Opbygning og sten og div.
Opbygning og sten og div.
Hej Saltvandsguruer:-)
Ville Hører jer om hvordan i bygger et akvarie op fra bunden med sten osv..
kommer i først sten i og bygger op og derefter hælder i sand i bunden eller omvendt??
er det godt eller skidt at ligge en cirkulations pumpe ind mellem sten opbygningen?
når i bygger stenene op bruger i da lim??
På forhånd tak.
MVH
kommer i først sten i og bygger op og derefter hælder i sand i bunden eller omvendt??
er det godt eller skidt at ligge en cirkulations pumpe ind mellem sten opbygningen?
På forhånd tak.
MVH
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense NØ
Re: Opbygning og sten og div.
Sten først, altid sten først, nej limer aldrig sten sammen, kan du forestille dig at der ligger en død fisk imellem stenene, så er der ballade. Stenene skal i først, hvis noget graver i sandet, kan du risikere et stenskred, med hul i bunden til følge
Cirkulations pumper i mellem er ok hvis du sikrer dig at du kan få den op til rengøring 

Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Helena skrev:Sten først, altid sten først, nej limer aldrig sten sammen, kan du forestille dig at der ligger en død fisk imellem stenene, så er der ballade. Stenene skal i først, hvis noget graver i sandet, kan du risikere et stenskred, med hul i bunden til følgeCirkulations pumper i mellem er ok hvis du sikrer dig at du kan få den op til rengøring
Hej.
Ja det var også det der forekom mig mest logisk:-)
Det kan være lidt svært at komme ind mellem stenene og tage den op og rense.. men så kommer der bare en op bagved på ruden så jeg jeg kan nuppe den igen.-)
MVH
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2630 Taastrup
- Saltvand siden?: 2009
hej du kan se i min tråd hvordan man også kan gøre for at sikre cirkulation bag stenene.. og så spare man nogle kg levende sten... det selvfølgelig godt at have mange sten i, men hvis de ikke er aktive er de ikke til gavn, dvs. hvis vandet ikke passere dem på hele overfladen og der kommer døde punkter mellem stenene så er det en dårlig ting og det er der skidt og slam vil samle sig..Gino skrev:Hej Saltvandsguruer:-)
På forhånd tak.
MVH
min tråd kan du se i min signatur..
hvor stort et akvarie skal du lave??
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2300 København S
- Geografisk sted: Ørestaden
Jeg er lidt uenig her. Hvis der ligger en død fisk skal du ikke begynde at grave den ud. Dette vil i sig selv frigive meget mere skidt og dermed også nitrat en den lille fisk vil gøre. Så længe man har småkravl nok og et akvarie der virker så skal det hele nok klare sig selv på natrulig vis.Helena skrev:kan du forestille dig at der ligger en død fisk imellem stenene, så er der ballade.
og husk en fisk dør aldrig på sandbunden - den gemmer sig altid.....
Så pil ikke i dine sten og sikre dig at der kommer cirkulation bag ved og under dem hvis muligt. Der samler sig alt mulig skidt.
Du kan sagtens lime nogle af dem eller sætte dem sammen med strips eller anden vis. Basen af sten skal bare, som skrevet, stå solidt på bunden. Når alt er på plads kan du komme sand i.
/HerrO
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Så leger vi at det er en død eller døende anemone, den har jeg prøvet, og et er at få den ud, af en stensætning man kan skille ad, det er besvær nok, jeg ville nødig gøre det med en limet eller stripset stensætning 

-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 18
Det er nok op til den enkelte, men jeg ville nu ikke røre min stensætning i mit tidligere eller i mit nuværende. I det nye bliver det sat sammen med små plastrør og PVC.
Men igen - religionen i saltvand - men jeg ville igen mene at det i mange tilfælde vil frigive mere skidt end anemonen vil. Men størrelse osv. kan jo give lidt til eftertanke.
/HerrO
Men igen - religionen i saltvand - men jeg ville igen mene at det i mange tilfælde vil frigive mere skidt end anemonen vil. Men størrelse osv. kan jo give lidt til eftertanke.
/HerrO
Ok.. du mener altså at en lille fisk der dør mellem nogle sten ville du lade være?? er det fordi når man tager den op vil den frigivet noget møg til vandet?? eller mener du at stenen vil gøre det med at flytte rundt på dem?HerrO skrev:Det er nok op til den enkelte, men jeg ville nu ikke røre min stensætning i mit tidligere eller i mit nuværende. I det nye bliver det sat sammen med små plastrør og PVC.
/HerrO
MVH
Noge der ved om man må komme flamingo i bunden af et saltvand?? nej vel??
MVH
MVH
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Jeg ville ikke komme flamingo i bunden, er enig i med Herro´så vidt at en lille fisk ville jeg heller ikke røre, men f.eks en anemone ville jeg få op, eller flere fisk, elller en stor. Du kan risikere at frigive skidt når du roder i akvariet, der vil næsten altid være døde zoner, hvor man cirkulerer mindre godt, selvom man bør gøre mest muligt for at undgå det.
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 18
Igen et godt spørgsmål hvor det ikke er muligt at give det rigtige svar. Nogle har en tynd flamingo plade i bunden. Tror de fleste har lagt sine sten direkte på bunden - glasset tager ikke skade af dette, der skal dog bare ikke være noget rigtigt imellem sten og glas. Jeg har i mit nye valgt at bruge en PCV rist i bunden for at kunne "stable" stenene i bunden lidt uden at de skrider.Gino skrev:Noge der ved om man må komme flamingo i bunden af et saltvand?? nej vel??
MVH
/HerrO
Ok.. men den rist er det bare en alm overløbs risk men dem ska man da bruge nogle stykker af så:-) limer du dem fast i bunden eller? eller er de vel ikk nemme at få til at ligge fast?HerrO skrev:Igen et godt spørgsmål hvor det ikke er muligt at give det rigtige svar. Nogle har en tynd flamingo plade i bunden. Tror de fleste har lagt sine sten direkte på bunden - glasset tager ikke skade af dette, der skal dog bare ikke være noget rigtigt imellem sten og glas. Jeg har i mit nye valgt at bruge en PCV rist i bunden for at kunne "stable" stenene i bunden lidt uden at de skrider.Gino skrev:Noge der ved om man må komme flamingo i bunden af et saltvand?? nej vel??
MVH
/HerrO
Du har ikk et billede af det vel?
MVH
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
der er også nogen som ligger en fuge med akvarie silikone i mange rækker på tværs af akvariet hvor man planlægger at lægge sten.. når det tørre vil det også hjælpe på at stenene ikke skrider.. men sådan som herro har gjort med PVC risten er ret smart
det også dig der har bygge spraybar ind i stene ikk?? (herro)

Ok.. hva er en stor fisk? 10 cm?Helena skrev:Jeg ville ikke komme flamingo i bunden, er enig i med Herro´så vidt at en lille fisk ville jeg heller ikke røre, men f.eks en anemone ville jeg få op, eller flere fisk, elller en stor. Du kan risikere at frigive skidt når du roder i akvariet, der vil næsten altid være døde zoner, hvor man cirkulerer mindre godt, selvom man bør gøre mest muligt for at undgå det.
Ja tænkte nok lidt roderie ville af frigive lidt trælse stoffer i vandet pga døde zoner osv.
MVH
Gider du uddybe hvordan man gør med den PVC rist der?stefan_sørensen skrev:der er også nogen som ligger en fuge med akvarie silikone i mange rækker på tværs af akvariet hvor man planlægger at lægge sten.. når det tørre vil det også hjælpe på at stenene ikke skrider.. men sådan som herro har gjort med PVC risten er ret smart![]()
En spraybar ind i stenene????
MVH
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Slagelse
Medmindre jeg kan se at fisken ligger død hvor den er til at grave ud, uden at skulle flytte en bunke sten. lader jeg den bare ligge. Har aldrig kunnet se at det gjorde nogen skade. Men igen.. en stor anomone der står af ville jeg nok ikke lade ligge. Men de er så smattede at de er til at suge op med en slange, uden at behøve at flytte rundt på sten.
Skal så lige huske at skrive at jeg har 750l plus sump, nok ca 110kg sten, og over dimensioneret skummer. så mit system kan nok bedre håndtere en "stor" fisk på 10cm end et mindre sytem.
Min erfaring er bare at jeg nok gør mere skade ved at rode rundt i det hele for at finde en død fisk, end bare lade den ligge. Slange søstjerner og eremit krebsene tager sig hurtigt af den.
Jens
Skal så lige huske at skrive at jeg har 750l plus sump, nok ca 110kg sten, og over dimensioneret skummer. så mit system kan nok bedre håndtere en "stor" fisk på 10cm end et mindre sytem.
Min erfaring er bare at jeg nok gør mere skade ved at rode rundt i det hele for at finde en død fisk, end bare lade den ligge. Slange søstjerner og eremit krebsene tager sig hurtigt af den.
Jens
- seier
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Geografisk sted: vordingborg
jeg har stenene direkte på glasset og har boret div huller og sat dem sammen med strips. husk at det skal være de sorte strips hvis man gør dette da de lyse ikke kan tåle uv lys og krakkelerer med tiden.
Ok.. det er i mange der er enige om så:)Jens4200 skrev:Medmindre jeg kan se at fisken ligger død hvor den er til at grave ud, uden at skulle flytte en bunke sten. lader jeg den bare ligge. Har aldrig kunnet se at det gjorde nogen skade. Men igen.. en stor anomone der står af ville jeg nok ikke lade ligge. Men de er så smattede at de er til at suge op med en slange, uden at behøve at flytte rundt på sten.
Jens
Hold da fast 750 L.. hvor stort er sit akvarie?
Hva kører du med at systemer?? zeovit??
Kan man se et billede af dit akvarie et sted?
Krebsene og evt snegle kan de ikk finde på at gå på koraller??
MVH
Ok:-) sikkert et arb men så holder opbygningen så også:-)seier skrev:jeg har stenene direkte på glasset og har boret div huller og sat dem sammen med strips. husk at det skal være de sorte strips hvis man gør dette da de lyse ikke kan tåle uv lys og krakkelerer med tiden.
MVH
- seier
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Geografisk sted: vordingborg
det er faktisk ikke så stort arbejde men jeg har også kun 250 liter.
det er dog kun min grundopbygning der er stripset,der er også sten som blot er lagt løst men min erfaring er at hvis alle stenene skal stables løst er det svært at opbygge det som man gerne vil uden det ramler sammen. det afhænger selvfølgelig af stenenes karakter hvor nemme de er at stable.
Med et lidt større akv ville jeg nok overveje at lave et skellet af en slags eller skære nogle mælkekasser som jeg har set nogle gøre.

det er dog kun min grundopbygning der er stripset,der er også sten som blot er lagt løst men min erfaring er at hvis alle stenene skal stables løst er det svært at opbygge det som man gerne vil uden det ramler sammen. det afhænger selvfølgelig af stenenes karakter hvor nemme de er at stable.
Med et lidt større akv ville jeg nok overveje at lave et skellet af en slags eller skære nogle mælkekasser som jeg har set nogle gøre.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
der bare en rist, eller trådnet i plast.. du kan også skære bunden ud af evt mælkekasser og stripse dem sammen, så laver det er godt bundlag for stenene..Gino skrev:Gider du uddybe hvordan man gør med den PVC rist der?stefan_sørensen skrev:der er også nogen som ligger en fuge med akvarie silikone i mange rækker på tværs af akvariet hvor man planlægger at lægge sten.. når det tørre vil det også hjælpe på at stenene ikke skrider.. men sådan som herro har gjort med PVC risten er ret smart![]()
MVH
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
du kan se i mn tråd det med at skære i mælkekasserseier skrev:det er faktisk ikke så stort arbejde men jeg har også kun 250 liter.![]()

det nemt at lave huler/groter når man først laver et skellet..
Kan man ikk lime et par af disse i bunden som en slags stabilisator til stenene i bunden.. resten ovenpå stiller jeg ovenpå hinanden så de ligger godt fast.stefan_sørensen skrev:der bare en rist, eller trådnet i plast.. du kan også skære bunden ud af evt mælkekasser og stripse dem sammen, så laver det er godt bundlag for stenene..Gino skrev:Gider du uddybe hvordan man gør med den PVC rist der?stefan_sørensen skrev:der er også nogen som ligger en fuge med akvarie silikone i mange rækker på tværs af akvariet hvor man planlægger at lægge sten.. når det tørre vil det også hjælpe på at stenene ikke skrider.. men sådan som herro har gjort med PVC risten er ret smart![]()
MVH
http://koiimport.dk/group.asp?group=83
Jeg har nogle Acryl plader som lå i bunden i akvariet(limet i) men dem har jeg fjernet da jeg limede det om..men det ville vel ikk være en god ide at lægge dem løst i bunden vel?hvis det kommet sand osv ind under eller gør det ikk noget?
MVH
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
du kan godt bruge sådan en rist, men en mælke kasse koster gratis
den tidligere ejer har vel lagt det acryl i for at beskytte glasset mod sten skred eller hvis der skulle komme et sandkorn i klemme..
så det er lige meget efter min menning når du bruger den anden måde her..
er det det 450 liters akvarie du skal lave det i??
så burde du have plads til at lavet et skellet, enten af PVC-rør eller af PVC-kasser.. jeg er virkelig glad for at jeg har lavet det, jeg har 5 pumper bag ved min opsætning som samlet giver et flow på 25.300 l/t og så er de skjulte... de blæser forskellige veje så der ikke ligger noget møj rundt omkring i krogene.. har kun sten i et lag, så der er ingen hulrum hvor skidtet kan ligge og rådne..

den tidligere ejer har vel lagt det acryl i for at beskytte glasset mod sten skred eller hvis der skulle komme et sandkorn i klemme..
så burde du have plads til at lavet et skellet, enten af PVC-rør eller af PVC-kasser.. jeg er virkelig glad for at jeg har lavet det, jeg har 5 pumper bag ved min opsætning som samlet giver et flow på 25.300 l/t og så er de skjulte... de blæser forskellige veje så der ikke ligger noget møj rundt omkring i krogene.. har kun sten i et lag, så der er ingen hulrum hvor skidtet kan ligge og rådne..
Ja men er de mælke kasser ikk ret høje? så man kan se det hvis der ikk er så eget bundlag i:-)stefan_sørensen skrev:du kan godt bruge sådan en rist, men en mælke kasse koster gratis![]()
ved ikk om jeg tør begive mig ud i det med de mælke ksser der. pga mange af mine sten er ret store så tror det bliver ret svær at gemme det grønne fra kassen..
når du har de powerheads bagstene er de så ikk svare at få evt at rense eller hvis en går istykker og det gør de jo i ny og næ:-)
Kunne jeg lokke dig til at tage nogle gode nærbilleder af din sten opsætning og hvor de strømmere sidder.. har kigget i din tråd men savner et par billeder der er tættere på.-)
MVH
har lige kigget i din tråd igen.. hvordan pokker sætter du dine sten fast på de næsten lodrette flader der?????
MVH
MVH
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
jeg oploader nok nogle billeder i morgen så.. det er rigtig nemt at lave det mælkekasse show der, gik bare lidt amok med en stiksav, det tog ikke ret lang tid, og så fik de lidt strips og noget silikone så de sad fast på glasset..
nej jeg kan nemt komme til pumperne bagved.. har jo sat dem i bagefter stenene er kommet i, fornemlig at være sikker på at de kunne komme op igen
mange af mine sten er også store, havde vel ca 5 som var på størrelse med to knyttede hænder..
det skal ikke lyde som om at jeg siger du skal gøre det sådan.. mener bare med det at jeg er rigtig glad for det som det er.. jeg har ikke noget bund lag i nu, så kan se hvis der ligger lort rundt omkring.. havde ikke flere ledige stikdåser så 2 af pumperne havde ikke været sat til, så der lå lidt bag stenene, så fik jeg sat dem til i dag og lige fået dem justeret ind i dag så nu er der ikke mere møj..
man kan også se nogle af mine strips og mælkekasserne rundt omkring.. men når først der kommer kalkalger på så er det godt karmufleret, og så skal der jo også en masse koraller og polypper i baljen, så er det sogt skjult..
kunne også have valgt at dækker kasserne helt, men så bliver det bare svært at placere koraller og det uden det bliver for fyldt.. hellere lidt spinkelt opbygget nu så det bliver pænt med liv i
nej jeg kan nemt komme til pumperne bagved.. har jo sat dem i bagefter stenene er kommet i, fornemlig at være sikker på at de kunne komme op igen

mange af mine sten er også store, havde vel ca 5 som var på størrelse med to knyttede hænder..
det skal ikke lyde som om at jeg siger du skal gøre det sådan.. mener bare med det at jeg er rigtig glad for det som det er.. jeg har ikke noget bund lag i nu, så kan se hvis der ligger lort rundt omkring.. havde ikke flere ledige stikdåser så 2 af pumperne havde ikke været sat til, så der lå lidt bag stenene, så fik jeg sat dem til i dag og lige fået dem justeret ind i dag så nu er der ikke mere møj..
man kan også se nogle af mine strips og mælkekasserne rundt omkring.. men når først der kommer kalkalger på så er det godt karmufleret, og så skal der jo også en masse koraller og polypper i baljen, så er det sogt skjult..
kunne også have valgt at dækker kasserne helt, men så bliver det bare svært at placere koraller og det uden det bliver for fyldt.. hellere lidt spinkelt opbygget nu så det bliver pænt med liv i

Ok..stefan_sørensen skrev:jeg oploader nok nogle billeder i morgen så.. det er rigtig nemt at lave det mælkekasse show der, gik bare lidt amok med en stiksav, det tog ikke ret lang tid, og så fik de lidt strips og noget silikone så de sad fast på glasset..
nej jeg kan nemt komme til pumperne bagved.. har jo sat dem i bagefter stenene er kommet i, fornemlig at være sikker på at de kunne komme op igen![]()
Når jeg ser de billeder af de mælkekasser i dit akvarie fatter jeg ikk hvordan du kan sætte stenene fast på noget så stejlt.. selve stenene binder du dem med noget??
ok der kommer kalk alger på de gamle mælke kasser også:-)
Kunne jeg lokke dig til at tage et billde fra siden af akvariet også så jeg kan se hva du har gjort med pumper osv??
Hvor mange kg sten har du ca?
MVH
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 18
Hejsa,
Se i slutningen af min byggetråd om hvordan jeg har en PVC rist i bunden og er ved at bygge PVC ind i baggrund og stensætning:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=21156
/HerrO
Se i slutningen af min byggetråd om hvordan jeg har en PVC rist i bunden og er ved at bygge PVC ind i baggrund og stensætning:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=21156
/HerrO