Hjælp til Nitratfilter

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Daniel1
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2006

Hjælp til Nitratfilter

Indlæg af Daniel1 »

har læst en del om det her på siden og overvejer at starte mit gamle nitratfilter Aqua Medit NR 400,(som var beregnet til biobolde) op med 2/3 svovlkugler 1/3 groft koralgrus i toppen. Kan der ske noget negativt ved at sætte sådan et til akvariet? evt mht PH, kh eller calcium? Eller er det bedre at bruge Calcium Carbonat 6-8 mm som bruges i kalkreaktorer?

fordelen som jeg ser det, er at dette filter har en intern cirkulationspumpe, så mon ikke det vil virke, hvis jeg bare starte stille og roligt op med en dråbe i sekundet?

Hvor kan man evt købe groft koralgrus?
Brugeravatar
Stephensen
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Foran computeren...

Re: Hjælp til Nitratfilter

Indlæg af Stephensen »

jeg har startet mit nr400 op kun med svovlkugler, og det virker rigtig fint. eg kan ikke se nogen negativ effekt lige umiddelbart, og det vand der kommer ud er så godt som på 0 i nitrat og det er i opstarts fasen....
Brugeravatar
Daniel1
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Daniel1 »

Mon så det overhovedet er nødvendigt at tilføje koralgrus eller Calcium Carbonat i toppen???
Brugeravatar
Stephensen
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Foran computeren...

Indlæg af Stephensen »

Jeg regner i hvert fald ikke med at køre med andet deri...
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af demian »

Hej der.
Går selv og prøver at finde en billigere løsning på en svovl realtor. har læst en del sider om emnet det jeg fandt ud af
At bestemme, hvor meget svovl medier du har brug for, skal du gange din samlede system gallons x ,006. For eksempel:

120 gallon system x .006 = .72 liter medier eller omkring ¾ af en liter.
Dertil skal du have det dobbelte medie af Argonite eller calcium carbonate for at genoprette PH værdien fordi efter svovl filter
gør vandet let surt. vandet efter filteret skal pH være som da vandet kom ind i filteret.
Svovl røret skal være 5 gange større end diameteren. og vand gennemstrømmen skal max være 1 liter i timen eller 1 liter pr liter svovl filter i timen.
det med selv at købe pvc rør og fittings fandt jeg ud af var dyrt.
Jeg laver det svovlfilter med en omvendt 2 liters plast flaske skær bunden af for at være åben for afgasning . dernæst lige under kanten et rør til Calcium filteret som er plaseret højere og lad vandet risle igennem det til sumpen.
systemet er sat til retur pumpen med en kuglehane til en mindre slange for a holde vand gennemstrømmen til en liter i timen
thom470
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
11
Postnummer: 6052 Viuf
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af thom470 »

Hej jeg køre med også med sr400 + hr400 fra aqua medic den ene er fyldt med svovl kugler og den anden med hydrocarbonat. Det der er problemet ved at kun køre med ren svovl er at det godt kan udgiv nogle skadelige giftstoffer, derfor vil jeg anbefale at køre vandet fra svovlen igennem enten hr400 eller et hjemmelavet filter med hydrocarbonat
Mit 506 liters under opbygning http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=82145" onclick="window.open(this.href);return false;
ATI sunpower 8x54w t5
ATI Powercone 200
Returpumpe Jebao dc 6000l/t
Tunze Osmolator
Jebao DP-4 master og slave
4 x tunze med tunze multicontroller 7097
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"