LS og mørke, virker de så stadig???
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2200 København N
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Kbh N
LS og mørke, virker de så stadig???
Jeg er igang med at lave min sump om, sådan at jeg får et større refugiem. Planen er at hæve vandstanden i hele sumpen, og ændre lidt på indelingen.
Det betyder at min skummer kommer til at stå på en plato/ kasse som er ca 20cm høj, ca 30 cm vandstand. Derfor tænkte jeg på at fylde hele det rum der er under skummeren op med mindre LS, jo flere jo bedre.
Problemet er at der ikke kommer særlig meget lys ind under kassen hvor skummeren stå, og jeg har læst et sted på reefcentral (en guide om naturlig filtration) at LS langsomt mister deres "virkning" når de står mørkt pga nogle af bakterierne skal bruge lys.
Ved ikke om det har noget på sig, håber at der er nogle som kan kaste lidt lys over sagen!!
Det betyder at min skummer kommer til at stå på en plato/ kasse som er ca 20cm høj, ca 30 cm vandstand. Derfor tænkte jeg på at fylde hele det rum der er under skummeren op med mindre LS, jo flere jo bedre.
Problemet er at der ikke kommer særlig meget lys ind under kassen hvor skummeren stå, og jeg har læst et sted på reefcentral (en guide om naturlig filtration) at LS langsomt mister deres "virkning" når de står mørkt pga nogle af bakterierne skal bruge lys.
Ved ikke om det har noget på sig, håber at der er nogle som kan kaste lidt lys over sagen!!
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
Re: LS og mørke, virker de så stadig???
Jeg har ikke noget at have det i. Men kan da ikke forstille mig at de bakterier, som bor midt inde i stenene ikke kan overleve uden lys?! 

- jakobvillien
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: København Ø
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2400 København NV
- Geografisk sted: København NV
Du må ikke hænge mig op på det her, men jeg tror ikke stenene tager skade, jeg ved ikke mht. kalkalger osv. om de kommer, men det liv der er i dem komme jo alligevel kun frem om natten tænker jeg? de lever jo af det der ligger på stenene og som alligevel vil komme nu du har det stående som en del af hele systemet
Min mavefornemmelse siger mig at det nok skal gå. Noget helt andet, i klovnfisken på Frederiksberg mener jeg ikke de har lys over det store kar hvor de har de sten liggende? eller var det bare slukket da jeg købte mine? 

-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2200 København N
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Kbh N
Jeg tror heller ikke at der vil ske noget dårligt ved at have LS liggende uden lys, men hvis de nu ikke mere hjælper med at fjerne div ting så er det lidt spild at have dem.
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Saltvand siden?: 2006
De 80 kg. sten i min sump er blevet hvide med tiden (ingen lys) og de fungere fint som filter. I hvert fald er nitraten forsvundet fuldstændig. Har meget cirkulation på i form af en tunze der giver 12.000 liter i timen, så der ikke samler sig for meget skidt mellem stenene.