Hoppet fra blødkoraller til stenkoraller

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Hoppet fra blødkoraller til stenkoraller

Indlæg af jakobvillien »

Hej alle,

Nu er jeg som sådan ikke ny i faget, men jeg har netop gået fra små nanoer med lavt lysniveau til et 160 liter med HQi over. Det skabte jo nogle muligheder, og jeg har nu fået en caulastrea og en euphyllia. Her vil jeg så godt spørge om en Dummy guide til at holde stenkoraller, primært LPS.

Eksempelvis:
- Hvad skal man tilsætte? Jeg har kigget lidt på Saliferts all in one med calcium og strontium etc. Kan man tilsætte dette som anvist, doseringsmængde, eller er det vigtigt at måle disse løbende.
- Bør man anskaffe en doseringscomputer til sporestoffer?
- Foder, hvad bør man fodre med? Jeg har igen kigget på Saliferts foder til alle typer af koraller, sten såvel som blød.
- Hvad er vigtigt at måle, og er disse særligt sårbare overfor udsving i temp, etc. ?

Ja jeg ved det lyder som tåbelige begynder spørgsmål, men jeg er temmeligt grøn i stenkoraller. Jeg troede egentlig de kunne passe sig selv fint i mit nuværende setup uden de store problemer, men nu er jeg kommet lidt i tvivl om jeg har købt dem for tidligt. :oops:

begge ser egentlig ud til at klare sig fint, men min caulastrea synes at være blevet mindre i vævet, men har også delt sig i flere hoveder på de uger jeg har haft den, så det kan også bare være det.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Re: Hoppet fra blødkoraller til stenkoraller

Indlæg af jakobvillien »

Jeg har, som sikkert flere andre i disse dage, iøvrigt ekstremt svært ved at holde temperatur nede.... Den var oppe på et uhyggeligt højt 29,2 i dag. Is i baljen og hurtig slukket lys....
Dan-P
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5000 Odense C

Indlæg af Dan-P »

Du behøver slet ikke alt det farlige fancy tilsætningstoffer, nogle kører med det og det virker kanon for dem, andre tilsætter intet og det kører for dem. Du har sikkert hørt det mange gange før - prøv dig frem og det som virker for DIG holder du bare fast i.
Jeg kører lige nu et 60L med 2x 36w T5 rør som mange siger at det er for lidt til stenkoraller. Men jeg holder både acropora, millepora, caulestrea, to slags hammerkoraller, caliendrum og nogle forskellige blødkoraller helt uden problemer og de gror skide godt plus de holder farven.
Jeg tilsætter intet overhovedet, jeg fodre kun en gang om dagen med enten flagefoder eller artemia og skifter vand en gang om mdr. eller når jeg nu lige tager mig sammen til det hehe.
Kalkalger har jeg i strømmevis, nu har mit 60L kun kørt i 2mdr (det er en forsættelse fra min 37L fra da jeg boede hjemme, jeg er lige flytter for 2 mdr siden), og alligevel er min bagrude og overløb allerede helt spækket med kalkalger :)
Mit 350L hjørneakvarie bliver startet op i morgen regner jeg med, og det bliver også uden kalkreaktor, nitratfilter, sporestoffer osv. Jeg kan ikke benægte jeg måske vil begynde at tilføje lidt sporestoffer og kører vsv metoden senere hen. Men lige nu er planen at køre så standart som muligt da det virker fint for mig :)
Mit 430L mix reef.

viewtopic.php?f=93&t=59133
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Jeg bliver nødt til at kigge forbi dig på Fyn ved lejlighed Dan :)

Jeg er nu lidt lummer ved ikke at tilsætte Strontium og Calcium. Bør man ikke dette med alle stenkoraller?
Når korallerne vokser hiver de vel en del kalk ud af vandet.

Dan, bruger du osmosevand? Sorterer det kalk fra (totalt rookie spørgsmål). Overvejer at købe et osmose anlæg.
Dan-P
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5000 Odense C

Indlæg af Dan-P »

Jeg har købt osmoanlæg da jeg brugte det på mit 37L nano som du også kan se under medlemmers akvarier i den mindste gruppe hvor flot det faktisk var med kun 2x 18w lamper, og der kunne jeg også holde stenkoraller.
Men nu kan jeg kun fortælle om hvad der jo virker for mig - jeg tilsætter INTET og jeg har godt nok købe et osmoseanlæg men ikke fået det sat op endnu, så de sidste 2 mdr har jeg brugt alm. postevand stik imod min vilje, men det kører faktisk overraskende godt med postevand. Jeg har absolut ingen alger på sten eller sandbund, der kommer selvf. på ruderne med nogle dages mellemrum :) Men hver gang der fordamper vand hælder man jo nyt på, og det vand som du hælder på om det er postevand eller osmosevand indeholder jo også kalk ;)
Mit 430L mix reef.

viewtopic.php?f=93&t=59133
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Ja præcis, ved fordampning tilsætter man jo en del kalk. Jeg tænkte mere på om man overdoserer ved at tilsætte kalk. Men ved ikke om det er noget sludder. Det bliver vel bare udfældet hvis der er for meget kalk.
ivanj
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
16
Postnummer: 7800 Skive

Indlæg af ivanj »

Jeg tror ikke du skal satse på at køre uden at tilsæte calsium i længden. Jeg har prøvet at tilsætte meget små mængder calsium og på et tidspunkt skulle mine koraller have førstehjælp, simpelthen fordi de ikke fik nok.
mvh ivan
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Ok, tak. Det var det jeg tænkte. Nu er det nok ikke så kritisk med mine to koraller, men det skal nok tilsættes i længden.

Tilsætter man bare som anvist xxml/xxliter? Her mener jeg, om man behøver at måle?
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Mht om der skal tilsættes kalk til vandet, så er det vel bare et spørgsmål om at måle sin Ca værdi og derved har man svaret på om det er nødvendig med tilsætning eller ej...(husk også at måle din KH)

Hvis du skifter regelmæssig vand i akvariet ville jeg ikke begynde med sporeelementer før der kommer mere end 10-15 koraller, da der er sporeelementer i saltet som skulle kunne tilfredsstille koraller i det antal som skrevet tidligere....
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Ok. Lyder fint så.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Jeg vil nu mere, at der netop IKKE er ret meget kalk i fersk osmosevand - RO er jo blødt vand...
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

amddurin skrev:Jeg vil nu mere, at der netop IKKE er ret meget kalk i fersk osmosevand - RO er jo blødt vand...
Der skulle slet ikke være noget. Ordenligt osmose vand har en Ms på 0-5. Og almindeligt hanevand kan have op til 600-800. Og kommer vandet et smut forbi et "silicatfilter" burde der slet ikke være noget tilbage i vandet end vand.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af Musiker »

De vigtigste ting at holde vedlige er:
1. KH
2. Ca
3. Mg
4. Saltindhold
5. Lavt næringsindhold

Af de ting checker jeg KH mindst et par gange om ugen. De andre typisk en gang om ugen, ofte mindre.
Mht foder og sporstoffer, så er jeg enig med Lord M. Det er ikke nødvendigt at tilsætte noget før der er kommet en del koraller og vækst i akvariet.

Caulstrea'en burde ikke have problemer i din bajle. Nogle dage kan de godt trække sig lidt sammen - Kommer "fangarmene" frem efter lyset slukker?
Den kræver ikke meget lys og har ikke noget imod lidt næring i vandet. De bryder sig ikke om at stå i stærk strøm.
Nu skriver du godt nok at du bruger vandhane vand. Så det kunne være sjovt og kende din nitrat værdi?

/Henrik
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Lidt nitrat er faktisk noget netop de to koraller trives helt fint med!!, men på sigt når vi taler bl.a. Acropora er det en lidt anden sag.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Tentaklerne kommer fint frem om natten.

Min nitrat er stort set nul. Har lidt nitrit desværre.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af Musiker »

Hvis du har lyst, vil jeg da gerne kigge forbi og se på sagerne.. Kan sikkert ikke sige så meget, men det kan være meget rart at få et par ekstra øjne på det (ved jeg af erfaring)..

Mvh
Henrik
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Hej Henrik,

Du må meget gerne kigge forbi, da der er et par ting jeg gerne ville have en second opinion på.

Jeg kan torsdag? Alternativt er jeg hjemme mellem 12 og 16 imorgen, onsdag.

Mvh, Jakob
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"