Forbedre min sump... Men med hvad? Makroalger/Invertebrater.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Lars Roland
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions: 0
16
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Odense C.
Kontakt:

Forbedre min sump... Men med hvad? Makroalger/Invertebrater.

Indlæg af Lars Roland »

Jeg har nu kørt med sump ca. to måneder og det går jo super. Jeg har et stort rum først hvor vandet kommer ned (Refugium). Der er kun sten. (Ca. 8 kg levende sten.) Så er der en bobbelfælde, hvor vandet løber over i et kammer, hvor min Tunze DOC9010 skummer sidder. Til sidst løber vandet videre til et kammer, hvor min returpumpe sidder.

I det første store kammer er der ca. halvt fyldt med sten. Ved min skummer er der også en del plads og ved min returpumpe er der også plads til et eller andet... Men hvad?

Jeg tænkte på makroalger, men da de er svære at "styre" og jeg har den DOC9010 skummer på, har jeg droppet det mht. til Nitrat. Skummeren er jo allerede ret overdimisioneret og jeg ved så ikke hvor meget evt. Caulerpa ville hjælpe. Men de ville jo også tage noget fosfat?

Jeg har pt. noget lys der nede og dette kan opgraderes, hvis det er.

Men kunne nogle Invertebrater hjælpe i sumpen? Snegle kravler ikke over vandoverfladen gør de? For gider ikke ha snegle i mit underskab :-) jeg kunne evt. dække af med net, men ville gerne undgå dette.

Det første rum i min sump er et 7-8 L ferskvandskammer og i første kammer med saltvand sidder der et filter under mit nedløb.

Gode forslag modtages gerne. Der kommer lige et billede her af min sump:
Vedhæftede filer
4643_91601369901_757279901_1931896_3769588_n.jpg
4643_91601369901_757279901_1931896_3769588_n.jpg (15.17 KiB) Vist 659 gange
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Forbedre min sump... Men med hvad? Makroalger/Invertebrater.

Indlæg af Carsten »

Invertebrater har ingen gavnlig effekt på vandet.
Caulerpa er da ikke svært at styre. Hvis det begynder at vokse i retninger det ikke skal.
Er det jo bare at fjerne det.
Brugeravatar
Lars Roland
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
16
Kontakt:

Indlæg af Lars Roland »

Jeg tror nu også godt jeg kunne styre en omgang Caulerpa og overvejer det også. Men folk snakker mest om det hvis man har Nitrat problemer syntes jeg. Jeg har intet Nitrat. Ved ikke hvor meget det ellers gavner? Er der andet jeg kan gøre i sådan setup?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Der vil formentlig altid være nitrat i vandet, også selv om du ikke kan måle det.
Hvis du smider en tot Cauerpa i sumpen, vil det fjerne nitraten før end det bliver et problem.
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 2630 Taastrup

Indlæg af stefan_sørensen »

hvorfor har du bobbelfælden før skummeren??
men hvis du ikke døjer med bobbler som kommer ud af skummeren er der selvfølgelig ikke noget problem i det.. studsede bare over det :beer:
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
Brugeravatar
Lars Roland
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
16
Kontakt:

Indlæg af Lars Roland »

stefan_sørensen skrev:hvorfor har du bobbelfælden før skummeren??
men hvis du ikke døjer med bobbler som kommer ud af skummeren er der selvfølgelig ikke noget problem i det.. studsede bare over det :beer:
Det er godt set :wink: Tænkte nok der var en der skulle spørge om det :P Det var meningen min skummer skulle sidde i første store kammer, men den laver ingen bobler, så den kom nede og sidde i andet store kammer, hvor den sidder bedre. Nu har jeg en del cirkulation ved min sten og så er det sådan set fint nok med "roligt" vand ved min skummer. Men ja, min skummer burde nok sidde før bobbelfælden. Det var også tænkt sådan...
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
16

arhh :wink:
hvis det skulle blive et problem med bobler på et tidspunkt, af en eller anden årsag så kan du bare vende flowet i sumpen :biggrin:

men tilbage til dit spørgsmål, så er jeg enig med Carsten.. synes også du skal have Cauerpa alger i, for du har nitrat det er bare dit testsæt som ikke er præcist nok. alle af nitrat og vil næsten vædde med at zeovit folkene også har en anelse nitrat i deres vand.. (nu for jeg nok en over nakken af dem :wink: )
jeg har lidt snegle i min sump, men det er mest bare for at de kan rydde lidt op på stenene osv. men langt fra nødvendigt, man kan jo bare suge stenene rene ved vandskift..
SÆLGES:
kan ses her:
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
17
Postnummer: 6800 Varde
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Indlæg af Lasse »

Jeg studsede også over flowet i din sump mht. bobbelfælden.
Jeg har endnu ikke en sump, men på det kommende skal have DSB og macroalger i mit refugium,
112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
Brugeravatar
Lars Roland
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
16
Kontakt:

Indlæg af Lars Roland »

Ja, jeg ville sagtens kunne vende det... :wink:

Ja, der er jo nok altid noget Nitrat i og jeg tror også jeg hopper på Cauerpa... Jeg tror også jeg smider et par snegle ned i min sump. Så bliver mine sten da lige løbet over. Jeg syntes bare stadig jeg har så god plads der nede :happy: Jeg kunne self. fylde flere sten i der nede.

Det gør self. at man kan have mindre sten oppe i akvariet, men der skal også være lidt til at fiskene kan svømme om og gemme sig i. Og mine koraller skal også ha et sted og vokse :P Men gode forslag modtages gerne...
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
16

der er ingen grund til at fylde sumpen helt op med sten så du ikke kan komme ned og suge bunden ren, for der kommer til at lægge meget lort der nede med tiden..
SÆLGES:
kan ses her:
Brugeravatar
Lars Roland
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
16
Kontakt:

Indlæg af Lars Roland »

stefan_sørensen skrev:der er ingen grund til at fylde sumpen helt op med sten så du ikke kan komme ned og suge bunden ren, for der kommer til at lægge meget lort der nede med tiden..
Det er nok korrekt... Men jeg regner med at tømme sumpen ca. hvert halve år eller noget i den stil. Så ved jeg at alt er rent osv. Så tager jeg skummer og returpumpe op. Jeg havde det hele ude og oppe i weekenden. Det tog samlet en time med tømning osv. Så det var ikke slemt. Jeg har sådan en håndbenzin pumpe eller hvad man kalder den til at tømme sumpen med over i spande, så det tager ingen tid. Det er meget rart og få renset pvc rør osv. Så ved man det hele spiller... :biggrin: Så jeg kunne godt fylde den med sten. Hehe...
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions: 2
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Hejsa

Hvis du vælger at få lavet et refugie med macro-alger, så vil jeg klart anbefale dig at få den lavet efter din skummer da en af ideerne med et refugie netop er at fodre dit akvarie med pods mm. fra refugie. Der vil være alt for stor risk i at skummeren tager alt guffet istedet for at havne i akvariet, når skummeren er placeret efter refugie.
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
16

du behøver ikke en pumpe, du kan bare lave en hævert.. godt nok står din sump lavt, men du har høj vandstand i den så det vil sagtens kunne virke. tror du vil have mere sug i den, end den hånd/bold pumpe du snakker om.. men det kan du jo se til den tid..
det ville være dumt at skulle flytte rundt på stenene i sumpen da du så vil frigive en masse næringsstoffer til vandet hver gang du renser sumpen og det er jo ikke helt hensigten med at gøre den ren..
SÆLGES:
kan ses her:
Brugeravatar
Lars Roland
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
16
Kontakt:

Indlæg af Lars Roland »

Jeg tror måske også min skummer kommer tilbage i det første rum igen. Så kan der ligge lidt sten der i under nedløbet. Så kan jeg lave et bedre refugie i rummet før returpumpen. Der kan være sten osv.

Vil jeg frigive næringsstoffer hvis jeg flytter på min sten i sumpen?? Jeg holder dem jo hele tiden i samme vand osv. De forholder sig levende.

For at der er cirkulation omkring stenene i sumpen, har jeg en lille Hydor Pico 350 (350L/T) der kører 10 timer om dagen.

Jeg renser ikke hele min sump. Jeg tager den bare ud for at rense skummer, pumpe og rør. Jeg har lavet samlinger, så jeg kan tage mine pvc rør/kuglehaner ud under akvariet. Det er vel meget godt lige og trække dem igennem med en lille rørrenser, under rent vand (Som ikke kommer i sumpen).

Jeg har 7 kg. Carib Sea Fiji Pink Reef Sand liggende. Kunne man med fordel bruge noget sand i sin sump. Jeg vil ikke lave DSB. Bare nogle cm. eller er bare til ophobning af affaldsstoffer (Nitrat)?
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
16

der er ingen grund til at sætte en cirkulationspumpe i pumpen, spild af strøm..
ja du vil altid frigive næring når du flytter på stenene.. har du set hvor grumset vandet bliver når du bare rykker lidt rundt på den stensætningen, alt det grums er gammelt møj.. men det er da muligt du kan afhjælpe det lidt hvis du bruger den pumpe du snakker om, men så kan man jo blive ved med at sætte pumper op.. synes det er spild men op til dig hvad du vil gøre :wink:
jeg har lidt sand i min sump, men det er der også delte meninger om, for og imod.. nogen mener det er godt for at have en bakterie kultur som kan leve der og andre mener bare det samler skidt..
i den her hobby er der sjældent noget facit på hvad er godt, det handler mere om at få tingene tilpasset til lige nettop dit akvarie.. så prøv dig frem og find ud af lige præcis hvad du synes virker for dig..
men synes det ville være en god idé at flytte skummeren som du selv siger, men drop stenene i det kammer og det samme ved returpumpen.. kom evt. lidt sand i midterkammeret, sten ovenpå og en tut alger så tror jeg du er godt kørende..
SÆLGES:
kan ses her:
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"