DIY nitratfilter
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2630 Taastrup
- Saltvand siden?: 2009
DIY nitratfilter
er et nitratfilter bare en beholder med lavt flow og fyldt med bio bolde??
synes det ser sådan ud: http://www.tropefisk.dk/shop/nitratfilter-213c1.html
synes det ser sådan ud: http://www.tropefisk.dk/shop/nitratfilter-213c1.html
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8200 Århus N
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Århus
Re: DIY nitratfilter
sådan ca. ja... men du skal nok bruge nogle svovlkugler, ellers får du ikke så meget ud af det 
jeg har faktisk lige lavet et til mit eget akvarie... nu mangler jeg bare kuglerne
men jeg skal ikke kunne sige om man kan få bedre resultater ved også at bruge biobolde?

jeg har faktisk lige lavet et til mit eget akvarie... nu mangler jeg bare kuglerne

men jeg skal ikke kunne sige om man kan få bedre resultater ved også at bruge biobolde?
For akvarie setup - se min profil...
Venlig Hilsen
Frederik
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
biobolde kan også bruges, men med svovlkuglerne kan bakterierne overleve selvom der kun er meget lidt nitrat tilbage
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
ja tror også man får mere ud af at bruge svovlkugler, men hvis du går ind på linket så er det langt fra alle sammen som har svovlkugler, de fleste har bare nogle bolde som jeg går ud fra er almindelige bio boldefrederik skrev:sådan ca. ja... men du skal nok bruge nogle svovlkugler, ellers får du ikke så meget ud af det
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
tror da jeg skal have mig en lille kombi i min så, har aligevel lidt biobolde til at ligge... og alt for meget nitrat :S
Venlig Hilsen
Frederik
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
har du ikke nogle billeder af den du har lavet, for skal også til at bygge noget sammen.. kunne være godt med noget inspirationfrederik skrev:tror da jeg skal have mig en lille kombi i min så, har aligevel lidt biobolde til at ligge... og alt for meget nitrat :S

-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
Har desværre ikke mulighed for at tage et billede, men har da en lille tegning fra paint 

Venlig Hilsen
Frederik
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
jeg vil lave min anderledes, gider ikke til at tegne nu, kan være jeg uploader en tegning i morgen.. men modifisere også en flaskefrederik skrev:Har desværre ikke mulighed for at tage et billede, men har da en lille tegning fra paint

- dekoin
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9520 Skørping
- Geografisk sted: Rebild
Hov den her tråd hopper jeg da lige med på, jeg har slet ikke tænkt på at man selv kan lave det. Mht der hvor vandet kommer ud igen...er det via en lille pumpe oder was?
Er ikke lige den store gør det selv man, så jeg skal have alt sådan noget skåret ud i pap
Er ikke lige den store gør det selv man, så jeg skal have alt sådan noget skåret ud i pap
VH dekoin alias Claus
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Geografisk sted: esbjerg
Jeg har lavet et af et akrylrør (f.eks et guldfiskerør)og så en 1000l pumpe der pumper vandet rundt inden i røret..(suger vand ind fra toppen og pumper det ned under svovlen igen)...har fyldt det med 10kg svovl og det laver 150 liter nitratfrit vand her 10 dage efter jeg har startet det op..filtret står mig i ca 500kr at lave (havde pumpe og købte 10kg svovl hós saltvandsbutikken = 350kr).....tror ikke man skal ha en ret stor balje eller også bare meget lidt nitrat hvis filtret ikke er større end en flaske...den kan måske lave 20 liter om dagen...
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fredericia
de filtre med biobolde skal så vidt jer er orienteret jævnligt ha tilført næring til bakterierne, for at holde dem i live, især når mængden af nitrat ikke er så høj, selv bruger jeg svovlmodellen, dog ikke DIY men JJ gl model
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det vil for de fleste også være godt nok, fordi hurtige ændringer i vandet kvalitet, er ikke noget koraller bryder sig om.clausrasmussen skrev:Jeg har lavet et af et akrylrør (f.eks et guldfiskerør)og så en 1000l pumpe der pumper vandet rundt inden i røret..(suger vand ind fra toppen og pumper det ned under svovlen igen)...har fyldt det med 10kg svovl og det laver 150 liter nitratfrit vand her 10 dage efter jeg har startet det op..filtret står mig i ca 500kr at lave (havde pumpe og købte 10kg svovl hós saltvandsbutikken = 350kr).....tror ikke man skal ha en ret stor balje eller også bare meget lidt nitrat hvis filtret ikke er større end en flaske...den kan måske lave 20 liter om dagen...
Uanset om det er i den gode retning eller omvendt.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
mener du at flaske modelen eller den med akrylrøret vil være god nok??Carsten skrev:Det vil for de fleste også være godt nok, fordi hurtige ændringer i vandet kvalitet, er ikke noget koraller bryder sig om.clausrasmussen skrev:Jeg har lavet et af et akrylrør (f.eks et guldfiskerør)og så en 1000l pumpe der pumper vandet rundt inden i røret..(suger vand ind fra toppen og pumper det ned under svovlen igen)...har fyldt det med 10kg svovl og det laver 150 liter nitratfrit vand her 10 dage efter jeg har startet det op..filtret står mig i ca 500kr at lave (havde pumpe og købte 10kg svovl hós saltvandsbutikken = 350kr).....tror ikke man skal ha en ret stor balje eller også bare meget lidt nitrat hvis filtret ikke er større end en flaske...den kan måske lave 20 liter om dagen...
Uanset om det er i den gode retning eller omvendt.
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
20 ltr. vand om dagen? så er jeg henrykt 
Det fungerer som et bypass filter der bare er koblet til mit returrør og så skal man bare sørge for at det står under den maksimale vandstand i returrøret og så får man "gratis" vand derfra, som jeg så leder ned i sumpen igen...

Det fungerer som et bypass filter der bare er koblet til mit returrør og så skal man bare sørge for at det står under den maksimale vandstand i returrøret og så får man "gratis" vand derfra, som jeg så leder ned i sumpen igen...
Venlig Hilsen
Frederik
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
jeg vil også sige at hvis min kommende flaske model kan give mig 20 liter om dagen er jeg godt tilfreds 

-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
skal man bruge hydrogencarbonat når man bruger svovlkugler??
som denne her: http://www.tropefisk.dk/shop/aqua-medic-sn-206057p.html
som denne her: http://www.tropefisk.dk/shop/aqua-medic-sn-206057p.html
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
hvor mange kg svovlkugler skal jeg bruge hvis jeg skal have ca 1,5 liter??
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Monica&Jacob
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9200 Aalborg SV
Står selv og vil lave en DIY, nogle der har en tegning. og måske lidt viden om, hvor jeg kan skaffe svovlkugler.
tænker lidt på at lave en gammel Ehiem gulvpumpe om, med en 4 liter svovlkugler. tror den levere ca 300 liter med den højte, den skal pumpe det op i.. er det for meget ?
tænker lidt på at lave en gammel Ehiem gulvpumpe om, med en 4 liter svovlkugler. tror den levere ca 300 liter med den højte, den skal pumpe det op i.. er det for meget ?
Vores nye 720 liters indbygget.
viewtopic.php?f=94&t=69187
De gamle
viewtopic.php?f=93&t=52145
viewtopic.php?f=92&t=47241&p=460577#p460577
viewtopic.php?f=94&t=69187
De gamle
viewtopic.php?f=93&t=52145
viewtopic.php?f=92&t=47241&p=460577#p460577
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
du kan se i min byggetråd hvordan jeg har lavet min..jacobfisk skrev:Står selv og vil lave en DIY, nogle der har en tegning. og måske lidt viden om, hvor jeg kan skaffe svovlkugler.
der skal ikke være meget cirkulation i.. jeg har ca 75 liter i timen.. nogen købe modeller køre kun med 1-4 liter i timen
- iceMD
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9210 Aalborg SØ
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Aalborg SØ
Er der ikke nogen fingerregel for hvor mange svovlkugler man skal bruge til fx 100l vand? 

- Clauslh
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
- Saltvand siden?: 2007
Hej da jeg skulle dimensionerer et niratfilter til mit gamle setup skævede jeg lidt til deltec's angivelser for:
mængde medie kontra vand volumen
dette er der blevet regnet lidt på og fundet en "grov" gennemsnitsværdi håber det kan bruges
NB
1 kg medie svarer ca til 2 liter ved en densitet på 2,07 g/cm3 @ 20 °C
mængde medie kontra vand volumen
dette er der blevet regnet lidt på og fundet en "grov" gennemsnitsværdi håber det kan bruges

NB
1 kg medie svarer ca til 2 liter ved en densitet på 2,07 g/cm3 @ 20 °C
The key to succes in this hobby is not having the ultimate system and the hottest equipment –
it’s the effort that you put in.
it’s the effort that you put in.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Hedehusene ved Roskilde
Lidt til tegningen på første side,
Vil du ikke have låg på flasken for at forhindre luft i at komme ind?
Hvis du montere låg gør det ikke helt tæt, så der kan komme ophobning af gasser der fylder flasken.
Hvis mediet kan komme op i udløbsrøret kan det stoppe til, og vandet vil stige i flasken og flyde over, så stil den i sumpen.
Højere flow i flasken vil gøre filteret meget mere effektivt, køb en nanopumpe, stik en stump slange på, lav et snit i flasken og sæt den ind. hvis mediet er småt nok til at komme ind i pumpehuset, læg den i en nylonstrømpe eller noget tyl fra panduro, hvis indsugningen er lille kan du ligge nogle biobolde i posen.
Hvis du montere låg gør det ikke helt tæt, så der kan komme ophobning af gasser der fylder flasken.
Hvis mediet kan komme op i udløbsrøret kan det stoppe til, og vandet vil stige i flasken og flyde over, så stil den i sumpen.
Højere flow i flasken vil gøre filteret meget mere effektivt, køb en nanopumpe, stik en stump slange på, lav et snit i flasken og sæt den ind. hvis mediet er småt nok til at komme ind i pumpehuset, læg den i en nylonstrømpe eller noget tyl fra panduro, hvis indsugningen er lille kan du ligge nogle biobolde i posen.
Mvh. Danny
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Hedehusene ved Roskilde
Nogen siger at et nitratfilter ikke børe køre hele tiden da man ikke vil fjerne alt nitraten fra vandet, det kan vel godt køre konstant, hvis man bruger biobolde, dette filter vil jo kun blomtre når nitraten er tilpas høj, og må nødvendigvis være mere stabilt. Det vil dog være bedre at have nitratfilter hvis en stor fisk dør bag stensætningen uden at blive opdaget, men hvis filteret ikke kører...
Mvh. Danny
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
Har lavet et lille hul i låget, ellers fungere systemet ikke... Men jeg sørger for at det kører tilpas langsomt (drypper) ved hjælp af en hane så luften ikke bliver så let optaget i vandet selvom der faktisk er adgang til det.Lidt til tegningen på første side,
Udstrømmerrøret er lavet noget mere smart end jeg lige har tegnet, så det er fyldt med en masse små huller i siderne så det faktisk ikke kan blive stoppet, ihvertfald kun hvis man fylder det med et eller andet sært - men den står i sumpen

Jeg tvivler meget på at et højere flow vil gøre filteret mere effiktivt, det gælder jo om at ramme det perfekte flow i forehold til hvilken iltoptagelse det vil svare til, ikke helt ligesom aerobe filtre

Havde ikke lige set at der var nogen der havde skrevet noget til mit indlæg

Venlig Hilsen
Frederik