Keep it simple
-
- Reactions: 0
Keep it simple
Nå, nu ser det ud som om mit nye akvarier kommer på tirsdag. Jeg startede med mit RSM 130D (start 15. maj) og puttede alt kemi jeg fik anbefalet. Det er så indkørt og indholdet skal i mit nye akvarier. Jeg har ingen fisk endu, men lidt koraller som kom med de sidste sten jeg købte og eremitter og snegle.
Men i mit nye vil jeg prøve med KIS, da jeg efterhånden er blevet overbevist om at noget af de kemi der kan købes er lidt "lir", det er sådan jeg vil prøve det ihf.
Jeg kan jo læse heromkring omkring emnet, men er der en bog eller nogle gode link med emnet?
Er der nogle gode fif som i kan anbefale mig.
Det jeg får er:
Det er et 280l akvarier til saltvand
54 kilo indkørte sten (regner med at de 44 kilo er nok, eller)?
Levende sand
Men i mit nye vil jeg prøve med KIS, da jeg efterhånden er blevet overbevist om at noget af de kemi der kan købes er lidt "lir", det er sådan jeg vil prøve det ihf.
Jeg kan jo læse heromkring omkring emnet, men er der en bog eller nogle gode link med emnet?
Er der nogle gode fif som i kan anbefale mig.
Det jeg får er:
Det er et 280l akvarier til saltvand
54 kilo indkørte sten (regner med at de 44 kilo er nok, eller)?
Levende sand
-
Re: Keep it simple
Det er med sump, det er et Aqua-Medic Percula 90 akvarier. Men har set flere som ikke tilsætter alverdens ting og sager:-)
Jeg er også ved at overveje et fisk og inv. uden koraller opsæt. Jeg ønsker at gøre det mere simpelt end de første måneder har været med mit RSM. Jeg ved godt det er inkøringsfacen, men jeg er blevet inspireret af flere her på forum som kører det simpelt og vil høre om der er nogle gode fif!
Jeg er også ved at overveje et fisk og inv. uden koraller opsæt. Jeg ønsker at gøre det mere simpelt end de første måneder har været med mit RSM. Jeg ved godt det er inkøringsfacen, men jeg er blevet inspireret af flere her på forum som kører det simpelt og vil høre om der er nogle gode fif!
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions: 968
- 21
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1993
siden 2003 har jeg kørt efter følgende: masser af cirkulation, god belysning(hqi), kraftig skummer, kalkreaktor, osmosevand, jævnlige vandskift...
Jeg skal ikke gøre mig klog på balling , zeovit, vodka og sukkerkure, eller andet- jeg har holdt mig fra det, sparet pengene og har stort set haft et velkørende akvarie alle årene uden problemer eller nævneværdige tab af koraller eller fisk.
Jeg skal ikke gøre mig klog på balling , zeovit, vodka og sukkerkure, eller andet- jeg har holdt mig fra det, sparet pengene og har stort set haft et velkørende akvarie alle årene uden problemer eller nævneværdige tab af koraller eller fisk.
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
- Lars S
- Rev haj
- 19
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1989
- Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
- Kontakt:
Det er så nemt så nemt at få et velfungerende saltvands akvarie, hvis du overholder 3 ting :
1. Tålmodighed
2. Mange kg. ls gerne min 20 % i forhold til dit vand
3. Begræns dig, både med fodre og fisk.
Overholder du disse ting ( som jeg har gjort ) så kan du også undvære ''god belysning'' (hqi), kraftig skummer, kalkreaktor, osmosevand, jævnlige vandskift...
Nu bliver jeg nok ''slagtet'' igen - men det er sådan mit 530 L akvarie køre ca. 280 watt T5 en lille luftskummere, 13500L/T cirkulating - det er al min teknik
1. Tålmodighed
2. Mange kg. ls gerne min 20 % i forhold til dit vand
3. Begræns dig, både med fodre og fisk.
Overholder du disse ting ( som jeg har gjort ) så kan du også undvære ''god belysning'' (hqi), kraftig skummer, kalkreaktor, osmosevand, jævnlige vandskift...
Nu bliver jeg nok ''slagtet'' igen - men det er sådan mit 530 L akvarie køre ca. 280 watt T5 en lille luftskummere, 13500L/T cirkulating - det er al min teknik

Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.
http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.

530 l. Low tech.
-
- Rev haj
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: København Ø
@Lars S - Vil ikke slagte, men vil dog forsigtigt, vove den påstand at hvis man overvejende vil holde SPS og have god vækst.. Så skal der nok lidt mere lys og cirkulation på end det du har + man skal vedligeholde en stabil kH,MG og Ca.. Nu ved jeg ikke hvad du har i dit akvarie af koraller? Siden dit kan køre uden disse ting?
Så for et SPS vil jeg sige som Engelquist "masser af cirkulation, god belysning (kan godt være T5), kraftig skummer, kalkreaktor, osmosevand, jævnlige vandskift..." Hvis så lige man tilføjer "lille belastning med fisk" og masser af tålmodighed - Er det efter min mening en rimelig sikker vej til et velkørende akvarie..
Og ja selvom jeg selv bruger zeo.. Er jeg 100% enig i at man sagtens kan få et flot SPS akvarie uden det "gejl".. Det findes der også masser af beviser på...
Så for et SPS vil jeg sige som Engelquist "masser af cirkulation, god belysning (kan godt være T5), kraftig skummer, kalkreaktor, osmosevand, jævnlige vandskift..." Hvis så lige man tilføjer "lille belastning med fisk" og masser af tålmodighed - Er det efter min mening en rimelig sikker vej til et velkørende akvarie..
Og ja selvom jeg selv bruger zeo.. Er jeg 100% enig i at man sagtens kan få et flot SPS akvarie uden det "gejl".. Det findes der også masser af beviser på...
- Lars S
- Rev haj
- 19
- Kontakt:
Jeg hverken måler eller tilsætter noget i akvariet - engang imellem lidt kalkvand, hvis mine koraller ser ''lidt trætte ud''Musiker skrev:@Lars S - Vil ikke slagte, men vil dog forsigtigt, vove den påstand at hvis man overvejende vil holde SPS og have god vækst.. Så skal der nok lidt mere lys og cirkulation på end det du har + man skal vedligeholde en stabil kH,MG og Ca.. Nu ved jeg ikke hvad du har i dit akvarie af koraller? Siden dit kan køre uden disse ting?
Jeg har bløde koraller og lps & lidt sps alle i vækst, mine sps'er ikke så hurtigt, men de vokser fint nok til mig.
Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.

530 l. Low tech.
-
- Rev haj
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
Jeg vil ikke anbefale andre at starte på den måde, eller foranledige dem til at tro man kan køre et saltvandsakvarie så nonchalant. Den sikkerhed og øje for hvornår der skal gøres noget, må komme med tiden.Lars S skrev: Jeg hverken måler eller tilsætter noget i akvariet - engang imellem lidt kalkvand, hvis mine koraller ser ''lidt trætte ud''
Jeg har bløde koraller og lps & lidt sps alle i vækst, mine sps'er ikke så hurtigt, men de vokser fint nok til mig.
Med fare for at gentage migselv for hundrede gang...
I starten vil jeg mene, at man bør forlade sig på hyppige målinger, velafprøvede metoder og faste rutiner. Hvor krakilsk man skal være med disse ting, afhænger så af sværhedsgraden på det man stopper i akvariet og med hensyn til mængden af lys, cirkulation og filtrering så gør det samme sig gældende her.
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: South Dakota
- Kontakt:
Det der virker for mig er et display med hvad du nu har lyst til.
En sump til teknik plus et refugie med alger og dyb sandbund.
Med det setup eller smaa variationer deraf har jeg kunnet fodre temmeligt meget og kun set success.
Du kan se hvad mit akvarie ligner (og har lignet) her: http://urbansage.com/aquarium.html
For at holde det hele i live er der kun vandskift (ofte det foerste aars tid, derefter ikke saa ofte) calcium, alkalinity og magnesium supplementer.
En sump til teknik plus et refugie med alger og dyb sandbund.
Med det setup eller smaa variationer deraf har jeg kunnet fodre temmeligt meget og kun set success.
Du kan se hvad mit akvarie ligner (og har lignet) her: http://urbansage.com/aquarium.html
For at holde det hele i live er der kun vandskift (ofte det foerste aars tid, derefter ikke saa ofte) calcium, alkalinity og magnesium supplementer.

-
- Rev Papegøje fisk
- 17
- Postnummer: 2791 Dragør
- Geografisk sted: Dragør, Amager
Urban >> er du da tosset en vækst du har haft siden april til June
... intet vand i stuen for tiden ...
- Lars S
- Rev haj
- 19
- Kontakt:
Kim :exzos skrev:Lars, spiser du også først når du ser "træt" ud

Og kim du har jo set mit akvarie, og der er ikke kommet mindre antal koraller i det eller nogle døde tværtimod

Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.

530 l. Low tech.
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: South Dakota
- Kontakt:
Tjaaaa.... Det virker som om at det gaar helt godt for tidenRedSea skrev:Urban >> er du da tosset en vækst du har haft siden april til June

Jeg tror personligt det er fordi jeg fokuserer paa et sundt miljoe istedet for farver og vaekst.
I et sundt miljoe er der ikke plads til vodka og diverse vidunder midler