Hvad kræver det at lave et 250 l om ?
- Fredberg
- Naso kirurg
- Reactions: 2
- 16
- Postnummer: 9600 Aars
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Simested
Hvad kræver det at lave et 250 l om ?
Hej folkens.
Jeg har en masse tanker om at sælge mit nuværende RSM 130 l og købe et 250 liters akvarie med bord.
Men eftersom jeg ikke ved så meget om ombygning af et helt standart akvarie hersker der meget store tvivler om, jeg turde at kaste mig ud i det. De tanker jeg lidt har gjort mig er følgende:
1- Skal der absolut bruges pvc ? (jeg syntes selv det ser fedt ud i underskabet)
2- Er det svært at skære 3 huller ned til skabet ?
3- Hvad kræver det at lave et overløb ? er det svært ?
4- Hvor stor skummer kræves der ?
5- Hvor stor returpumpe kræves der ?
6- Jeg har tænkt på ikke at have HQI lys, men derimod bare T5, men hvor mange rør skal man have for at det er godt?
7- Jeg vil gerne have så lidt sten i som muligt, og helst 2 eller 3 søjler, er dette muligt ? der kan også være plads i sumpen.
8- Hvis jeg nu vil have alt det at jeg har nævnt, hvor mange penge bliver det så ca uden akvarie med bord ?
Håber der er nogle som akn hjælpe mig, for jeg er ved at træt at sådan et lille akvarie.
P.S. jeg syntes selv at jeg har ledt efter diverse artikler om ovenstående, men uden held.
Jeg har en masse tanker om at sælge mit nuværende RSM 130 l og købe et 250 liters akvarie med bord.
Men eftersom jeg ikke ved så meget om ombygning af et helt standart akvarie hersker der meget store tvivler om, jeg turde at kaste mig ud i det. De tanker jeg lidt har gjort mig er følgende:
1- Skal der absolut bruges pvc ? (jeg syntes selv det ser fedt ud i underskabet)
2- Er det svært at skære 3 huller ned til skabet ?
3- Hvad kræver det at lave et overløb ? er det svært ?
4- Hvor stor skummer kræves der ?
5- Hvor stor returpumpe kræves der ?
6- Jeg har tænkt på ikke at have HQI lys, men derimod bare T5, men hvor mange rør skal man have for at det er godt?
7- Jeg vil gerne have så lidt sten i som muligt, og helst 2 eller 3 søjler, er dette muligt ? der kan også være plads i sumpen.
8- Hvis jeg nu vil have alt det at jeg har nævnt, hvor mange penge bliver det så ca uden akvarie med bord ?
Håber der er nogle som akn hjælpe mig, for jeg er ved at træt at sådan et lille akvarie.
P.S. jeg syntes selv at jeg har ledt efter diverse artikler om ovenstående, men uden held.
MVH Bo Fredberg Sørensen
gammel 250 liter med 112 liter sump
viewtopic.php?f=92&t=28571
-
- Rev haj
- Reactions: 0
- 17
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2008
Re: Hvad kræver det at lave et 250 l om ?
læs min gamle tråd i min signatur... så får du svar på mange af dine spørgsmål og måske nogen ider 
og nej boring af huller er ikke noget problem - du skal bare have fat i et glas bor

og nej boring af huller er ikke noget problem - du skal bare have fat i et glas bor

- Fredberg
- Naso kirurg
- 16
Super fedt, takker.
Kan du så måske svare på det sidste spørgsmål ?
MVH Bo Fredberg Sørensen
-
- Rev haj
- 17
mule12 skrev:Super fedt, takker.
heh ja men det er jo svært for man kan jo købe toppen af poppen i udstyr eller man kan finde det billigste på market - men kan huske da jeg var færdig med mit altså de sidste billeder så stod der for ca 30 kilo

- Fredberg
- Naso kirurg
- 16
Ja det er sku dyrt i den sidste ende, jeg håber virkelig også på at jeg kan finde et 250 liters med overløb, huller og alt teknik som er nødvendigt. det er billigst og nemmest, er lidt doven. hehe
MVH Bo Fredberg Sørensen
-
- Rev haj
- 17
mule12 skrev:Ja det er sku dyrt i den sidste ende, jeg håber virkelig også på at jeg kan finde et 250 liters med overløb, huller og alt teknik som er nødvendigt. det er billigst og nemmest, er lidt doven. hehe
man kan selvfølgelig gøre det billiger

ja men synes nu det var meget sjovt at bygge det fra bunden selv - jeg lærte virkelig meget om hvordan det hele fungere! men lære det bedst når man selv bygger hehe!! men jo det burde da være til at finde et - men hvorfor kun 250 l??? det bliver sku også hurtigt for lille

- Fredberg
- Naso kirurg
- 16
Ja ved godt det sagtens kan blive for lille, men pladsen skal også være der i en lejlighed. hehe desværre.
Men jeg glæder mig utroligt meget, dengang du havde akvariet, var du så tilfreds med skummer og reruepumpe ? larm/yde evne ???
Men jeg glæder mig utroligt meget, dengang du havde akvariet, var du så tilfreds med skummer og reruepumpe ? larm/yde evne ???
MVH Bo Fredberg Sørensen
- StarF
- Rev haj
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
du kan jo også bestille et akvarie på de mål du vil have, hvor du bestiller med huller. det gør det hele en del letter. vil jeg klart anbefale mange standard akvarier på 250, har ikke nok dybde til man kan lave noget ordenligt. kan anbefale tropeakvarier han laver flotte akvarier til en pris der er til at betale!
angående t5, så kommer det jo meget an på hvad du ønsker at have af koraller.
angående t5, så kommer det jo meget an på hvad du ønsker at have af koraller.
- Fredberg
- Naso kirurg
- 16
hvad mener du med at der ikke kan laves noget ordentlig når dybden er 50 cm. ?
Hvad er prisen så ca. med sump, akvarie, bord, pvc, overløb osv. ?
MVH Bo Fredberg Sørensen
-
- Rev haj
- 17
mere end tilfreds de klarede opgaven perfekt og var billige!!! selvfølgelig siger de lidt men ikke meget... - baljen stod lige ved siden af min sofa og det var ikke noget jeg lod mærke til - er ellers meget OPS på støjmule12 skrev:Ja ved godt det sagtens kan blive for lille, men pladsen skal også være der i en lejlighed. hehe desværre.
tja jeg havede ikke noget problem med dybden - man skal bare være lidt opfindsom hahaStarF skrev:mange standard akvarier på 250, har ikke nok dybde til man kan lave noget ordenligt.

- Fredberg
- Naso kirurg
- 16
Okay, jeg troede at de larmede meget nu at de ikke er så dyre. det da fedt
MVH Bo Fredberg Sørensen
- StarF
- Rev haj
- 18
tja hvad med du skriver til ham og spør hvad han skal have?mule12 skrev:hvad mener du med at der ikke kan laves noget ordentlig når dybden er 50 cm. ?
tja hvis der ikke er dybde nok, så bliver det svært at lave en flot opstilling, der ikke bare ligner en væg.
- Fredberg
- Naso kirurg
- 16
ja det er self rigtigt nok, jeg forsøger lige.
mht. dybden, så kræver det vel bare at man er opfindsom som kirling siger, og med de rette sten kan der laves noget der er rigtig flot.
mht. dybden, så kræver det vel bare at man er opfindsom som kirling siger, og med de rette sten kan der laves noget der er rigtig flot.
MVH Bo Fredberg Sørensen
- StarF
- Rev haj
- 18
-
- Rev haj
- 17
StarF skrev:det må jo stå for hans regning.
hver sin mening men jeg synes det gik meget godt i min gamle balje - jeg var ihvertfal fuldt tilfreds
- Fredberg
- Naso kirurg
- 16
Men hvis jeg nu bestemmer mig for at bygge selv, er du så frisk på at hjælpe mig frem, Kirling??? nu du har været det hele igennem.
MVH Bo Fredberg Sørensen
-
- Rev haj
- 17
mule12 skrev:Men hvis jeg nu bestemmer mig for at bygge selv, er du så frisk på at hjælpe mig frem, Kirling??? nu du har været det hele igennem.
selvfølgelig - du kan bare skrive pb

- Fredberg
- Naso kirurg
- 16
Super fedt det er jeg rigtig glad for.
MVH Bo Fredberg Sørensen
- amddurin
- Rev haj
- 16
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Jeg syntes at mit 160L på 40cm i dybden ser noget fladt ud og der er pga. saltvand giver en optisk sammentrækning der er større end freskvand, så det er helt sikkert at når jeg for råd til et akv. på ca. 400L, så bliver det mindst 10cm mere i dybden end i højden...
Jeg regner med 120cm L x 65cm D x 50cm H = 420L...
Man siger 1watt T5 pr. liter vand, så kan man have de fleste lyskrævende koraller, man bør have mere lys hvis akvriumet er meget højt 60-70cm eller højere.
Jeg kan ikke forstå at du ikke vil have ret mange sten, da de både er dit bio filter + det er et koralrevs akvarium du er ved at lave (Så vidt jeg kan forstå.) + de er fundament for skiver, koraller mv. + der er flot at se fiskene svømmer rundt i, på "koralrevet" + de kan gemme sig hvis de skal sove, bliver bange eller lign., (Hvilket jeg vil mene give mindre stres hos fiskene.) + der er da meget sjovt at fiskene forsvinder om bag stensætningen og dukker op et andet sted + det ser meget naturligt ud at de nipper lidt alger rundt omkring på de levende sten
Jeg har selv haft Diskos fisk på et tidspunkt (Ferskvand) - og jeg så nogle hos en dyrehandel i går, og jeg tænkte: "De ser jo flotte ud, men de gør jo ingenting? - De står bare, stort set det samme sted i vandet hele tiden. - de er da noget kedelige i forhold til de saltvandsfisk jeg har nu."

Jeg regner med 120cm L x 65cm D x 50cm H = 420L...

Man siger 1watt T5 pr. liter vand, så kan man have de fleste lyskrævende koraller, man bør have mere lys hvis akvriumet er meget højt 60-70cm eller højere.
Jeg kan ikke forstå at du ikke vil have ret mange sten, da de både er dit bio filter + det er et koralrevs akvarium du er ved at lave (Så vidt jeg kan forstå.) + de er fundament for skiver, koraller mv. + der er flot at se fiskene svømmer rundt i, på "koralrevet" + de kan gemme sig hvis de skal sove, bliver bange eller lign., (Hvilket jeg vil mene give mindre stres hos fiskene.) + der er da meget sjovt at fiskene forsvinder om bag stensætningen og dukker op et andet sted + det ser meget naturligt ud at de nipper lidt alger rundt omkring på de levende sten

Jeg har selv haft Diskos fisk på et tidspunkt (Ferskvand) - og jeg så nogle hos en dyrehandel i går, og jeg tænkte: "De ser jo flotte ud, men de gør jo ingenting? - De står bare, stort set det samme sted i vandet hele tiden. - de er da noget kedelige i forhold til de saltvandsfisk jeg har nu."

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
-
- Rev haj
- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
Jeg har i starten af året startet et 250L akvarie hvor jeg selv byggede det op.
Fik lavet akvariet ved tropeakvarier og resten købte jeg nyt eller brugt.
Bordet byggede jeg selv.
Du skal være velkommen til at kontakte mig på PB, hvis du vil have nogen form for hjælp
Fik lavet akvariet ved tropeakvarier og resten købte jeg nyt eller brugt.
Bordet byggede jeg selv.
Du skal være velkommen til at kontakte mig på PB, hvis du vil have nogen form for hjælp

- Nolan
- Rev haj
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Det er altså noget vrøvl det dér med 1Watt/Liter....amddurin skrev:...
...
Da det er lysenergien, som må antages at have betydning, har det belyste overfladeareal langt mere at sige end rumfanget. Lysets energi er jo givet - det er kun den belyste overflade, der varierer. En balje på 200L kan have mange forskellige udformninger og dermed stor forskel på energi-behovet.
/Kim
- amddurin
- Rev haj
- 16
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Godt, så... - Så vil jeg da gerne se en formel der kan bruges til beregning...Nolan skrev:Det er altså noget vrøvl det dér med 1Watt/Liter....amddurin skrev:...
...
Da det er lysenergien, som må antages at have betydning, har det belyste overfladeareal langt mere at sige end rumfanget. Lysets energi er jo givet - det er kun den belyste overflade, der varierer. En balje på 200L kan have mange forskellige udformninger og dermed stor forskel på energi-behovet.
/Kim
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
-
- Rev haj
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
@Nolan - Nu bliver der nævnt at dybden af akvariet også har noget at sige
Men, ja ellers er jeg enig. At snakke om Watt pr liter giver ikke mening.. Afhænger alt for meget af akvariets form..
- Lyset skal dække akvariet i en sådan grad at dine koraller ikke ender med at gro ind mod midten (med mindre det er ønsket)
- Lyset skal være så kraftigt at det kan nå bunden uden at blive for svagt til de koraller du vil have der..
Jeg har 6x80W = 480W T5 over mit 540L - Hvis mit vand havde været mere end 50cm dybt.. Skulle jeg nok have haft 8x80 eller 10x80, når jeg vil kunne have SPS på bunden.
/henrik

Men, ja ellers er jeg enig. At snakke om Watt pr liter giver ikke mening.. Afhænger alt for meget af akvariets form..
- Lyset skal dække akvariet i en sådan grad at dine koraller ikke ender med at gro ind mod midten (med mindre det er ønsket)
- Lyset skal være så kraftigt at det kan nå bunden uden at blive for svagt til de koraller du vil have der..
Jeg har 6x80W = 480W T5 over mit 540L - Hvis mit vand havde været mere end 50cm dybt.. Skulle jeg nok have haft 8x80 eller 10x80, når jeg vil kunne have SPS på bunden.
/henrik
-
- Rev haj
- 18
Der er ingen simpel formel.. Heller ikke for mængden af cirkulation, antallet af fisk etc....amddurin skrev:Godt, så... - Så vil jeg da gerne se en formel der kan bruges til beregning...Nolan skrev:Det er altså noget vrøvl det dér med 1Watt/Liter....amddurin skrev:...
...
/Kim
- William Jr
- Rev haj
- 19
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:
- Og vise versa??amddurin skrev:Godt, så... - Så vil jeg da gerne se en formel der kan bruges til beregning...Nolan skrev:Det er altså noget vrøvl det dér med 1Watt/Liter....amddurin skrev:...
...
/Kim

Jeg ser mig enig med Nolan... Jeg har dog ikke nogen fancy formel. Men for enhver som har set mit akvarie vil bevidne at jeg holder mit 800 l. sundt og velfungerende med kun 4x 54 Watt!!
Måske det skyldes mit kraftige flow??

/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)

- Nolan
- Rev haj
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Jamen, det kan vi da godt bevæge os ud i men jeg betvivler lægmands evne til at forstå (og ikke mindst bruge) mine påstande.amddurin skrev: Godt, så... - Så vil jeg da gerne se en formel der kan bruges til beregning...
Lys-flux gennem et areal kaldes luminøst flux og måles i lumen.
Illuminans er lumen pr. areal-enhed og måles i lux.
Skal vi sætte et krav for lysets "styrke", må illuminansen være den eneste enhed, som giver et korrekt, objektivt billede, da den er uafhængig af det bestrålede areal.... ?
Derfor; såfremt en lampe lyser med et givet antal lumen vil illuminansen være stærkt afhængig af, om lyset skal bestråle 10cm2 eller 1m2. Derfor giver det ikke mening, at tale om 1W/L, da det bestrålede areal kan variere voldsomt.
Af samme årsag er der forskel på sommer og vinter, da solen skal bestråle et større areal om vinteren end om sommeren, når vi befinder os udenfor solens og jordens parallakseplaner.
Skal vi tage dybden af vandspejlet med ind i beregningen, så lad os betragte lyskeglen som en, ja en kegle...; det bestrålede areal bliver større, jo længere vi bevæger os væk fra oprindelsespunktet og dermed skal vi brænde flere watt af, for at få samme udbytte.
"It is a universal truth".....

/Kim
-
- Rev haj
- 18
Lumen dur ikke... Vi skal bruge PAR (Photosynthetically Active Radiation) - Når vi snakker fotosyntese ihvertifalde..
Og PAR daler ikke på samme måde som lumen.. Fordi vandet ikke bremser de forskellige bølgelængder ens.. Så PAR på bunden af et akvarie vil også afhænge meget af hvilket farvespektrum lyskilden har...
http://www.personal.psu.edu/sbj4/aquari ... thesis.htm
Og PAR daler ikke på samme måde som lumen.. Fordi vandet ikke bremser de forskellige bølgelængder ens.. Så PAR på bunden af et akvarie vil også afhænge meget af hvilket farvespektrum lyskilden har...
http://www.personal.psu.edu/sbj4/aquari ... thesis.htm
- Fredberg
- Naso kirurg
- 16
Lige et svar til amddurin med hvorfor jeg ikke vil have så mange LS i.
Jeg er blevet meget inspireret af følgende akvarie
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=22575
Jeg syntes det er fedt at fiskene har en masse plads at svømme på, men vil lige sige at jeg vil have lidt mere end han har som jeg linker til.
Det er godt at have mange sten, men sker der noget ved at man måske har 10 - 15 kg. mindre???
Jeg er blevet meget inspireret af følgende akvarie
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=22575
Jeg syntes det er fedt at fiskene har en masse plads at svømme på, men vil lige sige at jeg vil have lidt mere end han har som jeg linker til.
Det er godt at have mange sten, men sker der noget ved at man måske har 10 - 15 kg. mindre???
MVH Bo Fredberg Sørensen
-
- Rev haj
- 18
Jeg har heller ikke mange sten i mit 540L (30-40kg).. Du skal blot afpasse din belastning (fisk og andet der skal fodres) efter forholdene..
Blot er understregt fordi det ikke er så nemt som det lyder... Men det er ikke nødvendigvis bedre med 100kg sten efter min mening - Kom så mange sten i som du finder passende, vær tålmodig, omhyggelig med at vedligeholde vandkvaliteten og begræns belastningen det første års tid.. Så er jeg sikker på at du kan få et flot akvarie, selv med relativt få sten i.
/henrik
Blot er understregt fordi det ikke er så nemt som det lyder... Men det er ikke nødvendigvis bedre med 100kg sten efter min mening - Kom så mange sten i som du finder passende, vær tålmodig, omhyggelig med at vedligeholde vandkvaliteten og begræns belastningen det første års tid.. Så er jeg sikker på at du kan få et flot akvarie, selv med relativt få sten i.
/henrik
- Fredberg
- Naso kirurg
- 16
Ja det er lige præcis som du har det musiker at jeg vil have det, jeg syntes det ser pisse fedt ud. virkelig lækkert akvarie du har.
nu skriver du at jeg skal afpasse min belastning, er det ikke lidt med, at hvis man har en god skummer kan man måske tillade sig lidt mere... jeg ved det ikke 100 %, men jeg kunne forestille mig det.
nu skriver du at jeg skal afpasse min belastning, er det ikke lidt med, at hvis man har en god skummer kan man måske tillade sig lidt mere... jeg ved det ikke 100 %, men jeg kunne forestille mig det.
MVH Bo Fredberg Sørensen