Dårlig klovn?

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
TheisE
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
16
Postnummer: 4173 Fjenneslev

Dårlig klovn?

Indlæg af TheisE »

HEj jeg har lige fået mine første fisk i akvariet samt lidt andet.
jeg købte 2 klovnfisk, 1 palet kirug og 2 dannebrosrejer alt ser fint ud bortset fra den ene klovn.
den var lidt sløv fra starten og gennerelt ikke så livlig som den anden klovn.
alle de andre fisk og rejer spiser alt hvad der bliver puttet i akvariet (tør foder, artemia, krill og noget blandingsfoder)
men den "syge" klovn vil kun spise artemia den første dag og nu slet ikke noget...
den er begyndt at gemme sig bag mine levende sten i små huler og ligger ned på koralgruset og basker lidt?
jeg kan ikke se nogen fysiske sygdomstegn som pletter eller noget. men den opføre sig meget sygt. :?

og nu kommer det store spørgsmål??? skal jeg bare lade den være og se om den kommer sig, med fare for at den for en masse ting der vil smitte til de andre fisk eller skal jeg behandle mod noget jeg ikke helt ved hvad er?
jeg kan også tage den op af akvariet og bare sige at der fik mand desværre en dårlig fisk, og få en ny?? :(

kan jeg evt. lave noget forbyggende behandling med uv altså også til de andre fisk. hvis ja er der noget uv i vil anbefale til prisen?? og skal det være filter eller direkte lys ??

satser på hurtig hjælp :wink:
På forhånd mange tak
Hilsen TheisE
TheisE
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
16

Re: Dårlig klovn?

Indlæg af TheisE »

Den raske klovn var ned og kigge til den og fik logget den med ud fra stennene..
ved nermere eftersyn har den nok hvide plætter, men ikke helt vildt mange ??

er lidt intr. i det der uv.. har i nogle arfaringer.

vil stadig meget gerne have svar på det andet.

På forhånd tak Theis.
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Rigtig mange klovnfisk går til de første dage i akvarierne :BA Tror næppe at uv eller andet kan gøre ret meget. Det du skal gøre i fremtiden er at lede efter fisk der har gået i andre akvarier, eller nogle der er i en vis størrelse,, og foderstand. Skal du ud og købe uv skal det være noget kraftigt for at det virker, man når ikke så langt med 9w, held og lykke med klovnen :h
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

Prøv evt. at slukke lyset i et par dage for at give klovnen fred og ro. Hæng evt. et håndklæde eller lignende foran glasset så den ikke bliver bange for skygger, tv, osv. Held og lykke med den.
TheisE
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
16

Indlæg af TheisE »

Nu har jeg købt noget medecin mod hvide pletter og giver dem det også for at sikre de andre...
jeg vil helt klart prøve med et lagen over.
ps. så spiser de andre rigtigt godt og ser sunde ud :GO
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Har aldrig hørt om at medicin kan hjælpe mod fisk der er angrebet af hvide pletter. Hvilket produkt er det du har købt?
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

TheisE skrev:Nu har jeg købt noget medecin mod hvide pletter og giver dem det også for at sikre de andre...
jeg vil helt klart prøve med et lagen over.
ps. så spiser de andre rigtigt godt og ser sunde ud :GO
Det medicin har du forhåbentligt ikke smidt i dit koralrevsakvarie ?
Medicin mod pletter (hvis det er noget der virker, vel at mærke), indeholder kobber og dét ønsker du bestemt ikke i akvariet. Det slår ALLE hvirvelløse dyr ihjel.

/Kim
TheisE
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
16

Indlæg af TheisE »

det heder oodinex og er købt hos akvarieudstyr.
der står ordret:
oodinex bekæmper organismer som forårsager en række forskellige sygdomme og symptomer hos havfisk, eksempelvis: oodinium og hvide plætter (fiskedræber) og så videre.....
lidt længere nede står der :
til forskel fra de fleste andre saltvandmidler kan oodinex anvendes i akvarier, hvor der findes invertebrater som havanemoner, koraller og krebsdyr. det er ikke nødvendigt at fjerne disse arter fra akvariet.

så håber det virker :h
Men tror dig jeg tager den syge klovn op og for den aflivet, da den har ikke fået det bedre selv om den ikke har flere hvide plætter. Tværtimod er dens finner begyndt at flosse og den skal heller ikke lide alt for meget for min skyld :(
den har ikke spist i 3 dage nu og ligger stadig bag mine sten... :G
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Hmm... nogen andre der har erfaring med oodinex? Sagde dem i akvarieudstyr noget om hvor vidt det virker? Undskyld, men er bare lidt mistroisk for har virkelig aldrig hørt om noget medicin mod hvide pletter i saltvand, der virker.

Hvide pletter kan sagtens komme og gå i ugernes løb. Hvis fisken ikke vil spise, så er det for alvor kritisk.
TheisE
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
16

Indlæg af TheisE »

den er blevet aflivet da den var i meget dårligt stand...
men ved ikke om det virker nu jo desværre, men kunne være sjovt at høre fra andre ....
micogmaj
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
17
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Valby

Indlæg af micogmaj »

R.I.P...
En gang saltvand, altid saltvand ......
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Medicinen virker først når doseringe er blevet så stor at korallerne ikke kan klare det.
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Indlæg af martinknorr »

vil gerne bydde ind her også, selvprøvet medicin mod sygdom. Tror næsten det var det samme som dig, og jeg så ingen forbedringer. Til gengæld begyndte nogen af mine koraller at se trælse ud, så jeg lavede et stort vandskift samt smed noget aktiv kul i der kunne tage kobberet.

Jeg lod fisken få hvile og fodrede godt, til sidst forsvandt pletterne af sig selv.
MVH
Martin
8370 Hadsten
keanu
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17
Postnummer: 2400 København NV
Geografisk sted: København NV

Indlæg af keanu »

TheisE skrev:Den raske klovn var ned og kigge til den og fik logget den med ud fra stennene..
ved nermere eftersyn har den nok hvide plætter, men ikke helt vildt mange ??

er lidt intr. i det der uv.. har i nogle arfaringer.

vil stadig meget gerne have svar på det andet.

På forhånd tak Theis.

Jeg ved ikke om det er strengt nødvendigt med UV fordi pga. hvidepletter, jeg har en Paletkirug i mit RSM og der er ikke noget videre fancy ved mit setup, og den smed de hvide pletter efter et par dage, og har det ellers kanon fint, den er faktisk allerede ved at blive for stor til baljen, men pointe er at hvide pletter ikke er noget kemisk i baljen, men nok mere fiskens stress niveau, der er også forskel på fisk, nogen klarer flytninger bedre end andre, det kan også være der er en magtkamp mellem nogle af dine fisk som du ikke lige bemærker, jeg havde fisk der fuldstændig skiftede væremåde efter jeg smed en dværgkejser ud, jeg havde ikke set den hakke på nogen men den trykkede altså stemningen lidt :BA
Billede
Besvar

Tilbage til "Sygdom"