Min baggrund som saltvandsakvarist:
Det hele startede tilbage i begyndelsen af 80érne, den gamle og jeg havde efterhånden 20-30 akvarier i gang med ferskvandsfisk i alle afskygninger og dengang havde den ene af de lokale dyrehandler lidt saltvandsfisk som jeg længe havde gået og kikket lidt på. Men teknikken dengang var ikke som den er i dag, så det var nærmest forbeholdt eksperter at holde saltvand. Men efter en del overvejelser startede jeg op med et 160 liters akvastabil (100X40X40 cm) dengang med bundfilter og 2 spandpumper…. Koralgrus i bunden og så ellers bare nogle døde koralskeletter som dekoration, fint stillet op på rad og række ovenpå nogle faksekalkblokke.
Nogle år efter startede jeg så op med et 240 liters Woha, men blev igen træt af det efter et års tid og solgte igen det hele. Så endelig efter en del års pause begyndte jeg på ferskvand igen, mest maller og discus og det der havde min interesse var opdræt som jeg også stadig dyrker en del. Jeg har været så heldig at opnå et dansk førstegangs opdræt af en pansermaller (C. napoensis) og har flere gående som jeg regner med skal opdrættes her til vinter.
Jeg begyndte igen i april/maj 2004 i et Juwel hjørneakvarium på 350 liter, til at starte med var det ikke min mening at det skulle være mere end det, men det blev hurtigt for lille og derfor købte jeg i december 2004 mit 720 liters (160X75X60 cm) som jeg startede op d. 15 december sidste år. Først med lidt forskelligt udstyr jeg havde fra hjørne akvariet men også med ting og sager jeg har opkøbt rundt omkring.
Jeg har efterhånden fået al den teknik jeg ønsker mig, men mangler at få en del tilsluttet endnu, jeg skal flytte akvariet inden længe og har derfor valgt at jeg ikke vil købe for mange koraller mv. endnu. Så jeg har mest blødkoraller men har også gennem den tid jeg har haft akvariet købt en del aflæggere rundt omkring, men mistede stort set det hele uden varsel, alle koraller døde i løbet af et par dage og jeg fandt aldrig rigtig ud af var årsagen var men regner med at det var for ringe vandcirkulation.
Det tekniske:
Akvariet:
Akvariet er et helglas fra Akudim og måler 160x75x60 cm.
Sumpen:
Som kombineret sump/refugium, bruger jeg et 325 liters akvarie, som er inddelt i 5 rum. I det 1.st rum kommer vandet ned fra akvariet og heri står også fødepumpen til skummeren, samt et Jæger varmelegeme på 300 watt. Fødepumpen er fra Aqua Medic en OR 3500. Senere efter flytningen af akvariet skal denne pumpe fjernes og vandet til skummeren skal så løbe direkte fra overløbet vha. tyngdekraften, på den måde spares der 65 watt kontinuerligt.
Vandet fra skummeren løber så videre ind i kammer 2, som er indrettet som refugium, heri dyrkes der caulerpa racemosa, men bruges også til aflæggere mv. så denne del er belyst med en Aqua Medic oceanlight 150+ (1x150 w hqi + 2x24 w T5 blå). Vandet fra refugiet løber så videre gennem et tomt kammer for derefter at skulle passere en blå filtersvamp nedefra og op, dette for at fjerne microbobler fra skummeren. Når vandet kommer gennem filtersvampen løber det så ned i det sidste kammer, heri står der 2 stk. Aqua Medic OR 3500 som bruges til retur. Den ene er tilsluttet et rørsystem som fordeler vandet ud 3 steder, den anden udstrømmer blot i nærheden af overfladen. Senere bliver den ene pumpe koblet på nogle rør som skal være mellem stenene, for at holde skidt og møg væk herfra.
Skummer:
Skummeren er en Aqua Medic turboflotor 5000 baby som kan trække akvarier på op til 2000 liter, også den er udstyret med en OR 3500, men denne pumpe er udstyret med et nålehjul for at piske luft ind i skummeren. Skummekoppen tømmes og rengøres 1-2 gange om ugen.
For at holde phosfat på 0, har jeg en Ehaim 2226 spandfilter som er fyldt med Rowaphos, denne pumpe yder 1000 l/t. Efter ”phosfatfilteret” er der et UV filter på 11 watt, jeg tror det er med til at fjerne evt. farvestoffer fra vandet, men det har nok ikke den store effekt på evt. parasitter.
Cirkulationen i akvariet kommer fra 2 Tunze stream 6080 som hver yder 8500 l/t. Den ene er gemt bag stenene i den ene side og den anden sidder monteret oppe i det modsatte bagerste hjørne. Derudover har jeg monteret 2 powerhead på hver 2000 l/t.
Pumperne og automatisk vandpåfyldning styres med en PLC. Til osmosevand har jeg et 85 liters akvarie stående bag akvariet, her tilsætter jeg calcium/magnesium pulver og dette opblandes vha. et powerhead som kører hele tiden, men stopper 15 før der tilsættes vand til sumpen, dette for at ikke opløst pulver kan bundfælle og ikke pumpes med over. Dette er styret af en føler som sidder i det sidste kammer i sumpen og er styret af PLC’en. Efter flytningen kommer der en kalkreaktor på, jeg her en stående, men venter med at montere den.
Akvariet belyses med 3 X 250 watt hqi lamper, de 2 yderste er med Aquamedic brændere på 13000 kelvin og den som sidder i midten er med blåt lys (jeg kender ikke fabrikatet eller kelvingraden).
Alle lamper er den gamle type fra Giesemann med ”kæmpe” parabol (25X30 cm).
Det blå lys er dagligt tændt i 12 timer de andre i 8 timer.
Pasning:
Alle sporeelementer tilsættes manuelt, men senere vil dette også komme over på min PLC, jeg har pumperne liggende klar. Vandskifte ca. 200 l hver 3-4 uge (manuelt slidsomt arbejde).
Koraller er der pt. Ikke meget af, som nævnt tidligere døde stort set hele skidtet.
Men jeg har da nogle enkelte og der komme flere til…. Men igen først efter flytningen. Jeg kan nævne et par af dem som er: Goniopora, heliofungia, milepora, solkoral og forskellige læder/blødkoraller samt skiveanemoner og stjernepolypper.
Fisk:
1 par A. occellaris
1 par Mandariner
1 par dispar anthias
1 par gulhalet blå damsel
2 dværgkejsere (C. bispinosus)
1 kofisk
1 aftrækker (O. niger)
2 paletkirurg
1 hvidbrystet kirurg
1 japaner kirurg
1 nasokirurg (N. lituratus)