nitratfilter
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2610 Rødovre
nitratfilter
hej jeg har købt et nitratfilter,spørgsmål hvor tit skal det renses og hvordan gør man det
430l +160l sump
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Re: nitratfilter
Med så sparsom info, skal du ikke forvente noget svar..... Du bliver da nød til at fortælle hvilken filter der er tale om, da der findes flere forskellige nitrat-filter som yderligere kan køre med forskellige medier.....
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fredericia
Jeg har ikke selv et aqualight nitratfilter, men et JJ-filter med svovl, jeg renser det kun når flowet bliver reduceret (læs afgangsvandet begynder at "dufte" lidt af prut), og så renser jeg det kun let i akvarievandet, i håb om at bevare så meget af bakteriekulturen som muligt for at reducere opstartstiden igen, jeg har renset mit filter 2 gange i løbet af knap1½-2 år, der kunne formodentlig være gået endnu længere, hvis ikke jeg havde rodet op i akvariet, for alt det frigivne snask var med til at stoppe filteret til på trods af det meget langsomme flow
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
HejBrian C skrev:Jeg har ikke selv et aqualight nitratfilter, men et JJ-filter med svovl, jeg renser det kun når flowet bliver reduceret (læs afgangsvandet begynder at "dufte" lidt af prut), og så renser jeg det kun let i akvarievandet, i håb om at bevare så meget af bakteriekulturen som muligt for at reducere opstartstiden igen, jeg har renset mit filter 2 gange i løbet af knap1½-2 år, der kunne formodentlig være gået endnu længere, hvis ikke jeg havde rodet op i akvariet, for alt det frigivne snask var med til at stoppe filteret til på trods af det meget langsomme flow
Undskyld jeg forstyrre her men hvordan har virkningen været af dit nitrat og evt fosfat filter været? virker det bare de JJ reaktore der? har selv lige hentet 2 stk idag:-)
MVH
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fredericia
mit nitrat ligger konstant på <0,5 mg/l, og det selvom jeg ikke er fedtet med foderet og har et par store grådige fisk i tanken, nu er min JJ, så den gamle model, den kan godt være en lille smule drilsk indtil man lige finder fidusen, men jo det er noget der virker
mit fosfatfilter er som bare en deltec FR509 med et kg Rowaphos i og volumenmæssigt ca det samme i kul, (kullet er den fine variant fra aquafair, har prøvet den grove, var ikke tilfreds)
men min fosfat ligger et sted mellem 0,008 og 0,015 mg/l målt med Rowa's testkit
men bortset fra det, så var det jo ikke det tråden drejede sig om
mit fosfatfilter er som bare en deltec FR509 med et kg Rowaphos i og volumenmæssigt ca det samme i kul, (kullet er den fine variant fra aquafair, har prøvet den grove, var ikke tilfreds)
men min fosfat ligger et sted mellem 0,008 og 0,015 mg/l målt med Rowa's testkit
men bortset fra det, så var det jo ikke det tråden drejede sig om

Mvh. Brian
- demian
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2002
Hejsa. jeg har selv et nitrat filter Deltec 3 rums. koster vist 2k. efter at have læst om velligeholdelsen af sådan et filter med køb af nitrat fluid bacteria og al det med vodka/ sukker edike for at holde en nitrat bakterie kultur kørene.
Synes jeg at et alge filter var noget nemmere at køre med efter de gør et samme og der skal man bare skrabe alger væk. blev lidt lun på denne metode med algeskrubber og er ved at bygge en. her er linket
http://www.fishforum.com/saltwater-aqua ... diy-18000/
Synes jeg at et alge filter var noget nemmere at køre med efter de gør et samme og der skal man bare skrabe alger væk. blev lidt lun på denne metode med algeskrubber og er ved at bygge en. her er linket
http://www.fishforum.com/saltwater-aqua ... diy-18000/
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense NØ
JA, svovlkuglerne skal tages ud og skylles, og så skal filteret genstartes, men pas på det lugter meget grimt, hvis det er købt brugt og du ikke kender alderen på kuglerne vil det være en god ide at købe nogle nye.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.