Lidt problemer med det nye akvarie...

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
lotp
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2009

Lidt problemer med det nye akvarie...

Indlæg af lotp »

Hej.
Vi har opgraderet fra 130 til 720 l og det nye akvarie har nu været kørende i en uges tid. Ikke de store problemer med flytningen og opstillingen, men vi har døjet noget med at få cirkulationspumperne indstillet så de ikke blæser bundlaget væk. Problemet er ikke løst endnu, så vi håber nogen kan hjælpe. Der er en 12000 l/t, en på 6000 l/t samt returpumpe på 6000 l/t. De to cirkulationspumper er monteret i de bagerste hjørner og blæser al bundlaget væk i fronten af akvariet. Bundlaget er af fint koralgrus. Hvad kan vi gøre?

Derudover er vores lille kuglefisk nu røget i overløbet 2 gange. Er der nogen som har en god ide til hvordan vi undgår dette. Overløbskammen er ca 2-3 cm høj. Kan man få en der er højere?

Håber nogen kan hjælpe. :be:
Mvh Lotte
Dan-P
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5000 Odense C

Re: Lidt problemer med det nye akvarie...

Indlæg af Dan-P »

Jeg har en idé til at stoppe kuglefisken i at komme sådan på opdagelse :) Sæt tagrende net rundt om overløbet så intet kan komme i det udover vand, jeg havde samme problem med mine snegle og klovnfisk på et tidspunkt, men det stoppede efter jeg satte det net på.
Mht. dine pumper, er det stream pumper eller alm. cirkulationspumper? Hvis det ikke er stream pumper kan det skyldes strålen er for "centreret" og hård hvor imod en stream pumpe jo spreder strålen godt ud over det hele.
Det kan også være i skal prøve lidt større bundlag, jeg bruger 1-2mm for at være sikker på det ikke kan blive blæst rundt i mit 350L :)
Håber det hjalp
Mit 430L mix reef.

viewtopic.php?f=93&t=59133
Brugeravatar
lotp
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af lotp »

Det er tunze stream pumper... Men det kan godt være jeg skal skaffe noget grovere bundlag. Har prøvet at ændre på indstillingen af pumperne, men intet hjælper. Tak for ideen med tagrendenettet. Det vil jeg prøve. Det er lidt synd for kuglen hvis den bliver ved med at dumpe i.
Mvh Lotte
mantaray
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Malmö

Indlæg af mantaray »

Hej Lotte

Det er jo ikke fordi I har for mange pumper i akvariet, jeg har selv 2 stk. 6105 og 2 stk. 6101 dvs. ca. 48.000 l/h samt en wavemaker i samme størrelse akvarie. Alle mine pumper kører på fuld skrue.
Har I prøvet at lade pumperne pege ned ad langsiden?

Hvis det er en ældre type Tunze som f.eks. 6101 kan I prøve med en 50 mm 45dg PVC bøjning den passer direkte på pumpen, så kan I pege vandstrålen lidt opad.
En billigere løsning er at bruge 50 mm afløbsrør, det kan du også få alle byggemarkeder, løsningen er bare knap så køn.

Morten
Brugeravatar
lotp
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af lotp »

Tak. I første omgang prøver vi lige med lidt grovere koralgrus. Stykket der er bart er ca 1 m X 30 cm, så vi prøver lige at dække det til og se om det nye bundlag bliver liggende. Ellers må vi afprøve din ide.
Mvh Lotte
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Du kan evt. også selv lave en overløbs kam af akryl så kan du jo lave den så høj du ønsker.

Vedr. pumperne, så er det et generelt problem som vi vist alle fra tid til anden slogs med, nogle gange når nogle f.eks.koraller kommer for højt op her hos mig, så bliver jeg nød til at justerer den ene Tunze 6060 til at blæse lidt mere skrå op i overfladen, dette løser noget af problemmet her.

Nu er det jo også lidt hårdt for en lille kugle fisk at komme ind i en strøm på f.eks. 6000L :wink: de er jo ikke de bedste til at svømme i stærk strøm.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
Brugeravatar
lotp
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af lotp »

Kuglen er med fra vores gamle rsm. Jeg er enig med dig i at strømmen er for stærk for den, men den klarer sig nu fint. Der er "læ" mellem mange af stenene, hvor den alligevel opholder sig det meste af tiden.
Mvh Lotte
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2630 Taastrup

Indlæg af stefan_sørensen »

i kan evt. prøve at fjerne det kryds som sidder i udstrønnings hullet på pumpen, det vil sprede strålen mere, så den ikke bliver så konsenstreret og hård, men mere cirkulere rundt og laver lidt bred turbulens.. og hvis det ikke er nok kan man korte af udgangsrøret, lidt af gangen til man har det ønskede resultat.. det har jeg på mine 6080 den ene er røret helt fjernet og giver et meget bredt flow den anden er krydset bare fjernet..
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Gør man det, må man jo så også regne med at strømmen ikke når så langt ud i akvariet - noget for noget :wink:
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Lars S skrev:Gør man det, må man jo så også regne med at strømmen ikke når så langt ud i akvariet - noget for noget :wink:
jep, præcis derfor man skal tage lidt af gangen :wink:
det er millimeter vi snakker om.. men fjerner man krydset gør det også en stor forskel, eller man kan fjerne bare den ene plade af krydset.. der er mange muligheder :biggrin:
SÆLGES:
kan ses her:
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Hvis man fjerner lidt at enten krydset eller fronten, kan man så ike tænke sig at der meget nemt kan komme resunans eller at pumpen begynder at køre ujævnt !!
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Lars S skrev:Hvis man fjerner lidt at enten krydset eller fronten, kan man så ike tænke sig at der meget nemt kan komme resunans eller at pumpen begynder at køre ujævnt !!
det kan godt være, jeg har ikke selv været ude for det og har heller ikke læst om det problem skulle komme efter den ombygning.
SÆLGES:
kan ses her:
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"