Panelvurdering af 110L

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
kschauby
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
19
Postnummer: 2950 Vedbæk
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Trørød

Panelvurdering af 110L

Indlæg af kschauby »

Hej,

Jeg har nu haft gang i mit nye, og første (!) 110L i ca. 5 dage med 150W hqi. Wohoo :biggrin: Jeg tillader mig at uploade et par billeder til kommentarer hvis nogen har lyst. Kan I få øje på noget der skal rettes ?
Stenopsætningen er ikke helt færdig endnu. Der kom bare en havemand med en trillebør og læssede dem i :angry:

Jeg kan se, at der allerede er god gang i de brune alger ("diatomer" iflg. Fosså). Jeg undrer over, hvornår søhare og krebs er passende at proppe i ? De skulle være gode til brunalger ? Jeg har sat 2x15W T8 i sumpen i ca. 10 timer dagligt og farven er omkring 5300K.

Nåja, er ved at bygge en trekantet lyskasse, så flere billeder følger.
Akv2test.jpg
SumpTest.jpg
/Kaspar
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Panelvurdering af 110L

Indlæg af Carsten »

Nu siger du at stenopsætningen ikke er færdig, så er der jo ingen grund til at komme med nogen bemærkninger i den anledning.
Eneste som jeg lige er faldet over, at du ikke har nogen form for bagklædning på akvariet.
Men akvariet står måske så man kan kigge ind fra alle sider.

Hvorfor har du sat lys over sumpen?? Det ser jo ikke ud til at der er nogen Caulerpa alger i den. Hvis du ikke har nogen ide om at fylde den med Caulerpa, er det spild af strøm at have lys over.

Så snart du har fået stenopsætningen på plads, så kan du sagens smide et par små eremitter i. en søhare ville jeg tilgæld holde mig fra, den kan lynhurtig fjerne de alger der er, og så vil den sulte.
Brugeravatar
pernoe1
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Hillerød

Indlæg af pernoe1 »

Jeg mener at du bør sætte dine sten som du synes...hvis du bliver ved med at flytte frem og tilbage, bliver der frigivet en mase ting der får det til at trække endnu mere i langdrag...det er slemt nok med tålmodigheden i forvejen ;-)
Hvor stor er din skummer? Synes at den ser lidt lille ud....
Mvh Christian
kschauby
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
19

Indlæg af kschauby »

pernoe1 skrev:Jeg mener at du bør sætte dine sten som du synes...hvis du bliver ved med at flytte frem og tilbage, bliver der frigivet en mase ting der får det til at trække endnu mere i langdrag...det er slemt nok med tålmodigheden i forvejen ;-)
Hvor stor er din skummer? Synes at den ser lidt lille ud....
Mvh Christian
Hej,

Tak for kommentarer =) Skummeren er en Berlin Airlift 60. Der kommer en del brunt vand i koppen - men ikke så meget tykt skum som jeg havde forventet. Skal den skiftes til en større ??

Jeg har med vilje valgt ikke at have bagbeklædning på. Akvariet står ved siden af mit skrivebord (skal nok komme til at fortryde det) så jeg kan holde øje mens jeg spiller computer =) Er der nogen speciel fordel ved, at have beklædning på ?

Stenene bliver ordnet i dag - måske ryger der et par i sumpen, så der ikke bliver overfyldt øverst.

Tak for hjælpen !

/Kaspar
Brugeravatar
pernoe1
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Hillerød

Indlæg af pernoe1 »

Hej Kasper.

Nu kan man jo dårligt få skummeren for stor, og da den fra fabrikken er rated til 240 liter (Hvilket plejer at være noget af en overdrivelse), og du har 110 liter + sump ville jeg muligvis holde øjnene åbne efter en større skummer...Men ikke noget der haster, sålænge det ikke er mere belastet...

Jeg har heller ikke noget på ruderne, da mit står som rumdeler i stuen. Tror ikke at det har noget at sige andet end estetik....

Vil som Carsten også sige at du skal smide en tot Caulerpa i sumpen, det ser ud til at der er masser af plads...

Ellers glæder jeg mig til at følge dit projekt...

Mvh Christian
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Hvis man kan se akvariet fra alle sider er det ligegýldigt med baggrund, men hvis man alligevel kun kan se forfra, bliver man meget hurtigt træt af at se sine fisk svømme rundt blandt kuglepenne, og andet skrammel :y
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Så længe du ikke går hele amok med vildt mange fisk så kan den skummer sagtens følge med. Hvis det er tykkere snask du ønsker skal du bare have lavere vandstand i den, med min skummer jeg også rimelig tyndt
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
kschauby
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
19

Indlæg af kschauby »

Tak til alle for svar ! Jeg prøver at sætte skummeren lidt ned. Mht. Caulerpa har jeg allerede spurgt herinde om lidt hjælp =)

Jeg er forresten også blevet bedt om at rydde lidt op på skrivebordet... men det var kæresten der var træt af kuglepennene. Endda uden at se dem gennem akvariet. Suk.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Hvis vandstanden skal ned, skal skummeren lidt op...
:beer:

Vedr: baggrund, så bliver man også træt af at kigge på tapetet...
(Jeg ved ikke om fisk føler sig mere trygge når der er ro fra en eller flere sider?)
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"