mega-powerful-nitrate-phosphate-remover-

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2002

mega-powerful-nitrate-phosphate-remover-

Indlæg af demian »

Hej ville høre on der er nogen der har brugt denne metode. følg linket
http://www.fishforum.com/saltwater-aqua ... diy-18000/
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: mega-powerful-nitrate-phosphate-remover-

Indlæg af Carsten »

demian skrev:Hej ville høre on der er nogen der har brugt denne metode. følg linket
http://www.fishforum.com/saltwater-aqua ... diy-18000/
Det er det som også kaldesen alge skrubber.

Efter saltvands dagen i Odense er der et par stykker som har prøvet det, men hvordan det går ved jeg ikke noget om.
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af stefan_sørensen »

der er en her på forummet, kan ikke huske navnet. men han køre med det system, og ikke nogen skummer. det har kørt i flere måneder nu, uden problemer.
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Der er nok mig du mener. Mit har kørt længe nu ja. Prøv at søge i mine indlæg eller på emnet. Jeg skrev et indlæg om mine erfaringer for noget tid siden.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

herzberg skrev:Der er nok mig du mener. Mit har kørt længe nu ja. Prøv at søge i mine indlæg eller på emnet. Jeg skrev et indlæg om mine erfaringer for noget tid siden.
jep, det var dig :wink:
SÆLGES:
kan ses her:
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5210 Odense NV

Indlæg af Gino »

herzberg skrev:Der er nok mig du mener. Mit har kørt længe nu ja. Prøv at søge i mine indlæg eller på emnet. Jeg skrev et indlæg om mine erfaringer for noget tid siden.
Det nitrat og foasfat filter kan det også erstatte en skummer?

Er det bare algerne der optager/bruger nitraten og fosfat???

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af demian »

Jo tak for svaret. det lyder næsten for godt og rimeligt simpelt, og hvis det har samme effekt som alle de dyre systemer så det godt nok den bedste gør det selv nitrat og phosphat filter jeg har hørt om :K
verup
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 2650 Hvidovre
Geografisk sted: Hillerød

Indlæg af verup »

ja jeg har efterhånden læst en del og disse algeskrubbere og jeg skal helt klart have en når jeg skifter akvarie her til efteråret og får sump, beholder dog skummeren plus vil rigtig gerne have et refugium, naturlig filtrering er genialt og billigt
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Man må sige at ham "SantaMonica" virkelig bruger sine krafter på at sprede budskabet :Peace: :sneaky2:
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 4000 Roskilde

Indlæg af Sylvest »

verup skrev:ja jeg har efterhånden læst en del og disse algeskrubbere og jeg skal helt klart have en når jeg skifter akvarie her til efteråret og får sump, beholder dog skummeren plus vil rigtig gerne have et refugium, naturlig filtrering er genialt og billigt

Hvis algeskrubberen og refugiet begge har optimal størelse i forhold til den samlede vandmængde, er der vel ikke nogen bonus værdi i at benytte begge, eller har jeg misforstået noget?
Både algeskrubberens alger og Caulerpa fjerne begge nitrat og fosfat, og tilfører ilt, dermed fungerer de jo ens.
Og..det må skummeren jo også gøre, da de organiske affaldsstoffer som den fjerner, jo bliver til nitrat.

Så ud fra hvad jeg kan konkludere må det være at størrelsen på algeskrubber + refugie + skummer tilsammen skal passe til den samlede vandmængde. Dvs. sige at man kan nøjes med mindre af det hele, og stadig få fuld effekt.

Jeg har dog stadig ikke fået saltvand, og mine observationer er derfor udelukkende baseret på hvad jeg har læst mig frem til. Men kritik modtages gerne :wink:

/Sylvest
verup
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af verup »

nu er jeg bestemt hellere ikke nogen ekspert, men ja algeskrubberen og caulerpa gør reelt det samme job, men i et refugium får man også muligeheden for at have levende sand og sten, plus jo større refugium jo større total vandmængde... så ja man burde kunne undvære skrubberen hvis refugiet er stort nok, problemet er at der kun er den plads der er under akvariet mange gange og derfor kan være svært at få plads til stort nok refugium, her er det smarte at skrubberen fylder i højden og ikke så meget på bundarealet, hvis dette giver mening... herudover synes jeg at kunne læse mig til at skrubberen er mere effektiv i det en større vandmængde er i direkte berøring af algerne, men det er vel svært at udtale sig om...
jeg tror generelt jeg har den holdning at man aldrig kan filtrere for meget, ligesom andre siger en skummer aldrig kan blive for stor... er nitrat og fosfat i orden jamen så gror algerne bare ikke ligeså meget hvilket betyder jeg ikke skal gøre skrubberen rent og trimme caulerpa ligeså ofte, og så kan systemet bedre klare eventuelle dødsfald eller kraftig fodring, måske en ekstra fisk...
skummeren er lidt en anden sag, igen er jeg ikke ekspert, jeg synes det kunne være fedt at få det andet til at køre så godt at man kan undvære en skummer, da den foreksempel larmer, men se det lidt som en sikkerheds foranstaltning :wink: ,jeg er stadig ny og det er det de fleste sværger til så tør simpelthen ikke prøve og undvære endnu :biggrin: men synes da at kunne læse at indtil disse stoffer bliver til nitrat fosfat er det stadig mad for nogle dyr, og dermed fjerner skummeren altså også noget der er godt, men kan jo måske forhindre at der overhovedet bliver skabt nitrat fosfat så ved ikke helt :rolleyes:
verup
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af verup »

men ja jeg modtager også gerne kritik eller rettelser hvis jeg er helt galt på den :beer:
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Jeg bliver lidt ked af det når et refugium bliver til en simple kemiting med caulerpa. Et refugium er så meget mere.

For mig er det i første omgang et fristed, hvor småkravl kan leve i fred for fisk og som et sted som supplerer hovedtanken med liv som ikke eller er muligt.

At der så oven i er en naturlig metode til reduktion af nitrat og fosfat er blot en bonus.
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Gino skrev:Det nitrat og foasfat filter kan det også erstatte en skummer?
Er det bare algerne der optager/bruger nitraten og fosfat???
Ja, der er ikke nogen skummer i havet.
Lad vaere med at taenke paa et alge filter som et "nitrat og fosfat filter". Taenk istedet paa det som et trae der filtrerer og udskiller oxygen (daarlig sammenligning men jeg tror pointen er der).
demian skrev:det lyder næsten for godt og rimeligt simpelt, og hvis det har samme effekt som alle de dyre systemer så det godt nok den bedste gør det selv nitrat og phosphat filter jeg har hørt om :K
Simpelt virker stort set altid bedst.
Det har dog ikke samme effekt som dyre systemer. Det vil langt overgaa designede systemer hvis det bliver bygget ordentligt.
Sylvest skrev:Hvis algeskrubberen og refugiet begge har optimal størelse i forhold til den samlede vandmængde, er der vel ikke nogen bonus værdi i at benytte begge, eller har jeg misforstået noget?
Ja, et refugium betyder et sted hvor der er fred og ro og hvor der ikke er rovdyr.
At de saa er et godt sted at have alger er et plus.
En sump eller andet med vand og sten er et refugie hvis der ikke er fisk og lignende.
Billede
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

der står lidt mere om opbygningen osv. her:
http://www.algaescrubber.net/forums/vie ... p=386#p386
SÆLGES:
kan ses her:
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 4000 Roskilde

Indlæg af Sylvest »

@Hougaard, UrbanSage : Nu begynder jeg at forstå ideen og mulighederne med et refugium. Tak for opklaringen :GO

/Sylvest
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"