Stenkoraller dør, hvorfor?
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
Stenkoraller dør, hvorfor?
Jeg har igennem de sidste år samlet en del stenkoraller som har vokset sig store, men nu er de begyndt at dø og de sidste 3 uger er det gået hurtigt!
problemet startede for ca 4-5 månder siden hvor områder på især sps koraller blev hvide imens resten af korallen stadig stod flot og voksede fint, nu er det mere hele korallen som smider hvævet i låbet af en uge, selv de koraller som jeg har haft i flere år er er døde. det er heller ikke kun sps med også lps der går til.
Der er ligeledes nogle som er mistede faven helt med stadig har vævet intakt
Jeg har selv gået og tænkt på om det kunne værer en sydom som RNT/SNT men syntes ikke at problemet opstår i bunden af korallen, jeg syntes også at korallerne står dårligt nogle dage inden de stader med at blive hvide.
Hvis i har et bud til hvordan jeg kommer denne djevelskab til livs vil jeg meget gerne høre om det?
Lidt info om akvariet.
Alt blev flyttet til nyt akvarie for 8 måneder siden.
da problemet startede hvaede jeg lige købt en del koraller fra en anden akvarist.
Derudover bruger jeg balling og VSV
værdiger:
Salt 1.026
temp 26-28c
No3 0
Po4 0
KH 11
Ca 480
PH 8,2
mg 1250
Jeg har ikke målt for I2 og Sr det er heller ikke noget jeg tilsætter.
problemet startede for ca 4-5 månder siden hvor områder på især sps koraller blev hvide imens resten af korallen stadig stod flot og voksede fint, nu er det mere hele korallen som smider hvævet i låbet af en uge, selv de koraller som jeg har haft i flere år er er døde. det er heller ikke kun sps med også lps der går til.
Der er ligeledes nogle som er mistede faven helt med stadig har vævet intakt
Jeg har selv gået og tænkt på om det kunne værer en sydom som RNT/SNT men syntes ikke at problemet opstår i bunden af korallen, jeg syntes også at korallerne står dårligt nogle dage inden de stader med at blive hvide.
Hvis i har et bud til hvordan jeg kommer denne djevelskab til livs vil jeg meget gerne høre om det?
Lidt info om akvariet.
Alt blev flyttet til nyt akvarie for 8 måneder siden.
da problemet startede hvaede jeg lige købt en del koraller fra en anden akvarist.
Derudover bruger jeg balling og VSV
værdiger:
Salt 1.026
temp 26-28c
No3 0
Po4 0
KH 11
Ca 480
PH 8,2
mg 1250
Jeg har ikke målt for I2 og Sr det er heller ikke noget jeg tilsætter.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:
Re: Stenkoraller dør, hvorfor?
Uhh, Jesper. Gør mig ondt at høre...
- Et langskud: Kan det skyldes kobber i vandet? (Kan det passe med horisonten for den tid hvor du tabte noget kobberholdigt i vandet?)
- Et langskud: Kan det skyldes kobber i vandet? (Kan det passe med horisonten for den tid hvor du tabte noget kobberholdigt i vandet?)
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)

-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9850 Hirtshals
- Saltvand siden?: 2009
Kunne det ikke være din Ca på 480, den skal vel helst ligge på 425
- Bruno
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Næstved
Nej, det er bare ærgeligt. Jeg har ikke rigtig nogen gode bud, men hvad kører du med af skummer? Kører man med VSV skal man gerne have en overdimensioneret skummer.
Ikke fordi jeg giver VSV skylden, men da dine værdier ser fine ud kunne jo evt. prøve at stoppe med VSV for at gøre det lidt mere simpelt for at finde kilden? Da VSV jo bringer næringen i vandet meget langt ned kan det så skyldes at dine koraller ikke får foder nok (langskud)?
Ikke fordi jeg giver VSV skylden, men da dine værdier ser fine ud kunne jo evt. prøve at stoppe med VSV for at gøre det lidt mere simpelt for at finde kilden? Da VSV jo bringer næringen i vandet meget langt ned kan det så skyldes at dine koraller ikke får foder nok (langskud)?
Jeg tvivler stærkt på at en CA på 480 kan være skyld i dette. For at CA skal være synderen skal den langt over 500.johnvinther skrev:Kunne det ikke være din Ca på 480, den skal vel helst ligge på 425
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
Av træls - Frygter dælme selv at den slags skulle ske..
Du har en meget høj KH og Ca til at køre ULNS, som VSV vel kan medfører - Bruger du en bakterie kultur sammen med? Og hvilken?
Zeovit folkene påstår hårdnakket at den høje KH og Ca kan give anledning til STN (I det hele taget mener de at værdier der afviger fra de naturlige kan give koral død) - Samme med en for lav K+ værdi og udsving i værdierne (ULNS rev er mere følsomme).. Har du Cauplera alger eller andre makro alger? og vokser de fortsat? Hvis de er døde eller væksten er stoppet, tyder det på du har et lavt næringsindhold.
- Har du lavet vandskift efter du så problemet og laver du normalt jævnlige vandskift? (Ionbalance)
- Bruger du NaCL frit salt til balling (Ionbalancen)
- Hvor tit måler du normalt din KH? Udsving kan give sig udslag i STN på SPS, men da dine LPS også er påvirket, er det måske mere usandsynligt - Medmindre det er de døende SPS som forgifter LPS'erne
- Bruger du aktivt kul? Hvor meget og hvordan?
- Kører du stadig med ozon?
- Har du undersøgt korallerne for skadedyr?
- Rammer det først en bestemt art (Montipora, acropora)?
Hvis ikke du allerede har gjort det ville jeg lave et par store vandskift (så store som du overhovedet kan overkomme) inden for den næste uges tid.
Her er en artikel om vandskift (og effekten af de forskellige størrelser):
http://reefkeeping.com/issues/2005-10/rhf/index.php
Du har en meget høj KH og Ca til at køre ULNS, som VSV vel kan medfører - Bruger du en bakterie kultur sammen med? Og hvilken?
Zeovit folkene påstår hårdnakket at den høje KH og Ca kan give anledning til STN (I det hele taget mener de at værdier der afviger fra de naturlige kan give koral død) - Samme med en for lav K+ værdi og udsving i værdierne (ULNS rev er mere følsomme).. Har du Cauplera alger eller andre makro alger? og vokser de fortsat? Hvis de er døde eller væksten er stoppet, tyder det på du har et lavt næringsindhold.
- Har du lavet vandskift efter du så problemet og laver du normalt jævnlige vandskift? (Ionbalance)
- Bruger du NaCL frit salt til balling (Ionbalancen)
- Hvor tit måler du normalt din KH? Udsving kan give sig udslag i STN på SPS, men da dine LPS også er påvirket, er det måske mere usandsynligt - Medmindre det er de døende SPS som forgifter LPS'erne
- Bruger du aktivt kul? Hvor meget og hvordan?
- Kører du stadig med ozon?
- Har du undersøgt korallerne for skadedyr?
- Rammer det først en bestemt art (Montipora, acropora)?
Hvis ikke du allerede har gjort det ville jeg lave et par store vandskift (så store som du overhovedet kan overkomme) inden for den næste uges tid.
Her er en artikel om vandskift (og effekten af de forskellige størrelser):
http://reefkeeping.com/issues/2005-10/rhf/index.php
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
få din KH ned omkring de 8-9 stykker gerne. og så lav nogle store vandskift, og se om det ændre noget. hvad det skyldes kan være mange ting, men der er intet metal i vandet? dobbelt tjek din salt balance!
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5000 Odense C
- Geografisk sted: Odense
Et skud i tågen!....enkelt men måske!
Det har været en varm periode.....har du dobbeltchecket temperaturen. hvis dit termometer måler forkert kan der være tale om varmeskader.
Det er muligt at forholdet mellem Ca og Kh er i uballance. Hvis du nu sænker Kh til f.eks. 8 vil Ca stige pænt da de to værdier er omvendt proportionale.
Som Musiker skriver mener jeg også at din Kh og dermed også Ca er for høj til et bakteriedrevet system.
Jeg er bestemt ikke ekspert, men dette er så mine bud.
Det har været en varm periode.....har du dobbeltchecket temperaturen. hvis dit termometer måler forkert kan der være tale om varmeskader.
Det er muligt at forholdet mellem Ca og Kh er i uballance. Hvis du nu sænker Kh til f.eks. 8 vil Ca stige pænt da de to værdier er omvendt proportionale.
Som Musiker skriver mener jeg også at din Kh og dermed også Ca er for høj til et bakteriedrevet system.
Jeg er bestemt ikke ekspert, men dette er så mine bud.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Det lyder helt sikkert som en form for langsom forgifting når det er alle koraltyper som angribes! Kan der være noget i dit forholdsvis nye setup som afgives langsomt til vandet?
Lim, cement, plastic eller andet eksperimentielt..
Ved også godt det er et langskud og VSV konsekvenser kender jeg intet til men ved at sunde koraller tåler forholdsvis store udsving i mit system..
Lim, cement, plastic eller andet eksperimentielt..
Ved også godt det er et langskud og VSV konsekvenser kender jeg intet til men ved at sunde koraller tåler forholdsvis store udsving i mit system..
SPS : Stability provides succes
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Takker for de mange svar og de kan jo nesten som sådan være rigtige alle sammen.
Jeg vil rette ballingen så KH kommer ned på 8-9 Det er steget fra 8,6 til 11 på en månedes tid. men eller været rimlig stabil på 8.5 og problemet har været der mere end en månede! måske kan det være årsagen til at det er gået hurtiger de sidste 3 uger.
ligeledes sænke CA hvis den skulle stige.
Jeg har kun lavet et vandskifte for ca 3 uger siden på 15% men jeg vil prøve at skifte en del vand nu.
Jeg bruger NaCL salt i baling.
Jeg har ikke kunne finde skade dyr, bruger ikke ozon eller kul. der er heller ikke nogle arter som jeg kan sige det startede med!
Temp har jeg ikke kunne måle da jeg har været på ferie de sidste 3 uger men jeg har ikke før set der skulle værer problemer.
Systemet tror jeg ikke der skulle værer moget i vejen med, men man ved jo aldrig 100%
Igen tak for de mange godt bud og råd, nu vil jeg igeng med vandskifte
Jeg vil rette ballingen så KH kommer ned på 8-9 Det er steget fra 8,6 til 11 på en månedes tid. men eller været rimlig stabil på 8.5 og problemet har været der mere end en månede! måske kan det være årsagen til at det er gået hurtiger de sidste 3 uger.
ligeledes sænke CA hvis den skulle stige.
Jeg har kun lavet et vandskifte for ca 3 uger siden på 15% men jeg vil prøve at skifte en del vand nu.
Jeg bruger NaCL salt i baling.
Jeg har ikke kunne finde skade dyr, bruger ikke ozon eller kul. der er heller ikke nogle arter som jeg kan sige det startede med!
Temp har jeg ikke kunne måle da jeg har været på ferie de sidste 3 uger men jeg har ikke før set der skulle værer problemer.
Systemet tror jeg ikke der skulle værer moget i vejen med, men man ved jo aldrig 100%
Igen tak for de mange godt bud og råd, nu vil jeg igeng med vandskifte

Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
@Hvam - Krydser fingre for dig! Med de informationer ville jeg helt klart også lave et par vandskifte inden for den næste uges tid..
Er i tvivl om man på den korte bane skal bruge aktivt kul - Måske kan det stresse korallerne endnu mere, hvis parametrene ændre sig der også. Men Jeg tror alligvel jeg ville tage chancen og få fat i noget godt aktivt kul. Det aktive kul kan måske hjælpe dig med at komme af med eventuelle skidte stoffer..
Tag 500-800ml aktivt kul og kom det i en sok. Hælder kogende osmosevand over og lade det stå og trække en halvdags tid. Skyl det et par gange og smid det i sumpen (Ælt posen dagligt) - Skru eventuelt lidt ned for lyset i starten. Du "risikere" at vandet bliver noget mere klart og den øgede lysmængde fra det, er måske ikke det bedste til halvsyge koraller..
/henrik
P.s. 3 uger væk fra et VSV/Zeo akvarie er lang tid...
Er i tvivl om man på den korte bane skal bruge aktivt kul - Måske kan det stresse korallerne endnu mere, hvis parametrene ændre sig der også. Men Jeg tror alligvel jeg ville tage chancen og få fat i noget godt aktivt kul. Det aktive kul kan måske hjælpe dig med at komme af med eventuelle skidte stoffer..
Tag 500-800ml aktivt kul og kom det i en sok. Hælder kogende osmosevand over og lade det stå og trække en halvdags tid. Skyl det et par gange og smid det i sumpen (Ælt posen dagligt) - Skru eventuelt lidt ned for lyset i starten. Du "risikere" at vandet bliver noget mere klart og den øgede lysmængde fra det, er måske ikke det bedste til halvsyge koraller..
/henrik
P.s. 3 uger væk fra et VSV/Zeo akvarie er lang tid...
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
har faktisk været igennem nøjagtig det samme som dig, og ved sku ikke om det har noget med den koral fra det berømte akvarie at gøre, men mistede mange sten koraller, og folk her inde og på reefcentral kom med mange ideer, inden der løste problemet ordenligt, fandt aldrig ud af hvad der var galt, for pludselig skulle akvarie lukkes ned.
jeg gik mit akvarie igennem for:
metal, fjernede alt metal i systemet.
fandt ud af ph var lige lovlig lav en 7.3 om morgen.. fik rettet det.
tingene hjalp en lille smugle, men tingene små døde stadig væk. jeg har nu lavet nyt akvarie og overlever de sten koraller ikke denne her gang, så står den sku nok bare på blød koraller for mit vedkommende
jeg gik mit akvarie igennem for:
metal, fjernede alt metal i systemet.
fandt ud af ph var lige lovlig lav en 7.3 om morgen.. fik rettet det.
tingene hjalp en lille smugle, men tingene små døde stadig væk. jeg har nu lavet nyt akvarie og overlever de sten koraller ikke denne her gang, så står den sku nok bare på blød koraller for mit vedkommende

- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Star F jeg tror du er inde på noget af det rigtige i dit første indlæg, jeg har lige fået nyt kalibringsvæske til min refragtometer (igår) og nye målinger af saltindhold ligger på 1.033 så det er noget i overkanten, jeg har lige været nede ved den lokale saltvandspusher og sammeligne mine målinger bare for en sikkerheds skyld. Så der er noget der gået galt med den gamle kalibringsvæske så den ikke længer 2% men nærmer 3%.
Om det er det berømte akvarie der skulle have smittede med en sygdom håber jeg ikke, men den tanke har jeg tænkt rigtig mange gang!
Om det er det berømte akvarie der skulle have smittede med en sygdom håber jeg ikke, men den tanke har jeg tænkt rigtig mange gang!
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
altid noget, det er ihvertifalde nok en af grundene til det går galt. jeg dobbelt tjekker altid min salt balance med en red max flyder og så mit refragtometer, heldigvis viser de ca det samme altid, så det holder jeg mig til.
eneste jeg kan sige er jeg fik samme problemer som du åbentbart havde efter jeg fik den koral i mit akvarie, jeg har den godt nok endnu, men den har efterhånden været klippet ud flere gange, men omvendt har den også stået i pleje ved en uden problemer, så forhåbeligt er det ikke en sygdom! håber dog du får løst problemerne, ved sku hvor frustrerende det pis kan være!
eneste jeg kan sige er jeg fik samme problemer som du åbentbart havde efter jeg fik den koral i mit akvarie, jeg har den godt nok endnu, men den har efterhånden været klippet ud flere gange, men omvendt har den også stået i pleje ved en uden problemer, så forhåbeligt er det ikke en sygdom! håber dog du får løst problemerne, ved sku hvor frustrerende det pis kan være!