Jeg kan starte med at sige jeg har haft mit 130L RSM i lidt over et år.
Så til jeres spm.
1: Jeg kører ikke med org.
skummer(den larmede for meget, og skummede for dårligt), den nuværende max. 1 gang i ugen. Jeg tror nok at skummekoppen sidder over hullet i bagsiden til køler slangerne. Man kan så bore et lille hul i skummerkoppen, sætte en slange i der fører ned i underskabet til en spand. Så er der plads til flere måneders skumning.
2: Kæresten og har en del gange været væk fra akvariet en weekend, fredag-søndag.
Fisk og
koraller kan sagtens klare sig en weekend(forudsat man ikke vælger
fisk der er meget krævende mht. hyppig fodring. Klovne, damsler,
jomfrufisk,
rejer, erimitter og mange andre
fisk/skaldyr kan sagtens klare sig nogle dage uden mad). Problemet kan derimod være vandfordampning og temperatur om sommeren. I sommers satte jeg en 80mm blæser til at blæse ind over vandoverfladen for at holde temp. under 29°C. Satte den til om morgenen og slukkede den om aftenen. Glemte jeg at slukke den, faldt temp. til 21-22°C i løbet af natten, det er ikke godt! Desuden skabte blæseren en daglig fordampning på 2,5L i døgnet, imod normalt 1L.
Dvs. problemet ligger primært om sommeren på de 2-3 varmeste uger med høj vand fordampning og høj vand temp. Men fordampningen kan man måske få naboet til at klare
En osmolator kan klare at holde vand niveauet konstant. Temp. kan styres med en køler, eller en temp. styret blæser.
Der er næsten altid en løsning, spørgsmålet er bare hvad det må koste
3: 7
fisk( en seks-stribet
gylte, 3 små
jomfrufisk, 2 klovne lille/mellem, en lille blå palet), 3
rejer, 4 erimitter, en rev
hummer og stk. 5 div
snegle. Jeg tror jeg er på max belastning, jeg tør ihvertfald ikke sætte flere
fisk i.
4: ca. 17 kg.
Er i rimelig overbevist om at saltvand er sagen, vil jeg som alle andre sikkert også vil anbefale, at starte så stort som pengepungen kan klare. Jeg turde ikke starte større/dyrere, da jeg ikke vidste om det var noget, men jeg går nu med planer om et 350L. Størrelsen er valgt ud fra pengepungen, da jeg ville ønske jeg havde råd til et KÆMPE
akvarie. Det er ikke kun indkøb af
akvarie,
teknik og indhold, men også den daglige udgift til el og div. tilsætninger.
God fornøjelse med jeres projekt.