DIY kalkreaktor med svovlkugler?

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 9210 Aalborg SØ
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Aalborg SØ

DIY kalkreaktor med svovlkugler?

Indlæg af iceMD »

hey
da jeg syntes at kalkreaktor med CO2 er en dyr løsning fumler jeg lidt med nogle ider til at lave det billiger:beer: den måde jeg har fundet billigst var så kalkreaktor med svovlkugler, men da udvalget ikke er så stort er jeg begyndt at tænke over hvordan man kunne lave dem :GO jeg har lavet en lille tegning over hvordan jeg ville lave den men hvad syntes i om ide'en? :biggrin:
kalkreaktor.JPG
kammer 1,2 og 3 er til svovlkugler og kammer 4 er til kalkreaktor sten, grunden til at der er 3 kamre med svovlkugler og kun 1 med kalkreaktor sten er at jeg mener at havde hørt noget om at flowet skal være langsomt i et svovlfilter og at det skal være rimlig højt i en kalkreaktor. de tre blå klodser er ventiler til at styre flowet gennem de tre svovlkuglekamre, den grønne klods er pumpen og de 2 lilla linjer er der hvor vandet kommer ind og ud af reaktoren. :biggrin:

nu kommer spørgsmålene så :T

1: tror i denne reaktor ville virke?
2: er der en måde der er bedre?
3: hvilken størelse pumpe skal der bruges til reaktoren?
4: kender i nogle link der omhandler emnet?

det var vist det fra nu, håber der nogle der kan hjælpe mig :beer:
søvnig
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
Kontakt:

Re: DIY kalkreaktor med svovlkugler?

Indlæg af søvnig »

Har også tænkt lidt i samme baner

Og det kan vel teoretisk set godt virke, hvis svovlkugler kan sænke ph langt nok ned.

Hvor store havde du tænkt dig at kamrene skal være??? Det må jo være det der afgører pumpens størrelse. Snakker vi 4 guldfiskerør??

Kan ikke se hvorfor flowet skal være så langsomt i svovlkugle-delen, medmindre du havde tænkt dig at de også skulle fungere som nitratfilter.
Hvis det kun er for at få ph ned, så vil jeg nok vælge et lidt størrer flow end i et nitratfilter

VH

Søvnig :devilish:
Journalist på www.andeposten.dk
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af iceMD »

vi snakker om nogle 8-10 cm rør i en længte på 50 cm, reaktoren skulle gerne sættes på et 325l akvarie med 160l sump, så det burde vel være nok med de ca 4 liter til kalkreaktor stens røret(hvad er det nu de sten heder? xD) og ca 11,7 liter til svovlkuglerne minus plads til filter måtter :GO og havde kun tænkt det skulle virke som en kalkreaktor, men vis det også virker som et nitrat-filter er det jo bonus :GO
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

tvivler på du kan bygge det der og drive det meget billigere end at købe en billig kalk reactor.

og det er enda kun hvis det vil virke, hvilke jeg ikke tror det vil i længden. f.eks hvordan vil du justere hvor meget kalk den afgiver osv.
søvnig
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
Kontakt:

Indlæg af søvnig »

StarF skrev:tvivler på du kan bygge det der og drive det meget billigere end at købe en billig kalk reactor.

og det er enda kun hvis det vil virke, hvilke jeg ikke tror det vil i længden. f.eks hvordan vil du justere hvor meget kalk den afgiver osv.
Tror ikke det vil blive ret dyrt at bygge
Svovl kugler har jeg før set til 45 kr/kg 12 *45 = 540 kr
Pumpe Aquabee 300 eller 500 kan vel fås til en 400 kr CA.??
hvad de rør koster ved jeg så ikke lige, men mon ikke man kan finde noget billigt??
kalk medie... tja det skal man også købe til en kalkreaktor

Kan man ikke styre kalk tilførelsen ved at hæve/sænke flowet i reaktoren??

VH

Søvnig :devilish:
Journalist på www.andeposten.dk
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

men jo højere flow jo mindre på virker det vel phén i vandet ?
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af iceMD »

altså man styre vel kalk tilførelsen ved at skrue op og ned på den lille slange der går ud og ind(de lilla linjer)? altså reactoren er jo lukket også styre man hvor mange drubber/liter der skal komme ud af den? :GO

tror den vil være noget billigere da jeg mener at kunne samle den til omkring 1000kr(uden kalkreaktor sten) også skal du jo ikke ud og ha co2 hele tiden, og svovlkugler holder jo rimligt lang tid :GO men godt med indput!! :beer:
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

co2 hele tiden? sådan en flaske holder typisk langt over et år og koster 350kr.

jo højere flow du laver, jo mindre påvirker svovl kuglerne vel phén i vandet. men forsøg da endelig, hvis det virker er det jo en fin løsning, jeg tvivler bare på det fungere tilfreds stillende nok, i forhold til prisen og arbejdet der ligger i det, frem for en kalk reactor.
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af iceMD »

sidder og læser om det på nogle amerikanske hjemmesider, og har fundet ud af at det er langt mindre svovl man skal bruge end jeg lige regnede med :GO tror faktisk måske at der kan begrænses til 1 rør på 10 cm i diameter og 50 cm højt, godt og vel 3,94l, så 2 kg svovl kugler og 1-1,5 liter kalkreaktor sten, da det vist er vigtigt at man ikke har alt for mange svovlkugler da de så ikke for føde nok :biggrin: også er vi jeg helt ned på en pris på omkring 700-1000 kr med alt, altså kalkreaktor medie, pumpe, rør, pvc, lim, svovlkugler, ventiler, slanger filter måtte til at adskille medierne med :y og nogle svovlkugler holder altså op til 3 år!!! :GO så tror der er en del at spare :wink: mange bække små.. i ved :T
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af stefan_sørensen »

hvis du siger du kan lave en for 1000,- så kan du jo lige så godt købe en brugt kalkreaktor, og en brugt co2 ejerflaske.. fik min ejerflaske for 100,- og så skulle den fyldes op det var ca. 300 og som starf skriver så holder den jo lang tid, men alt efter forbrug et til to år hvis det er en 2kg's flaske..
så ved du at det virker, i stedet for at lave et projekt du ikke ved hvordan virker..
men hvis du vil lave noget selv så lav din egen kalkreaktor, det er der sku ikke nogen ben i, meget mere simpelt end den model du vil lave..
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af iceMD »

okey, lad os sige jeg ville ofre 1500kr på en co2 kalkreaktor(med fyldt tank) kan vi finde sådan en til 430l netto? :GO tror nu ikke at det er meget mere simpelt at lave en kalkreaktor co2 istedet for svovl, da du jo sådan set bare putte svovlkugler i din reaktor der hvor vandet kommer ind, og mediet efter, også tager co2'en af :GO sådan som jeg har forstået det så skal begge reaktorer indstilles så det jo det samme :biggrin:
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

tror du vil have svært ved at styrre pH værdien og det vil give en svingende kh..
med co2 tæller du enten bobler eller køber en pH controller og så køre det bare af sig selv..
SÆLGES:
kan ses her:
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af iceMD »

ja okey, kan godt se det kan være et problem, men vis du får den indstillet så den er stabil burde det ikke være noget problem:) og syntes bare at de brugte kalkreaktor jeg har set har koste 2000kr inden de var kørerklar, og det ikke alle der lige har de penge til at smide efter sådan en:)
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

jeg kan bare ikke se hvordan du vil indstille den præcist.. der skal ikke ret stor pH ændring til før at du får en ændring i kh.. men om du vil ofre 1000,- på noget som måske skal smides ud, eller om du venter en månede eller to på at få den sidste tusbas sparet op.. så ville jeg til hver en tid vælge den sikre løsning på noget du ved virker, ville sku være sur røv at bruge 1000,- på noget som ikke var noget værd hvis du i forvejn ikke har så meget at gøre godt med..
SÆLGES:
kan ses her:
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Fedt projekt, tvivler dog på at det vil virke men godt at der er nogen der prøver så alle vi andre ikke skal eksperimentere :GO

Men hvordan vil du kunne kontrolere din ph-værdi i reactoren via indstillingen?? Ph-værdien skal være ret præcis og samtidig skulle ændes alt afhængig af hvilket kalk-medie man bruger. Men hvis man ændre flow på den måde at den skrues op, så tror jeg også at din ph vil stige dette kan betyde at kalk-medie ikke opløses om derved ikke tilføre dit akvarie nok kalk....Muligt jeg har overset noget....
stefan_sørensen skrev:men alt efter forbrug et til to år hvis det er en 2kg's flaske..
Jeg har aldrig fået min tidligere 2kg co2, til at holde over 1/2 år på de reactore som jeg har haft. Af samme årsag har jeg da også nu fået købt mig en 6kg flaske.

Men igen et spændene projekt som følges herfra, så kom endelig med flere detaljer som det skrider fremad :h
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Ked af at være lyseslukker, men det virker ikke..
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af iceMD »

Hougaard skrev:Ked af at være lyseslukker, men det virker ikke..
det sjovt jeg har læst om nogle som faktisk har fået den til at virke stabilt :T når den først er indstillet skulle ph'en vist ligge rimligt stabilt på 7,5, derfor bruger mange også AMR i deres reaktor :GO men læser stadig på det så må vi jo se om det bliver til noget :T
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

en pH på 7,5 er heller ikke nok.. ARM medie starter med at blive opløst ved 8,2 men tror ikke der er nogen der køre med en pH på meget over 7,0..
hvis du vil have en pH på 7,5 så kan du dårligt have nogen koraller før at deres forbrug overstiger hvad din reaktor kan levere..
hvis det virkede ordenlig tror jeg der var flere som brugte den metode.. men du skal da være velkommen til at prøve dig frem..
SÆLGES:
kan ses her:
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af Lord Mike »

Hvis du kun kan få din ph ned på 7,5 ja så tror jeg desværre heller ikke på projektet.

Der opløses ganske enkelt ikke nok kalk ved denne ph-værdi med mindre der stort set ikke forbruges noget kalk i akvariet. Hvis jeg husker rigtig så anbefales der en ph-værdi ved brug af ARM på omkring 7 og 6,2 ved brug af groft koralgrus.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

At have en lav pH er jo kun første step, der skal produceres Ca og KH i de rette mængder i forhold til koralvækst og hvad med svovl biprodukter ..

Sådan et bæst er umuligt at indstille, man kan ikke ændre flowet uden at risikere at baktriebalancen vælter etc...
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af iceMD »

det sku godt med noget inpunt, selvom det nok viser sig at det ikke rigtig kan lade sig gøre :T har læst lidt mere om det og fundet ud af at den vist skulle sænke alk :BA men for dem der kunne være interesseret i denne form for reaktor så er det her en god tråd: http://reefcentral.com/forums/showthrea ... genumber=1
og den samme tråd fortsætter på http://www.reefcentral.com/forums/showt ... id=1400576 :GO
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

iceMD skrev:så er det her en god tråd: http://reefcentral.com/forums/showthrea ... genumber=1
og den samme tråd fortsætter på http://www.reefcentral.com/forums/showt ... id=1400576 :GO
Jamen, det er noget helt andet, det er jo et nitratfilter der som biprodukt giver noget kalk.

Vi taler om at lave en kalkreaktor, dvs. vi starter selvfølgelig med nul nitrat. Hvis man har tilpas meget nitrat til at drive et nitratfilter der ligefrem kan producere kalk så er det nok ikke koralvækst der er mest af .. Det er lidt paradokset i denne opstilling.

Men hvis man har nul nitrat og kan få bakterierne til at leve af svovlkuglerne, og håndtere svovl biprodukterne (og lugten) og kan håndtere doserings - Jamen så kan det da godt være det vil virke (lidt)..
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af iceMD »

arg, det har du sku ret i Hougaard :GO
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 4700 Næstved

Indlæg af demian »

Hej der.
Går selv og prøver at finde en billigere løsning på en svovl realtor. har læst en del sider om emnet det jeg fandt ud af
At bestemme, hvor meget svovl medier du har brug for, skal du gange din samlede system gallons x ,006. For eksempel:

120 gallon system x .006 = .72 liter medier eller omkring ¾ af en liter.
Dertil skal du have det dobbelte medie af Argonite eller calcium carbonate for at genoprette PH værdien fordi efter svovl filter
gør vandet let surt. vandet efter filteret skal pH være som da vandet kom ind i filteret.
Svovl røret skal være 5 gange større end diameteren. og vand gennemstrømmen skal max være 1 liter i timen eller 1 liter pr liter svovl filter i timen.
det med selv at købe pvc rør og fittings fandt jeg ud af var dyrt.
Jeg laver det svovlfilter med en omvendt 2 liters plast flaske skær bunden af for at være åben for afgasning . dernæst lige under kanten et rør til Calcium filteret som er plaseret højere og lad vandet risle igennem det til sumpen.
systemet er sat til retur pumpen med en kuglehane til en mindre slange for a holde vand gennemstrømmen til en liter i timen
Mvh MIchael
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af iceMD »

hey, hold os endelig opdate med dine erfaringer :) jeg må detsværre fortælle at jeg ikke kan føre mit projeckt ud i livet pga. ned gradering af akvarie:(
Michel sørensen
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 5240 Odense NØ

Indlæg af Michel sørensen »

men hvis det er ph,en du skal have ned kan de så ikke bare købe et osmoseanlæg men selvfølgelig er den jjo også dyr til et akvarie som dit
819l saltvand!
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"