Cyano... hvilke årsager?
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fredericia
Cyano... hvilke årsager?
Jeg kunne godt tænke mig at høre om der er nogen der har et par bud på hvilke ting der kan forårsage opblomstring af cyano i vores akvarier. der selvfølgelig den normale med for mange næringsstoffer, men er der andre ting der kan give dem gode betingelser, eks høj temperatur? eller andet
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Re: Cyano... hvilke årsager?
En af de andre kilder kan være lav cirkulation. Har dog (heldigvis) ikke selv den store erfaring med cyano.
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
ja det er rigtigt, den havde jeg glemt, heldigvis heller ikke et problem i mit akv
Mvh. Brian
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2200 København N
- Geografisk sted: nørrebro
210 liter 70Bx60Dx50H, Skimz Monzter SM121, Maxspect Razor 120, Tunze 6015/6025mod
- rimini
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2006
Jeg har prøvet Cyano i opstartsfasen, big time .... glem alt om Red Slime Remover, det virkede for mig kun 1 uges tid, så kom det igen.
Det der battede for mig var en extra tunze 6045 foruden den jeg allerede havde, og så rettede max cirkulation på stenene (flyttede de koraller der ikke kunne tåle stærk strøm). Samtidig satte jeg chilleren til 26 grader, og der gik 14 dage så var Cyanoen væk.
Ved ik om det virker for dig, men jeg har ik set red slime siden.
Bedste hilsner
Peter
Det der battede for mig var en extra tunze 6045 foruden den jeg allerede havde, og så rettede max cirkulation på stenene (flyttede de koraller der ikke kunne tåle stærk strøm). Samtidig satte jeg chilleren til 26 grader, og der gik 14 dage så var Cyanoen væk.
Ved ik om det virker for dig, men jeg har ik set red slime siden.
Bedste hilsner
Peter
- jakobvillien
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
Jeg har også observeret at temperaturen umiddelbart virker som en kilde.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Den med temperaturen, ved jeg ikke helt om er rigtig. For et par år siden havde jeg et angreb af cyano i mit fragment akvarie, og kun der. For dem som ikke ved det, står begge akvarier i forbindelse med hinanden. Og cyanoen kom kun der og ikke i det store akvarie.
Dengang havde jeg stadig min køler sat til, så temperaturen var den samme i begge akvarier.
Dengang havde jeg stadig min køler sat til, så temperaturen var den samme i begge akvarier.
- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5800 Nyborg
- Geografisk sted: Fyn
Jeg kan desværre ikke sige hvad det skyldes, men kan da sige hvad jeg gjorde for at komme det til livs
Jeg havde et mindre angreb i mit 54 l nano engang.. Jeg observerede at temp var lige i overkanten (nok pga. de 150 w hqi
) og satte nogle ekstra blæsere på. Jeg satte samtidigt en cirkulationspumpe mere i baljen og ganske hurtigt efterfølgende var baljen cyano fri
Om det så var temp eller cirkulationen eller begge dele ved jeg jo så ikke helt, men tror egentlig det var en blanding..
Dette var mine personlige erfaringer om ikke andet

Jeg havde et mindre angreb i mit 54 l nano engang.. Jeg observerede at temp var lige i overkanten (nok pga. de 150 w hqi

Dette var mine personlige erfaringer om ikke andet

RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
- rimini
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
Så har vi jo faktisk flere der har samme erfaring; ned med temperatur og max cirkulation, det ka de ikke lide de røde sataner 

- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Ja men et 100% svar på hvad det kommer af tror jeg ikke man har fundet endnu, men ret mig gerne hvis jeg tager fejl for det ville da være kanon 

- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
det er mit mål med tråden var at få samlet erfaringerne med de
cyano, for som jeg oplever det kan der være flere forskellige årsager, af den ene eller den anden slags, evt lave en artikel til saltvandswiki
min egen erfaring er at cyano kommer og går fra tid til anden
og sidste gang har jeg en ide om at det er temperaturen der har været synderen, da jeg aldrig har været så tæt på 30 grader som denne gang
ellers har det før været P04, lavt flow, compact bundlag

min egen erfaring er at cyano kommer og går fra tid til anden
og sidste gang har jeg en ide om at det er temperaturen der har været synderen, da jeg aldrig har været så tæt på 30 grader som denne gang
ellers har det før været P04, lavt flow, compact bundlag
Mvh. Brian
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Geografisk sted: Demstrup
Vi skal lige være enige om, at cyano-bakterierne altid er til stede i akvariet 
Opblomstring skyldes imho næringsstoffer (tilsyneladende er fosfat den vigtigste katalysator) og muligvis varme.
Jeg har været så hårdt ramt på et tidspunkt, at jeg tyede til Red Slime Remover (jeg har stadig et par dåser stående "i tilfælde af"). Det virkede fint men senere, da jeg havde en stigning i fosfat-niveauet, kom cyanoen igen for fuld styrke. Rowaphos og masser af lys 24/7 over refugiet fjernede nitrat og fosfat og efterfølgende fortrak cyanoen også.
/Kim

Opblomstring skyldes imho næringsstoffer (tilsyneladende er fosfat den vigtigste katalysator) og muligvis varme.
Jeg har været så hårdt ramt på et tidspunkt, at jeg tyede til Red Slime Remover (jeg har stadig et par dåser stående "i tilfælde af"). Det virkede fint men senere, da jeg havde en stigning i fosfat-niveauet, kom cyanoen igen for fuld styrke. Rowaphos og masser af lys 24/7 over refugiet fjernede nitrat og fosfat og efterfølgende fortrak cyanoen også.
/Kim
-
- Foxface
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Saltvand siden?: 2009
Nu skal jeg ikke gøre mig til ekspert i røde cyano bakterier, men hvis de røde cyano bakterier er mere eller mindre ens med de blå-grønne cyano bakterier som findes verden over, så er de jo berømte spisere af CO2. Stillestående vand danner mere CO2, og kombineret med de erfaringer jeg kan læse om i denne tråd, vil jeg mene at strømmen må være den væsentligeste faktor. Lys og temperatur er kun sekundære faktorer. Igen dog kun hvis man sammenligner med blå-grønne cyano bakterier.
/Sylvest
/Sylvest
- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Havde jeg faktisk glemt, men er fuldstændig enig..Nolan skrev:Vi skal lige være enige om, at cyano-bakterierne altid er til stede i akvariet
/Kim
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
mine erfaringer sig mig PO4 og varme kan være en grund til man kan få det, selv om cirkulation osv er som det skal være.
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 1999
Hmm..har kornstørrelsen på sanden noe å si?
Har stort sett kommet unna de største problemer med cyano disse årene
,men holder på å fylle opp ett nytt kar her nu,som jeg tenkte å bruke litt "grovere"medie med tanke på bunnlag(2-6mm),og siden nu først tråden er i gang her,så kunne det jo vært fint å vite andres erfaringer om dette,om det selfølgeligt er noen som har prøvet begge deler da
Tidligere har jeg alltid bare brukt "fint"medie, men tenkte å bruke grovere medie i akkurat dette oppsett
Har stort sett kommet unna de største problemer med cyano disse årene

Tidligere har jeg alltid bare brukt "fint"medie, men tenkte å bruke grovere medie i akkurat dette oppsett

- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
@Nolan jamen vi er helt enige, cyano er altid til stede i én eller anden grad.
vi er osse enige i at Po4 kan være en af årsagerne, jeg har bare på et tidspunkt oplevet at der stort set ikke var målbar Po4 i vandet <0,015 målt med Rowa's Po4 test, men der kan selvfølgelig godt være steder hvor der lækkes Po4 og cyanoen så trives godt lige der
vi er osse enige i at Po4 kan være en af årsagerne, jeg har bare på et tidspunkt oplevet at der stort set ikke var målbar Po4 i vandet <0,015 målt med Rowa's Po4 test, men der kan selvfølgelig godt være steder hvor der lækkes Po4 og cyanoen så trives godt lige der
Mvh. Brian
- rimini
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
PO4 var ikke et issue overhovedet da mit akvarie var angrebet for alvor, slet ikke faktisk. Udelukkende sænkning af temperatur og godt med strøm på stenene virkede, og jeg kæmpede en brav kamp.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Det akvarie hvor jeg havde udbrud af cyano, var udbrudet helt oppe ved vandoverfladen, og der var iøvrigt intet sand i.Knut-Arne Berg skrev:Hmm..har kornstørrelsen på sanden noe å si?
Har stort sett kommet unna de største problemer med cyano disse årene,men holder på å fylle opp ett nytt kar her nu,som jeg tenkte å bruke litt "grovere"medie med tanke på bunnlag(2-6mm),og siden nu først tråden er i gang her,så kunne det jo vært fint å vite andres erfaringer om dette,om det selfølgeligt er noen som har prøvet begge deler da
![]()
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2200 København N
- Geografisk sted: nørrebro
Jeg døjer lidt med cyano i mit relativt nyopstartede akvarie.
Jeg har flyttet nogle velindkørte sten (1 år) over i det og blandet det med nogle "nye" sten fra forhandler af. Det spøjse er at cyanoen kun vokser på de "nye" sten og det nye bundlag?!?! intet at spore på de indkørte....nogen forklaringer på dette??
Tænker selv at de nye sten indeholder en del næring der ikke er nedbrudt og dermed skaber grobund for algerne?!
Jeg har flyttet nogle velindkørte sten (1 år) over i det og blandet det med nogle "nye" sten fra forhandler af. Det spøjse er at cyanoen kun vokser på de "nye" sten og det nye bundlag?!?! intet at spore på de indkørte....nogen forklaringer på dette??
Tænker selv at de nye sten indeholder en del næring der ikke er nedbrudt og dermed skaber grobund for algerne?!
210 liter 70Bx60Dx50H, Skimz Monzter SM121, Maxspect Razor 120, Tunze 6015/6025mod
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 17
- Saltvand siden?: 1999
Ok,fint å vite CarstenCarsten skrev:Det akvarie hvor jeg havde udbrud af cyano, var udbrudet helt oppe ved vandoverfladen, og der var iøvrigt intet sand i.Knut-Arne Berg skrev:Hmm..har kornstørrelsen på sanden noe å si?
Har stort sett kommet unna de største problemer med cyano disse årene,men holder på å fylle opp ett nytt kar her nu,som jeg tenkte å bruke litt "grovere"medie med tanke på bunnlag(2-6mm),og siden nu først tråden er i gang her,så kunne det jo vært fint å vite andres erfaringer om dette,om det selfølgeligt er noen som har prøvet begge deler da
![]()

Var litt usikker,da jeg bare før har brukt den fine type bunnlagsmedie.
Skal kjøre zeovitt i dette oppsettet,og har lest på zeoforumet noen ganger nu at de "annbefaler"litt grovere sortering på bunnmediet der i forbindelse med dette.
Ble bare litt usikker nu,da jeg kom til å tenke på grovt medie kansje fremmet cyano

Men takker for gode svar som alltid Carsten

- Lars M
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 9560 Hadsund
- Saltvand siden?: 2001
Nu er Cyano jo ikke en alge, men en bakterie. Det er derfor at vi kan bekæmpe den kemisk, med stort set det samme stof, som man for nogle år tilbage tilsatte til smågrises foder. Bakteriekæder kan være højresnoede eller venstresnoede. De gode bakterier, som omsætter vores snask, er det modsatte af Cyano. Derfor kan de bekæmpes med RSM og andre produkter, som kun tager Cyano bakterier, uden at ødelægge de gode bakterier.
Hvorfor kommer de så?
Tja vi mennesker er jo godt og grundigt inficerede med alskens bakterier, og til dagligt går det godt, men når vores system bliver svækket, bliver vi også ramt.
Så ubalance i vores lille "økosystem" vil være mit bud.
Hvorfor kommer de så?
Tja vi mennesker er jo godt og grundigt inficerede med alskens bakterier, og til dagligt går det godt, men når vores system bliver svækket, bliver vi også ramt.
Så ubalance i vores lille "økosystem" vil være mit bud.
Mvh.
Lars Mogensen
Lars Mogensen
- mipe
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Midtjylland
- Kontakt:
Visse steder er der skrevet, at Coral Snow og ZeoBak skulle kunne bekæmpe Cyano.
Er der nogen der har prøvet nogle af Zeo produkterner mod Cyano?
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
Efter hvad jeg har hørt, så er det eneste der virker Red Slime Remover. Forhandlerne har andet på hylderne, men spørger man dem direkte, så vil de kun garantere for at RSM virker - og ikke de andre. Har prøvet det to gange, og hver gange har det virket som det skulle.
- rimini
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
Red Slime Remover virkede bestemt ikke for mig, kom igen efter en uge efter jeg havde givet 2 behandlinger .... jeg tror det er mere vigtigt at finde årsagen til at man har fået red slime eller Cyano... kemisk behandling med Red Slime Remover er altså også skrappe sager, selvom producenten siger det ikke ødelægger noget, så synes jeg nok mine koraller hang lidt med næbbet efter de behandlinger, der iøvrigt var nytteløse.
Senest rettet af rimini søn 16. aug 2009 10:26, rettet i alt 1 gang.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Jeg har 2 gange prøvet RSR, begge gage fungerede det, men efter 1 gang kom det igen.
Derfor lavede jeg en minimal overdosering 2 gang, og det tog det, og det har ikke vist sig siden hen
Derfor lavede jeg en minimal overdosering 2 gang, og det tog det, og det har ikke vist sig siden hen
- nesnej
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: København Ø
- Kontakt:
Jeg har også brugt RSR i mit RSM130. Det var utrolig effektivt, men skummeren gik totalt amok, og kørte først rigtig igen efter små tre uger. I dag er akvariet ikke angrebet af det skidt, men nu er der også kommet køler på og det har sænket temperaturen til 25 - 27 grader. PO4 er stort set umåleligt.
Venlig hilsen
Henning Augustine Jensen
Henning Augustine Jensen
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Go' ide Brian, så er der startet en side (Cyano), så kan I blot fylde på !Brian C skrev:evt lave en artikel til saltvandswiki
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Gode billeder af Cyano bakterier vil wikien også blive meget glad for 

- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
har prøvet... kort fortalt spild af penge efter min mening...mipe skrev:Visse steder er der skrevet, at Coral Snow og ZeoBak skulle kunne bekæmpe Cyano.
har også prøvet RSR, og det virker til gengæld, men det er og bliver kun bekæmpelse af symptomerne, årsagen til ubalancen skal findes
@Hougaard, super

for det er jo én af de ting vi slås med igen igen
vil lige prøve at lave en lille opsummering når jeg får tid, hvis ikke andre har lyst
Mvh. Brian