100 L nano

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
Besvar
Mikael
Reactions:

100 L nano

Indlæg af Mikael »

Hej allesammen!
Jeg har i et stykke tid overvejet at prøve med saltvand (efter 5-6 år med fersk), og har i den forbindelse så søgt en masse information om emnet.
Af økonomiske årsager vil jeg ikke kaste mig over de store kar (har altid hørt at tommelfinger-reglen er 10.000 kr./100 L. vand), men har istedet besluttet mig for at prøve et af de hersens nano'er, som jeg har læst så meget om! :wink:
Men jeg synes det er enormt svært at finde nogen entydige "facitter".

Det, der primært driller, er at der lader til at være vidt forskellige opfattelser af, hvor meget teknik et nano kræver...

Så med risiko for at starte en "religions-krig" :roll: vil jeg nu meget gerne have lidt input herfra.

Jeg forventer at ville bygge et akvarie på 50 x 50 x 40 cm. (L x D x H).
I akvariet vil jeg meget gerne have et par klovnfisk, en egnet anemone :?: og måske en reje og en eremit... Samtidig vil jeg gerne have at systemet senere kan udvides til også at understøtte lidt mere liv, hvis det skulle blive aktuelt.
Jeg vil også gerne kunne holde lidt koraller, men vil under ingen omstændigheder ud i at skulle have en dyr HQI op, det rækker budgettet simpelthen ikke til. Derfor den forholdsvist lave højde på akvariet...
Holder karrets størrelse til mine ambitioner?

I visse fora, har jeg mødt den generelle opfattelse, at et nano i denne størrelse ikke kræver andet end cirkulation og 10% ugentlige vandskift, altså hverken sump, skummer, reaktorer el.lign., men holder den opfattelse?
Andre steder finder man nemlig nano'er med fuldt ud ligesåmeget teknik som deres "storebrødre" på flere hundrede liter, og deres ejere må jo mene at det er nødvendigt.

Hvad er jeres mening om mit teknik behov?
Jeg vil også meget gerne have gode forslag/ råd om billige løsninger...

På forhånd tak,
Mikael.

P.S.: Rigtigt fedt forum, I har her! En fornøjelse at se alle de mennesker som velvilligt bruger deres tid på at øse erfaringer ud over os "mindrebemidlede"! :lol:
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

skulle ikke mene det kræver det helt store prøv af kigge nemo nanno.100L for 10000.- ?? en brugt balje med div udstyr på ca 250L har jeg set fra 3500.- og op god fornøjelse! :)
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

evt kig i den blå avis, eller under salg på dette forum. Du kan også søge under køb.
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Hejsa og velkommen om bord - husk det er bindende tilmelding for livet det her :D :D

Skulle jeg vælge udstyr til et sådan akvarie, ville jeg uden tvivl have et overløb(uden sump) med en skummer - det er et must !
Dertil lidt cirkulations pumper og egnet lys, dvs en stribe(4) T5 rør eller feks en enkelt 150 watt HQI. Det er mine valg ;)

Du skriver ganske vist at nogle ting er for dyre men kig brugt og så tror jeg nemt du finder noget der rækker til dit budget - evt et helt sæt ;)
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Mikael
Reactions:

Indlæg af Mikael »

Johnny-> Ok, jeg regnede nu også med at tommelfingerreglen var overdrevet... Det fremmer jo forståelsen, siges der.
Når det så er sagt, må jeg nok tilstå at 3500,- også er væsentligt over mit budget. For det er jo ikke kun et spørgsmål om indkøb, skidtet skal jo også helst fyldes med noget levende sten/sand og liv. Og så skal der fyldes saltvand på, sporestoffer, koralføde m.m. Dertil kommer elregningen ved at drive al den nødvendige belysning, pumper osv...
Vi kan nok blive enige om at større volumen = større udgifter, både til indkøb, besætning, vedligehold og drift?

Mvh Mikael.
Mikael
Reactions:

Indlæg af Mikael »

Brian->
Takker for den varme velkomst, hehe...

Ok, skummer (f.eks. miniflotor 200?) og overløb er ikke det store problem.
Jeg har dog hørt at netop skummeren medfører yderligere "problemer" i og med at den ikke kun trækker proteiner ud af vandet, men også sporestofferne, så man ikke længere kan nøjes med at tilføre sporestoffer gennem det ugentlige vandskifte (indeholdt i saltblandingen)?

Lyset, derimod, banker igen hul i min økonomi. Jeg kiggede på 2 x Interpet power compact T5 twin 36 W... 750,- i indkøb og så har man vistnok stadig hverken reflektorer eller rør...

Ville det eventuelt hjælpe at lave akvariet endnu lavere, måske 30 cm?

Mvh Mikael
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Prøv at læse den artikel som Brian har skrevet om opstart af akvarie.
Kim på Nordic reef har også skrevet en meget omfattende artikel.
Hvis din økonomi er noget anstrengt, så køb tingene lidt ad gangen, og vent med at sætte det op til du har det hele i hus.

"Vi kan nok blive enige om at større volumen = større udgifter, både til indkøb, besætning, vedligehold og drift?"

Det er bestemt et udsagn med modifikationer! Det koster ikke ret meget mere at lave et akvarie på 200 liter frem for 100 liter, og driften af det er stort set den samme.
Til at starte med skal du glemme alt om sporestoffer og koralfoder, få det til at køre inden du begynder at tænke på det andet. Iøvrigt lever rigtigt mange af korallerne udelukkende af lys.

At lave akvariet lavere hjælper ikke noget, tværtimod, forstil dig et akvarie hvor fiskenes finer kommer over vandet som en hajs :shock:

Hvorfor ikke lave et lille Nanoakvarie istedet? Det har sine begrænsninger, men der findes en masse ganske små intersante dyr som egner sig fantastisk til et Nanoakvarie.
Mikael
Reactions:

Indlæg af Mikael »

Carsten->
Jeg ved såmænd ikke om økonomien er videre anstrengt, det handler i højere grad om, at jeg ikke er villig til at smide flere tusinde kr. i nakken på et projekt jeg ikke er sikker på fænger mig... ;O)
Men vil da bestemt overveje at lave et mindre nano, og vil da meget gerne høre mere om hvad du mener kan lade sig gøre, med et minimum af teknik. Som sagt er en lille skummer ikke det der vælter det, men belysningen skal helst kunne klares med et par T5 el.lign.

Mvh Mikael
buller1
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kbh

Indlæg af buller1 »

jeg skal i gang med at starte et 59 liters nano, og det kan laves for ca 3000kr, hvor ALT er nyt.

Så skal der så fisk, levende sten osv. i.
Mvh Casper

54 liters minirev --> http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 6&start=15

350 liters akvarie sælges med sump og lidt tilbehør.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvis det er fordi du ikke vil ofre de penge det koster, så synes jeg ikke du skal give dig i kast med det. for så vil du nok ærge dig i lang tid hvis derer noget som går til
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Indlæg af wondersurfer »

vil gi carsten ret hvis ik man vil ofre de penge det nu en gang koster så lad være med at starte
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Mikael
Reactions:

Indlæg af Mikael »

Og netop derfor spurgte jeg til det herinde før jeg satte noget igang.

Men jeg tror måske, I misforstår mig lidt... Jeg siger jo ikke, at jeg INGENTING vil ofre. Man køber jo ikke en båd til 200.000 for at finde ud af om man gider sejle, vel? ;O)
Og som jeg skriver, er jeg jo heller ikke fastlagt på et 100 L. Eller klovnfisk, for den sags skyld. Jeg ville netop GERNE høre mere om et mindre nano, som Carsten selv foreslog.

Mvh Mikael.
Brugeravatar
Wande54
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Indlæg af Wande54 »

Der er jo flere herinde der er startet med "Low-tech-nano", så det er da absolut muligt at få det til at køre.
Det sætter bare nogle begrænsninger for, hvad man kan have i karret. Men kan man leve med det, så behøves seddelpressen ikke komme i omdrejninger. :)

Hvis det så viser sig at fange en - og det gør det jo som regel - så kan man altid nyde synet af det man har, tænke tanker om større projekter mens man skraber den nødvendige teknik sammen.
Skaf så meget som muligt brugt, kig indenfor hos et par flinke folk og få en snak om deres akvarier - gode råd kan man aldrig få for mange af.
Hilsen Steen

Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

Billede
Mikael
Reactions:

Indlæg af Mikael »

Wande54 skrev:Der er jo flere herinde der er startet med "Low-tech-nano", så det er da absolut muligt at få det til at køre.
Det sætter bare nogle begrænsninger for, hvad man kan have i karret. Men kan man leve med det, så behøves seddelpressen ikke komme i omdrejninger. :)
Det var da rart at høre! :)

Jeg tror jeg vil prøve at gribe det her lidt anderledes ad end jeg har gjort hidtil. Så nu snuser jeg rundt efter brugt grej og når jeg så har det jeg vil have, kan jeg jo altid spørge herinde igen, for at finde ud af hvad det setup kan klare af fisk, koraller o.lign.

Tak til alle for besvarelser, råd m.m.

Mvh Mikael.
Brugeravatar
Wande54
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Indlæg af Wande54 »

Det synes jeg lyder fornuftuigt Mikael.

Men husk så lige:
Spørg INDEN du køber noget til akvariet. :!:
Det er så surt at impulskøbe et eller andet, som så viser sig slet ikke kan leve i de rammer du kan tilbyde det.

Held og lykke med det. :TH
Hilsen Steen

Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

Billede
Mikael
Reactions:

Indlæg af Mikael »

Wande54 skrev:Det synes jeg lyder fornuftuigt Mikael.

Men husk så lige:
Spørg INDEN du køber noget til akvariet. :!:
Selvfølgelig! Det var skam osse kun hardwaren jeg vil støve op nu. Når stumperne er hjemme, kommer der en ny tråd, hvor jeg beskriver hvad jeg har og så (forhåbentligt) modtager en masse gode idéer til hvad jeg skal stoppe i det. 8)
Besvar

Tilbage til "Nano Reefs"