Gode råd ønskes ang. Boyu 128L.

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
ElMetal
Copepod
Copepod
Reactions:
16
Postnummer: 4871 Horbelev

Gode råd ønskes ang. Boyu 128L.

Indlæg af ElMetal »

Jeg er ny i saltvand og har købt et Boyu 128 L akvarium og har læst div. indlæg om Boyu og har fundet ud af at jeg skal bruge en større pumpe til systemet men hvilken pumpe vil i anbefale ? Jeg er godt klar over at jeg skal have min. en ekstra pumpe i og regner med det bliver en Tunze 6025.

Har tænkt mig at lime de nederste riste til med sort silicone, er det en go ide eller skal jeg hellere sætte en plade i for at spære af for vandet ?

Hvis man skulle sætte en anden skummer i hvilken kan i så anbefale ?

Ang. levende sten hvor mange kg. skal jeg bruge ? (jeg regner med ca 20 kg.)

Er der andre ting jeg skal tilføje eller lave om inden vand og sten kommer i ?

Er der evt. nogle på Falster eller omregn jeg kan komme i kontakt med ?
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Re: Gode råd ønskes ang. Boyu 128L.

Indlæg af jakobvillien »

Nej endelig lim ristene til med silikone. De fleste finder først ud af det når de har puttet vand i. ALternativt så sæt et stykke skåret plexiglas i overløbet så det kan fjernes hvis du skulle sælge det igen, men jeg tror ikke der er nogen der ville fjerne silikonen.

Skummeren er jo lidt noget hø, men det er svært at få plas til mere. Jeg har ikke set Boyu 128, kan du lige smide nogle mål på skummer kammeret, så kan vi finde en skummer til dig?

Der bør ikke tilføres andet. Sten og vand blandes og 24 timer efter putter du bare sten i.

Tunze pumpen er en god ting, men eventuelt en 6045, så behøver du nok kun en?
Brugeravatar
maigaard
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 8723 Løsning
Geografisk sted: Jylland

Indlæg af maigaard »

Tillykke med dit nye akvarie.

Jeg har selv et boyu på 128l og er rigtig glad for det. Det er rimeligt støjsvagt og fungere alt i alt rigtig godt. Jeg har ikke skiftet noget teknik i det og kører også med den oprindelige skummer. Jeg har tilsat en Tunze 6025 i akvariet og lagt ekstra levende sten ned i sumpen bagved, så der er ca 20 kg. sten.

Så jeg vil sige at du i første omgang bare skal købe en ekstra cirkulationspumpe og så ellers prøve dig frem. Hvordan dit akvarie kommer til at køre afhænger af din tålmodighed og af hvor meget du belaster det.

Med hensyn til sten, så prøv at finde dem indkørte, så kan du også hurtigere komme igang med alt det sjove :h
mvh.

Maigaard

60 liter nano med LED.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Forhandler sten er også meget fint til formålet, og jeg tror ikke går væsentligt hurtigere af den grund.

Husk at være tålmodig, og velkommen til!
Brugeravatar
maigaard
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 8723 Løsning
Geografisk sted: Jylland

Indlæg af maigaard »

Ahh, Ahh - kan det nu også passe. :W

Hvorfor kan vi så flytte sten og levende indhold fra et akvarie til et andet, uden at det levende dør? Hvis han får sten fra en privat og han sørger for at holde dem under vand ved transport, så kan han da starte langt hurtigere op end ved nye sten fra en forhandler. Samtidigt får han også noget erfaring overdraget og kan måske oveni købet være heldig at få nogen aflæggere osv.. Men det er jo en smagssag......
mvh.

Maigaard

60 liter nano med LED.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Det er sandt, det kan være fint med indkørte sten, men hvis det nu kommer fra et misvedligeholdt akvarium som er fyldt godt op med fosfat og nitrat, så risikerer man blot at det lægger i hans nye akvarium og han får problemer med at holde alger nede.

Men jo, jeg er enig at du bør købe sten fra et indkørt akvarium hvis du kan. Mindre risiko for at få uønskede hitchhikers er heller ikke at glemme.
ElMetal
Copepod
Copepod
Reactions:
16
Postnummer: 4871 Horbelev

Indlæg af ElMetal »

Mange tak for de mange svar og indput så hurtig, Kammeret er 11 * 7 * 40 cm så der er ik meget plads ! men prøver nok med den skummer der er med først, så må jeg se om den vil køre rigtig hos mig !
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Ja prøv med den, ved ikke hvad det er for en, men problemet vil med alt sandsynlighed være, at den clogger til i lufttilførelsesslangen med salt og kalk.

Men hvis det er den jeg tror det er så er den ikke særligt god, men det går nok alligevel!
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"