Kan hærdet glas bruges som UV filter i hqi ?
Kan hærdet glas bruges som UV filter i hqi ?
jeg snakkede lige med mirmic glas firmaet som har lavet det glas der sad i min lampe som er lavet for en del år siden. Men han mente at det var alm. 4mm hærdet glas der sad i lampen, kan det passe 

Re: Kan hærdet glas bruges som UV filter i hqi ?
Kun HQI med E40 fatning er det lige meget med UV glas..Ellers SKAL der være UV Glas.
Steen
Steen
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Jeg har desværre ikke et konkret svar, men kan da fortælle, at det som gik i stykker i min, var hærdet. Men det kan du vel også tydeligt se på dit ødelagte?
Så vidt jeg husker, så fjerner alm. vinduesglas 90% af al UV. Om det hærdede er mere/mindre/nok, ved jeg desværre heller ikke meget om.
Så vidt jeg husker, så fjerner alm. vinduesglas 90% af al UV. Om det hærdede er mere/mindre/nok, ved jeg desværre heller ikke meget om.
det der sprang i min var også hærdet glas. Men det må jo være det man bruger så :S ja helt alm. glas sortere jo utrolig meget UV fra også.
Nu har jeg prøvet med lamineret glas efter min glaremesters råd, men det revnede og smeltede meget hurtigt.
Nu har jeg prøvet med lamineret glas efter min glaremesters råd, men det revnede og smeltede meget hurtigt.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg mener at en af grundene til at man bruger hærdet glas skyldes at det ikke exploderer ved varme påvirkningen, men blot revner.
nej det er lamineret glas der bare revner, hærdet glas sprænger mildest talt.
- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5800 Nyborg
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fyn
Se svar i din anden tråd
Tror jeg kaldte det hærdet i den anden tråd, men kan egentlig ikke huske om det hed hærdet eller varmebestandigt eller begge dele... Men det SKAL også være uv beskyttet glas... Så det skal være begge dele.. Alle de glarmestre jeg selv talte med da jeg skulle bruge glasset kendte ikke til et glas der kunne begge dele, men som skrevet i din anden tråd om emnet, så købte jeg det ved Ruco-Licht, som har lavet dine lamper..
Men igen, se din anden tråd for svar

Men igen, se din anden tråd for svar

RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199