Nyindkøbt tridacna
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2200 København N
- Geografisk sted: nørrebro
Nyindkøbt tridacna
her er lige et par billeder af min nye tridacna! meget smuk!
hva mener i om placeringen??
mvh
Troels
hva mener i om placeringen??
mvh
Troels
- Vedhæftede filer
-
- tridac1.jpg (39.15 KiB) Vist 4024 gange
-
- tridac.jpg (37.17 KiB) Vist 4025 gange
210 liter 70Bx60Dx50H, Skimz Monzter SM121, Maxspect Razor 120, Tunze 6015/6025mod
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 18
Re: Nyindkøbt tridacna
Er lidt i tvivl om jeg skulle placere den på bunden eller mellem sten....hvad syntes i?? lige nu står den midt i akvariet, meget fint blikfang!
210 liter 70Bx60Dx50H, Skimz Monzter SM121, Maxspect Razor 120, Tunze 6015/6025mod
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Silkeborg
Rigtig fed musling!!
Hvor har du købt den henne??
Jeg ville ikke placere den mellem sten. Det er ikke sikkert at den kan åbne sig ordentlig. Jeg ville enten sætte den på sandet, eller oven på en sten et sted hvor den ikke hele tiden kan bliver væltet ned. Måske i en lille fordybning.

Jeg ville ikke placere den mellem sten. Det er ikke sikkert at den kan åbne sig ordentlig. Jeg ville enten sætte den på sandet, eller oven på en sten et sted hvor den ikke hele tiden kan bliver væltet ned. Måske i en lille fordybning.
- solberg
- Rev Rokke
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8410 Rønde
- Geografisk sted: Rønde (30 km. nord for Århus )
jeg ville klart sætte den ned i sandet... jeg har selv en der går lidt rundt på bunden... jeg syntes det er meget sjovt at se de dyr der kan komme rundt og syntes helt klart at de skal have lov til det...
Hilsen Martin Solberg
215 L. med 45 L. sump
90 l. Shin mao til et par fløjlsklovne. Når de engang kommer hjem.

215 L. med 45 L. sump
90 l. Shin mao til et par fløjlsklovne. Når de engang kommer hjem.

-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Amager
Jeg syntes den står fint mellem de sten.. Det er jo ikke en klippevæg, så den kan saktens åbne sig op..
I naturen står alle dem jeg har set i klippe formationer..
Har en formemmelse af de nogen gange kan have svært ved at festne sig på det bundlag vi oftest anvender, så at den "går" rundt på bunden, er måske den ikke kan finde noget sted at festne sig, og det er vel næppe optimalt..
Problemer med at den står oppe, er de ofte kan falde ned, men jeg er helt klart til at få den til at sidde der hvor du har sat den, el. et sted hvor den ikke kan falde ned
Thomas
I naturen står alle dem jeg har set i klippe formationer..
Har en formemmelse af de nogen gange kan have svært ved at festne sig på det bundlag vi oftest anvender, så at den "går" rundt på bunden, er måske den ikke kan finde noget sted at festne sig, og det er vel næppe optimalt..
Problemer med at den står oppe, er de ofte kan falde ned, men jeg er helt klart til at få den til at sidde der hvor du har sat den, el. et sted hvor den ikke kan falde ned
Thomas
- Alexcpdk
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4700 Næstved
- Geografisk sted: Sydsjælland
Nu ved jeg ikke ret meget om muslinger, men kan huske en tråd her inde, hvor der var en der havde sat sin musling på en sten, og da han ville flytte den, var det umuligt.
Jeg ville nok sætte den i sandet, men igen.. vil ikke gøre mig for klog på det
Jeg ville nok sætte den i sandet, men igen.. vil ikke gøre mig for klog på det

Mvh
Alexander
510L 170x50x60cm med 2 x 150w HQI og 4 x 24W blå T5
Alexander
510L 170x50x60cm med 2 x 150w HQI og 4 x 24W blå T5
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Geografisk sted: Ringsted
jeg ville tage et lille stk. LS og lave en fordybning i og så sætte muslingen ned i der, og så lade den sætte sig fast
så kan man flytte rundt på den uden at man skal til og løsne den fangearme fra der hvor den nu ellers ville have sat sig fast 

275l rev lukket http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=46242
500l rev lukket http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=68236
180l cube http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=83612
500l rev lukket http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=68236
180l cube http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=83612
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Tridacna maxima bør ikke stå i sand, men derimod på sten eller meget groft koralgrus. Tridacna dersa er derimod oftest glad for at stå i sand.
At man ikke kan flytte muslingen er jo blot fordi den netop er tilfreds med sit værested og sætter sig godt fast.
At man ikke kan flytte muslingen er jo blot fordi den netop er tilfreds med sit værested og sætter sig godt fast.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 18
jeg har flyttet den en smule til højre så den står i en lille fordybning. I princippet har den fundet fæste i nogle hvide aflange sten. Nu står den kun på en sten så må se om den finder det passende der.
Christiantt: Den er købt hos klovnfisken, de havde flere forskellige i den størrelse...meget fine muslinger!
madsfisk: hvad en det for et bundlag i bruger i den store koralø?? er bare nysgerrig..
mvh
Troels
Christiantt: Den er købt hos klovnfisken, de havde flere forskellige i den størrelse...meget fine muslinger!
madsfisk: hvad en det for et bundlag i bruger i den store koralø?? er bare nysgerrig..
mvh
Troels
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 18
Og...Hvordan løsner man muslinger hvis den skal flyttes til andre omgivelser??
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Tridacnaområdet i koraløen, er noget ekstremt groft koralgrus.
Hvorfor skulle det være nødvendigt at flytte den? Sidder den fast, er den tilfreds med placeringen.
Men man kan da med et blødt jævnt træk som regel få den til at slippe taget, men man løber altid en risiko.
Hvorfor skulle det være nødvendigt at flytte den? Sidder den fast, er den tilfreds med placeringen.
Men man kan da med et blødt jævnt træk som regel få den til at slippe taget, men man løber altid en risiko.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 18
det var hvis jeg en dag skulle beslutte mig for et nyt og større akvarium....hvilket nok ikke er alt for langt ude i fremtiden...
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2500 Valby
- Kontakt:
Så er det vel bare at få placeret stenen den sidder på rigtigt i det nye også 

-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2700 Brønshøj
Jeg har købt en nøjagtig magen til, og den har de sidste dage stået fuldstændig uden problemer. Her til morgen lagde jeg mærke til at den ikke "foldede sig ud" som de andre dage, og var naturligvis bekymret for om den var stået af. Da jeg stak lapperne i baljen, klappede den dog i, så den er skam stadig i live.
Men af ren nysgerrighed... Hvad kan årsagen til at den ikke vil komme helt frem som de andre dage. Svaret kan være ganske simpelt og uden årsag til bekymring, men hellere spørge end at lade være.
Je har kigget til den i et par timer nu. Den åbner sig en halv cm men kommer ikke ud.
Men af ren nysgerrighed... Hvad kan årsagen til at den ikke vil komme helt frem som de andre dage. Svaret kan være ganske simpelt og uden årsag til bekymring, men hellere spørge end at lade være.
Je har kigget til den i et par timer nu. Den åbner sig en halv cm men kommer ikke ud.
RSM 250.
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 16
Det lader til at det var de sidste krampetrækninger den viste i morges. Æv bæv, død musling. Værdier og alt andet står fuldstændig i skabet. Jeg må forsøge mig med en ny en dag, for flotte det er de godt nok.
RSM 250.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Selv om den er død, burde du kunne se evt. gnave spor i den.
Tridacna muslinger, plages ofte af det man kalder pyamidesnegle. nogle små hvide snegle som har en uvane med at bore sig ind i muslingen. Ofte nede ved foden, men også gennem skallen. De har de med at sidde i fugerne på skallen.
sneglene er nu ret nemme at komme af med igen. op med muslingen, under vandhanen med den og så en skurebørste på skallen.
En tandstik kan være en stor hjælp til at skrabe fugerne på skallen rene.
Sneglene kommer ofte igen, men gentagende "behandlinger" fjerner dem effektivt, og til sidt erde helt væk.
Tridacna muslinger, plages ofte af det man kalder pyamidesnegle. nogle små hvide snegle som har en uvane med at bore sig ind i muslingen. Ofte nede ved foden, men også gennem skallen. De har de med at sidde i fugerne på skallen.
sneglene er nu ret nemme at komme af med igen. op med muslingen, under vandhanen med den og så en skurebørste på skallen.
Sneglene kommer ofte igen, men gentagende "behandlinger" fjerner dem effektivt, og til sidt erde helt væk.
- exzos
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8900 Randers
Hvordan ser disse snegle ud?Carsten skrev:Selv om den er død, burde du kunne se evt. gnave spor i den.
EDIT:
Sorry googlede lige
http://www.brettsreef.com/index.php/wat ... id-snails/
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Geografisk sted: 6950
har oplevet præcist det samme ZeTix.
På blot 4 timer var den totalt død - fuldstændig tørret ind" i skallen - havde ellers haft den i 8 dage - det gik pludselig rigtig stærkt.
jerslev
På blot 4 timer var den totalt død - fuldstændig tørret ind" i skallen - havde ellers haft den i 8 dage - det gik pludselig rigtig stærkt.
jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 16
Den får nu lov at tjene et formål. Har en Bristle worm jeg vil af med og mon ikke den kommer frem fra sin sten og tager for sig af for en plovmand musling når den ligger lige foran 

RSM 250.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2630 Taastrup
koster den 500,- sådan en musling?? puha, det en dyr fornøjelseZeTix skrev:Den får nu lov at tjene et formål. Har en Bristle worm jeg vil af med og mon ikke den kommer frem fra sin sten og tager for sig af for en plovmand musling når den ligger lige foran
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Nu har jeg haft en del tricdacna ( 10 + ) og desværre mistet langt til de fleste til en hårdnakket bestand af pyramidesnegle. Det sidste halve år har jeg ikke set en eneste snegl - heldigvis og har 2 flotte muslinger tilbage.
Men det man altid skal kigge efter er hvor stresset muslingen er. Det kan lettest ses på åndehullet/gællehullet. Hvis man kan kigge ind i muslingen er den som hovedregel stresset. De er ellers temmeligt hårdføre og kan transporteres over vand i laaaang tid og på div fiskemarkeder ligger de til salg på vådt klæde og lever langt tid før de bliver tilberedt. Så hvad der er gået galt med jeres 2 er underligt. De må være stresset fra eksportørens side.
Men det man altid skal kigge efter er hvor stresset muslingen er. Det kan lettest ses på åndehullet/gællehullet. Hvis man kan kigge ind i muslingen er den som hovedregel stresset. De er ellers temmeligt hårdføre og kan transporteres over vand i laaaang tid og på div fiskemarkeder ligger de til salg på vådt klæde og lever langt tid før de bliver tilberedt. Så hvad der er gået galt med jeres 2 er underligt. De må være stresset fra eksportørens side.
SPS : Stability provides succes
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4000 Roskilde
Jeg har selv haft en del små tridachnaer og ingen af dem har holdt længere end en måneds tid. Derimod alle der har har haft en størrelse over 5-6 + cm har altid trives.
Spørgsmålet til hvis man har en musling der har sat sig fast og man skulle ønske at flytte den. Man tager bare en barberblad og skraber bare langs bunden indtil den er fri. Dette virker bedst hvis det er glas, eller hvis det er en sten den sidder på tager muslingen og tilter den lidt til siden og så leger du kirurg ved fodfæstet indtil den er fri.
Og med hensyn til at du har givet 500 kr for den musling lyder ret vildt. Jeg håber da at den var større end 6 cm for den pris.? Det ligner en på 3 cm. Hvad størrelse er den.?
Spørgsmålet til hvis man har en musling der har sat sig fast og man skulle ønske at flytte den. Man tager bare en barberblad og skraber bare langs bunden indtil den er fri. Dette virker bedst hvis det er glas, eller hvis det er en sten den sidder på tager muslingen og tilter den lidt til siden og så leger du kirurg ved fodfæstet indtil den er fri.
Og med hensyn til at du har givet 500 kr for den musling lyder ret vildt. Jeg håber da at den var større end 6 cm for den pris.? Det ligner en på 3 cm. Hvad størrelse er den.?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Geografisk sted: 6950
Min var 6-7 cm. kostede 500 hos petsupply
jerslev
jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
Jeg læste lidt om dem rundt omkring, inden jeg købte mine to og så flere anbefalinger om at man ikke skulle købe dem mindre end 6cm fordi de endnu ikke kunne leve af fotosyntese alene.
Det med ånde/gællehullet forstår jeg ikke? Er det, det store hul? eller det lille? Mine står indtil videre flot og jeg bilder mig også ind at jeg kan se de er vokset lidt..
Og i det store hul kan man kigge ind i det indre.. Det store hul er Ca 2-3mm bred og 2-3cm langt.
Det med ånde/gællehullet forstår jeg ikke? Er det, det store hul? eller det lille? Mine står indtil videre flot og jeg bilder mig også ind at jeg kan se de er vokset lidt..
Og i det store hul kan man kigge ind i det indre.. Det store hul er Ca 2-3mm bred og 2-3cm langt.