Rensning af skummer?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5210 Odense NV

Rensning af skummer?

Indlæg af Gino »

Hej.

Jeg ville hører om nogen kunne fortælle mig hvordan jeg renser denne skummer bedst? det er vel ikk godt med alt den kalk og skidt i!Det er en Aqua Medic Turbofloter 1000 multi sl
http://img194.imageshack.us/my.php?image=imag00132.jpg

På forhånd tak:-)
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Rensning af skummer?

Indlæg af ole kekkonen »

hej gino..
sidder selv med det samme problem bare med PO4 reagenser,det kan ikke betale sig at regenere dem,men rowa anbefaler sodium hydroxid...
du kan bruge sitron syre til kalken,eddike, og bare knofedt,vil du ungå kratz kan der bruge klorin tabletter så bliver det som nyt,husk at skylle til lugten er væk
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »

jeg bruger citronsyre til at rense min skummer og pumper med og en flaskerenserbørsteting
Brugeravatar
Tom Ekelund
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af Tom Ekelund »

Har ladet mig fortælle at Andersla puttede den i opvaskemaskinen.
mvh. Tom

200 liter og 60 liter sump og alt det andet + 112 liter samt et 60 liters børnehave og en 3*60 liters reol for opdræt der også en balje til Søheste ca 100 liter
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

ole. skrev:hej gino..
sidder selv med det samme problem bare med PO4 reagenser,det kan ikke betale sig at regenere dem,men rowa anbefaler sodium hydroxid...
du kan bruge sitron syre til kalken,eddike, og bare knofedt,vil du ungå kratz kan der bruge klorin tabletter så bliver det som nyt,husk at skylle til lugten er væk

Gider du uddybe lidt?

laver man en blanding af citronsyre eddike?? hvor meget ca af hver i en liter vand? Kratz??? hva er det?
Hva gør de klorin tabletter?

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

seier skrev:jeg bruger citronsyre til at rense min skummer og pumper med og en flaskerenserbørsteting
Ok.. tak for indlæget:-)

MVH
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

Gino skrev:

Gider du uddybe lidt?

laver man en blanding af citronsyre eddike?? hvor meget ca af hver i en liter vand? Kratz??? hva er det?

MVH
hej gino
ja det gider jeg da godt!!!!!
og beklager mine brug af ord,,,jeg er ikke dansker!!!!!ka jeg lær det ka jeg.. :be:
kratz,krads,riper,ridser .........
du kan sikkert godt lave en blanding med begge for at fjerne kalken eller bare bruge din vsv LOL..
tror ikke du åpnår bedre resultat ved at bruge mere..
det er også meningen man skal tænke lidt selv,jeg vil ikke levere hurtig information som mc.Donalds...det er ikke min stil :P
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

ole. skrev:
Gino skrev:

Gider du uddybe lidt?

MVH
hej gino
ja det gider jeg da godt!!!!!
og beklager mine brug af ord,,,jeg er ikke dansker!!!!!ka jeg lær det ka jeg.. :be:
kratz,krads,riper,ridser .........
du kan sikkert godt lave en blanding med begge for at fjerne kalken eller bare bruge din vsv LOL..
tror ikke du åpnår bedre resultat ved at bruge mere..
det er også meningen man skal tænke lidt selv,jeg vil ikke levere hurtig information som mc.Donalds...det er ikke min stil :P
hehe ok.. det er bare iorden.
jamen jeg prøver bare med lidt citron syre først og måske bagefter lidt eddike.. alm kalk fjerne er ikk godt at bruge vel?

Kører du med nitrat filter eller? eller hvordan holder du din nitrat nede?

PS: du svarer bare når du får tid.-) igen stres:-)

MVH
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

hej gino :happy:
jeg bruger zeovit
conceptet i min opfattelse ved bakterie drevne systemer generelt(zeovit,prodibio,elos purist line,vsv,osv... er at en målbar NO3 er til for at reducere PO4,der hvor det kan krasje lidt er at i teorien er bakterier i stand at ændre stofskifte,så ved overskydende kulstof dosering vil de nære sig på dette istedet for PO4 og der ved få en modsat effekt.
men der er selfølgelig også en masse hardware der spiller ind :sneaky2:
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

ole. skrev:hej gino :happy:
jeg bruger zeovit
conceptet i min opfattelse ved bakterie drevne systemer generelt(zeovit,prodibio,elos purist line,vsv,osv... er at en målbar NO3 er til for at reducere PO4,der hvor det kan krasje lidt er at i teorien er bakterier i stand at ændre stofskifte,så ved overskydende kulstof dosering vil de nære sig på dette istedet for PO4 og der ved få en modsat effekt.
men der er selfølgelig også en masse hardware der spiller ind :sneaky2:
Ok spændene så er der nok noget som jeg har misforstået en del.. troede ved VSV at man sku få sin NO3 ned på nul og og så holde den der? men du mener man ska have noget NO3 i akvariet som så ska omdanne PO4 via de bakterier der er i vandet?
Sammen med VSV havde jeg tænkt mig at hver 14 give dem en kapsel probio eller hva det hedder med bakterie.

Skifter du vand eller hører du til dem der igen vand skifter?

MVH
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

godmorgen gino..
ja gu´er det da spænnende,lidt foder til hjernen :happy:
bare ved C og N rater(dosering af carbon og nitrogen kilder)er der meget forskning-

Abstrakt
http://www.jstor.org/pss/2670868
... C:N:P ratios of UDOM are significantly higher than Redfield ratios for POM. In general, C:P and N:P ratios of UDOM double between surface waters and the deep ocean. Increasing C:P and N:P ratios suggest that P is preferentially remineralized from UDOM relative to C and N throughout the water column.

Composition and Cycling of Marine Organic Phosphorus
Lauren Clark Kolowith, Ellery D. Ingall, Ronald Benner
Limnology and Oceanography, Vol. 46, No. 2 (Mar., 2001), pp. 309-320
UDOM = "ultrafiltered dissolved organic material.

jo,det gør jeg,max ændring i salintet pr. uge 1 til 0/00
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

ole. skrev:godmorgen gino..
ja gu´er det da spænnende,lidt foder til hjernen :happy:
bare ved C og N rater(dosering af carbon og nitrogen kilder)er der meget forskning-

Abstrakt
http://www.jstor.org/pss/2670868
... C:N:P ratios of UDOM are significantly higher than Redfield ratios for POM. In general, C:P and N:P ratios of UDOM double between surface waters and the deep ocean. Increasing C:P and N:P ratios suggest that P is preferentially remineralized from UDOM relative to C and N throughout the water column.

Composition and Cycling of Marine Organic Phosphorus
Lauren Clark Kolowith, Ellery D. Ingall, Ronald Benner
Limnology and Oceanography, Vol. 46, No. 2 (Mar., 2001), pp. 309-320
UDOM = "ultrafiltered dissolved organic material.

jo,det gør jeg,max ændring i salintet pr. uge 1 til 0/00
Hehe du har ret men syntes ikk min hjerne er så god til at optage foder for tiden:-)

Er ikk helt med på hva du mener mht dit vandskifte og saliniteten?
Er det fordi dine salt ioner bliver opbrugt og du så tilføre salt..
og ved vandskifte måler du så din salinitetet i akvariet og hvis den er en smule for høj kommer du noget mindre salt i den blanding du kommer i af det nye vand??

Eller har jeg forstået det forkert:-)

MVH
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

hej gino.
det har noget at gøre med ledningsevnen i dit hanevand som måles med tds meter/microsiemens.
conductiviteten skal max. skifte 1 0/00 om ugen..
den bedste måde at hæve saliniteten er ved at tilføre salt i din top off...
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Du kan sagtens holde fosfat og nitrat i 0 med vsv. Altså 0 i forhold til dit testsæt. Der vil altid være noget fosfat og nitrat i vandet, det bliver bare omdannet så hurtigt og i så små mængder at sættene ikke kan opfange det.

Nu ved jeg ikke hvorfor der snakkes om tds, i denne snak det bruges som oftest i forhold til osmoseanlæg og vil ingen effekt have på målbar salinitet.

Jeg skifter vand 1-2 gange om måneden, og hvis du holder vandniveauet stabilt, så er saliniteten også meget stabil. Hvis den falder, ja så som sagt kan man regne den manglende mængde salt ud og tilføre den til ferskvandet man tilfører i takt med fordampningen. Hvis der er for meget så fjerner man bare noget vand fra akvariet og erstatter med fersk.
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

jeg skulle nok have med at jeg bruger silikat filter efter osmoseanlægget,og selfølgelig ikke direkte på saltvands akvariet,De harpisk perler som er i et silicat filter, er en total afsalter.og jeg ville få et ferskvands akvarie derved...
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af thyme »

ole. skrev:jeg skulle nok have med at jeg bruger silikat filter efter osmoseanlægget,og selfølgelig ikke direkte på saltvands akvariet,De harpisk perler som er i et silicat filter, er en total afsalter.og jeg ville få et ferskvands akvarie derved...
Nu blev jeg lige koblet af igen, det kan godt være det er mig der er langsom, men hvad har det med sagen af gøre? :wink: :T
VH
Brian Thyme
Billede
viewtopic.php?t=10961
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

ja,hvad pokker har det at gøre med rensning af skummer :wacky:
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

ole. skrev:hej gino.
det har noget at gøre med ledningsevnen i dit hanevand som måles med tds meter/microsiemens.
conductiviteten skal max. skifte 1 0/00 om ugen..
den bedste måde at hæve saliniteten er ved at tilføre salt i din top off...
Jeg ved at jeg er meget tungnem men er ikk helt med her heller:-(

Microsiemens kender jeg godt fra da jeg opdrættede discus men det du skriver med salten er jeg ikk helt med på??
1 0/00 hvor meget er det lige? eks fra 1024 til 1025 eller?

top off mender der så det man kan bruge sin osmolater til?

MVH
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

thyme skrev:Du kan sagtens holde fosfat og nitrat i 0 med vsv. Altså 0 i forhold til dit testsæt. Der vil altid være noget fosfat og nitrat i vandet, det bliver bare omdannet så hurtigt og i så små mængder at sættene ikke kan opfange det.

Nu ved jeg ikke hvorfor der snakkes om tds, i denne snak det bruges som oftest i forhold til osmoseanlæg og vil ingen effekt have på målbar salinitet.

Jeg skifter vand 1-2 gange om måneden, og hvis du holder vandniveauet stabilt, så er saliniteten også meget stabil. Hvis den falder, ja så som sagt kan man regne den manglende mængde salt ud og tilføre den til ferskvandet man tilfører i takt med fordampningen. Hvis der er for meget så fjerner man bare noget vand fra akvariet og erstatter med fersk.
Ok.. det var en god nyhed:-)

ok men man kan komme ud for at saltet bliver opbrugt.. af korallerne?? har læst mig frem til at man typisk kan komme ud for lidt forøget salinitet ved brug af Balling og det er det at jeg har tænkt mig:-)

Lad os sige at over en periode at saliniten er hævet fra 1023 til 1025 pga at jeg tilføre salt ved balling.. kan jeg så ved vandskifte godt hælde 1023 eller lavere i akvariet eller er det for stor i forskel i saliniteten?

MANGE tak for jeres gode svar og hjælp:-)

MVH
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Nu bruger jeg ikke selv balling så ved ikke meget om det, men jeg mener man kan få noget natriumfrit "salt" til balling så man ikke hæver saliniteten.
VH
Brian Thyme
Billede
viewtopic.php?t=10961
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

hej gino
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... =822&hilit

og klik på brug af conduktivitet til salintets målning
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

ole. skrev:hej gino
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... =822&hilit

og klik på brug af conduktivitet til salintets målning
Tak Ole.

Det er et super link.. der står en masse om de forskellige ting.-) er helt med på hva conduktivitet er men forstod ikk den sammenhæng du snakkede om den i.-)

men jeg sætter mig til at læse lidt om de forskellige ting der er i den tråd der:-)

MVH
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"