Osmoseanlæg med for meget spildevand?!
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4293 Dianalund
- Saltvand siden?: 2009
Osmoseanlæg med for meget spildevand?!
Jeg har lige købt et aqua medic standard 150 osmoseanlæg brugt. Da jeg sætter anlæget til løber der rigtig meget spildevand ud og kun få dryp rent vand. Jeg lod det løbe lidt for at se forholdet, og endte ud med ca. 7-8 liter spildevand til ½ liter rent vand! Hvad kan der være galt? Er det fordi der ikke er tryk nok på?
Og lige et helt andet spørgsmål: Fjerner et sådan anlæg også silikater og nitrat fra vandet? eller SKAL man tilslutte et ekstra filter?
Og lige et helt andet spørgsmål: Fjerner et sådan anlæg også silikater og nitrat fra vandet? eller SKAL man tilslutte et ekstra filter?
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Silkeborg
Re: Osmoseanlæg med for meget spildevand?!
Hvis der ikke er et silikat filter på sidst, så fjerner det ikke silikat.
Og hvor gammel er osmoseanlægget?? For det kan godt være membranen der er slidt eller har været udtørret.
Og hvor gammel er osmoseanlægget?? For det kan godt være membranen der er slidt eller har været udtørret.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Det er ca. et halvt år gammelt, mener jeg nok. Hvor længe skal der gå før membranen bliver udtørret? Og i så fald er der så noget man kan gøre? Det er ikke så længe siden den tidligere ejermand selv brugte det.
- Kiwa
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2860 Søborg
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Hej Peter
Du skal have en boosterpumpe på, så trykket er i orden. Mit anlæg giver også meget spildvand, hvis pumpen ikke er tilsluttet. Membranerne skulle efter sigende være ganske nemme at holde, hvis der bare er et minimalt stykke slange på både ind- og udgang, så holder det snildt fugtigt i selve patronen i en måned. Effekten kan testes med en TDS-måler.
Du skal have en boosterpumpe på, så trykket er i orden. Mit anlæg giver også meget spildvand, hvis pumpen ikke er tilsluttet. Membranerne skulle efter sigende være ganske nemme at holde, hvis der bare er et minimalt stykke slange på både ind- og udgang, så holder det snildt fugtigt i selve patronen i en måned. Effekten kan testes med en TDS-måler.
Hilsen Kim
320l opstartet den 12. april 2009 se evt. tråden, hvis du vil følge udviklingen i akvariet viewtopic.php?f=93&t=25678&start=0
320l opstartet den 12. april 2009 se evt. tråden, hvis du vil følge udviklingen i akvariet viewtopic.php?f=93&t=25678&start=0
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Altså, jeg tror ikke membranen er udtørret. Men kan det godt være mangel på tryk der giver dette forhold mellem rent vand og spildevand?
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Det er det sandsynligvis.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE
jeg tror da det helt normalt med det spil procent du siger der. selv med boosterpumpe på bliver det ikke meget bedre. så skal du købe et bedre anlæg
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
BOYU L200 KØLER
- Thomas
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6705 Esbjerg Ø
- Geografisk sted: Esbjerg, Andrup
Det kan blive meget bedre end 1- 15L
Det anlæg som jeg har købt ved saltvandsbutikken er et 5 trins med booster pumpe, og det laver 50/50, altså 1L spild og 1L brugbart vand.
Det anlæg som jeg har købt ved saltvandsbutikken er et 5 trins med booster pumpe, og det laver 50/50, altså 1L spild og 1L brugbart vand.
Mvh. Kia og Thomas
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Et bedre anlæg? Sådan som jeg har forstået det er Aquamedic standard 150 et godt anlæg?wondersurfer skrev:jeg tror da det helt normalt med det spil procent du siger der. selv med boosterpumpe på bliver det ikke meget bedre. så skal du købe et bedre anlæg
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Er det ikke det som sælger altid siger??Schwensen skrev:Et bedre anlæg? Sådan som jeg har forstået det er Aquamedic standard 150 et godt anlæg?wondersurfer skrev:jeg tror da det helt normalt med det spil procent du siger der. selv med boosterpumpe på bliver det ikke meget bedre. så skal du købe et bedre anlæg

Prøv at købe en boosterpumpe, hjælper det ikke meget på forholdet mellem spildevand og rent vand. Så må du købe et nyt anlæg.
Med mindre anlægget er fuldt med et komplet sæt, så er det ikke noget man køber brugt idag. Et nyt anlæg er kommet meget langt ned i pris.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Det er skam ikke kun sælger, men stort set alle? Jeg har kun hørt gode ting om dette anlæg.Carsten skrev:Er det ikke det som sælger altid siger??Schwensen skrev:Et bedre anlæg? Sådan som jeg har forstået det er Aquamedic standard 150 et godt anlæg?wondersurfer skrev:jeg tror da det helt normalt med det spil procent du siger der. selv med boosterpumpe på bliver det ikke meget bedre. så skal du købe et bedre anlæg![]()
Prøv at købe en boosterpumpe, hjælper det ikke meget på forholdet mellem spildevand og rent vand. Så må du købe et nyt anlæg.
Med mindre anlægget er fuldt med et komplet sæt, så er det ikke noget man køber brugt idag. Et nyt anlæg er kommet meget langt ned i pris.
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Det er også ganske udemærket, men når det så er sagt så betaler man en hel del for navnet. Man kan få et tilsvarende anlæg (med silicatfilter) til lige godt det halve af hvad man giver for et aquamedic.
- Bruno
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Næstved
Hvis jeg var dig ville jeg lige prøve at sætte et manometer på, inden du bruger penge på en booster pumpe.
Der er jo en hel del fordele med en booster pumpe, men er din membran færdig er det jo smartere at skifte den først og så nytter pumpen ikke meget.
Der er jo en hel del fordele med en booster pumpe, men er din membran færdig er det jo smartere at skifte den først og så nytter pumpen ikke meget.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Schwensen skrev: Det er skam ikke kun sælger, men stort set alle? Jeg har kun hørt gode ting om dette anlæg.
Som wondersurfer skriver betaler man alt for meget for det, i forhold til hvad du får.
Et anlæg med kun en membran og med en maximal ydelse på 150 liter vil du nok under de bedste forhold kun kunne få til at give ca 60-75 liter.
Waterpilot.de sælger anlæg til en lidt anden pris/ydelse