Hvor meget blå lys ??
- Danholm
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 6740 Bramming
- Geografisk sted: Vejrup
Hvor meget blå lys ??
jeg er ved at lave et 128l akvarie så har lige et spørgsmål vedr. lys.
hvor meget blå lys må jeg have over, vil jo helst have så meget som muligt.
Har et lys armatur hvor der er plads til 3 stk T8 59cm 20W
Kan jeg have 2 blå (marine-glo) og enten en Power-glo eller Life-glo
Hvad er bedst ??
Mvh Dan
hvor meget blå lys må jeg have over, vil jo helst have så meget som muligt.
Har et lys armatur hvor der er plads til 3 stk T8 59cm 20W
Kan jeg have 2 blå (marine-glo) og enten en Power-glo eller Life-glo
Hvad er bedst ??
Mvh Dan
- DDT2
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 4190 Munke Bjergby
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Syd- og Vestjælland
Re: Hvor meget blå lys ??
husk det blå er mere for synet skyld ikke for korallernes skyld bare lige have det med i tankerne specielt når du siger T8 da der ikke er særlig meget power i din rør i forhold til fx T5 eller hqi
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Har du andet lys end 3xT8 ?
- Danholm
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 6740 Bramming
- Geografisk sted: Vejrup
Hejsa
jeg har natlys, men ikke særligt meget..
jeg har natlys, men ikke særligt meget..
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9530 Støvring
Hej Dan, lige en bemærkning ang. lys.
De nyeste undersøgelser siger 60-75 % blåt lys, for bedste koralvækst (de høje hqi har blå i sig)10-20 k.
du skal bruge ca. 30 k lux i vandet for de mest lyskrævende acroporaer. practisk taget alle koraller fra lavtvands områder kræver min 23 k lux for at vise/åbne sig korrekt. "Aquarium Corals" af Eric Bornemann er en suveræn bog på engelsk der fortæller alt om de gængse koraller til akvariebrug og deres betingelser.
At sige blåt lys er for "synets skyld" er meget forkert da blå/hvid er de 2 farver der når dybest ned i vandet, hvor de øvrige farver bliver filtreret fra. i øvrigt er rød, som findes i gro lux rør for ferskvandsakvarier, direkte ødelæggende på koraller.
venligst Kaspar.
De nyeste undersøgelser siger 60-75 % blåt lys, for bedste koralvækst (de høje hqi har blå i sig)10-20 k.
du skal bruge ca. 30 k lux i vandet for de mest lyskrævende acroporaer. practisk taget alle koraller fra lavtvands områder kræver min 23 k lux for at vise/åbne sig korrekt. "Aquarium Corals" af Eric Bornemann er en suveræn bog på engelsk der fortæller alt om de gængse koraller til akvariebrug og deres betingelser.
At sige blåt lys er for "synets skyld" er meget forkert da blå/hvid er de 2 farver der når dybest ned i vandet, hvor de øvrige farver bliver filtreret fra. i øvrigt er rød, som findes i gro lux rør for ferskvandsakvarier, direkte ødelæggende på koraller.
venligst Kaspar.
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
60-75 hvad ?
Med 3 x T8 over et 128 liters er der ikke "plads" til ret meget tant og fjas - Glem alt om blåt og find tre 6500-10000 kelvin rør, så kan du måske holde nogle blødkoraller - Der er simpelhen ikke "juice" nok i den slags T8 rør.
Selvom det er en gennemhullet regel, så er det meget godt at tænke på 1 watt/liter reglen, så hvis du kun har 3x18 watt over, er du langt fra noget som er brugtbart til koraller.
Hvis det derimod "blot" er et fiskeakvarie, så kan du gøre fuldstændigt som du har lyst til
Med 3 x T8 over et 128 liters er der ikke "plads" til ret meget tant og fjas - Glem alt om blåt og find tre 6500-10000 kelvin rør, så kan du måske holde nogle blødkoraller - Der er simpelhen ikke "juice" nok i den slags T8 rør.
Selvom det er en gennemhullet regel, så er det meget godt at tænke på 1 watt/liter reglen, så hvis du kun har 3x18 watt over, er du langt fra noget som er brugtbart til koraller.
Hvis det derimod "blot" er et fiskeakvarie, så kan du gøre fuldstændigt som du har lyst til

- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
Ecoreef skrev:Hej Dan, lige en bemærkning ang. lys.
venligst Kaspar.
så vidt jeg husker er der lavet tests hvor væksten på koraller har været bedst ved omkring 6500K
men da det er en kedeligt gult lys i et koralrevsakv. laver man et kompromi og går lidt op i kelvin
og jo mere blå, jo lavere PAR vætdier så vidt jeg er orienteret
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
- Bruno
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Næstved
Korrekt i følge min viden. Selv om lys intensiteten er meget vigtig betyder den ikke alt. PAR værdien er lige så vigtig.Brian C skrev:
så vidt jeg husker er der lavet tests hvor væksten på koraller har været bedst ved omkring 6500K
men da det er en kedeligt gult lys i et koralrevsakv. laver man et kompromi og går lidt op i kelvin
og jo mere blå, jo lavere PAR vætdier så vidt jeg er orienteret
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Geografisk sted: South Dakota
- Kontakt:
Der maa vist lige et link til for at du kan komme afsted med den bemaerkningEcoreef skrev:De nyeste undersøgelser siger 60-75 % blåt lys, for bedste koralvækst (de høje hqi har blå i sig)10-20 k

Hvilke undersoegelser?