Akvarie som rumdeler - en god idé?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2009

Akvarie som rumdeler - en god idé?

Indlæg af Sylvest »

Jeg spekulerer lidt på om det vil være en god idé at investere i et akvarie som rumdeler, ala. det akvarie som Geis har på deres hjemmeside (Se Raumteiler) http://www.aquariengeis.de/komplettanlagen.html
Dvs. et meget højt og smalt akvarie. F.eks. med målene h100xl150xd40, altså ca. 600l.

Jeg vil meget gerne høre om der er nogen af jer der har erfaringer med sådanne akvarier.

Jeg har selv bemærket følgende :

1. Mulighed for at flytte/lægge ting i akvariet.
Det må alt andet lige være svære at placere korrekt, når vanddybden er 1 meter.
Muligvis findes der gode redskaber, da det jo ikke er et unikt design??

2. Lys
Umiddelbart ser jeg det ikke som et stort problem, jeg forventer jo ikke at bunden skal være lige så lys som overfladen. Det vil måske tværtimod være en fordel, da det vil være lettere at finde det rigtige sted til en given korel.
Tilgengæld bliver der vel lysere i akvariet når lamperne ikke er tændt, pga. de store glasflader?

3. Temperatur
Denne er jeg meget nervøs for, pga. de store glas flader i stuen. Jeg kunne godt forestille mig at der kan komme store temp. udsvingninger, men jeg vil gerne høre hvad I har af erfaringer.

4. Overflade
Der er en meget lille overflade ift. mængden af vand, men da ilt jo tilføres via skummer, er dette måske ikke noget problem?

5. Hitchhikers/uønskede beboere
Igen vil jeg tro at vanddybden vil gøre det svært at fange nogle af de dyr man gerne vil af med f.eks. pelskrabber. Ligeså med kanyler til glasroser og lignende, men måske findes der også udstyr til det??

6. Vandkemi
Man skal vel være mere påpasselig med at sikre at der er de fornødne bakterier til at omsætte næringsstoffer i vandet, pga. af de store glasflader, eller tager jeg fejl?

Der er sikkert mange flere, og jeg håber at I kan komme med råd til om det er :GO eller :BA

På forhånd tak :biggrin:

/Sylvest
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Akvarie som rumdeler - en god idé?

Indlæg af StarF »

havde engang et akvarie der var 80cm højt, det betød at man fik våde øre når ting på bunden skulle ændres, der ud over skal du jo have en del mere lys over, med mindre alle sps bare skal stå i toppen. din dybde på 40cm gør det jo også svært at lave andet end nogle søjler som sten opsætning.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Et akvarie som rumdeler kan være meget flot hvis det laves på den rigtige måde.
Istedet for at være højt som det du nævner, så lav det bredt. En dybde på 90-100 cm
Og med en højde på ca 60 cm. Hvad der så må være af rfit gennemsyn ovenover, kan du dække af med nogle plader.
Som Starf nævner bliver det svært at lave en ordenlig aquascaping med en så lille bredde, og der skal virkeligt blus på lampen, hvis det ikke skal være dybhavs fisk som holder til på bunden.

Jeg har set sådant et højt smalt akvarie som rumdeler. Ham som havde det ofrede en formue på det, men valgte at droppe saltvandet, netop på grund af de besværligheder som var forbundet med den daglige drift af det.
Glas som skal være så højt som 150cm, skal være tykt, og tykt glas er svinsk dyrt. Kunne forestille mig at der skulle noget med 15-20mm glas i.
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af troels »

1: du kan få forskellige slags tænger, men mit bud er at du bliver træt af det i længden
2: kommer an på hvad du vil have a koraller og i hvilke dybder ?
3: tror ikke der er den helt store forskel med mindre akvariet står i direkte sol ?
4: med den mængde cirkulation vi normalt har + skummer og sump tror jeg ikke det er noget problem.
5: samme problem som punkt 1
6: ingen betydning (måske med undtagelse af o2/co2 udveksling og dermed PH) jævnfør dog punkt 4.

Generelt vil jeg sige der er to hoved problemer du skal overveje. 1 adgangen til bunden af akv som du selv nævner, og måske endnu vigtigere 2 muligheden for at dekorere. Kræver nok en solid rørstruktur eller cement
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

ps jeg har en rum deler til salg her ;)

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 15&t=27760
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Sylvest »

StarF skrev:ps jeg har en rum deler til salg her ;)

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 15&t=27760
Hehe, ja jeg har set det. Men hvis det skal være en rumdeler, så skal det være smalt ligesom en væg ellers vil det fylde for meget.
Men rigtig fedt akvarie! :y
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Jeg ville lave en dybde på min. 50. Du kan jo nøjes med at lave det 60cm. kun, så er det stadig smalt. Så det bliver L150xh60xb50. Eller også lave både højde og bredde 60cm. Eller begge 50.

Der er mange muligheder. Du kan jo få møbel og akvarie lavet i de mål, som du selv ønsker, så det passer til jeres stue :y
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Sylvest »

Mange tak for svarene :GO

Jeg tror desværre I har overbevist mig om at jeg vil blive træt af et så dybt akvarie i længden...så det må jo blive et :BA

Tilbage i tænkeboksen :h

/Sylvest
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Sylvest »

Marco R skrev: Der er mange muligheder. Du kan jo få møbel og akvarie lavet i de mål, som du selv ønsker, så det passer til jeres stue :y
Jeg ved det Marco, men jeg mangler lidt inspiration til designet. Nå, men jeg må kigge lidt videre :wink:
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

Sylvest skrev:
Marco R skrev: Der er mange muligheder. Du kan jo få møbel og akvarie lavet i de mål, som du selv ønsker, så det passer til jeres stue :y
Jeg ved det Marco, men jeg mangler lidt inspiration til designet. Nå, men jeg må kigge lidt videre :wink:
Designet påaf selve akvariet eller møbel? :biggrin:
Marco R[/center]
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Sylvest »

Marco R skrev:Designet påaf selve akvariet eller møbel? :biggrin:
Møblet..well begge dele. Det skal jo helst passe sammen. :wink:

Det skal helst se elegang ud, og passe godt ind i stuen, plus jeg skal helst have et et billede at vise min kone. Hvis jeg kan få hende til at sige 'Wow' til møblet så bliver det nemmere at få lov at bruge penge på hobbyen :biggrin:

/Sylvest
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

Sylvest skrev:
Marco R skrev:Designet påaf selve akvariet eller møbel? :biggrin:
Møblet..well begge dele. Det skal jo helst passe sammen. :wink:

Det skal helst se elegang ud, og passe godt ind i stuen, plus jeg skal helst have et et billede at vise min kone. Hvis jeg kan få hende til at sige 'Wow' til møblet så bliver det nemmere at få lov at bruge penge på hobbyen :biggrin:

/Sylvest
Jamen mener, at det er klovnfisken, som har et samarbejde med Geiss. Jeg er helt sikker på, at de kan hjælpe dig med det :y Og med garanti få din kone til at sige WOW :GO
Marco R[/center]
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Sylvest »

Marco R skrev:Jamen mener, at det er klovnfisken, som har et samarbejde med Geiss. Jeg er helt sikker på, at de kan hjælpe dig med det :y Og med garanti få din kone til at sige WOW :GO
Ja, det tror jeg at jeg gør :wink:
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

Sylvest skrev:
Marco R skrev:Jamen mener, at det er klovnfisken, som har et samarbejde med Geiss. Jeg er helt sikker på, at de kan hjælpe dig med det :y Og med garanti få din kone til at sige WOW :GO
Ja, det tror jeg at jeg gør :wink:
Super så må du jo lige fælge op på det :GO
Marco R[/center]
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"