kølerstørelse
- Brintlev
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Køge
kølerstørelse
Hej
Har et Red sea max 250, og en del varmeproblemmer
Er ved at undesøge marked for kølere, og kunne godt lige bruge nogle råd inden køb
Er der nogle ulemper ved at købe en køler der er større end nødvendigt, har nemlig overvejet at købe en køler der kan klare en del flere liter end mit akvarie er på.
Årsag til dette er at jeg tænkte at køleren måske ville køle en del hurtigere, og derved ville køleren være kortere tid om at køle, hvilket derved ville resultere i mindre støj, som er et plus faktor især hos konen.
Dog afgiver den jo nok os en del mere varme, hvilket i mit tilfælde måske ikke er så godt da jeg påtænker at den skal være i mit kabinet under akvariet, Men for at løse det problem kunne jeg sætte 1-2 blæsere op i kabinetet for at holde luften ventileret rundt om køleren, men ved dog ikke om det er nok?
Har set lidt på forskellige kølere i foskellige størelser og mærker, og her kunne jeg godt tænke mig at vide hvilken i ville vælge hvis det var jer der skulle ud at købe til et setup som mit. Som sagt har jeg lidt krav
Den skal kunne stå inde i mit skab under akvariet
Helst ikke larme så meget, når den køler
Og må os gerne være billig i drift( men går ud fra, at selvom de større bruger mere strøm, så er de stadig økonomiske, idet de køler hurtigere ned, ik?)
følgende kølere har jeg set på:
Teco TC 10 (synes det er fedt den har uv-lys og varmelegme) 488 euro eskl. fragt på ebay i italien
Aqua medic titan 250/500( har hørt godt om det her mærke) en del forskellige priser på diverse ebay både som brugte og nye
Heilea 250/300 ( har hørt at de bliver producerede samme sted som aqua medic)220 pound for Heilea 250 og 240 pound for Heilea 300 eskl. fragt
Resun Mini20 chiller( lille og måske bedre, når den skal stå i et kabinet) 190 dollars eskl. fragt
Boyu 75( ved at der er nogle der bruger den til rsm250 med succes) 2600 kr. dyfo svendborg eskl fragt
Håber der er nogle som kan hjælpe mig med en beslutning
Hilsen
Christian
Har et Red sea max 250, og en del varmeproblemmer
Er ved at undesøge marked for kølere, og kunne godt lige bruge nogle råd inden køb
Er der nogle ulemper ved at købe en køler der er større end nødvendigt, har nemlig overvejet at købe en køler der kan klare en del flere liter end mit akvarie er på.
Årsag til dette er at jeg tænkte at køleren måske ville køle en del hurtigere, og derved ville køleren være kortere tid om at køle, hvilket derved ville resultere i mindre støj, som er et plus faktor især hos konen.
Dog afgiver den jo nok os en del mere varme, hvilket i mit tilfælde måske ikke er så godt da jeg påtænker at den skal være i mit kabinet under akvariet, Men for at løse det problem kunne jeg sætte 1-2 blæsere op i kabinetet for at holde luften ventileret rundt om køleren, men ved dog ikke om det er nok?
Har set lidt på forskellige kølere i foskellige størelser og mærker, og her kunne jeg godt tænke mig at vide hvilken i ville vælge hvis det var jer der skulle ud at købe til et setup som mit. Som sagt har jeg lidt krav
Den skal kunne stå inde i mit skab under akvariet
Helst ikke larme så meget, når den køler
Og må os gerne være billig i drift( men går ud fra, at selvom de større bruger mere strøm, så er de stadig økonomiske, idet de køler hurtigere ned, ik?)
følgende kølere har jeg set på:
Teco TC 10 (synes det er fedt den har uv-lys og varmelegme) 488 euro eskl. fragt på ebay i italien
Aqua medic titan 250/500( har hørt godt om det her mærke) en del forskellige priser på diverse ebay både som brugte og nye
Heilea 250/300 ( har hørt at de bliver producerede samme sted som aqua medic)220 pound for Heilea 250 og 240 pound for Heilea 300 eskl. fragt
Resun Mini20 chiller( lille og måske bedre, når den skal stå i et kabinet) 190 dollars eskl. fragt
Boyu 75( ved at der er nogle der bruger den til rsm250 med succes) 2600 kr. dyfo svendborg eskl fragt
Håber der er nogle som kan hjælpe mig med en beslutning
Hilsen
Christian
Uden akvarie
- kaal43
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 5700 Svendborg
- Saltvand siden?: 2008
Re: kølerstørelse
Hej har også et rsm 250l og havde også problemer med varmen. Men har købt en boyd 350 den kører fantastisk og den larmer ikke mere end et kølerskab,og det er jo et stort plus.Og den sænker temperaturen med 1,5 grad på 5 minutter så den kører ikke så meget endnu et plus (fik den til en supper pris hos dyfo svendborg) 

- Brintlev
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
Hej kaal43kaal43 skrev:Hej har også et rsm 250l og havde også problemer med varmen. Men har købt en boyd 350 den kører fantastisk og den larmer ikke mere end et kølerskab,og det er jo et stort plus.Og den sænker temperaturen med 1,5 grad på 5 minutter så den kører ikke så meget endnu et plus (fik den til en supper pris hos dyfo svendborg)
hvad er en superpris?, og kan ikke se nogle model på deres hjemmeside der hedder 350...Står den i dit skab, uden problemmer?
hilsen
Christian
Uden akvarie
- kaal43
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 5700 Svendborg
- Saltvand siden?: 2008
Hej brintlev
ja den kan lige stå forneden så pumpen er foroven. Mener ikke at den har været på hans hjemmeside så det kan være at det var den eneste han havde.Pris kan jeg ikke komme ind på da det var meget billigt.
men i forhold til københavner priser kunne jeg næsten havde fået 2 stk så!!!!!!!
ja den kan lige stå forneden så pumpen er foroven. Mener ikke at den har været på hans hjemmeside så det kan være at det var den eneste han havde.Pris kan jeg ikke komme ind på da det var meget billigt.

- Brintlev
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
kaal43 skrev:Hej brintlev
ja den kan lige stå forneden så pumpen er foroven. Mener ikke at den har været på hans hjemmeside så det kan være at det var den eneste han havde.Pris kan jeg ikke komme ind på da det var meget billigt.men i forhold til københavner priser kunne jeg næsten havde fået 2 stk så!!!!!!!
ja det lyder som en god pris, gør du noget for at holde varmen nede i skabet, hvor køleren står. Har du instaleret blæsere til at cirkulere luft ind til køleren
christian
Uden akvarie
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
hej christian
hvad du nu vælger for mærke aner jeg ikke så meget om,men det er ikke en god ting at have en alt for stor køler på da det slider meget på enheden on/off+køller i kabinet er en ond spiral at komme ind i,da de afgiver enorm megen varme..
hvad du nu vælger for mærke aner jeg ikke så meget om,men det er ikke en god ting at have en alt for stor køler på da det slider meget på enheden on/off+køller i kabinet er en ond spiral at komme ind i,da de afgiver enorm megen varme..
- Brintlev
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
Hej Ole
Kan du forklare det lidt dybere... mener du, at køleren ikke må køle for hurtigt.. kender ikke noget til kølere, fordi troede at alle kørte on/off altså kører når der er brug for det og slukker når der er brug for det. Har det der on/off noget at gøre med størelsen på køleren?
Hilsen
Christian
Kan du forklare det lidt dybere... mener du, at køleren ikke må køle for hurtigt.. kender ikke noget til kølere, fordi troede at alle kørte on/off altså kører når der er brug for det og slukker når der er brug for det. Har det der on/off noget at gøre med størelsen på køleren?
Hilsen
Christian
Uden akvarie
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Når køleren er meget stor så køler den hurtigt, og derfor slukker den hurtigt igen.
- Brintlev
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
og er det ikke godt?thyme skrev:Når køleren er meget stor så køler den hurtigt, og derfor slukker den hurtigt igen.
christian
Uden akvarie
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Det er jo lidt som at slukke og tænde en pære hurtigt hele tiden, det slider på den.
- Brintlev
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
hej thyme.
det kan jeg selvfølgelig godt se, hvis det var dig hvilken køler løsning ville du så vælge?
christian
det kan jeg selvfølgelig godt se, hvis det var dig hvilken køler løsning ville du så vælge?
christian
Uden akvarie
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
jah det ved jeg snart ikke den er svær 
Jeg ville nok vælge: Boyu 75 ikke fordi jeg ikke selv ville købe noget i udlandet, men det er en god pris og så får man jo dansk garanti.

Jeg ville nok vælge: Boyu 75 ikke fordi jeg ikke selv ville købe noget i udlandet, men det er en god pris og så får man jo dansk garanti.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3230 Græsted
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Nordsjælland
Jeg har en teco t15 på mit rsm 130 og er meget glad for den
Når den køre kan man ikke høre den
Prøv at ringe til klovnefisken og snak med thomas den kan være han har en brugt køler til en god pris

Når den køre kan man ikke høre den

Prøv at ringe til klovnefisken og snak med thomas den kan være han har en brugt køler til en god pris