Dvs. et meget højt og smalt akvarie. F.eks. med målene h100xl150xd40, altså ca. 600l.
Jeg vil meget gerne høre om der er nogen af jer der har erfaringer med sådanne akvarier.
Jeg har selv bemærket følgende :
1. Mulighed for at flytte/lægge ting i akvariet.
Det må alt andet lige være svære at placere korrekt, når vanddybden er 1 meter.
Muligvis findes der gode redskaber, da det jo ikke er et unikt design??
2. Lys
Umiddelbart ser jeg det ikke som et stort problem, jeg forventer jo ikke at bunden skal være lige så lys som overfladen. Det vil måske tværtimod være en fordel, da det vil være lettere at finde det rigtige sted til en given korel.
Tilgengæld bliver der vel lysere i akvariet når lamperne ikke er tændt, pga. de store glasflader?
3. Temperatur
Denne er jeg meget nervøs for, pga. de store glas flader i stuen. Jeg kunne godt forestille mig at der kan komme store temp. udsvingninger, men jeg vil gerne høre hvad I har af erfaringer.
4. Overflade
Der er en meget lille overflade ift. mængden af vand, men da ilt jo tilføres via skummer, er dette måske ikke noget problem?
5. Hitchhikers/uønskede beboere
Igen vil jeg tro at vanddybden vil gøre det svært at fange nogle af de dyr man gerne vil af med f.eks. pelskrabber. Ligeså med kanyler til glasroser og lignende, men måske findes der også udstyr til det??
6. Vandkemi
Man skal vel være mere påpasselig med at sikre at der er de fornødne bakterier til at omsætte næringsstoffer i vandet, pga. af de store glasflader, eller tager jeg fejl?
Der er sikkert mange flere, og jeg håber at I kan komme med råd til om det er

På forhånd tak

/Sylvest