Hvidstrubet?
Hvidstrubet?
Hej.
Ville hører jer om hvilken str der er bedst at bestille hjem mht at den har de bedste vilkår for at overleve?
Ska den være lille, mellem eller large?
MVH
Ville hører jer om hvilken str der er bedst at bestille hjem mht at den har de bedste vilkår for at overleve?
Ska den være lille, mellem eller large?
MVH
Re: Hvidstrubet?
Det er vist bare efter hvad str. du vil have dem i 
Jeg synes ikke der er forskel på hvor nemt de får pletter mht. om de er store eller små. Men jeg går nu altid efter en medium hvis akvariet er til det, hvilket dit også er
Har du snart fået noget i det så jeg kan komme forbi og kigge
mit er ved at være godt beboet med mange koraller 

Jeg synes ikke der er forskel på hvor nemt de får pletter mht. om de er store eller små. Men jeg går nu altid efter en medium hvis akvariet er til det, hvilket dit også er

Har du snart fået noget i det så jeg kan komme forbi og kigge

Ok:-)Dan-P skrev:Det er vist bare efter hvad str. du vil have dem i
Har du snart fået noget i det så jeg kan komme forbi og kiggemit er ved at være godt beboet med mange koraller
Det må jeg snart over at se så:-)
Prøv lige at tjekke min tråd:-) du har vidst ikk fulgt med ..hehe
MVH
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:
Køb kun ungdyr: Small (Juv.)/ Medium...
- Disse lader sig bedre omstille til et liv i fangenskab, desuden har du glæde af dem i længere tid!
- Disse lader sig bedre omstille til et liv i fangenskab, desuden har du glæde af dem i længere tid!
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)

Det var også det jeg havde tænkt mig:-) bare jeg ved at en evt small har gode chancer:-) de ska have det så godt som muligt:-)William Jr skrev:Køb kun ungdyr: Small (Juv.)/ Medium...
MVH
Hehe jo det er den jeg mener:-) det gik lige stærkt nok med at skrive:-) (dvs at tænke mig om:-)Olsen skrev:Mon ikke han mener Acanthurus leucosternon. Går også under populærnavnet hvidbrystet kirurg.
MVH
- klaus meyland
- Foxface
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8500 Grenaa
- Saltvand siden?: 2004
jeg ved ikke om det er noget med størrelsen på dit akvarie at gøre, til en vis grad. jeg har en den har jeg hate et år ca og den har det rigtig godt, det er jo en fisk som kræver en del svømme plads men ud over det så kræver den høj vand kvallitet, den kan også være hård ved de andre fisk min har kostet mig en mindre formue men hvad kan man gøre hvis det er ens ynglings fisk...
er ved at planlægge mit comeback 

- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
Det har i aller højeste grad noget med akvariets størrelse at gøre vs størrelse på individet, idet at Kirurger kræver god svømmeplads
Desuden fordrer alle Kirurger god vandkvalitet. (Og godt flow!!)
- Dertil er en art Kirurg ikke værre end nogen anden... De er alle lige aggresive, eller lige fredelige om man vil (!)
Jeg holder:
A. sohal
A. lineatus
A. leucosternon
- Et kryds imellem: A. leucosternon/ A. nigricans
A. olivaceus
- Alle fisk som har et blakket ry... Og jeg kan ikke få øje på problemet!

- Dertil er en art Kirurg ikke værre end nogen anden... De er alle lige aggresive, eller lige fredelige om man vil (!)
Jeg holder:
A. sohal
A. lineatus
A. leucosternon
- Et kryds imellem: A. leucosternon/ A. nigricans

A. olivaceus
- Alle fisk som har et blakket ry... Og jeg kan ikke få øje på problemet!

/Flemming,

Ja det er rigtigt! når mine bliver så store ska jeg enten have større balje eller af med dem:-) men der går heldigvis noget tid:-)William Jr skrev:Det har i aller højeste grad noget med akvariets størrelse at gøre vs størrelse på individet, idet at Kirurger kræver god svømmeplads![]()
Jeg holder:
A. sohal
A. lineatus
A. leucosternon
- Et kryds imellem: A. leucosternon/ A. nigricans![]()
A. olivaceus
- Alle fisk som har et blakket ry... Og jeg kan ikke få øje på problemet!![]()
Ej det er en lækker samling af kiruger du har dig der:-)
Var der store problemer med den hvidbrystede kirug da du fik den?
MVH
Ok det var en hvidbrystede kirug du mente ... haha
Jeg købte selv en medium størlse og der gik et 1/2 år før den tog foder til sig ellers gik den kun og spiste af de lev.sten.
Jeg har haft min i et år og den er ikke fredlig over for nye fisk lige som de andre kiruger jeg har heller ikke er.
Jeg har 3 små palet kiruger den jagter men de er sgu mere snu end den og svømmer sammen så nå den hvidbrystede går på jagt efter en bliver den forviret og kan ikke lige overskuge at jagte alle 3 paletter og opgiver. Det ser hamer sjovt ud.
Men husk det er ikke en nem fisk kender flere der har prøvet den og når den dør kan den tage flere andre fisk med sig i døden.
Steen
Jeg købte selv en medium størlse og der gik et 1/2 år før den tog foder til sig ellers gik den kun og spiste af de lev.sten.
Jeg har haft min i et år og den er ikke fredlig over for nye fisk lige som de andre kiruger jeg har heller ikke er.
Jeg har 3 små palet kiruger den jagter men de er sgu mere snu end den og svømmer sammen så nå den hvidbrystede går på jagt efter en bliver den forviret og kan ikke lige overskuge at jagte alle 3 paletter og opgiver. Det ser hamer sjovt ud.
Men husk det er ikke en nem fisk kender flere der har prøvet den og når den dør kan den tage flere andre fisk med sig i døden.
Steen
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
Gino skrev:Ja det er rigtigt! når mine bliver så store ska jeg enten have større balje eller af med dem:-) men der går heldigvis noget tid:-)William Jr skrev:Det har i aller højeste grad noget med akvariets størrelse at gøre vs størrelse på individet, idet at Kirurger kræver god svømmeplads![]()
Jeg holder:
A. sohal
A. lineatus
A. leucosternon
A. olivaceus
MVH
Tak Gino.
- Jeg er særlig glad for krydsningen imellem de to arter

______
Ingen problemer med intro af den hvidbrystede. Et fåtal af pletter, men den spiste fra dag 1
- Gå kun efter eksemplarer med fuld og rund pande, og god fylde på brystet. Dette er reserver som fisken vil tærer af til den lærer at leve i et akvarie og tager foder
/Flemming,

- rozzzna
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6971 Spjald
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: VESTJYLLAND
er der ikke noget om at den hvidbrystede (sammen med en del andre kirurger) bør være den sidste man introducerer i akvariet? kan den ikke blive rimeligt aggressiv? jeg synes selv det er en superfed fisk som jeg ville ønske jeg kunne have plads til, men har læst en del om den som ikke tæller til dens fordel.
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Generelt er det sådan at 19/20 hvidbrystede kirurger dør når de kommer her til landet indenfor de første uger/måned. Prøv at se hvor mange som bliver importeret. De er i næsten alle sendinger men alligevel er der ikke mange som har dem. De er sarte, men er de først indkørt er de meget lettere - også at flytte.
Men plads og rent vand samt indkørte sten med lidt alger er et must. Acanthurus arter har meget tyndere slimlag end andre kirurgarter og får derfor lettere parasitter/infektioner. De går ofte og klør sig i koraller.
Men ellers er de fantastiske fisk - og smukke. Jeg har prøvet 3 gange med nigricans og opgivet - har også prøvet at skrive rundt og den findes måske hos 2-10 private akvarister - også til trods for rimelig hyppig import..
Min hvidbrystede har det til gengæld super og jeg nyder den hver dag - men den er kongen blandt mine 9 kirurger - den bestemmer..
Men plads og rent vand samt indkørte sten med lidt alger er et must. Acanthurus arter har meget tyndere slimlag end andre kirurgarter og får derfor lettere parasitter/infektioner. De går ofte og klør sig i koraller.
Men ellers er de fantastiske fisk - og smukke. Jeg har prøvet 3 gange med nigricans og opgivet - har også prøvet at skrive rundt og den findes måske hos 2-10 private akvarister - også til trods for rimelig hyppig import..
Min hvidbrystede har det til gengæld super og jeg nyder den hver dag - men den er kongen blandt mine 9 kirurger - den bestemmer..
SPS : Stability provides succes
Ok.. ja hva er det nu for noget med at den kan tage andre fisk med sig hvis den dør? noget nervegift eller hva er det nu?spdiving skrev:Ok det var en hvidbrystede kirug du mente ... haha
Steen
Købte selv en lille en idag og ja den er ikk bleg for at vise at den kan noget:-) men håber den overlever:-)
MVH
William Jr skrev:Gino skrev:Ja det er rigtigt! når mine bliver så store ska jeg enten have større balje eller af med dem:-) men der går heldigvis noget tid:-)William Jr skrev:Det har i aller højeste grad noget med akvariets størrelse at gøre vs størrelse på individet, idet at Kirurger kræver god svømmeplads![]()
Jeg holder:
A. sohal
A. lineatus
A. leucosternon
A. olivaceus
MVH
Tak Gino.
- Jeg er særlig glad for krydsningen imellem de to arter![]()
______
Ingen problemer med intro af den hvidbrystede. Et fåtal af pletter, men den spiste fra dag 1
- Gå kun efter eksemplarer med fuld og rund pande, og god fylde på brystet. Dette er reserver som fisken vil tærer af til den lærer at leve i et akvarie og tager foder
Fik en lille en idag en small og den spiste også lidt artemia! er spændt på hvorden den ser ud imorgen:-)
Er der nogle billeder af dine fisk i din tråd?
MVH
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
Tillykke med din nye fisk!Gino skrev:William Jr skrev:Gino skrev:Ja det er rigtigt! når mine bliver så store ska jeg enten have større balje eller af med dem:-) men der går heldigvis noget tid:-)William Jr skrev:Det har i aller højeste grad noget med akvariets størrelse at gøre vs størrelse på individet, idet at Kirurger kræver god svømmeplads![]()
Jeg holder:
A. sohal
A. lineatus
A. leucosternon
A. olivaceus
MVH
Tak Gino.
______
Fik en lille en idag en small og den spiste også lidt artemia! er spændt på hvorden den ser ud imorgen:-)
MVH
- Hvordan ser den ud idag?
Husk at anvende grøntfoder eks: spirulina og Nori som hoved kost, og kun Artemia som supplerende foder

Ingen billeder endnu, men det får jeg snarest ændret på

/Flemming,

William Jr skrev:Tillykke med din nye fisk!Gino skrev:William Jr skrev:Gino skrev:Ja det er rigtigt! når mine bliver så store ska jeg enten have større balje eller af med dem:-) men der går heldigvis noget tid:-)William Jr skrev:Det har i aller højeste grad noget med akvariets størrelse at gøre vs størrelse på individet, idet at Kirurger kræver god svømmeplads![]()
Jeg holder:
A. sohal
A. lineatus
A. leucosternon
A. olivaceus
MVH
Tak Gino.
______
MVH
- Hvordan ser den ud idag?
Husk at anvende grøntfoder eks: spirulina og Nori som hoved kost, og kun Artemia som supplerende foder![]()
Ingen billeder endnu, men det får jeg snarest ændret på
Tak:-)
Jo det går nogen lunde.. lidt mindre pletter end igår.. der er tale om 10-12 stk vel!
Det er en hidsig lille makker! den lægger op til den 4 gange så store palet, de tager sig lidt ture engang imellem.
Den spiser ikk nori endnu men har fået den til at tage lidt artemia og noget spirulina flagefoder hvis jeg får det til at fise rundt i akvariet!
Min Lineatus spiser ikk meget(en artemia eller 2), hverkan af det ene eller andet.. den røre heller ik rigtigt stenene men håber det kommer!
Ja kom lige med nogle billeder:-)
MVH
Svarede i den acropora tråd:-)nielsk skrev:Lever de stadig?
MVH