"hylder"
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
"hylder"
Da jeg snart skal have pillet akvariet fra hinanden, for at få keramikken ud. Havde jeg tænkt mig at lave lidt nyt.
Jeg ville lave en form for hylde som de levende sten kan ligge på, således at de blev hævet lidt over bunden helt bagtil.
Således at det blev muligt at lave en svag cirkulation, så slam ikke samler sig der.
Havde tænkt at lave det i pvc rør, men hvilken tykkelse?? Hvert element bliver ca 80 cm langt og måske 15 cm bredt.
vil 12mm være stærkt nok?? eller skal jeg op i noget tykkere. Havde forestillet mig at der skulle nogle stivere på både i højden, men også i dybden.
Jeg ville lave en form for hylde som de levende sten kan ligge på, således at de blev hævet lidt over bunden helt bagtil.
Således at det blev muligt at lave en svag cirkulation, så slam ikke samler sig der.
Havde tænkt at lave det i pvc rør, men hvilken tykkelse?? Hvert element bliver ca 80 cm langt og måske 15 cm bredt.
vil 12mm være stærkt nok?? eller skal jeg op i noget tykkere. Havde forestillet mig at der skulle nogle stivere på både i højden, men også i dybden.
-
- Kejser fisk
- Reactions: 0
- 20
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Ballerup
Re: "hylder"
Hej Carsten,
Vi lavede noget lignede forrige år da vi "rebootede" hele baljen.
Vi brugte noget PVC gitter som står på nogle stykker 25mm pvc som vi har skåret krydser i enden så det passer i X på gitteret.
Gitteret er omkring 80x25 cm og der er omkring 16-18 støtte rør.
det holder fint de 50-60kg sten der ligger ovenpå.
Dennis
Vi lavede noget lignede forrige år da vi "rebootede" hele baljen.
Vi brugte noget PVC gitter som står på nogle stykker 25mm pvc som vi har skåret krydser i enden så det passer i X på gitteret.
Gitteret er omkring 80x25 cm og der er omkring 16-18 støtte rør.
det holder fint de 50-60kg sten der ligger ovenpå.
Dennis
- StarF
- Rev haj
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
-
- Rev haj
- 16
- Postnummer: 2630 Taastrup
- Saltvand siden?: 2009
jeg ville også fortrække pvc gitter, så har du mulighed for at stripse de nederste sten fast så det bliver lidt mere stabilt..
-
- Palet kirurg
- 18
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: 9000 Aalborg
Jeg har brugt samme metode. Og gitteret er ikke ret dyrt, jeg gav 90kr for et ordentligt stykke. Men man kan vist finde dem på gamle skoler også?
- Carsten
- Rev haj
- 21
Grunden til at jeg havde tænkt mig at lave det i pvc rør, er at jeg regnede med at bore huller i den nederste række rør og så slutte "hylden til returpumpen.
Jeg kan vel stripse stenene fast lige så godt på pvc rør som på gitterriste.
Jeg kan vel stripse stenene fast lige så godt på pvc rør som på gitterriste.
- Helena
- Rev haj
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Geografisk sted: Odense NØ
Jeg ville lave en kombi, det eneste der ville bekymre mig var, hvordan jeg kom til at rense hullerne i pvc røret, hvis de skulle stoppe til.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
-
- Palet kirurg
- 18
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: 9000 Aalborg
Jeg har lavet huller i PVC-slange sitedet for, og lagt den ind under hylden. Så kan man altid tage den ud og gør ren.
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions: 3
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Dem jeg vil benytte er disse her:

fra http://www.aquaroche.fr/gb/produits/plateaux/
Det er faktisk slet ikke keramik, men derimod en epoxy plade med "keramik grums" på.

fra http://www.aquaroche.fr/gb/produits/plateaux/
Det er faktisk slet ikke keramik, men derimod en epoxy plade med "keramik grums" på.
- Carsten
- Rev haj
- 21
Det burde vel ikke være noget større problem, hvis der er cirkulation nok.Helena skrev:Jeg ville lave en kombi, det eneste der ville bekymre mig var, hvordan jeg kom til at rense hullerne i pvc røret, hvis de skulle stoppe til.
-
- Rev haj
- 16
http://koiimport.dk/product.asp?product=500
ellers kan man bruge dem fra en gammel loftlampe, det er sommetider der ligger en stak på genbrugs stationen...
ellers kan man bruge dem fra en gammel loftlampe, det er sommetider der ligger en stak på genbrugs stationen...
- Carsten
- Rev haj
- 21
På vores genbrugsplads, er der nogle af de små blå mænd der nidkærligt overvåger en hver bevægelse derinde, så det er helt umuligt af komme til noget.stefan_sørensen skrev:http://koiimport.dk/product.asp?product=500
-
- Rev haj
- 16
dem kender jeg godt, heldigvis er dem i middelfart meget tørstige, så en 6-pack gør underværker hos demCarsten skrev:På vores genbrugsplads, er der nogle af de små blå mænd der nidkærligt overvåger en hver bevægelse derinde, så det er helt umuligt af komme til noget.stefan_sørensen skrev:http://koiimport.dk/product.asp?product=500

- Carsten
- Rev haj
- 21
Hvad hedder de riste helt rigtigt??
Har forsøgt at ggolge dem, men de eneste hit der kommer frem (med noget der kan bruges)er koiimport.
Har forsøgt at ggolge dem, men de eneste hit der kommer frem (med noget der kan bruges)er koiimport.
- William Jr
- Rev haj
- 19
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)

- StarF
- Rev haj
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
-
- Kejser fisk
- 17
- Postnummer: 6800 Varde
- Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)
Har også været på jagt efter dem, og koiimport er den eneste danske forhandler jeg har fundet.
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions: 2
- 21
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Mvh
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen
[/center]
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen

Det er bare ikke "rigtig" egg crate de har ved koiimport. Det de sender er ikke magen til det de viser på billedet.
Jeg mener Lars M har billeder i sin tråd af det de forhandler ved Koiimport.
Det hvide ligger i plader á 124,8 x 62,4 cm med huller på 13x13mm. Og det er langt nemmere at arbejde og bygge med end det fra koiimport. (synes jeg)
Du kan finde dem i tyske shops som lichtrasterplatte
Det hvide ligger i plader á 124,8 x 62,4 cm med huller på 13x13mm. Og det er langt nemmere at arbejde og bygge med end det fra koiimport. (synes jeg)
- Carsten
- Rev haj
- 21
Hvad er forskellen??Claus skrev:Det er bare ikke "rigtig" egg crate de har ved koiimport. Det de sender er ikke magen til det de viser på billedet.
Jeg har fået en pris på ca 400 kroner, for sådan en plade. Det er mange penge, især når jeg max. skal bruge 2 stk af 15x100 cm
Jeg har været en tur rundt om Ebay, og der var ikke rigtigt noget at hente.
- Stine
- Sommerfugl fisk
- 16
- Postnummer: 2880 Bagsværd
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Bagsværd
ha ha ha det er jo ren bestikkelse 

Startede med RSM 130 i sep08, er primo 2010 erstattet med 720 liter
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=31777&start=30
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=31777&start=30
- Stillhoff
- Foxface
- 19
- Postnummer: 2680 Solrød Strand
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Solrød strand
Jeg har et stykke på 19x93cm. Det er det der bliver brugt i gamle lyskasser. Det har ikke være brugt og er helt rent.
Jeg tror forskellen på det koiimport har er at det i lyskasser er "V" formet i gittret og skarpkantet. hvor det i koiimport ser ud til at være glat.
Hvis du kan bruge det til lyskasser, kan jeg godt se efter om vi har mere der skal smides ud. Vi er nemlig gået over til alukasser.
De gamle til lyskasser er normalt helt gule og brune, dem ville jeg aldig smide i et akvarei.
Jeg tror forskellen på det koiimport har er at det i lyskasser er "V" formet i gittret og skarpkantet. hvor det i koiimport ser ud til at være glat.
Hvis du kan bruge det til lyskasser, kan jeg godt se efter om vi har mere der skal smides ud. Vi er nemlig gået over til alukasser.
De gamle til lyskasser er normalt helt gule og brune, dem ville jeg aldig smide i et akvarei.
450l indbygget
- Johnny k
- Sommerfugl fisk
- 19
- Postnummer: 2600 Glostrup
- Saltvand siden?: 2005
Hej Carsten
Decocean har masser af eggcrates. Kender ikke prisen, der må du ringe og høre.
Decocean har masser af eggcrates. Kender ikke prisen, der må du ringe og høre.
Mvh. Johnny K
- Carsten
- Rev haj
- 21
Jeg skal bruge det til at hæve de levende sten fra bunden, så slam kan fjernes.Stillhoff skrev:Jeg har et stykke på 19x93cm. Det er det der bliver brugt i gamle lyskasser. Det har ikke være brugt og er helt rent.
Hvis du vil af med det gitter, og evt kna finde et stykke mere, vil det være meget fint.
Et bad i klorin og evt en højtryksspuler, kan gøre underværker-
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions: 2
- 21
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Mælkekasser og pvc rør og så sørge for at kun ganske få sten står mod bunden - det er altså en nem løsning også !
Og så god cirkulation bag ved så samler der sig ikke meget her ved mig hvertfald, det der samler sig bliver blæst ud i ny og næ med en stream der lige placeres med strømmen ind bag ved stenene af og til !
Og så god cirkulation bag ved så samler der sig ikke meget her ved mig hvertfald, det der samler sig bliver blæst ud i ny og næ med en stream der lige placeres med strømmen ind bag ved stenene af og til !
Mvh
Brian
[/center]
Brian

- Carsten
- Rev haj
- 21
Problemet er at få fat i de mælkekasser. Nu er det jo ikke os alle der bor ude hvor kragerne har vendt, og mælkekasser er nødvendigt udstyr, når Puch Maxien skal tunes til en tur i byen lørdag aften.
Her i Danmark ligger butikkerne ikke uden for byerne, så der bor mennekser rundt om og derfor er det ikke bare lige at hente 2 nede ved Netto
Her i Danmark ligger butikkerne ikke uden for byerne, så der bor mennekser rundt om og derfor er det ikke bare lige at hente 2 nede ved Netto
-
- Rev haj
- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
Du kan da bare snakke med flaskedrengen i en af butikkerne, du kan garanteret let fuske dig til to 

-
- Rev haj
- 16
hvor mange skal du bruge?? jeg kan måske skaffe nogen til dig, ellers ved jeg der står rigtig mange i kødbyen som venter på arla kommer og henter dem..Carsten skrev:Problemet er at få fat i de mælkekasser. Nu er det jo ikke os alle der bor ude hvor kragerne har vendt, og mælkekasser er nødvendigt udstyr, når Puch Maxien skal tunes til en tur i byen lørdag aften.