Erfaringer med aqua medic reef salt?
- lotp
- Palet kirurg
- Reactions: 0
- 16
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2009
Erfaringer med aqua medic reef salt?
Hej.
Vi fik et godt tilbud på aqua medic reef salt. Plejer at bruge red sea, men tænkte at det skulle prøves. Producenten påstår at det er unødvendigt at tilsætte sporstoffer, da de allerede er tilsat saltet. Jeg er dog noget skeptisk og tænker at det vel bliver opbrugt... Jeg tilsætter jo ikke salt hver uge... Så jeg har alligevel tilsat diverse sporstoffer. Er der nogen der har erfaringer med dette salt eller ved noget mere?
Mvh Lotte
Vi fik et godt tilbud på aqua medic reef salt. Plejer at bruge red sea, men tænkte at det skulle prøves. Producenten påstår at det er unødvendigt at tilsætte sporstoffer, da de allerede er tilsat saltet. Jeg er dog noget skeptisk og tænker at det vel bliver opbrugt... Jeg tilsætter jo ikke salt hver uge... Så jeg har alligevel tilsat diverse sporstoffer. Er der nogen der har erfaringer med dette salt eller ved noget mere?
Mvh Lotte
-
- Rev Rokke
- 17
- Postnummer: 2500 Valby
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Valby
Re: Erfaringer med aqua medic reef salt?
hej jeg bruger tropie marin salt og er ret godt.... udover det giver jeg grotec a,b,c sporstoffer ( 1 gang om ugen ) og supplere med cal og magnesium...kun vis det ikke passer med målingerne...
En gang saltvand, altid saltvand ......
- lotp
- Palet kirurg
- 16
Jeg tænkte mere om der kan være hold i producentens påstand om at det ikke er nødvendigt at tilsætte sporstoffer...
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
I alle mærker er der sporeelementer. Og det skal stadig tilsættes, med mindre du laver jævnlige vandskifte. Det som nok menes i denne sammenhæng, er at du ikke skal tilsætte noget ved opblandingen.
Den gang jeg startede i hobbyen, var der flere mærker hvor sporeelementer skulle tilsættes.
Hvorfor man egentligt skulle det ved ingen rigtigt, da man ikke kunne holde levende koraller dengang.
Den gang jeg startede i hobbyen, var der flere mærker hvor sporeelementer skulle tilsættes.
Hvorfor man egentligt skulle det ved ingen rigtigt, da man ikke kunne holde levende koraller dengang.
-
- Picasso aftrækker
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 1999
I et akvarie har du et konstant forbruk av sporstoffer,og mengde forbruk avgjøres av mengde/størrelse og hvilke forbrukere en har i akvariet sitt.lotp skrev:Jeg tænkte mere om der kan være hold i producentens påstand om at det ikke er nødvendigt at tilsætte sporstoffer...
Stenkoraller bruker mere enn mykkorraller,og gode vannparametere/lys/sirkulasjon har også mye å si på forbruket=bedre vekst/høyere forbruk.
De fleste gode saltblandinger har gode parametere med sporstoffet tilsatt fra tilvirker,men disse forsvinner rimeligt fort i akvariet ditt,blandt forbrukerne.
Du skal også huske på at kalkalger etc.stjeler en god del av disse sporstoffene også i systemet ditt.
Det blir som å spise..en tilfører livsnødvendig næring kroppen trenger gjennom maten,og skulle en bare drikke vanligt vann,så går det gale til slutt

Skal en bare tilføre sporstoffer gjennom vannbytter,så må du skifte veldigt ofte,og ved denne form for sporstofftilførsel,får en lett en "jo-jo effekt" i vannverdiene dine(det ideelle er å hele tiden sørge for mest mulige GJEVNE VERDIER over tid)noe du vil merke positivt på dyrene i akvariet ditt.

Så vil absolutt tilråde kontinuerligt å tilsette "godstoffer"udover det du tilfører gjennom ditt salt ja,samt måle de viktigste verdier,med gjevne intervaller.
Vannbytter gjør godt,men bare som ett supplement til det andre.

- lotp
- Palet kirurg
- 16
Det var som jeg regnede med så. For godt til at være sandt. Da jeg købte det, bestilte jeg samtidig noget calcium fordi jeg var løbet tør. Sælgeren prøvede at overbevise mig om at det var unødvendigt, men jeg insisterede og fik så lov til at købe calciummet også
Mvh Lotte

Mvh Lotte
-
- Rev haj
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: København Ø
Ca, MG og KH skal holdes vedlige med ekstra tilsætninger, men stort set alle andre sporstoffer kan tilføres i passende mængder via jævnlige vandskift (1 til 4 gange om måneden) og foderrester. Der er efter min mening meget større risiko for at overdosere mange sporstoffer (Jod, Jern, strontium etc) end der er for at få tilført for lidt. Det er først hvis korallerne begynder at blive lidt blege i farverne jeg tilsætter noget ekstra. Og i den situation kun i meget begrænsede mængder.
/Henrik
/Henrik
-
- Rev haj
- 16
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1987
- Geografisk sted: Auning / Djursland
salt er salt - stort set.
Jeg vil overhovedet ikke betænke mig for at bruge det
Jeg vil overhovedet ikke betænke mig for at bruge det

Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]