mht alger i opstart

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Flamos
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16
Postnummer: 7300 Jelling
Saltvand siden?: 2009

mht alger i opstart

Indlæg af Flamos »

Jeg har lige et par spørgsmål mht. alger i opstarten af akvariet.

jeg er startet med et 450 liters akvarie med ca 100 kg levende sten og ca. 30 kg levende sand, samt en god skummer der er rated til ca 1000 liter..
akvariet har kørt i 2 uger og brunalgerne samt lidt trådalger har taget over :)
Kan det betale sig at fjerne nogle af algerne? (mange af dem sidder på ruden)
Jeg tænker nemlig at algerne bruger noget af nitraten ligesom caulerpa algerne, men er det en helt forkert tanke? For hvis det er forkert så kan jeg jo lige så godt begynde med et par turbosnegle (hvis de er hårdføre nok til at leve i ca 30-35 ppm nitrat)

Og så har jeg lige et andet spørgsmål..
Min nitrat er på 30-35 ppm og vandhanevandet som jeg fyldte i var omkring 15-20 ppm.. Jeg mener at jeg læste et andet sted at det var pågrund af at stenene skulle køres ind (mine er til dels kørt ind), kan man få en mere uddybende forklaring på dette? bare for nysgerrighedens skyld :)
Men jeg overvejede også at det kunne være pga. en del døde orme (brune læderagtige orme) som sad i og omkring stenene samt noget dødt plantevæv af en slags, som lugtede en del.. Her fjernede jeg det meste som jeg kunne få fat i..

Håber i kan finde rundt i spørgsmålene :P
Første saltvandsakvarie startet d. 25/5-2009:
450 liters akvarie med buet front, 80 liters sump, 110 kg ls
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 58#p273158
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Re: mht alger i opstart

Indlæg af Lars S »

Hvis det var mig vil jeg ikke fjerne algerne, måske bare på forruden, så man rigtigt kan nyde alt der som sker inden i tanken.

HUSK nu tålmodighed, en alm. alge face vare fra 6 - 8 uger normalt.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Jeg ville løbende plukke de værste alger, så får du næringen helt ud af akvariet.. Alger vokser hurtigt og det betyder efter min mening ikke meget om du plukker dem ned..

Hvis du har 15-20ppm nitrat i vandhane vandet og du bruger det til at efterfylde fordampet vand. Så tilfører du jo hele tiden nitrat også kan du få svært ved at få nitraten ned.
Jeg ville ikke komme snegle i før nitraten var lidt længere nede..
Brugeravatar
Flamos
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16

Indlæg af Flamos »

Lars S skrev:Hvis det var mig vil jeg ikke fjerne algerne, måske bare på forruden, så man rigtigt kan nyde alt der som sker inden i tanken.

HUSK nu tålmodighed, en alm. alge face vare fra 6 - 8 uger normalt.
Jeg har god tid, jeg putter i hvert fald tidligst fisk i når jeg kommer hjem fra thailand d. 20 juli, og der er gået 9 uger (og så har jeg fået en masse inspiration :K )

Lige nu er der ikke så meget at kigge på andet end et par orme og polypper, men det kan jeg faktsik også få en del tid til at gå med :P
Musiker skrev:Jeg ville løbende plukke de værste alger, så får du næringen helt ud af akvariet.. Alger vokser hurtigt og det betyder efter min mening ikke meget om du plukker dem ned..

Hvis du har 15-20ppm nitrat i vandhane vandet og du bruger det til at efterfylde fordampet vand. Så tilfører du jo hele tiden nitrat også kan du få svært ved at få nitraten ned.
Jeg ville ikke komme snegle i før nitraten var lidt længere nede..
Jeg tror jeg vil bruge den med at plukke algerne, så kan jeg jo tage dem på forrudden, hvor de er nemmest :)
Jeg har tænkt mig at købe dette omvendt osmoseanlæg en af de næste par dage:
http://saltvandsbutikken.dk/product_inf ... cts_id=319

Er der nogen kan bekræfte at nitraten er højere pga. af de forslag jeg har skrevet i første indlæg, eller nogen som har andre forklaringer?
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Din nitrat er sandsynligvis høj fordi du stadig er i indkørsel og fordi du hælder vandhane vand med ret højt nitrat indhold på. Fra et 450L fordamper der vel et par liter eller mere om dagen?
Hvis du belaster meget svagt, eller får et kæmpe refugie med DSB, nitratfilter eller andet, er det ikke helt utænkeligt at dit akvarie med tiden vil blive så indkørt at det kan omsætte den nitrat som kommer fra vandhanevandet...
Om din nitrat er særlig høj i forbindelse med indkøring kan jeg ikke sige.. Kan ikke huske de værdier længere..

/Henrik
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Ps. mht osmose anlægget ville jeg klart vælge et med booster pumpe. Det er de færreste som har vandtryk nok til at få den angivne mængde uden..
Brugeravatar
Flamos
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16

Indlæg af Flamos »

Musiker skrev:Ps. mht osmose anlægget ville jeg klart vælge et med booster pumpe. Det er de færreste som har vandtryk nok til at få den angivne mængde uden..
ideen var at bruge en alm. udendørs vandhane (tror der kommer meget tryk).. Men jeg kommer nok til at skulle skifte ca 75-100 liter vand hver 7. dag, og jeg har god tid :P så kan man vel bare sætte den igang dagen inden og så bare lade denkører.. Men hvor meget vil kunne producere pr. døgn? så længe den bare kan producere 100 liter pr. døgn så er jeg tilfreds :)
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Hvis du bor i hus kan det godt tænkes trykket er højt nok.. Du kan jo selvfølgelig også altid købe en booster pumpe senere.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"