Vedligeholdelse af bundlag

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
weblance
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Struer
Kontakt:

Vedligeholdelse af bundlag

Indlæg af weblance »

Jeg har nu fået skiftet mit gamle grrove koralgrus ud med det helt fine. Dejlig hvidt og meget pænere end det gamle. Men hvordan (og bør man egentlig) vedligeholder man det så det fortsat er pænt og hvidt? Skal jeg anskaffe mig nogle bestemte dyr til opgaven eller skal det op og renses en gang i mellem?
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Et par sandsøstjerner plejer at klare opgaven perfekt.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
weblance
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af weblance »

Er det ikke noget med at sandsøstjerner godt kan finde på at tage fisk? Og at de bliver meget store?
450 l balje >> 150 l sump m/auto vandpåfyldning >> 2 X HQI 150W 14.000K >> Deltec TS1250 >> Deltec HLP 5250 returpumpe >> Tunze Turbelle Stream Kit TS07 m/fotocelle
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Indlæg af wondersurfer »

det vist nok slangesøstjerne
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Har aldrig hørt at en sandsøstjerne skulle tage fisk og tror heller ikke det kan ske. Som wondersurfer siger, så er det nok nærmere slangesøstjerner du tænker på, for disse kan blive kæmpe store og nogle af arterne kan finde på at tage fisk.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Sandsøstjerner lever udelukkende af makrofauna i sandet, så de er sikre nok for fiskene. Det er så en anden sag om man er interesseret i undvære makrofaunaen...
Jeg vil anbefale Cerith og Nassarius snegle samt evt. en søpølse, hvis sandbundens areal er stort nok.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

mikkel skrev:Sandsøstjerner lever udelukkende af makrofauna i sandet, så de er sikre nok for fiskene. Det er så en anden sag om man er interesseret i undvære makrofaunaen...
Jeg vil anbefale Cerith og Nassarius snegle samt evt. en søpølse, hvis sandbundens areal er stort nok.
Så vidt jeg ved er man endnu ikke klar over hvad sandsøstjerner præcis æder, så hvis du har en kilde, der kan give svar på dette, vil jeg meget gerne se den.
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Der er mange, men her er et par eksempler:

http://www.reefkeeping.com/issues/2004-12/rs/index.php

Sand-Sifting Stars:

Astropecten species
Luidia species

Species from these two genera are similar in shape and are typically dull in color: brown, grey, off-white or black. Along the edges of each ray are large shield-like plates; the plates and their spines are typically much larger in Astropecten species than in Luidia species, resulting in an "armored" appearance to the sides of the arms. Spines on these plates tend to give the sides of the arms a "spiny" appearance. The spinal length, however, may vary significantly from species to species, and in a few species they are only a few millimeters long. Individuals of Luidia species often have limper, more flexible, arms than do Astropecten individuals. Although most of these stars have five rays, Luidia species may have more. They vary a lot in size; Luidia superba, reaching diameters of 1.1 m, is one of the largest sea stars, but most species in this group are smaller, reaching maximum sizes of less than 30 cm. All of these stars tend to exhibit similar behavior. They move across the surface of sediments until they find an area that seems promising, after which they burrow down into the sediment, often rather deeply. While burrowing, any potential food items, and that may be effectively ALL animals, that they can catch are transported to the mouth, ingested and digested. When they are through cleaning the specific area of food, the stars surface to move to a new spot. They will generally not scavenge excess food remaining on the surface, needing instead to collect from below the sediment's surface. These stars need a significant variety of food for good health, and require a lot of food. The amount of animals in a rich sand fauna of a few square meters will support a 10 cm diameter star for no more than few months. Putting one of these animals into a tank with less than several square meters of sediment surface is condemning it to a slow death by starvation.

http://www.wetwebmedia.com/seastars.htm
And beware re stocking these subterranean sifters... they are rapacious feeders on all interstitial fauna... denuding systems of only hundreds of gallons.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Tak skal du have Mikkel.

Jeg har dog haft sandsøstjerner i alle de akvarier jeg har haft uden problemer. Det samme har de fleste andre jeg kender.
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Jeg har selv haft dem og er heller ikke heeelt enig i at de er dødsdømte (har på den anden side også et ret stort sandareal), men der skete altså ting og sager i sandet da jeg solgte dem.
Det er jo op til den enkelte om man vil have dem eller ej, blot man gør sig klart at der ikke er tale om et nyttedyr som sådan.
Brugeravatar
weblance
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af weblance »

Snakkede med Glenn (ETHEG) i dag. Han anbefalede en Valenciennea.
450 l balje >> 150 l sump m/auto vandpåfyldning >> 2 X HQI 150W 14.000K >> Deltec TS1250 >> Deltec HLP 5250 returpumpe >> Tunze Turbelle Stream Kit TS07 m/fotocelle
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Det skal jeg aldrig have igen - sand ud over hele baljen !!

Cerit sp snegle, i med en håndfuld og inden længe har de formeret sig til en milliard der alle er under sandet om dagen og så ellers kommer op og vender sandet om natten ! Bliver det mere perfekt ??
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Yup - mistede to Cynarina'er der konstant blev begravet af den lille møgfisk. Kan ikke anbefales!
Brugeravatar
weblance
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af weblance »

Ok - tak for inputs'ene. Sådan nogle snegle kan umuligt være særlig dyre hellere.
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Prøv evt. at kaste en PB i nakken på Mastou - mener han har en pæn lille bestand kørende
Brugeravatar
weblance
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af weblance »

Har snakket med Mastou og han vil gerne donere en håndfuld Cerith (dejligt med generøse sjæle). Men problemet er at han bor i Århus og jeg i Struer = 2 timers kørsel hver vej.

Hvor hårdføre er det, altså kan man sende sådan nogle fætre med posten?
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

weblance skrev:Hvor hårdføre er det, altså kan man sende sådan nogle fætre med posten?
Ja om sommeren men det er altså jævnt koldt pt - hvertfald herover på den rigtige side af hovedlandet :D
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"