252L Upcomming ( På tegnebrættet )

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Besvar
Brugeravatar
Holst
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

252L Upcomming ( På tegnebrættet )

Indlæg af Holst »

Hej allesammen. Nu har jeg været herinde en hel del tid og studeret jeres erfaringer og meninger. Nu er det sgu snart på tide jeg selv får en balje. Jeg har aftalt (blevet pålagt) med kæresten at det blir efter jul en gang, så kan jeg også sparer op til det rigtige udstyr første gang :)
Men det hele er som sagt på tegnebrættet, men nu er tråden oprettet, så kan jeg komme med nye idér og sådan til hvordan det skal se ud. Hellere diskutere og vende løsninger 1 gang for meget inden jeg invisterer.

Systemet skal stå med indvendigt overløb og med Durso Standpipe hvis jeg kan finde ud af det :)
Bordet dertil blir noget hjemmelavet noget som jeg håber jeg kan stå i kælderen og bakse med hvis der ikk kommer vand i kælderen :wc:

Ønsket er ikke at have så mange fisk igen, men selvfølgelig lidt så der er liv i baljen, men derimod at have et helt "reservat" med SPS Acropora i røde og blå farver.
Så når det er indkørt og pengene er til det skal der selvfølgelig en kalk reaktor på systemet.

Kom med input og gerne mange. Så kan jeg selv sortere :)
Vedhæftede filer
Udstyr: <br />Akvarie:          70x60x60 ( B x D x H )<br />Sump:             Ukendt mål<br />Skummer:       Deltec APF-600<br />Fødepumpe:    I første omgang fra overløb, ellers blir det en New-Jet800 (800L)<br />Retur pumpe:  Aquabee-Up 2000/1 eller 3000/1<br />Lampe:           4-6 24W T5 rør<br />Cirkulation:     Ukendt.<br />Køling:            DIY Blæsere. Håber at kunne holde dem i sumpen
Udstyr:
Akvarie: 70x60x60 ( B x D x H )
Sump: Ukendt mål
Skummer: Deltec APF-600
Fødepumpe: I første omgang fra overløb, ellers blir det en New-Jet800 (800L)
Retur pumpe: Aquabee-Up 2000/1 eller 3000/1
Lampe: 4-6 24W T5 rør
Cirkulation: Ukendt.
Køling: DIY Blæsere. Håber at kunne holde dem i sumpen
Senest rettet af Holst tors 30. jul 2009 11:46, rettet i alt 4 gange.
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Dan-P
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5000 Odense C

Re: 252L Upcomming ( På tegnebrættet )

Indlæg af Dan-P »

Det ser rigtig godt, men jeg vil nu anbefale dig at stedet for at føde skummeren direkte med vand fra overløbet, så smide en fødepumpe på istedet for, så kan du selvf styre flovet da den skal have en 800L i timen ca, nogle foretrækker 1000 (mig selv da jeg havde sådan en) og andre mindre. :)
Mit 430L mix reef.

viewtopic.php?f=93&t=59133
Brugeravatar
Holst
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af Holst »

Okay, det er modtaget. ! :)
En Aquarium Systems New-Jet 800 (800 l/t.) ?
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Hej.
Det ser da godt ud. Jeg ville dog lave skillevæggene i sumpen lidt lavere, da vandstanden ellers vil være meget høj og der nok ikke vil være plads til overløbsvandet i tilfælde af strømsvigt.
Jeg er heller ikke helt enig med Dan :Peace: da jeg mener at man lige så godt kan spare den pumpe og kører det med vand direkte fra overløbet. Jeg gjorde det selv og styrede det nemt med kuglehaner.
:h
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
Holst
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af Holst »

Peters1 skrev:Hej.
Det ser da godt ud. Jeg ville dog lave skillevæggene i sumpen lidt lavere, da vandstanden ellers vil være meget høj og der nok ikke vil være plads til overløbsvandet i tilfælde af strømsvigt.
Jeg er heller ikke helt enig med Dan :Peace: da jeg mener at man lige så godt kan spare den pumpe og kører det med vand direkte fra overløbet. Jeg gjorde det selv og styrede det nemt med kuglehaner.
:h
Okay, ja der er jo nogle litre der ryger i sumpen efter strømsvigt. :) Retter det lige.. Tror jeg i første omgang sparer den pumpe så. Så sparer man også den strøm, så må vi se om det kan lade sig gøre med ordentligt resultat :)
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

Jeg synes, at have læst her i dette forum, at det ville være en god ide´, at få lavet en ekstra gennemføring til ledninger. Det har jeg da overvejet til mit nye projekt. Hvad siger i til det???
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Brugeravatar
Holst
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af Holst »

Det var også med i mine overvejelser. Men har den mening at det er ret begrænset hva der skal bruges af EL i akvariet samt lyset, så det mener jeg at man kan lave pænt langs vægge i en kanal.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

4 x 24 watt er kun nok til blødkoralller. Har selv en del T5. Hvis du vil have sps i baljen ville et godt bud være en ati med 8 x 24 watt medmindre alle korallerne skal stå helt oppe under lyset...
Ellers fede mål på akvariet.. men hvorfor ikke helt kubuisk fx 65 x 3. Tror måske det vil give et lidt underlig effekt at forruden er de lille smule længere.. Men ved det ikke.
MVH
NIEls
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Holst
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af Holst »

nielsk skrev:4 x 24 watt er kun nok til blødkoralller. Har selv en del T5. Hvis du vil have sps i baljen ville et godt bud være en ati med 8 x 24 watt medmindre alle korallerne skal stå helt oppe under lyset...
Ellers fede mål på akvariet.. men hvorfor ikke helt kubuisk fx 65 x 3. Tror måske det vil give et lidt underlig effekt at forruden er de lille smule længere.. Men ved det ikke.
MVH
NIEls
Okay :) Det var nemlig et SPS akvarie jeg ville have. Så det må jeg lige se på, ellers må man jo ende ud i en HQI. 36W blir desværre for lange jo.. :(
Overvejer også kraftigt Hougaards 60x60x60 akvarie. Var også mit først ønske, men det var for at få lidt flere litre at jeg kom over i en 70x60x60.
Men som sagt, kun på tegnebrættet :)
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Dine kuglehaner skal sidde anderledes, der skal sidde en direkte på hovedrøret som du bruger til at justere det med, og så en på røret indtil skummeren hvis du ønsker at dele vandet fra hovedrøret.

Mne mit 180'ere er stadig til salg :W
Brugeravatar
Holst
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af Holst »

Hougaard skrev:Dine kuglehaner skal sidde anderledes, der skal sidde en direkte på hovedrøret som du bruger til at justere det med, og så en på røret indtil skummeren hvis du ønsker at dele vandet fra hovedrøret.

Mne mit 180'ere er stadig til salg :W
Sådan du mener ?
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Lige præcist !
Brugeravatar
Holst
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af Holst »

Det modtaget.
Brugeravatar
Holst
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af Holst »

Ville det være en fordel at køre overløbet (som ikke går i skummeren) i refugie istedet for skummer kammer ? For ikke at få mere cirkulation end højst nødvendigt i kammeret. For at undgå luftbobler i at vandre over i refugiet ? Eller er det mere teori end praksis ?
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Det bedste er nu at købe en returpumpe der er afpasset skummeren, der er jo ingen grund til at spilde strøm på vand der blot bliver cirkuleret rundt.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Holst skrev:Ville det være en fordel at køre overløbet (som ikke går i skummeren) i refugie istedet for skummer kammer ? For ikke at få mere cirkulation end højst nødvendigt i kammeret. For at undgå luftbobler i at vandre over i refugiet ? Eller er det mere teori end praksis ?
Jeg ville nok lade det vand som løber uden om skummeren komme ned i samme rum som skummeren står pga at det skaber cirkulation som vivler evt. bundfald/slam op som skummeren så kan tage.
Brugeravatar
Søren Ravn
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Søren Ravn »

Min gamle sump var i næsten samme design som din. den nye har jeg lavet lidt om på af følgende grunde:

Retur pumpen er god at have under gemmenføringen i akvariet, da hver PVC bøjning tager meget effect

Refugium har jeg valgt at have i siden, så det har en høj vandstand, så man evt kan have en fisk og et koral/fragment bord i det.

Skummer rummet har den optimale vandstand for den skummer jeg har.( 20cm for bubble king )

Røret med vand fra akvairet, giver 90% vand i skummer rumet og ca 10% i Refugium, da der ellers kommer for meget skidt i Refugium hvis det hele løber der i.

Nødrøret skal, som du har det, ikke have nogle bøjninger som ting kan sætte sig fast i.

Min sump er lavet med følge mål 20cm returrum / 10cm bubble fælde / 30cm skummer rum / 65cm Refugium.

Håber det kan give et hint eller 2 :h

Mvh

Søren Ravn
Vedhæftede filer
IMG_6797.jpg
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Dan-P skrev:Det ser rigtig godt, men jeg vil nu anbefale dig at stedet for at føde skummeren direkte med vand fra overløbet, så smide en fødepumpe på istedet for, så kan du selvf styre flovet da den skal have en 800L i timen ca, nogle foretrækker 1000 (mig selv da jeg havde sådan en) og andre mindre. :)
Det vil jeg så netop ikke !

Du styre bare flovet via et t-stykke og haner - så spare du pumpe, pumpe rensning/vedlighold samt strøm !
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Søren Ravn skrev:Røret med vand fra akvairet, giver 90% vand i skummer rumet og ca 10% i Refugium, da der ellers kommer for meget skidt i Refugium hvis det hele løber der i.
Jeg tænkte det samme i sin tid, men lod alt vand køre i refugiet(og derfra videre til rum hvor skummer står) - det har kørt sådan i 2 år uden problemer så jeg tror lidt det er en and blandt folk herinde :D
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Søren Ravn skrev: Røret med vand fra akvairet, giver 90% vand i skummer rumet og ca 10% i Refugium, da der ellers kommer for meget skidt i Refugium hvis det hele løber der i.

Nødrøret skal, som du har det, ikke have nogle bøjninger som ting kan sætte sig fast i.

Min sump er lavet med følge mål 20cm returrum / 10cm bubble fælde / 30cm skummer rum / 65cm Refugium.

Er det ikke lige netop en af grundene til at man har et refugie, at der kan samle sig snask som smådyrene kan leve af?

Nødrøret burde da være tørt og derfor rent indtil den dag hovedrøret bliver stoppet, chancen for at noget sætter sig fast
i den korte tid det evt. kommer til at køre, er nok mere teori end praksis
Brugeravatar
Søren Ravn
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Søren Ravn »

Carsten skrev: Er det ikke lige netop en af grundene til at man har et refugie, at der kan samle sig snask som smådyrene kan leve af?

Nødrøret burde da være tørt og derfor rent indtil den dag hovedrøret bliver stoppet, chancen for at noget sætter sig fast
i den korte tid det evt. kommer til at køre, er nok mere teori end praksis
Jo det gik jeg også udfra, at alt "snasket" skal i regifugium. Da jeg havde store alge problemer lukkede jeg alt retur vandet i regifugium, men ca 1 -> 2 måned efter rensning var det stop fyldt med snask, jeg lavede så om på røret fra akvaire så hovedparten af vand går til skummen og jeg kan se en forskell i mængden skidt i regifugiumet.

Jeg lavede rigtig mange tiltag for at slippe af med algerne, så jeg kan ikke sige om det er det, der har gjort forskellen eller om det er AA møder,minnesota kuren eller noget andet.

jeg syntes ikke jeg kan få mit overløb til at virke lydløst hvis ikke jeg lader en lille slat vand ryge i sikkerheds røret. hvordan justere du så nødrøret er helt tørt ?

/Søren Ravn
Der idag er helt alge fri
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Søren Ravn skrev:jeg syntes ikke jeg kan få mit overløb til at virke lydløst hvis ikke jeg lader en lille slat vand ryge i sikkerheds røret. hvordan justere du så nødrøret er helt tørt ?
Det kan Carsten heller ikke :T Der skal lige løbe en dråbe eller to igennem :)
kasper
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15

Indlæg af kasper »

Jeg ville bytte om på skummeren og returpumpen, og lade dit nedløb ryge ned til det kammer hvor din returpumpe står!, så slipper du for det ene knæk på dit returrør! og istedet løber rørert lige op fra retyrpumpen, hvis den står i det rum hvor din skummer skal stå indtil nu!

mvh Kasper
RedSea
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 2791 Dragør
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Dragør, Amager

Indlæg af RedSea »

du skal da ikke lade nedløbet ryge direkte til returpumpen... så får du jo næsten igen rensning af vandet førend det bliver plasket tilbage op i baljen??? Jeg vil mene at returen skal direkte i refugiummet og evt sikkerhedsrør i enten skummerrum eller returpumpe rum.

Mit nedløb går i refugiet og nødrøret direkte til returpumpen
... intet vand i stuen for tiden ...
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Hovedrøret skal så direkte som muligt til skummeren, da det jo er der proteinerne gemmer sig. Sikkerhedsrøret kan man gøre med hvad man vil, mit gør også til skummer kammeret.
kasper
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15

Indlæg af kasper »

RedSea skrev:du skal da ikke lade nedløbet ryge direkte til returpumpen... så får du jo næsten igen rensning af vandet førend det bliver plasket tilbage op i baljen??? Jeg vil mene at returen skal direkte i refugiummet og evt sikkerhedsrør i enten skummerrum eller returpumpe rum.

Mit nedløb går i refugiet og nødrøret direkte til returpumpen
Det er heller ikke det jeg mener, jeg ville bare sætte returpumpen i det venstre kammer og lade det retunere lige op! og så knække nedløbsrøret og lade det ryge over i det kammer til højre hvor returpumpen står nu, og stille skummeren der istedet så det er at returrører kan løbe lige op!
Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"