Florence's Red Sea Max 130D

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Florence
Reactions:

Re: Florence's Red Sea Max 130D

Indlæg af Florence »

Jeg flirtede kort tid med tanken om at få et større akvarier, det var primært fordi jeg har fundet ud af at 2 af de 3 fisk jeg helt sikkert vil have, ikke kan være i mit 130 liter akvarier. Jeg har dog besluttet, at jeg beholder mit 130 L akvarier og når det er kørt ind og jeg stadigvæk ikke kan leve uden de :f2: , så må jeg købe et større. Ja, vi taler om en Rhinecanthus aculeatus 8)

De brune alger er på vej væk, der er kun lidt tilbage hist og pist. De grønne alger er der kommet lidt flere af:
Billede
Billede
Billede
Billede

Målinger 30.5.2009:
Salt/varme: 1026/26 g.
Nitrat - 0 ppm
Nitrit - 0,03 ppm
PH - 8,2
Alk - 2,2 meq/l
Am - 0,25 ppm

Jeg er ved at finde fisk til akvariet jeg gerne vil have til den tid. Den side har jeg brugt til at finde de fisk er:
http://www.liveaquaria.com/product/aqua ... s.cfm?c=15 sammen med min nye bibel: Marine Fishes :-)

Jeg har nemlig købt 3 nye bøger:
- The Conscientious Marine Aquarist: A Commonsense Handbook for Successful Saltwater Hobbyists (Microcosm/T.F.H. Professional)
- Saltwater Aquarium Setup and Care (Quick & Easy)
- Marine Fishes: 500+ Essential-to-know Aquarium Species (PocketExpert Guide) (Paperback)

Rigtigt god pinse til alle!
Senest rettet af Florence tors 4. jun 2009 05:49, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Limatho
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2004

Indlæg af Limatho »

[quote="Florence"]Jeg flirtede kort tid med tanken om at få et større akvarier, det var primært fordi jeg har fundet ud af at 2 af de 3 fisk jeg helt sikkert vil have, ikke kan være i mit 130 liter akvarier. Jeg har dog besluttet, at jeg beholder mit 130 L akvarier og når det er kørt ind og jeg stadigvæk ikke kan leve uden de :f2: , så må jeg købe et større. Ja, vi taler om en Rhinecanthus aculeatus 8)

Jeg har ovenstående i mit red sea max, de fåes i micro størrelser, og så kan man jo skifte ud når de bliver for store.

thomas
Hvorfor har jeg kun 3 pisse ferskvandsfisk når jeg nu så gerne vil have dragefisk, kejsere og kiruger?
Florence
Reactions:

Indlæg af Florence »

ej, hvor fedt! Så kan jeg have den til jeg får et større, dejligt at hører:-) Tak for det Thomas!
Florence
Reactions:

Indlæg af Florence »

De brune alger er helt væk, der er til gengæld flotte grønne alger. De 3 Eremitkrebs og 3 snegle stortrives. Krebsene har fået nye hus (igen finanskrise hos dem :-), den store eremit tog et ny hus og den mellemste tog den stores hus og den lille prøvede med den mellemstes hus. Den kunne næste ikke magte det i starten, den var nødt til at gå baglæns, men nu klare den det fint. jeg har lige betragtet den, omkring dens gamle hus, den var i tvivl om det ville bytte igen, men gjorde det ikke..... ja jeg sidder mange timer og kikker på mit akvarier:-)

Her er lidt billeder af hus skiftet:

Den lille får nyt hus
Billede
Billede
Den stores nye hus
Billede

Billeder fra i dag, 3 uger henne i processen:
Billede
Billede

Nye målninger taget i går:
Salt: 1024 varme: 26-27
Nitrite: 0 mg/l
Nitrate: 0 mg/l
PH: 7.8
KH: 3 dH
GH 21 dH

Nogle ideer til hvad jeg gør ved mit KH og GH?
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Hvis du med Kh=3 dh mener at Kh=3 meq/l (hvis du bruger RedSea´s testsæt) så skal du ikke gøre noget for det svarer til Kh 8 i den enhed de fleste af os måler i og det er fint. Gh kan du hoppe op og falde ned på...det har du ikke brug for at måle.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Florence
Reactions:

Indlæg af Florence »

Ja, det er det jeg mener, fedt:-) Jeg skal lige finde ud af det med meq/l, dH, ppm osv.

Tak for det!
Florence
Reactions:

Indlæg af Florence »

Akvariet har nu kørt i 4 uger og 1 dag. Jeg har været på kursus i 2 dage og her til morgen er vandet enormt klart. Jeg plukkede lidt alger, inden jeg tog af sted.

Jeg forestiller mig at jeg måske kan starte stille og roligt om 2 til 4 uger med en fisk, jeg vil starte med Klovn fisk, vil det være fornuftigt eller skal jeg starte med koraller?

I dag vil jeg skifte 40 liter vand ud, lime den løse sten med koral lim og plukke de sidste lange alger der er tilbage.

Målinger i dag:
Salt/varme: 1023/26 g.

Nitrat - 0
Nitrit - 0
PH - 7,6
KH - 10
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2008

Indlæg af Kirling »

jeg ville starte med koraller hvis jeg var dig.. jo længere din balje køre uden fisk jo bedre..
Florence
Reactions:

Indlæg af Florence »

Super, tak for det, det vil jeg gøre :-)
Florence
Reactions:

Indlæg af Florence »

Lidt nyt herfra.

Nu har mit RSM 130D kørt i en md. I forgårs flyttede jeg rundt på stenene da jeg ville lime dem sammen med korallim og ikke kunne få den sat som tidligere.

Algerne er på vej væk, både brune og grønne og alle tal er som de skal være. Det kan ikke vare længe før der kommer mere liv i :-)

Billede

Billede
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Det ser fint ud :biggrin:

Men tålmodighed betaler sig, så jeg vil nøjes med en Hugo og lidt snegle/ eremiter og så vente mindst 14 dage til en måned alt efter, hvordan det går før, at du belaster det mere, hvis jeg var dig :y

Men ellers så er det en super opbygning, som du har fået dig lavet :GO
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Florence
Reactions:

Indlæg af Florence »

Tak Marco:-)

Til mit held, har jeg vildt travlt de næste 14 dage, ind til jeg går på ferie hihihi......

Men ikke nemt...tak for det!
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Marco R skrev:Det ser fint ud :biggrin:

Men tålmodighed betaler sig, så jeg vil nøjes med en Hugo og lidt snegle/ eremiter og så vente mindst 14 dage til en måned alt efter, hvordan det går før, at du belaster det mere, hvis jeg var dig :y

Nej Marco :naughty: en Hugo tager meget tit kun alger, og hvis der ikke er nogle så dør den.

Så ikke starte med en hugo
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

Det var så lidt =)

Jamen så kan det jo ikke passe mere perfekt :K Jeg har selv ferie nu, og det er bare SKØNT :)

Nej det er det ikke, men tro mig. Du bliver glad for at have ventet. Da du lader der kommer liv i stenene :biggrin:

Nu har jeg haft ferskvand i mange år, og da jeg startede på saltvand her for nogle måneder siden, så tænkte jeg også, hvordan at jeg skulle komme igennem den periode. Havde læst, at de LS er levende men alligevel tænkte jeg, at så levende vel det nu heller ikke være :snooty: Men til min store men positive overraskelse, så blev jeg FULDSTÆNDIG facineret af ALT det liv, som der er i akvariet også selvom, at der ikke er fisk, og der kommer bare mere og mere for hver dag :P Det fik tiden til at virke lidt kortere for mig :y

Og kan stadig finde/ opdage mere og mere liv endnu, og det er en af de ting, som gør saltvand meget facinerede :y Dette forekommer jo slet ikke på samme måde i et ferskvandakvarie

Men glæder mig til at følge din tråd :GO
Marco R[/center]
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

Lars S skrev:

Nej Marco :naughty: en Hugo tager meget tit kun alger, og hvis der ikke er nogle så dør den.

Der er vi så ikke enige.. Min lever i bedste velgående her, og der er stadig masser af alger hist og her, som den lever af :y
Marco R[/center]
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Marco R skrev:
Lars S skrev:

Der er vi så ikke enige.. Min lever i bedste velgående her, og der er stadig masser af alger hist og her, som den lever af :y
:clap: :clap: :wink: det er jo det jeg skriver Marco, den lever af alger og er der IKKE nogle alger kan den dø af sult :y

Så knægt nu skal du høre efter :beer: :biggrin:
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Jeg syntes at det lyder som et problem, at akvariet står i et rum som i forvejen er varmt. (Hvis det altså er mere varmt end normal stuetemperatur.)
Det er ikke sikkert at blæsere er nok til at holde varmen nede. (Vi har jo ikke haft ret meget varme endnu, hvad så hvis det kommer hedebølge?)

Den aftrækker du nævner er også en fisk som jeg er faldet for, dog spiser den vist rejer, og mine rejer skal den ikke have + den bliver stor + jeg ved ikke hvor hurtigt sådan en fætter vokser, så hvis man kun kan have den som lille i 6-12 mdr. er det jo lidt ærgeligt... (Den er rimelig dyr, så vidt jeg ved - så man mister måske en del penge på at sælge den videre.)

Den er nationalfisk på Hawaii og de kalder den "Fisken som bære en nål, har en snude og grynter som en gris" og så er det at jeg gerne vil vide om den svømmer rundt og grynter??? - Det kan man da hurtigt blive træt af - tror jeg...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Florence
Reactions:

Indlæg af Florence »

Tak igen. Jeg har jo ikke ret meget alger tilbage, så.....

Enig Marco, jeg bruger også lang tid til at betragte livet der, mine Eremit krebs er bare så sjove :-)

Vi bor i en rimelig kold lejlighed (når vi ikke har varme på), når det er hedebølge er det ofte det eneste sted jeg kan holde ud at være i. Lige nu er der i stuen en temperatur på 22 c, men stuen er mere tæt end de andre rum, derfor er der varmere. Ligeså snart vi åbner døre og vinduer er der køligere, men jeg tænker med tiden skal jeg have en køler. Jeg har et kuld killinger der så der skal være lidt varme for dem:-)

Altså jo mere du fortæller om Picasso'en, des bedre kan jeg lide den. Jeg skal jo have et større akvarier, så hvis der går 6 md til den er vokset sig til, kan jeg godt have den. Jeg ved ikke hvornår jeg finder det akvarier, jeg gerne vil have, men håber da ikke der går 6 md. Det har jeg også valgt da jeg jo ikke vil af med den igen når jeg har fået den......tænker jeg....
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

Lars S skrev:
Marco R skrev:
Lars S skrev:

:clap: :clap: :wink: det er jo det jeg skriver Marco, den lever af alger og er der IKKE nogle alger kan den dø af sult :y

Så knægt nu skal du høre efter :beer: :biggrin:
Hej Lars :beer:

Hehe tror, at vi gik lidt forbi hinanden der :) Selvfølgelig skal der være alger i akvariet, så den har noget at spise. Min kom i efter lidt over en måned, så jeg var helt sikker på, at der ikke var noget nitrit, nitrat og pH lå stabilt, og ingen problemer der med den :)

Lige en anden ting de ser nice ud de nye månelys, som du har fået hjem :GO Overvejer at få en til mit :biggrin:
Marco R[/center]
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

Florence skrev:Tak igen. Jeg har jo ikke ret meget alger tilbage, så....

Jeg ville ikke undvære Hugo.. Det er squ en sjov lille en :K

Florence skrev: Altså jo mere du fortæller om Picasso'en, des bedre kan jeg lide den. Jeg skal jo have et større akvarier, så hvis der går 6 md til den er vokset sig til, kan jeg godt have den. Jeg ved ikke hvornår jeg finder det akvarier, jeg gerne vil have, men håber da ikke der går 6 md. Det har jeg også valgt da jeg jo ikke vil af med den igen når jeg har fået den......tænker jeg....
Okay hvor stort skal det nye være så, og beholder du så det, som du har nu også? :)
Marco R[/center]
Florence
Reactions:

Indlæg af Florence »

Ja, den er rigtigt sød at se på:-)

Jeg har prøvet at bytte mig til et større, men uden held ind til nu, jeg er så ved at købe et på omkring 300 liter.

Nej, jeg vil prøve at sælge det, kan jeg ikke få ret meget for det så beholder jeg det! Nu må vi se....
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

Ja det er den =)

Nice nok krydser fingre for, at det lykkedes :h
Marco R[/center]
Florence
Reactions:

Indlæg af Florence »

:-)) Takker!!!
Florence
Reactions:

Indlæg af Florence »

Jeg har i dag købt 29 kilo indkørte levende fra Kaj (tak Kaj). De er rigtigt flotte, de fleste med mange røde kalkalger og flere med skiveanemoner på.

Jeg håber jo på at mit nye akvarier kommer sidst på ugen, så skal jeg have det hele flyttet over. Lige nu er alle stenene i mit 130 liters akvarier, men tror jeg flytter nogle af stenene i en balje med min tunze senere, det ser lidt vilt ud med 54 kilo sten i akvariet.

Men nu skal jeg så til at passe de koreller der er og vil hører om der er nogle der har bud på hvad det er for nogel?

Der er også en nøgensnegl med, den er vildt hurtig og jeg kan ikke tage et godt billede af den, men jeg har prøvet:

Billede

Billede

Billede

Billede
Senest rettet af Florence tirs 7. jul 2009 05:36, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Nåå, så blev det for lille :wink: ja sådan har vi det nok alle sammen :GO

Men de flotte grønne Caulerpa alger skal du nok prøve at fjerne allerede nu, da de kan finde på at bredde sig meget hutigt og når de først er i akvariet kan de være meget svære at få væk - taler af erfaring det tog mig ca. 2,5 år i mit 530 L og det er nu næsten ved at lykkes.

Men det bliver spændende at se din nye tank :beer:
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

Florence
Reactions:

Indlæg af Florence »

Super, tak for det. Ja, der er jo ikke plads til meget i et 130 liter....så.... :-)
Florence
Reactions:

Indlæg af Florence »

I dag kommer my nye akvarier, så der kommer ikke mere nyt her, men jeg laver en ny et andet sted:-) Tak for supporten:-) :grouphug:
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

Nice vil glæde mig til at se din nye balge :K :biggrin:
Marco R[/center]
Florence
Reactions:

Indlæg af Florence »

Tak :-) Vi har fået samlet møblet i dag. I morgen går arbejdet i gang med at flytte sten over i det nye. Jeg laver lige en ny tråd med det:-)
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"