underligt....
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9830 Tårs
- Geografisk sted: nordjylland
underligt....
har oplevet en lidt underlig ting her i varmen, sidste år døjede vi meget med temp i vores rsm 130, bare det tænkte på at blive varmt uden for, så røg temp på vandet lyn hurtigt op på 28-29gr. nu ligger temp fast på ca 26-27gr det eneste vi har gjort anderledes i år er at vi har skiftet den originale skummer ud med en tunze 9002, kan det virkelig passe at det kan påvirke temp i akvariet så meget.
håber der er nogle der har oplevet lign.
håber der er nogle der har oplevet lign.
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Re: underligt....
Har ikke selv oplevet det, men der er nogen pumper der kan afgive rigtig meget varme, så det kan godt passe.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fredericia
Hejsa Morild,
Ja har oplevet noget lignede, DOG bare i ferskvand. Jeg havde en Fluval FX5, som jeg solgte, da den brugte lidt for meget strøm, synes jeg. Havde bøvlet en del med varme forrige sommer, men skænkede SLET IKKE pumpen en tanke.. Da jeg så fik den pillet fra, og satte den nye til, så faldt min temperatur 4-5 grader.
Så jeg kunne godt forestille mig, at det også kunne være tilfældet her, da man jo bruger en skummer til saltvand, hvor man "normalt kun" bruger en spandpumpe til ferskvand
Ja har oplevet noget lignede, DOG bare i ferskvand. Jeg havde en Fluval FX5, som jeg solgte, da den brugte lidt for meget strøm, synes jeg. Havde bøvlet en del med varme forrige sommer, men skænkede SLET IKKE pumpen en tanke.. Da jeg så fik den pillet fra, og satte den nye til, så faldt min temperatur 4-5 grader.
Så jeg kunne godt forestille mig, at det også kunne være tilfældet her, da man jo bruger en skummer til saltvand, hvor man "normalt kun" bruger en spandpumpe til ferskvand
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6800 Varde
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)
hmmm, tror egentlig også mit varme problem er forsvundet efter at have skiftet til en luftstens pumpe 

- Lars S
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1989
- Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
- Kontakt:
Ja, det skal nok passe der er en masse som overser / tænker ikke på at alle pumper afgiver varme mere eller mindre.
Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.
http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.

530 l. Low tech.
http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: København Ø
Jep pumper kan sagtens afgive varme, endda meget varme... Specielt hvis de ikke bliver afkalket/renset ind i mellem.
/Henrik
/Henrik
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Jo mere luft en skummer trækker igennem jo mere afkøler den også systemet. Vand der fordamper afkøler, mon ikke det er der den største kølegevinst skal findes.
SPS : Stability provides succes
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: South Dakota
- Kontakt:
Det havde det nok vaeret hvis ikke det var fordi at pumperne bliver temmeligt varme.nielsk skrev:mon ikke det er der den største kølegevinst skal findes.
jeg har to 90w (mener jeg) pumper paa min skimmer. Hvis jeg slukker for den en uge dropper temperaturen i systemet et par grader med garanti.
Senest rettet af UrbanSage ons 24. jun 2009 21:07, rettet i alt 1 gang.

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Da jeg i sin tid havde 2 store powerheads i akvariet til at sørge for cirkulationen, og så skiftede til 2x Tunze stream. Faldt temperaturen så meget at det var lige før end at jeg måtte smide et varmelegme i sumpen.
Så pumperne betyder langt mere end vi tror
Så pumperne betyder langt mere end vi tror
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9830 Tårs
- Geografisk sted: nordjylland
jamen jeg er da glad for at det ikke er mig der er helt galt på den. men lige i det her tilfælde vil jeg da slet ikke klage, skønt at temp er faldet, især her i varmen:-))