Søger lidt hjælp...

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Hofmann
Foxface
Foxface
Reactions: 0
17
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2008

Søger lidt hjælp...

Indlæg af Hofmann »

Jeg har en Sarcophyton som jeg har haft 1 års tid den er normalt rimelig stor men nu er den helt foldet sammen, jeg ved godt at de kan finde på det en gang i mellem når de skifter hud, men det er ikke derfor den er foldet sammen nu.
For 3-4 dage siden fik den ligesom nogle brune pletter på roden men nu her i dag er det halve af roden helt brun og ser næsten dødt ud, er det noget i har set før og hvad er det og er der noget man kan gøre hved det, kan man måske skære roden over der hvor den er rask eller hvordan redder man den ellers... :crybaby:

Billederne er dålige undskyld men håber der er nogle der kan hjælpe,,, :be:
Vedhæftede filer
DSC02670.jpg
DSC02673.jpg
DSC02671.jpg
Hofmann
Foxface
Foxface
17

Re: Søger lidt hjælp...

Indlæg af Hofmann »

Bump...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Står der nogle skiveanemoner omkring roden af Sacrophytonen??
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions: 3
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

De kan få en infektion og rådne op nede fra, f.eks. fra en skade eller et angreb fra andre koraller.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Men hvis den er ved at være rådnet op ved roden, så skær den af. Og fjern evt. rådent køb fra den, og placer den et andet sted.

Der til skal der bruges 1 sten af passende størrelse. 1 tandstik, og en elastik.

Når fragmentet er klar til "omplantning", sørger man for at alt rådenskab er væk.
Tandstikken stikkes hårdt og brutalt gennen korallen ca 1 cm over bunden af korallen.
Koral og tandstik placeres på stenen, og alastikken vikles om tandstikken fra bunden af, således at korallen holdes stramt på plads. Evt. kan 2 tandstikker bruges.
Efter ca 1 månedstid burde korallen være vokset fast igen. Og tandstikkerne kan trækkes ud igen.
Det er meget sandsynligt at den står og ser meget trist ud et par dage bagefter.
Brugeravatar
Limatho
Kejser fisk
Kejser fisk
16
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2004

Indlæg af Limatho »

Carsten skrev:Men hvis den er ved at være rådnet op ved roden, så skær den af. Og fjern evt. rådent køb fra den, og placer den et andet sted.

Der til skal der bruges 1 sten af passende størrelse. 1 tandstik, og en elastik.

Når fragmentet er klar til "omplantning", sørger man for at alt rådenskab er væk.
Tandstikken stikkes hårdt og brutalt gennen korallen ca 1 cm over bunden af korallen.
Koral og tandstik placeres på stenen, og alastikken vikles om tandstikken fra bunden af, således at korallen holdes stramt på plads. Evt. kan 2 tandstikker bruges.
Efter ca 1 månedstid burde korallen være vokset fast igen. Og tandstikkerne kan trækkes ud igen.
Det er meget sandsynligt at den står og ser meget trist ud et par dage bagefter.

Nærmest med lægelig præcision.... sejt.
Hvorfor har jeg kun 3 pisse ferskvandsfisk når jeg nu så gerne vil have dragefisk, kejsere og kiruger?
Hofmann
Foxface
Foxface
17

Indlæg af Hofmann »

Hougaard skrev:De kan få en infektion og rådne op nede fra, f.eks. fra en skade eller et angreb fra andre koraller.

Det kunne godt være sådan noget tror jeg...

Der er igen koraller eller skiver der kan komme til den så det burde ikke være derfor, jeg tror jeg prøver og fragmenter den.

Jeg takker for svarene, og god aften til alle... :clap:
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"