske med en nylon strømpe med carbon medie i eller bruge en filterpose.
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Kasper j. »

Okay jeg prøver at finde på noget. Det med filter posen lyder som en rigtig godt ide :-)

Hvad med lys? Jeg har læst at man skal bruge min. 40 W på 6500 K.

MVH
Kasper
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Bruno »

Mængden af watt afhænger af hvor stor din displaytank er (altså hvor meget vand den skal scrubber = størrelsen på scrubberen). Husk at størrelsen skal tilpasses antallet af liter vand og flow over scrubberen skal tilpasses bredden af scrubberen.

På algaescrubber.net anbefaler de 2500 Kelvin på pæren
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Kasper j. »

I mit system er på ca. 350 liter. Hvor stor skal skrubberen så være ca. ? Jeg har nemlig ikke vildt meget plads i sumpen, men mener at 30 x 30 og 60 i højden skulle være nok?

En pære på 2500 K er det bare en alm. eller noget specielt?

MVH
Kasper
Erathor
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
15
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Rudkøbing, Langeland

Indlæg af Erathor »

Af dem jeg har set, så bruger de bare en almindelig pære købt i fakta eller lign..
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Bruno »

Jeg vil anbefale dig at læse ATS FAQ igennem. Den giver en del info om hvordan man kommer igang osv: http://www.algaescrubber.net/forums/vie ... p?f=9&t=68

Størrelsen afhænger af belastningen af akvariet, men tommerfingerreglen siger: 6,25 cm2 (med lys på begge sider) for hver 3,8 liter vand. Hvis der kun er lys på den ene ide dobbles op

Flow: 133 L/T for hver 2,5 cm i bredden

Der er en del elspare pærer, der giver 2700K så de er ikke så svære at finde
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Kasper j. »

Læste inde på http://www.algaescrubber.net/forums/vie ... p?f=9&t=68 at man skal bruge en min 25 w og max 60 w elsparepære. Mener de så eks. en 11 w der jo svare til en almindelig 60 w pære? For jeg kan ikke lige finde en elsparepære på over 16 w!

MVH
Kasper
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"