hjælp til opstart
-
- Søstjerne
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 6740 Bramming
hjælp til opstart
hej allesammen.
Jeg er total ny i det her område, jeg har lige købt mig et brugt akvastabil på 180l med skab til og hvor der er akvastabil lys i toppen. Den har kørt som ferskvands akvarie før.
Jeg er nu bare mere til et saltvandsakvarie for synes det er meget flottere. men hvad skal jeg have i den? altså jeg vil have fisk og koraller.
Men er blevet total forviret af at læse på nettet hva jeg skal bruge. I må bære over med mine spørgsmål der kan komme, men er helt ny,
som sagt akvariet er et akvastabil på 180L mål er LxHxD 100x45x40
den står på original akvastilbil bord med 2 låger.
Den pumpe der var med til er en Eheim professionel 2224.
Jeg har fået af vide i en forretning at jeg skal have ca 30-40 kg levende sten. og jeg skulle have en skummer.
Er her en der kan fortælle hvordan jeg skal lave den og hvad jeg skal bruge og evt. en der har et akvarie magen til jeg kan se hvordan det er lavet.
Hilsen Rasmus
Jeg er total ny i det her område, jeg har lige købt mig et brugt akvastabil på 180l med skab til og hvor der er akvastabil lys i toppen. Den har kørt som ferskvands akvarie før.
Jeg er nu bare mere til et saltvandsakvarie for synes det er meget flottere. men hvad skal jeg have i den? altså jeg vil have fisk og koraller.
Men er blevet total forviret af at læse på nettet hva jeg skal bruge. I må bære over med mine spørgsmål der kan komme, men er helt ny,
som sagt akvariet er et akvastabil på 180L mål er LxHxD 100x45x40
den står på original akvastilbil bord med 2 låger.
Den pumpe der var med til er en Eheim professionel 2224.
Jeg har fået af vide i en forretning at jeg skal have ca 30-40 kg levende sten. og jeg skulle have en skummer.
Er her en der kan fortælle hvordan jeg skal lave den og hvad jeg skal bruge og evt. en der har et akvarie magen til jeg kan se hvordan det er lavet.
Hilsen Rasmus
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6950 Ringkøbing
- Geografisk sted: Vestjylland
Re: hjælp til opstart
Akvariet skal have en overløb hvor vandent kan løbe over og blive renset og blive pumpet tilbage. Du skal gøre op med dig selv om du skal have en sump for så skal du have lavet huller i dit overløb, men du kan også godt nøjes med et indvendigoverløb hvis du kan holde ud til at kigge på din skummer konstant., Det skal du have fjort op med dig selv inden du går videre.

-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: 9000 Aalborg
Hej Rasmus. Og velkommen til en fantastisk hobby (verden).
Du kan kigge den tråd Brian har skrevet, den har hjulpet mig meget:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=918
Du kan kigge den tråd Brian har skrevet, den har hjulpet mig meget:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=918
-
- Søstjerne
- Reactions:
- 16
jamen kan ikke rigtig finde ud af det, fordi jeg kan se der er mange som har denne sump under akvariet, for mit akvarie har ingen huller nogle steder til noget eller kammer. kan se i det brian har skrevet at han har et overløb i hjørnet? kan man lave noget så det hele er gemt i skabet under eller hvordan skal det bygges op og hvad udstyr skal bruges for hvis jeg læser mig til det herinde så er der en del som er nødvendig , men i forretningen sagde hun at en skummer og den pumpe jeg havde og så 30-40 kg levende sten så var jeg igang, men hvad skal man mere have? og kan mit akvarie overhovedet bruges til det?
- Holst
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6800 Varde
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Varde
Velkommen til
Med hensyn til din sump. Så kan du have en Indvendig sump. Det kan laves ved at dele akvariet op. Tage lidt af det bagerste og lave et lille kammer hvori der kan stå en lille skummer og en pumpe.
Når du ser at folk har huller i akvariet. Så er det fordi de har en Ekstern sump. Den kan det samme som den indvendige der nemt kan laves. Der er bare flere udvidelses muligheder med hensyn til diverse filtre og lir som folk køber.
Det vigtigste i akvariet er:
Lys ( Masser af lys til at holde koraller, men afhænger af dit indhold )
Skummer
levende sten ( Fungerer også som filter i akvariet, sørg for at ha rigeligt med sten, men luft mellem så vandet kan cirkulere )
Cirkulation ( Cirkulere vandet så du ikke får "døde" punkter i akvariet så der ophober sig møg her og der )
Det med den uvdendige sump er klart at foretrække. Der kan man have en hel del mere udstyr end i den indvendige sump. Før skrev jeg andre filtre og lir. Mange har Nitrat filtre, aktivt kul, UV-filtre. Disse ting er ikke nødvendigt, men gode i nødsituationer hvis der kommer sygdom, død eller det hele bare pludselig går galt.
Men maaange herinde kører med indvendig sump. Red Sea Max er et godt eksempel. Lille akvarie med indvendig sump til det mest nødvendige ( Skummer ).
Håber det hjalp lidt, ellers skriv endelig igen
Held og lykke

Med hensyn til din sump. Så kan du have en Indvendig sump. Det kan laves ved at dele akvariet op. Tage lidt af det bagerste og lave et lille kammer hvori der kan stå en lille skummer og en pumpe.
Når du ser at folk har huller i akvariet. Så er det fordi de har en Ekstern sump. Den kan det samme som den indvendige der nemt kan laves. Der er bare flere udvidelses muligheder med hensyn til diverse filtre og lir som folk køber.
Det vigtigste i akvariet er:
Lys ( Masser af lys til at holde koraller, men afhænger af dit indhold )
Skummer
levende sten ( Fungerer også som filter i akvariet, sørg for at ha rigeligt med sten, men luft mellem så vandet kan cirkulere )
Cirkulation ( Cirkulere vandet så du ikke får "døde" punkter i akvariet så der ophober sig møg her og der )
Det med den uvdendige sump er klart at foretrække. Der kan man have en hel del mere udstyr end i den indvendige sump. Før skrev jeg andre filtre og lir. Mange har Nitrat filtre, aktivt kul, UV-filtre. Disse ting er ikke nødvendigt, men gode i nødsituationer hvis der kommer sygdom, død eller det hele bare pludselig går galt.
Men maaange herinde kører med indvendig sump. Red Sea Max er et godt eksempel. Lille akvarie med indvendig sump til det mest nødvendige ( Skummer ).
Håber det hjalp lidt, ellers skriv endelig igen

Held og lykke
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: 9000 Aalborg
Hvis du finder ud af at du vil have huller i akvariet, så kan du købe billige diamantbor i Hong Kong, jeg tror jeg gav 10$ for bor og fragt. Så nemmere kan det ikke blive.
-
- Søstjerne
- Reactions:
- 16
tak for svaret holst det hjalp lidt på det, men det vil sige at jeg kan nøjes med at få en glasplade til at sætte indeni og så lave et rum bagved. den skal vel limes og fuges efter og så skal den vel være et par cm under der hvor vandet skal være så det kan rende over i. skal det være et hjørne eller hele vejen over
- Holst
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6800 Varde
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Varde
Opdelingen kan ske i et hjørne eller en del af det bagerste i fuld længde. Det er helt op til dig, afhængig af hvor meget teknik du vil ha i den og sådan.
Lad os tage udgangspunkt i det store i hele akvariets længde.
Du limer en glasplade fast i siderne og bunden, det skal være lidt lavere end akvariet så vandet selv kan løbe ind over glasser og ind i "Sumpen". Derinde bagi har du placeret din skummer og en cirkulations pumpe til at pumpe vandet ind i selve akvariet igen.
Lad os tage udgangspunkt i det store i hele akvariets længde.
Du limer en glasplade fast i siderne og bunden, det skal være lidt lavere end akvariet så vandet selv kan løbe ind over glasser og ind i "Sumpen". Derinde bagi har du placeret din skummer og en cirkulations pumpe til at pumpe vandet ind i selve akvariet igen.
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
- mipe
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Midtjylland
- Kontakt:
Der findes et par opstarts links mere som du kan kigge på:
http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Opstart_af_Nano
http://saltvandssiden.akvariefisk.dk/ar ... l_saltvand
http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Opstart_af_Nano
http://saltvandssiden.akvariefisk.dk/ar ... l_saltvand
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
-
- Søstjerne
- Reactions:
- 16
skal der så både være en cirkulationspumpe omme ved skummeren og 1 i selve akvariet?
-
- Søstjerne
- Reactions:
- 16
Er her en der har en akvastabil 180L akvarie som har saltvand?