Kan det bruges som foder.
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Kan det bruges som foder.
Hejsa derude i varmen.
Fruen i huset har et lille akvarie stående ude i haven med ferskvand, trærodder og lidt bundlag i. Der er så nu kommet en masse myggelaver som jeg har fisket nogen op af. Jeg har så siet vandet fra og prøvet at fodre i akvariet med, fiskene går fuldstændig amok i et stort ædergilde. Men vil lige høre om der sker noget med dette i form af dårlige ting og sager for indholdet i akvariet. Jeg kunne ikke forestille mig at der sker noget så længe at vandet hvor myggelaver mm. udklækkes sies fra, men vil lige være helt sikker på at det ikke skader akvariet unødigt.
Fruen i huset har et lille akvarie stående ude i haven med ferskvand, trærodder og lidt bundlag i. Der er så nu kommet en masse myggelaver som jeg har fisket nogen op af. Jeg har så siet vandet fra og prøvet at fodre i akvariet med, fiskene går fuldstændig amok i et stort ædergilde. Men vil lige høre om der sker noget med dette i form af dårlige ting og sager for indholdet i akvariet. Jeg kunne ikke forestille mig at der sker noget så længe at vandet hvor myggelaver mm. udklækkes sies fra, men vil lige være helt sikker på at det ikke skader akvariet unødigt.
- rozzzna
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6971 Spjald
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: VESTJYLLAND
Re: Kan det bruges som foder.
myggelarver er helt sikre at fodre med. Det er en supernem kilde til foder om sommeren 

- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Kanont så skal fiskene da have et et lille ædegilde et par gange om ugen. Det er bestemt meget sjovere at se fiskene spise disse levende myggelaver end det normale tør og frostfoder vi normalt giver.
Tak for det hurtige svar rozzzna
Tak for det hurtige svar rozzzna

- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Brugte dem i gamle dage til cichliderne... Det var der i hvert fald heller ingen problemer med - tværtimod! 

- rozzzna
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
jeg har fodret med levende myggelarver fra en spand gammelt akvarie ferskvand jeg sætter ud hvert forår i haven.. på en uge til 14 dage er den proppet med myggelarver og det er bare guf både til fersk og saltvand.
og ja det er ret sjovt at studere fiskene æde dem
og ja det er ret sjovt at studere fiskene æde dem

- Lars S
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1989
- Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
- Kontakt:
Mygge larver er et ''must'' i ferskvand - mener jeg, men kan også bruges i saltvand, men IKKE som hovede fodre, men som tilskud en gang imellem er det guf for alle fisk.
Men man skal passe på med at fodre for meget med mygge larver, da de sviner en hel del og kan derfor få diverse værdier i saltvand til at stige ved et lille overforbrug, men igen som tilskud max 2 gange om ugen og lidt, så er det kanon fodre.
Dengang jeg opdrættede diverse ferskvands fisk, i ret stor stil, var det med at få ungerne til at tage mygge larver ( jeg brugte 95 % røde mygge larver ) så hurtigt som muligt, så voksede de ret godt.
Men man skal passe på med at fodre for meget med mygge larver, da de sviner en hel del og kan derfor få diverse værdier i saltvand til at stige ved et lille overforbrug, men igen som tilskud max 2 gange om ugen og lidt, så er det kanon fodre.
Dengang jeg opdrættede diverse ferskvands fisk, i ret stor stil, var det med at få ungerne til at tage mygge larver ( jeg brugte 95 % røde mygge larver ) så hurtigt som muligt, så voksede de ret godt.
Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.
http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.

530 l. Low tech.
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Lars jeg kan ikke se hvorfor myggelarver skulle svine mere end alm foder som vi giver i vores akvarier så længe vandet sies fra og der ikke overfodres som med alt andet mad? Naturligvis skal fodret ikke kun bestå af disse larver, men det er jo alment viden. Men kan du ikke lige forklare hvor disse skulle svine mere end andet foder for det forstår jeg altså ikke.Lars S skrev:Men man skal passe på med at fodre for meget med mygge larver, da de sviner en hel del og kan derfor få diverse værdier i saltvand til at stige ved et lille overforbrug.
- Lars S
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
Mygge larver skulle være ret fede i det, og derfor kan de have en lidt dårlig virkning på bade fisk og vand, det gør ikke så meget i ferskvand.Lord Mike skrev:Lars jeg kan ikke se hvorfor myggelarver skulle svine mere end alm foder som vi giver i vores akvarier så længe vandet sies fra og der ikke overfodres som med alt andet mad? Naturligvis skal fodret ikke kun bestå af disse larver, men det er jo alment viden. Men kan du ikke lige forklare hvor disse skulle svine mere end andet foder for det forstår jeg altså ikke.Lars S skrev:Men man skal passe på med at fodre for meget med mygge larver, da de sviner en hel del og kan derfor få diverse værdier i saltvand til at stige ved et lille overforbrug.
Der er nogle her på forumet der direkte mener at de kan være skadelige i saltvand - det mener jeg dog ikke, i mindre grad.
Men det er altid fedt at se både ferskvand og saltvands fisk jagte levende fodre

Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.

530 l. Low tech.
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Ok, men idéen er også kun at give det som en yderligere variation af foder et par gange om ugen, så det burde ikke skade. Om de så feder mere end godt er, kan nok ikke gøre så meget her da alle fisk iforvejen er overvægtige 

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Sorte og klare myggelarver er helt fine af fodre med. Det ser lidt anderledes ud med de røde. De er som Lars S skriver ret fede, og har en klar tendens til at leve i stærkt forurentet vand.
Det eneste problem jeg ser med myggelarver, er at de dør meget hurtigt, hvis de ikke er blevet spist, og kan derfor forurene vandet, men vel næppe mere end andet overskydende foder.
Det eneste problem jeg ser med myggelarver, er at de dør meget hurtigt, hvis de ikke er blevet spist, og kan derfor forurene vandet, men vel næppe mere end andet overskydende foder.
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8900 Randers
mine fisk er ikke overvægtige de er elskovsbuttede
der skal jo være til dårlige tider

Lord Mike skrev:Ok, men idéen er også kun at give det som en yderligere variation af foder et par gange om ugen, så det burde ikke skade. Om de så feder mere end godt er, kan nok ikke gøre så meget her da alle fisk iforvejen er overvægtige
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Det er meget muligt dine er elskovsbuttede, men jeg vil helt klart sige at mine er dicideret fede da de virkelig skal bukke sig meget forover for de kan se gat-hulletRune B Jensen skrev:mine fisk er ikke overvægtige de er elskovsbuttede![]()
![]()
![]()

- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Jeg vil mene at dem som kommer fra akvariet i haven er mørke i farven da de ikke er klare og ihvertfald ikke røde.Carsten skrev:Sorte og klare myggelarver er helt fine af fodre med. Det ser lidt anderledes ud med de røde. De er som Lars S skriver ret fede, og har en klar tendens til at leve i stærkt forurentet vand.
Men hvor lang tid kan de da overleve i slatvand??
- rozzzna
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
det er ihvertfald normalt sorte larver fra alm stikkemyg.
- Lars S
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
Du skrev ikke at de lignede mig velRune B Jensen skrev:mine fisk er ikke overvægtige de er elskovsbuttede![]()
![]()
![]()

Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.

530 l. Low tech.