cirkulation

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
rasmus1970
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Postnummer: 8600 Silkeborg

cirkulation

Indlæg af rasmus1970 »

hej, er ret ny, og regner med snart at starte mit "store" 300 liters op. kan man få for meget cirkulation ? regner med 20-40 gange
Brugeravatar
Limatho
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2004

Re: cirkulation

Indlæg af Limatho »

smagssag, der er nogle herinde der mener at meget flow er vigtigere end meget lys.....men jeg forøgede mit flow da jeg fandt ud af at jeg ikk havde nok, selvom jeg fulgte "normalflow'et"
Hvorfor har jeg kun 3 pisse ferskvandsfisk når jeg nu så gerne vil have dragefisk, kejsere og kiruger?
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Niclas »

Alt er relativt, så hvad havde du tænkt dig at have i?
Men normalt siger man at 30-40 gange akvariet er ideelt ;)

Selv har jeg godt og vel 40 gange mit akvarium på 160 liter.
Det kommer iøvrigt også an på hvor kompliceret din stenopsætning er!
Mit 250 liters -nedlagt-
Brugeravatar
Tobias
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Vejgaard

Indlæg af Tobias »

Jeg har 74 gange i mit 54 L og jeg synes ikke det er for meget (:
rasmus1970
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16

Indlæg af rasmus1970 »

jamen jeg vil have et udvalg af koraller, alle mulig slags, og en 4-8 fisk afhængig af hvad jeg finder på. som udgangspunkt er det for at få det rigtige antal pumper installeret i første hug.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

Gå du bare efter tommelfingerreglen, så er du ikke helt galt på den (20 x akvaries volumen). Flow afhænger også af om pumpen blæser lige ind på en sten, rude eller langs akvariets bagvæg ovs.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Du bør bruge nogle af de pumper, som laver en bred og blød stråle... :GO
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Med hvilken argumentation er 20x blevet accepteret som norm??

- Med mine 92x er jeg absolut uenig... (Argumentation for at have adopteret denne holdning findes i linksamling i første indlæg i min byggetråd!)

Jeg skal dog indrømme at mit kraftige flow har voldt problemer med at få sandbunden til at blive liggende, samt at piske luft med ned i baljen... Jeg indrømmer også at det har taget mig 2- 3 mdr. med at opnå tilfredshed med flowretning.

Når der i artikkel serien påståes at flow er vigtigere end lys, da ser jeg i mit akvarie at der må være noget om snakken!
Jeg ønskede dog ikke selv at afprøve teorien i praksis, men grundet udeblivelse af de bestilte HQI ballaster har jeg måttet nøjes med 4x 54 Watt T5. Med dette regnet for for lidt lys i et 810 liters, da har jeg til trods god vækst i SPS placeret på bunden under 65 cm vandstand!

Mine HQI ankommer på Torsdag dog :GO

- Hos mig tæller flowet for at medvirke til en mere livagtig illussion... Og mine Kirurger hygger sig! :)

:f3:
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

come on Flemming, man kan jo ikke sige at flow er _vigtigere_ end lys da begge dele er absolut nødvendigheder for at korallerne kan trives - det ved du jo godt ;)

Med 20 x volumen er man rimelig sikker på at have ok med flow, men om det er nok afhænger af så mange andre ting, så som hvilke koraller man holder og stenopbygningen, den vej pumperne peger osv. Men de 20 X, kan give en indikation af hvor meget flow man bør sigte efter. Det er ikke et facit men blot en guideline. Nogen koraller er jo heller ikke for glade for at stå for tæt på cirkulationspumperne.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

come on Flemming, man kan jo ikke sige at flow er _vigtigere_ end lys da begge dele er absolut nødvendigheder for at korallerne kan trives - det ved du jo godt ;)

Med 20 x volumen er man rimelig sikker på at have ok med flow, men om det er nok afhænger af så mange andre ting, så som hvilke koraller man holder og stenopbygningen, den vej pumperne peger osv. Men de 20 X, kan give en indikation af hvor meget flow man bør sigte efter. Det er ikke et facit men blot en guideline. Nogen koraller er jo heller ikke for glade for at stå for tæt på cirkulationspumperne.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Olsen skrev:come on Flemming, man kan jo ikke sige at flow er _vigtigere_ end lys da begge dele er absolut nødvendigheder for at korallerne kan trives - det ved du jo godt ;)

Om du læser mit indlæg da ser du at jeg har bestilt HQI (Disse har været bestilt siden opstart!!), og heraf ser du også at jeg ser nødvendigheden af lys... Jeg mener bare at flowet er en overset faktor!

Jeg skriver også at jeg ufrivilligt har for lidt lys på nu... Men har trivsel ikke desto mindre! :GO

- Jeg anerkender nødvendigheden af lys... Men jeg ser flow som vigtigste faktor!
/Flemming,

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg så engang en artikel om emnet, skrevet af en af de store kendte fra amerika.
De forsøgte med nogle Pociliopora fragmenter. Hvert fragment blev vejet og placeret i nogle glas rør i samme akvarie, hvor der for enden af glasrøret blev placeret en pumpe, af varierende størrelse. Resultatet var efter nogle måneder at de fragmenter som blev placeret i det rør med den største cirkulation, var dem med den største tilvækst
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Carsten skrev:Jeg så engang en artikel om emnet, skrevet af en af de store kendte fra amerika.
De forsøgte med nogle Pociliopora fragmenter. Hvert fragment blev vejet og placeret i nogle glas rør i samme akvarie, hvor der for enden af glasrøret blev placeret en pumpe, af varierende størrelse. Resultatet var efter nogle måneder at de fragmenter som blev placeret i det rør med den største cirkulation, var dem med den største tilvækst
Er der ikke nogle tilsvarende test vedr lys?

Efter som vi har et bevis på at 4 rør kan være nok til vækst af selv SPS, så må der vel være mere specifike grunde til at det skulle være nødvendigt med 6, 8 eller 10 rør, mere end det er et must for den enkelte hobby akvarist som vil have at SPS og lign. trives, men ikke nødvendigvis søger at de skal vokse så meget som muligt...

Det er så noget andet hvis man vil fremdrive koraller til salg... (Hvis de altså vokser hurtigerer i kraftigt lys.)

:beer:
Senest rettet af amddurin lør 1. aug 2009 14:26, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
solberg
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
18
Postnummer: 8410 Rønde
Geografisk sted: Rønde (30 km. nord for Århus )

Indlæg af solberg »

velkommer til Rasmus. Jeg har "sølle" 22 gange cirkulation og det virker for mig. Hvis jeg skulle køre x92 så skulle jeg rundt regnet have 20.000 l/t. Det syntes jeg lyder lidt vildt. Men prøv dig frem, Smid pumper i så det passer med ca. 20-40 og se så om du vil have mere eller mindre. Men et akvarie kan sagtens trives godt med x20. Blot mine 5 cents.
Hilsen Martin Solberg

215 L. med 45 L. sump
90 l. Shin mao til et par fløjlsklovne. Når de engang kommer hjem.

Billede
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Jeg har også ca. 22x og jeg er lidt i tvivl om der er nok, da jeg har haft cyano problemer og pt holder jeg øje med om det kommer igen (Har for nyeligt behandler med Red Slime Remover.)
Det kan også være pga. at jeg ikke har haft brugt osmosevand med silikat filter på...
Eller begge dele?
Så til et revakvarie, vil jeg anbefale 30-40x (Eller mere, hvis stensætningen bremser en del af flowet meget)
+ hensyn til de koraller mv. det ikke har godt af meget højt flow, som lige foran ustrømningen...

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

amddurin skrev:
Carsten skrev:Jeg så engang en artikel om emnet, skrevet af en af de store kendte fra amerika.
Er der ikke nogle tilsvarende test vedr lys?

Efter som vi har et bevis på at 4 rør kan være nok til vækst af selv SPS, så må der vel være mere specifike grunde til at det skulle være nødvendigt med 6, 8 eller 10 rør, mere end det er et must for den enkelte hobby akvarist som vil have at SPS og lign. trives, men ikke nødvendigvis søger at de skal vokse så meget som muligt...

Det er så noget andet hvis man vil fremdrive koraller til salg... (Hvis de altså vokser hurtigerer i kraftigt lys.)

At nogle SPS ikke kræver så meget lys er der ikke noget nyt i, men langt de fleste Acropora kræver ganske meget lys,
nogle af dem kan næsten ikke få nok. Jeg mener at f.eks A. tenius skal have extremt meget lys for at holde farverne.
Men derfor kan den godt vokse under mindre lys, men mister en del af farverne.

Noget andet som vi ikke kigger på så ofte er Par værdien af lyset. Hvis lyset har en lav par værdi, vokser korallerne ikke godt. Skal blankt indrømme at min viden om emnet ikke er meget anderledes end de fleste andres =0

Mon Hougård kan oplyse os noget om det???
Brugeravatar
solberg
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
18

Indlæg af solberg »

Et passer heller ikke helt det jeg siger. Jeg havde glemt min returpumpe. Så vi ender omkring x27 og jeg har ikke skyggen af cyano
Hilsen Martin Solberg

215 L. med 45 L. sump

Billede
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Jeg har lige set at der er en lille antydning til cyano, så jeg må nok sætte min cirkulation lidt op...
Det vil sikkert være en fordel hvis man kunne skifte retning på flow'et flere gange om dagen, så det ikke er de samme steder møj lægger sig + mindre risiko for døde områder...

Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Jeg har som Carsten berører heller ikke stor viden på PAR værdier, endsige på koraller...

- Det skal understreges med det jeg skriver at jeg ikke ønsker at sige at min metode er eneste sandhed, hvad de mange akvarier herinde med forsk. præferencer også vidner om.

De mange svar i denne tråd vidner om at der ikke kan svares entydigt på valg af flow... For min del har jeg valgt som jeg har gjort fordi at jeg kun ønsker at holde Acanthurus Kirurger, og med det er det mit håb til held med succes med det vanskelige i mange af disse fisk!

:f3:
/Flemming,

rasmus1970
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16

Indlæg af rasmus1970 »

ja, det er da rigtigt interessant at følge alle jeres indlæg, omen man bliver en kende splittet af det i forhold til mængden...så det er jo nok at prøve sig frem med alt over 20 gange i timen
Brugeravatar
solberg
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
18

Indlæg af solberg »

Lyder fornuftigt. Men ved tegn på cyano kan det, som de andre er inde på, godt betale sig at smide noget mere cirkulation i baljen.

Som Flemming er inde på har valg af cirkulation også noget at gøre med hvad for nogen fisk du ønsker. Lige fra søhest og kofisk som bestemt ikke bryder sig om for meget cirkulation til visse kirurger som åbenbart skal have lidt mere.
Hilsen Martin Solberg

215 L. med 45 L. sump

Billede
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Ja, 92x vil sikkert tage livet af en søhest...
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"