VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Ventetid (indkørsel af bundlag) ??

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
rpof
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
16
Postnummer: 5000 Odense C

Ventetid (indkørsel af bundlag) ??

Indlæg af rpof »

Hej

Jeg startede mit akvarie op for en lille uges tid siden og der er begyndt at komme en rigtig fin algevækst i akvariet :GO MEN akvariet er indtil videre startet op unden et bundlag da det der var med da jeg hentede det ikke lige var i min smag (koralgrus), og jeg vil gerne have en fin sandbund!! :y Akvariet er på 110 L med indvendig sump og 13 kg LS. Og her kommer det store spørgsmål så:

Når jeg nu engang får valgt mig et bundlag, så sker der vel en hel masse med mine værdier igen og ventetiden til jeg opnår de rigtige værdier bliver endnu engang længere, eller er jeg helt forkert på den?? :biggrin:

Jeg har i øvrigt tænkt mig at tilføje sandet igennem en tragt med en slange på, så det kan fyldes direkte på bunden af akvariet og ikke en masse uønskede steder som på mine fine LS :biggrin:
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2009

Re: Ventetid (indkørsel af bundlag) ??

Indlæg af stefan_sørensen »

jeg har ladt mig fortælle af carsten fra decocean at ved at vælge det helt fint sand, så vil du opleve at det med tiden rådner da det er for fint til at sandet kan "ånde" og hvis du tager det for groft, så vil skidtet bare lægge sig ned i det uden at kunne komme op igen..
efter hans mening så er fiji pink 0,1 - 0,5 mm (tror det er sådan) den bedste størrelse da det ikke samler skidt og tillader det at "ånde"
tror ikke du skal være bange for at dine værdiger skræver helt ud, som når man lægger sten i, men det er da muligt at der kan komme en smugle alger hvis du vælger levende sand, da der måske er lidt af bakterierne som er døde..
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8370 Hadsten
Geografisk sted: Hadbjerg

Indlæg af martinknorr »

Ja det er der vist forskellige meninger om...

Personligt så ventede jeg med at komme bundlag i, til efter jeg havde haft den helt store algeopblomstring. Jeg mærkede ikke den helt store forlængelse af vente tiden. Grunden til jeg ventede var egentlig for at undgå at få alt for mange alger i bundlaget, som efter sigende sommetider skulle være svært at få en pæn bund igen.
Om det er rigtigt ved jeg ikke,kan kun sige at min bund er pæn hvid det meste af tiden :-)

Kan også vær der er forskel på hvad det er for noget bundlag du vælger, men det er der vist folk herinde der ved mere om end mig:-)
MVH
Martin
8370 Hadsten
rpof
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
16
Postnummer: 5000 Odense C

Indlæg af rpof »

Det var to absolut MEGET brugbare svar!! Jeg tror faktisk jeg vil prøve at benytte mig af begge to. Og det skal lige siges at jeg havde/har tænkt mig at bruge levende sand :D
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2630 Taastrup

Indlæg af stefan_sørensen »

har også læst om andre som skriver at de ikke kan få sandet rent bagefter..
men jeg kom bare mit koralgrus i, fik så heller ikke voldsomt mange alger, først da der kom lidt fisk i, men det forsvandt hurtigt igen og gruset er helt hvidt igen.. men måske det er anderledes hvis man ikke bruger indkørte sten som mig, for så er det klart at man vil få en meget større alge opblomstring og det er muligt at man så kan svært ved at få det hvidt igen...
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"