Diskussion om sælger/køber vurdering?

Generel tråd kun omhandlende dette forum.
Besvar
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Diskussion om sælger/køber vurdering?

Indlæg af mastou »

Jeg ved det er et ømtåleligt emne, men håber alligevel vi kunne få en diskussion om det ville være en god ide med sælger/køber vurdering.

Jeg selv er lidt delt i spørgsmålet da jeg, på den ene side frygter at det vil skabe dårlig stemning, og på den anden side synes det kunne være rart da folk så måske ville føle det mindre anonymt at handle via forum. Der er jo ikke noget mere træls end hvis man føler man er blevet r**rendt at en anden under en handel :wink:

Jeg ved ikke hvad Saltvandsforum's stab mener om dette, så hvis dette er en rigtig dårlig idé må I bære over med mig og blot gøre opmærksomt på at det ikke er noget I ønsker (og bare lukke denne tråd).

Hvad mener I, er det en god eller skidt ide?

/Magnus
Brugeravatar
andersla
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
18
Postnummer: 6580 Vamdrup
Geografisk sted: vamdrup
Kontakt:

Re: Diskussion om sælger/køber vurdering?

Indlæg af andersla »

tror det er en god ide man bruger det også på qxl jeg køber aldrig ved nogen der har dårlig karekter
Brugeravatar
mipe
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af mipe »

Jeg syntes bare at man skal huske på, at hvis det skal gøres rigtigt, så skal alle tvinges til at give en vurdering, ellers vil det ikke virke.
Hvis man ikke tvinger køber og sælger til at give en vurdering vil man enten få ene af positive tilbagemeldinger eller ene af negative og så virker systemet ikke.
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Jeg er lidt i tvivl om du kun spørger stab'en eller?

- men jeg ved fra QXL at der tit er problemer med at modparten giver en dårlig karakter som hævn hvis vedkommende selv har fået en dårlig karakter og det giver QXL's kundeservice en del at se til for at udredde dette, så folk der er reelle får fjernet disse negative karakterer igen...

Ide'en er go'nok, men kun hvis der er folk her på siden (Stab'en.) til at kunne udrede problemerne, når de opstår, håndhæve det og udelukke en bruger fra salg/køb hvis vedkommende har minus karakter...
Elleres kan det hurtigt ender galt. og det tror jeg ikke der vil være personale til herinde...
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

andersla skrev:tror det er en god ide man bruger det også på qxl jeg køber aldrig ved nogen der har dårlig karekter
Der er flere sælgere på QXL som har fået dårlige karakter pga. køber har misforstået annoncen/hvad han har købt og der er sørgeligt når der så er folk der ikke vil handle med den uheldige sælger.
Jeg selv både køber og sælger på QXL og hvis en sælger kun har nogle få dårlige karakterer, kigger jeg lige efter hvorfor han har fået dem og hvis jeg kan se at det er kunden der har misforstået noget er sælger jo god nok selv om han har fået disse dårlige karakterer.
(Det er nemlig langtfra alle uretmæssige karakterer der bliver fjernet igen af kundeservice.) :BA
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Nu er det vel de færreste ting her som købes uden personlig kontakt.

Da det er levende dyr som oftest sælges her, er jeg lidt i tvivl om det smarte i det.
Lad os tage et eksempel, helt fiktivt. Jeg sælger nogle fragmenter til en som vil have jeg sender dem. Korallerne pakkes ordenligt og forsvarligt. At postdanmark så bruger kassen som stopklods for en lastbil, eller glemmer kassen, så den først kommer uden dag forsent, evt først efter weekenden. Så det hele er dødt. Hvem får så svineren her?? Og hvem skal udrede trådene?? Og hvem har ret??
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Enig...
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

Enig
Jvf mit indlæg om etik og moral mener jeg, at forhold mellem køber og sælger er en privatsag, som de to må løse og helst via pb, ihvertfald unde for et offentligt forum. Man risikerer nemt at sætte folk uretmæssigt i gabestokken. Der er som regel en forklaring på "problemer",

jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Jeg mener heller ikke at SF skal kaste sig ud i brugervurderinger. Det er en stor opgave for moderatorene
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

For at det vil virke ordentligt kræver det at der er et vist antal handler pr. sælger/køber og det kan måske være svært at opnå her hvor vi er så relativt få. Desuden foregår mange salg og køb i forbindelse med nedlægning og i disse tilfælde kan sælger jo være ret ligeglad med sin rating.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Jeg syntes grundlæggende at en vurdering af sælgere/købere kunne være rart, men på den anden side, så handler jeg sjældent med folk som jeg ikke "kender", dvs. folk der faktisk skriver her på boardet og dermed har jeg jo allerede en vurdering.

Fra et teknisk synspunkt kan jeg ikke lige spotte en optimal måde at implementere det på, da "en handel" jo ikke er en særlig nemt enhed at spotte i vores fora (I modsætning til et auktionssite).

Forslag er altid meget velkomne !
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8900 Randers
Geografisk sted: Randers

Indlæg af snogen »

Mastou jeg syntes at det er et godt inlæg du kommer med ,og helt sikkert noget vi kan snakke længe om .

Fint inlæg Carsten.
det sætter tingene i relief ,om hvad der somregl sker .nice

Det jeg mener man kan gøre, og mener at man burte gøre .
er at udvæksle telefon numre over pb .
og tage en fornuftig snak ,med den der har varen til salg.
det gør tingene meget nemmere .

formål:
køber og sælger, kan gøre hinanden klar over ,hvad det er man sælger .
og i hvilken stand det er i .
er køber ved et selvsyn, ikke tilfreds med varen, er man jo ikke forpligtigtet til at købe .
det er altså kun cobraer der vilde med blok fløjter....
Brugeravatar
Stillhoff
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 2680 Solrød Strand
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Solrød strand

Indlæg af Stillhoff »

Hvis vi vil have mere sikkerhed i vores handler vil det måske være en mulighed at der bliver oprettet noget i retningen af DBAs cpr validering.
Det kunne gøres ved at vi acceptere at moderatorene har, og må udlevere vores navn, adress og telefonnummer. På vores profil kunne der så stå at vi havde accepteret det.

Jeg ved ikke lige hvordan moderatorne skal kontroller oplysningerne, men der må være nogle systemer.

Vi skal så også lige diskutere hvornår moderatorene må udlevere adresser.
450l indbygget
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4200 Slagelse
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Indlæg af wondersurfer »

jeg synes det en dårlig idé, det giver helt sikkert problemer
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Uha da da det er et meget stort og svært emne !!!

Ja det er næsten 100% sikkert som woundersurfer skriver, det kan næsten kun gi' probelmmer.

Jeg vil mene at der ikke er nogle særlige måder at gøre dette på, uden at man skal give admin endnu mere arbejde, og det ville da være træls at komme ind på, da dte jo er dem der holder det hele kørende - stor ros til hele admin :GO

Men måske kan man gøre det så man kun kan gi' f.eks. flueben ved er god handel og så der også kan stå ud af hvor mange handler, så der IKKE komme noget negativt frem, da det jo sikkert at det som, i Carsten's indlæg er beskrevet, som kan blive en tvist.

Jeg mener ikke at hverken qxl eller dba's systemmer virker optimalt, så kan man jo f.eks. gi' en dårlig karakter for igen et eks. man lover at sende en pakke om mandagen men så først gåør det om onsdagen, og så bliver køber sur og gir' negativ karakter, det er jo ikke rigtigt hvis varen ellers var iorden.

Men det er et utrolig svært emne, jeg tror ikke der er nogle rigtige løsninger på dette, så var det jo nok allerede lavet af f.eks. Ebay, Qxl, Dba eller nogle af de andre ''store drenge'' på nettet.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Hvis man skulle noget andet, så ville det måske kunne være et system til at lave anbefalinger. Så kunne man kigge på en bruger og se hvilke andre brugere der har anbefalet vedkommende - uden at det nødvendigvis har nogen sammenhæng til salg/køb indlæg.

men igen, er det nødvendig - giver det ikke sig selv i de fleste tilfælde, hvis blot man kigger på de indlæg som en bruger har lavet ?
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Er dette fora ikke så frit at de fleste dårlige oplevelser alligevel kommer frem i lyset ?

Og når xxx der skylder 5 andre personer vare skriver endnu en salgs annonce syntes jeg nok at folk plejer at huske ham på at der er gammel gæld - og tak for det ?

Tror vi med den åbenhed vi har, har et ret selvreguleret system i en eller anden forstand !
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Et rigtig godt emnu, som vi kunne tale om i lang tid..

Men i mine øjne er det jo i bund og grund almindelig sund fornuft, som ved alt andet, når man handler privat ved nogen.. Man tager en chance nogen gange, da der jo kan ske noget, som Carsten skriver helt rigtig, hvis man f.eks. bor for langt væk..

Men tror, at man kan løse meget ved at bytte numre og få en snak sammen og løse eventuelle tvister, som kunne komme, så begge parter er glade, og hvis ikke så melder man bare ud, og så den ikke længere :)
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

Brian skrev:Er dette fora ikke så frit at de fleste dårlige oplevelser alligevel kommer frem i lyset ?

Og når xxx der skylder 5 andre personer vare skriver endnu en salgs annonce syntes jeg nok at folk plejer at huske ham på at der er gammel gæld - og tak for det ?

Tror vi med den åbenhed vi har, har et ret selvreguleret system i en eller anden forstand !
Det er jeg helt enig i, jeg overvejede bare om man kunne "opdrage" lidt på folk hvis der var en form for anmeldelse (måske i form af anbefalinger), men denne tråd var også blot for at høre om andre har overvejet for eller imod.

Det er nok rigtigt som flere gør opmærksom på at der er flere ulemper end fordele forbundet med ideen...

/Magnus
Besvar

Tilbage til "Forum generelt"