Kan gulvet holde?

Forum for generel snak omkring saltvand.
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

Kan gulvet holde?

Indlæg af MMartin »

Jeg går og overvejer at anskaffe mig en balje på ca 550L. Bor i en ganske alm københavner lejlighed men er i tvivl om om gulvet kan holde til det. Vil jo nødigt have at akvariet ender hos underboen. Er der nogen der ved om det kan blive et problem med et akvarie på den størrelse?
Michel sørensen
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2009

Re: Kan gulvet holde?

Indlæg af Michel sørensen »

du skal nok understøtte med noget ellers tror jeg ikke der sker noget. Ellers spørg ham der har lejlighederne.
819l saltvand!
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MMartin »

Understøtte med hvad? Der er desværre ingen ejer af lejligheden da ejeren er gået konkurs
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Jeg vil sige at det skal kunne holde... Men ingen af os kan sige det med sikkerhed!!

- En lille historie:

Jeg havde en byggesagkyndig ude for at godkende at mit gulv kunne bære et 1400 ltr, med 250 ltr. sump...

- På hans godkendelse viste det sig til trods at det kunne det ikke... Det sank 6 cm.

Og her ligger jeg så og roder i kælderen for at løfte gulvet på plads:

Billede

- Gulvet bærer idag 810 ltr. :K

:f3:
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MMartin »

damn, det var sgu da en dårlig oplevelse:( Skete der noget med akvariet?
Brugeravatar
mathiaskehlet
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 3520 Farum
Geografisk sted: Farum

Indlæg af mathiaskehlet »

Nu har jeg set din lejlighed da jeg købte koraller fra din sidste balje, og jeg tror godt dit gulv kan holde hvis du fordelere vægten ud, og ikke ligger alt vægten på 4 ben
Men det er sefølig aldrig til at sige... :D
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

minimalmartin skrev:damn, det var sgu da en dårlig oplevelse:( Skete der noget med akvariet?
Akvariet holdt til det... Men blev efterfølgende solgt billigt her på forum! :biggrin:

- Det havde så afgjort overskredet Dana lims lovede 20% elastisitet... :K
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Rune B Jensen
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
16
Postnummer: 8900 Randers

Indlæg af Rune B Jensen »

Jeg tror også godt at det kan holde hvis du bare fordeler vægten med en plade, så skal det nok holde.
jeg bor i en ældre ejendom på 2nde sal og har 877 ltr + 368 ltr sump og det går fint det knager lidt fra gulvbrædderen en gang imellem, men de har også fået små 1000 ltr vand efterhånden.....
men det er da bare og tjekke din forsikring også prøv....
William Jr skrev:
minimalmartin skrev:damn, det var sgu da en dårlig oplevelse:( Skete der noget med akvariet?
Akvariet holdt til det... Men blev efterfølgende solgt billigt her på forum! :biggrin:

- Det havde så afgjort overskredet Dana lims lovede 20% elastisitet... :K
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Jeg ville helt sikker lægge en plade til at fordele vægten feks. 22mm vandfast plade af en art. MDF , Støbeplade eller krysfiner.

Mit kommene akvarie bliver også sat på en plade selv om jeg har masiv aske gulv. Jeg bor i hus og det gør ingen forskæld ud fra om gulvet kan bære. Jeg tager ingen chancer. Det er noget surt at skulle tømme alt igen bare pga. man har sparet de 500 kr en stump plade koster.

Steen
T1000
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: 5500 middelfart

Indlæg af T1000 »

skru en plade på gulvet samme mål som akvariet .. så tror jeg ikke der sker noget. Helst så tyk en plade så muligt ca 22 mm -28 mm det vil dele vægten mere ud .. skru så mange skruer i pladen du kan ...

har hjulet en ven med at sætte hans nye akvarie op og min brors det var et akvarie der var 1180 l det holdte fint altså ca 1300kg
400l akvarie med optisk front ,sump 120l, ialt 520 .bubble king 200 mini , ATI powermodul 6x54watt +2x39 wattt5,Ghl profilux plus 2,3 tunze 6055 ghl styret

Sps fragtmenter søges
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Ingen grund til skruger vægten fra akvariet skal nok holde pladen på plads.
Den dag i vil af med lejligheden har i så heller ikke ødelagt gulvet med skruger.

Steen
morten-s
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 6200 Aabenraa
Geografisk sted: Aabenraa

Indlæg af morten-s »

Husk og tage højde for vibrationer i gulvet. Hvis gulvet vibrere meget når i går på det er det ikke et godt tegn. Hvis akvariet ikke står helt i vatter og gulvet vibrere meget når igår kan det få store koonsekvencer. Bare spørg mig fik 350 l vand på gulvet for noget tid sidet. Det startede med at jeg så en lille revne i akvariet og da jeg kalde på kæresten for at hun skulle komme over og se det fik vibrationerne i gulver reven til at løbe og så kom der vand. Dertil skal det siges at kærsten kun vejer 50 kg. :wink:
Hvis det var mig ville jeg ikke sætte det op men det kan også være jeg bare er en nervøs type men ''better save then sorry''
ps. vores gulv er massiv aks 30mm tror jeg nok
Mvh Morten
Project: Red sea Reefer 170
Mit gamle rsm 130 viewtopic.php?f=3&t=40904
corrupt_superstar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18
Postnummer: 8660 Skanderborg
Geografisk sted: Skanderborg

Indlæg af corrupt_superstar »

Det kan snildt holde vil jeg sige, har haft 1200 liter på 1. sal, der lagde jeg os en 22 mm mdf plads ud, igen probem.. :)
Saltvand igen, er dog i tvivl hvilken størrelse..
prezn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 6950 Ringkøbing
Geografisk sted: Vestjylland

Indlæg af prezn »

corrupt_superstar skrev:Det kan snildt holde vil jeg sige, har haft 1200 liter på 1. sal, der lagde jeg os en 22 mm mdf plads ud, igen probem.. :)
Nu er der os MEGET forskel fra bygning til bygning, til hvor gammel til hvilken stand den er i :)
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MMartin »

Tænkte lige på folk der har kæmpe store og fyldte bogreoler. Det må jo vejer ligeså meget som et stort akvarie, og har aldrig hørt om folk hvor bogsamlingen endte hos underboen
Brugeravatar
exzos
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8900 Randers

Indlæg af exzos »

minimalmartin skrev:Tænkte lige på folk der har kæmpe store og fyldte bogreoler. Det må jo vejer ligeså meget som et stort akvarie, og har aldrig hørt om folk hvor bogsamlingen endte hos underboen
Der er også lidt fysisk forskel på en bog og vand ;)
T1000
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: 5500 middelfart

Indlæg af T1000 »

jeg mener bare at det kan godt være det sagtens kan holde uden skruer ,men der er altid vibrationer i et gulv og derfor så put nogle skruer i for at være sikker ...

prøv lige at lægge et par billeder ind i tråden så vi kan se det ......
400l akvarie med optisk front ,sump 120l, ialt 520 .bubble king 200 mini , ATI powermodul 6x54watt +2x39 wattt5,Ghl profilux plus 2,3 tunze 6055 ghl styret

Sps fragtmenter søges
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

På et plankegulv er det vigtigt at anbringe akvariemøblets ben ovenover spærene/strøerne - ikke imellem (ellers giver gulvet efter). Hvis man ikke er HELT sikker på hvor spær/strøer ligger i gulvet, bør man have en plade til at fordele trykket. Jeg har prøvet med et 200 L som stod og hoppede hver gang man gik forbi...
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg

Indlæg af Kasper j. »

Jeg har sat mit akvarium på en 90 x 150 cm mdf plade med en tykkelse på 12 mm. Mdf pladen har jeg malet i hvid med 2 lag af noget vand-fast glans-40 maling fra Bauhaus. Gulvet det står på er parket gulv og lejligheden er fra 1987 og er bygget af beton elementer så jeg regner med at det holder.

Jeg ville ikke sætte et 500 L akvarium op, i en ældre lejlighed, uden at evt. en tømmer havde vurderet gulvet. Især ikke hvis underboen er sindsyg ;-)
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MMartin »

Kasper j. skrev:Jeg har sat mit akvarium på en 90 x 150 cm mdf plade med en tykkelse på 12 mm. Mdf pladen har jeg malet i hvid med 2 lag af noget vand-fast glans-40 maling fra Bauhaus. Gulvet det står på er parket gulv og lejligheden er fra 1987 og er bygget af beton elementer så jeg regner med at det holder.

Jeg ville ikke sætte et 500 L akvarium op, i en ældre lejlighed, uden at evt. en tømmer havde vurderet gulvet. Især ikke hvis underboen er sindsyg ;-)
Hehehe :wink: og han er jo sindsyg...... :(
Florence
Reactions:

Indlæg af Florence »

Håber det er ok jeg lige spørger i dit link.

Hvornår skal man så være på vagt, jeg skal have et 300 liter og jeg bor i en gammel lejlighed i stuen. Men det er sådan at bog reolen vugger når man går på gulvet. Jeg har et 130 l nu, det vugger ganske let når man er helt tæt på.

Det står på et bord som har en plade fod, skal jeg få lave en ekstra plade?
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MMartin »

Går ud fra at gulvet vil holde, men...... Nu har jeg siddet og læst lidt i diverse gamle tråde. Bordet akvariet skal stå på er et porsa bord hvor de nederste tværstivere er helt nede ved gulvet. Bordet er 50 cm højt 2 meter langt og 60 cm dybt.

Siden det er en gammel lejlighed og guvlet er lidt skævt vil jeg sætte bordet på en træ plade, men er slet ikke sikker på at det vil stå i vatter af den grund, så vil lige høre hvad folk gør for at få deres akvariet til at stå i vatter?

Og er det nødvendigt at sætten en træplade og flamingo mellem bord og akvarie?
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

minimalmartin skrev:Tænkte lige på folk der har kæmpe store og fyldte bogreoler. Det må jo vejer ligeså meget som et stort akvarie, og har aldrig hørt om folk hvor bogsamlingen endte hos underboen
Reoler har også en større flade at fordele vægten på end et akvarie bord med 4-6 små fødder...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
melau
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af melau »

det er ikke hvor tykt gulvet er, men hvor langt der er mellen strøgerne, og en MDF plade er heller ikke lige den bedste løsning, da den forholdsvis nemt bukker samlignet med krydsfiner. du kan også ligge noget tømmer (på højkant) under en plade til at stille bordet på, så du laver en slaks sokkel. men krever lidt arbejde hvis gulvet er skævt. dette vil aflaste dine gulvbrader.
så er der kun 2 spørgsmål. 1. kan dine strøger tage trykket? 2. skal det stå så det kan nå strøgerne.
der er også den løsning at få lavet et stålsteld til akvariet, der kan nå mellem

hvis jeg var dig ville jeg finde et mindte akvarie/balge på 100L+ og fylde den med vand, og så gå rundt om den for at se hvordan vandet reager deri..

håber du kan bruge dette til noget og :h :h

ps. ´der skal sku en del bøger til det vejer over 600kg :)
Bjarke40
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: 9000 Aalborg

Indlæg af Bjarke40 »

Nu bliver jeg da helt nervøs, da jeg står og skal flytte i lejlighed. Jeg har et 250L med en 120L sump. Jeg kan da sagtens have det til at stå, eller hva? :s
melau
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af melau »

250L er jo kun halvt så stort og der er jo heller ikke lige så mange kg sten feks. Men det kommer helt an på konstruktionen af gulvet. Hvor meget det kan bære.
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MMartin »

NU har jeg købt en plade til at stille akvariet på og har tænkt mig at male pladen med vandfast maling. Nu er spørgsmålet så bare hvordan jeg får det hele i vatter...... Akvariet/plade hælder ca en cm forover. Vil det være ok bare at købe en træliste og lægge den under pladen akvariet står på?
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Hvilken muglighed har du for at stide på dit akvarie bord for der ville jeg helst selv gøre det.

Kan du ikke dette har du nok ret i at du kan lave nogle lister der er høvlet så det meste af pladen bliver understøttet ellers er der ingen ide i at lægge en plade for at fordele vægten.

Steen
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MMartin »

[quote="spdiving"]Hvilken muglighed har du for at stide på dit akvarie bord for der ville jeg helst selv gøre det.

Den fangede jeg ikke lige...... Hvad mener du med stide?

Bordet er et porca bord som ikke har ben, eller dvs det har også tværstivere helt nede ved gulvet (håber det gav mening)
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Det gik lige hurtigt nok..hehe

Da du ikke kan stille på akvarie benene ville jeg lægge noget under de porca rør så du stadig fordeler vægten fra pladen du har købt.

opklods så du understøtter dine porca rør mest mugeligt.

Steen
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"